Sök:

Sökresultat:

12756 Uppsatser om Utveckling och lärande - Sida 54 av 851

FrÄn botten till toppen? : en undersökning om underifrÄnperspektivets genomslag i kommunalt arbete för hÄllbar utveckling

Med FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 1992 fick handlingsprogrammet Agenda 21 och begreppet hÄllbar utveckling en enorm internationell uppmÀrksamhet. Samtidigt bröt Agenda 21 dokumentet mycket med tidigare insatser pÄ miljö- och utvecklingsomrÄdet i det att medborgarnas direkta deltagande i beslutsfattandet uppmuntrades. Tio Är efter Rio hade 70 procent av landets kommuner antagit en lokal Agenda 21 i kommunfullmÀktige och en folkrörelse hade startat dÀr politiker, tjÀnstemÀn och eldsjÀlar involverade allmÀnheten i studiecirklar, direkta dialoger och övergripande kommunalt planeringsarbete. PÄ detta sÀtt gjordes underifrÄnidealet till en demokratifrÄga dÀr tjÀnstemÀn och politiker överlÀmnade delar av förvaltningsorganisationens maktutrymme till allmÀnheten. Under senare Är finns dock en tendens som pekar pÄ att arbetet med hÄllbar utveckling blir alltmer toppstyrt och att underifrÄnperspektivet gÄtt förlorat.

ModersmÄlsundervisningens betydelse för elevers utveckling, identitet och lÀrande av det svenska sprÄket

Syftet med vÄr studie Àr att utifrÄn informanterna och den valde skolan undersöka modersmÄlets betydelse för elevens utveckling som individ och i sitt lÀrande av det svenska sprÄket. Vi vill Àven undersöka modersmÄls- och svensklÀrarnas samarbete med varandra samt deras syn pÄ modersmÄlsundervisning. För att besvara studiens frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med tvÄ modersmÄlslÀrare, en svensklÀrare, en svenska som andrasprÄkslÀrare och en rektor samt modersmÄlssamordnaren i den valda skolans kommun. Den insamlade empirin frÄn de samtliga intervjuerna har vi kopplat till aktuell forskning och teori. Studien visar att ett rikt förstasprÄk underlÀttar lÀrandet av ett andrasprÄk, dÀrför Àr modersmÄlsundervisning en viktig faktor i dessa barns skolgÄng. Det Àr Àven viktigt att de vuxna som Àr involverade i barnets utveckling Àr engagerade och motiverar barnet.

Antisemitism i Nation of Islam

Syftet med denna uppsats Àr frÀmst att försöka ge en nyanserad bild av förekomsten av antisemitism i Nation of Islam men Àven att försöka ge möjliga förklaringar till varför den uppstÄtt. UtgÄngspunkten Àr att försöka förstÄ situationen snarare Àn att enbart fördöma den, men jag vill poÀngtera att det naturligtvis inte Àr likgiltigt med acceptans.Uppsatsen koncentrerar sig pÄ följande frÄgestÀllningar:Hur understödjer/legitimerar man antisemitiska uttalanden?Vilken utveckling följer de genom organisationens utveckling?I vilket sammanhang förekommer de och till vilket ursprung kan man hÀrleda dem?.

Lek i skolan - Fantasi eller verklighet / Playtime in school - Imagine or for real

Syftet med arbetet var att undersöka pedagogernas instÀllning till lek i skolans lÀgre Ärskurser. Vidare att belysa lekens betydelse för den kognitiva utveckling och hur pedagogerna anvÀnder leken i sitt dagliga arbete. Metodern Àr en kvalitativ, halvstrukturerad forskningsintervju med hermeneutisk inriktning och bygger pÄ intervjuer med sex pedagoger. Jag redovisar intervjuerna i fyra olika teman, som kom fram under analysen av intervjuerna. Sammanfattningsvis pekar resultaten av min undersökning pÄ att samtliga pedagoger Àr positit instÀllda till att lek och kopplar leken till den kognitiva utvecklingen..

Portfolio - En studie kring portfolio i förskolans verksamhet

BakgrundI bakgrunden beskrivs erfarenhetsbaserad litteratur frÄn förskolans verksamhet som bygger pÄ erfarenheter och kunskaper om portfolion och dess anvÀndning. Inom förskolan kan portfolion vara en pÀrm som synliggör barnets lÀrande och utveckling i form av olika alster. Portfoliometodik Àr ett arbetssÀtt som handlar om kunskapssyn, barnsyn och förhÄllningssÀtt. I arbetet med portfolion observerar och dokumenterar pedagoger barnets lÀrande och utveckling. Portfoliometodiken utgÄr Àven frÄn lÀroplanen i förskolan och skolan.

Att gÄ sin egen vÀg En studie över den hittills uteblivna demokratiseringsprocessen i Singapore

Inom demokratiforskningen har forskare lÀnge pekat pÄ ekonomisk utvecklingspositiva effekter i demokratiprocesser. Dock finns ett antal lÀnder som avvikerfrÄn den modellen, exempelvis Singapore. Landet har gÄtt frÄn utvecklingsland tillmodernt industriland pÄ 50 Är, dock ges inte befolkningen grundlÀggande fri- ochrÀttigheter sÄsom yttrandefrihet.UtifrÄn teorin att det med ekonomisk utveckling i regel följer demokratisering,har vi i denna studie arbetat med Singapore som avvikande fall. Vi anvÀnderSingapore i en komparation med Sydkorea och Taiwan dÄ dessa haft liknandeekonomisk utveckling och Àr belÀgna i samma region, men vars politiska utgÄngvarit en annan. Vi har funnit faktorer som etnisk sammansÀttning, förhÄllande tillandra lÀnder i regionen, samt den unika politiska process som prÀglat landet harhaft en avgörande roll för den politiska utgÄngen i Singapore..

Utveckling av kliniskt resonemang -sjuksköterskestudentens vÀg till legitimerad sjuksköterska

Kliniskt resonemang Àr en process dÀr kunskap och erfarenhet tillÀmpas för att nÄ lösningar i kliniska situationer och anvÀnds av sjuksköterskan nÀr hon bedömer sÄvÀl medicinska behov som omvÄrdnadsbehov. Dagens sjukvÄrd innebÀr ett stort ansvar för sjuksköterskan, med patienter med komplexa situationer som krÀver komplexa beslut. I de situationerna Àr ett bra kliniskt resonemang en kompetens som underlÀttar arbetet. Syftet med litteraturstudien var att belysa hur sjuksköterskestudenters utveckling av kliniskt resonemang, ett steg mot den professionella yrkesrollen, kan frÀmjas under handledning i verksamhetsförlagd utbildning. I litteraturstudien bearbetades 12 vetenskapliga artiklar som grund för resultatet.

Vilken effekt har omvÄrdnadsmodellen Newborn individualized development care and assessment program (NIDCAP) för det prematura barnets utveckling?

Newborn Individualized Development Care and Assessment Program (NIDCAP) Àr en modell för omvÄrdnad av prematura barn samt dess familj och ett huvudsyfte med denna modell Àr att stödja utvecklingen av barnet. I Sverige kallas NIDCAP för familjecentrerad utvecklings-stödjande neonatalvÄrd. Enligt internationell praxis anges en okomplicerad graviditet ha en lÀngd av ca 280 dagar, 40 veckor. En fullgÄngen graviditet varar frÄn 37+0 till 41+6 veckor. De flesta av de prematurt födda barnen har en medicinsk komplikation.Syftet var att belysa hur NIDCAP pÄverkar det prematura barnets utveckling.Metoden för studien var en forskningsöversikt.

Individuell övning med fokus pÄ elbas : Tre elbasisters syn pÄ sin egen övning och utveckling

Studiens syfte Àr att belysa nÄgra yrkesverksamma elbasisters syn pÄ egen utveckling och dess samband med övning. Som metod har halvstrukturerade intervjuer anvÀnts. Informanterna utgörs av tre yrkesverksamma elbasister som berÀttar om sin syn pÄ övning och utveckling samt vad de anser vara viktigt för att utvecklas som elbasist. Den teoretiska utgÄngspunkten för denna studie Àr ett hermeneutiskt perspektiv dÄ mÄlet Àr att göra en djupare analys och tolkning av de intervjuades livsvÀrld. Resultatet visar att informanterna tycker att viktiga byggstenar i utvecklingen Àr att spela tillsammans med andra och lyssna pÄ musik.

Miljöskuld - frÄn teori till praktisk tillÀmpning

Begreppet miljöskuld utvecklades i början av 1990-talet av Arne Jernelöv och definieras som ÄterstÀllningskostnaden för miljöskador som Àr tekniskt-ekonomiskt ÄterstÀllbara. I Sverige sker ett arbete med miljöskulder inom bÄde den offentliga och privat sektorn och pÄverkas bland annat av miljökvalitetsmÄlet giftfri miljö och lagstiftningen. Inom ett energibolag fanns ett behov av att finna ett arbetssÀtt för att göra bedömningar av verksamhetens miljöskulder. Syftet med den hÀr studien Àr att titta pÄ vad begreppet miljöskuld innebÀr, hur det förhÄller sig till hÄllbar utveckling och hur det praktiskt tillÀmpas i energibolaget. Studien bygger frÀmst pÄ aktionsforskning och litteraturstudier som kompletterats med ett par intervjuer.

VÀgledning för ensamkommande ungdomar -en studie om etableringsprocessen

I detta arbete underso?ks niondeklassares attityder gentemot bilda?mnet, graffiti samt den illegala aspekten av graffiti. Graffiti a?r ett visuellt uttryck vars vara eller icke vara i skolans bilda?mne a?r omdebatterat. I fo?rha?llande till Jan Thavenius (2003) resonemang om skolans ra?dsla fo?r att info?rliva en radikal estetik i undervisningen framsta?r graffiti som a?mnesstoff som en va?lkommen didaktisk utmaning.

Varum?rken i f?rbifarten. En kvalitativ studie om unga vuxnas uppfattningar av produktplaceringar i TV-serien Snabba Cash

Studiens syfte ?r att unders?ka vilka tolkningar och beskrivningar tittaren g?r av de produktplaceringar presenteras i TV-serien Snabba Cash. Mer specifikt studeras vad som kr?vs f?r att f?nga tittarens uppm?rksamhet vid produktplaceringar och hur exponeringarna f?r publiken att resonera och motivera sina upplevelser av det varum?rket som marknadsf?rs. Med fr?gest?llningen hur uppfattar unga vuxna produktplaceringar av specifika varum?rken som marknadsf?rs i TV-serien Snabba Cash och p? vilka s?tt p?verkar uppfattningarna attityden mot varum?rket? Studien har en deskriptiv och explorativ kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer av djup karakt?r. Det teoretiska ramverket best?r av Persuasion Knowledge Model (PKM) och Elaboration Knowledge Model (ELM).

Inte han! Han Àr en av dom! 10 före detta högstadieelever berÀttar om sin erfarenhet av lÀrare-elev förhÄllandet

Det har lÀnge varit en del av bÄde nationella samt internationella dokument att alla som arbetar i skolan ska möta alla elever med samma respekt och möjlighet att lyckas utifrÄn elevernas olika bakgrund, tidigare erfarenheter, intresse och kunskap. I verkligheten fungerar det inte alltid sÄ. SÄ hur pÄverkas elevernas akademiska prestation, sociala utveckling och vÀlmÄende av deras egna tolkningar av lÀrarens bemötande och förvÀntningar?.

ATT GE OCH TA EMOT FEEDBACK : nÄgra lÀrares upplevelser av feedback i sin arbetssituation

Syftet med föreliggande studie var att fÄ en större förstÄelse för hur nÄgra lÀrare upplevde feedback i sin arbetssituation. De frÄgestÀllningar som studien baserades pÄ var: Vilken inverkan har feedback pÄ arbetsglÀdjen pÄ en arbetsplats, sett ur ett medarbetarperspektiv? PÄ vilket sÀtt har denna feedback en relation till lÀrarnas utveckling av sin egen feedbackkompetens? Det metodologiska angreppssÀttet var en semistrukturerad intervjuguide. Urvalet bestod av Ätta lÀrare. Intervjuerna varade 20-35 minuter.

De stora barngrupperna i förskolan och barns socioemotionella utveckling

Ny statistik frÄn Skolverket visar att en femtedel av alla barngrupper i förskolan bestÄr av 21 eller fler barn. I dag finns över 4 800 barngrupper och de stora grupperna blir allt fler (Skolverket, 30.03.2011). Samtidigt kan vi lÀsa i Lpfö 98 (reviderad 2010) att personalens uppdrag Àr att tillgodose alla barns behov och lÀgga grunden för ett livslÄngt lÀrande. Förskolan har ett demokratiskt uppdrag och ska vÀrna om delaktighet och dialog (a.a.). Det finns en motsÀgelsefullhet i hur man ser pÄ varje barns rÀtt att utvecklas nÀr man i samma veva fattar politiska beslut om gruppstorlekar, dÀr storlekarna kanske hindrar det pedagogiska arbetet.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->