Sök:

Sökresultat:

264 Uppsatser om Utilitarian shopping - Sida 6 av 18

Femtio Nyanser av Co-branding - En kvantitativ studie om effekterna av co-branding på konsumenters varumärkes- och produktutvärdering beroende av kvalitetssegment och hedoniska shoppingmotivationer

The retailing industry has an extremely high density of brands. In order to differentiate its offer, both retailers and suppliers, are constantly forced to come up with new ways to launch their products. A collaborative strategy between two brands is called co-branding, which means that both the private label and the supplier's brand are displayed on the new product packaging. Several studies have shown that a co-branding strategy is successful, but many operators are still reluctant to use co-branding in fear of long-term losses due to potentially damaged business relations. The objective of this study is to explain how the product- and brand related value for customers, retailers and suppliers is affected by co-branding between private labels and national brands.

Växters förmåga att ackumulera metaller : Vass, bredkaveldun och gäddnate i Bergviks dagvattendamm

AbstractSurface-water includes different kinds of pollutants from traffic and roads. To prevent these pollutants to reach nearby lakes one can construct surface-water ponds on locations with heavy traffic. At Bergviks shopping centre in Karlstad, two ponds, one smaller and one bigger has been constructed in order to decrease the pollutant pressure from the receiving waters of Kattfjorden. Several heavy metals are essential for plants and animals in low concentration but when they occur in higher concentrations, they become toxic to the organism. The larger pond at Bergviks shopping centre has a sedimentation function so the heavy metals sink to the bottom thereby not releasing directly in to Kattfjorden.

Bortglömd art på frammarsch : Om vad som utmärker manligt shoppingbeteende

Vi upplever att männen uppvisar ett förändrat shoppingbeteende, vilket bland annat visar sig genom ett större intresse för såväl modemagasin som modebloggar. Detta kan vara ett tecken på ökad individualisering, genom vilken mannen vill uttrycka sin identitet och självbild. Det blir därför viktigt för företagen att nå denna grupp.Uppsatsen syftar till att ge en mångdimensionell beskrivning av vad forskningen behandlat inom mannens, respektive kvinnans shoppingbeteende och hur det växt fram. Uppsatsen syftar dessutom till att, dels genom litteraturstudie, dels empirisk studie, undersöka, diskutera och tolka vad som utmärker mäns shoppingbeteende i Generation Y. Vidare syftar uppsatsen till att förutsäga vad som kommer att känneteckna det manliga shoppingbeteendet i framtiden. Vi har arbetat utifrån en kvalitativ metod för att på så sätt uppnå ett djup i uppsatsen.

Val av färdmedel till externa köpcentra : En studie av Valbo köpcentrum

We travel more nowadays. The increasing travel rate generates greenhouse gases which in the long run cause an increasing number of natural disasters over the world. Car traffic is a major contributor to this development. Out-of-town shopping centres have historically good accessibility for car traffic. This study aims to look into what are the factors that influence the choice of transport mode for dwellers in the outskirts of a town when going to out-of-town shopping centres.

Svängda hyllor - den raka vägen till en attraktiv butik? En kvantitativ studie om konkava hyllors effekter på kundens perception av sortimentet, upplevelse av butiksmiljön och köpbeteende.

Due to the harsh competition among Swedish food retailers, in-store marketing is a crucial component in the stores marketing strategy. In an attempt to differentiate among its competitors, COOP Sweden has begun to use concave store shelves. Although the food retailing industry is one of the most studied, no research has been conducted on the concave store shelves. The objective of this study is to describe how these shelves effect the customer perception of the assortment, their experience of the store environment and their buying behavior. An S-O-R framework is used as an overall basis in order to outline the effects investigated in this paper.

Stockholms framtida shoppingevent : En studie insipirerad av Istanbuls Shoppingfestival

I den här studien har Stockholms potential till att presentera ett internationellt shoppingevent undersökts. Studien har haft fokus på framförandet av festivaler med utgångspunkt Istanbul Shopping Festival i Turkiet, som anses vara en stor mode- och shoppingfestival i en växande modestad. Det är väsentligt för studien att använda en redan existerande internationell shoppingfestival som inspirationskälla..

?Det behöver inte vara värsta Rihanna för att det ska vara ett A? ? : Om betyg och bedömning i sång på grundskolan.

Uppsala University Library owns eight volumes of manuscripts attributed to the academy equerry Johan Leven Ekelund (c.1701?1775). In this thesis, I apply methods from the field of material culture studies in order to establish which of the volumes that formed the donation from Leven to the library mentioned in his will. By mapping certain markers such as places, names and dates I am able to identify to some extent where Leven gained his practical skills and which writers influenced him. By analysing the texts, I draw the conclusion that the manuscripts can be divided into groups aimed for different audiences.

Professionella bloggar - girl power eller genusfälla?

Denna uppsats är en kvalitativ studie av de två största professionella bloggarna i Sverige, blondinbella.se och kissies.se. Studiens syfte är att ta reda på vilka markörer för klass och genus som kan hittas på bloggarna och utifrån dessa vilken bild av att vara ung tjej det är som förmedlas till bloggarnas läsare. Debatten om de två aktuella bloggarna pågår i media och speciellt är det författarna bakom bloggarna som uppmärksammas, Isabella Löwengrip och Alexandra Nilsson. Med hjälp av teorier kring kön och klass analyserar jag bloggarnas innehåll och försöker utkristallisera vilka teman som är dominerande på dessa bloggar. Resultatdelen är uppdelad utifrån dessa teman som handlar om shopping, kroppsuppfattning och valmöjligheter.

Forum shopping genom artikel 3.1 i insolvensförordningen

Syftet med denna uppsats är att analysera huruvida, och i så fall på vilket sätt, EU-domstolens avgörande Eurofood och därpå följande nationell domstolspraxis har minskat utrymmet för insolventa bolag att utföra forum shopping genom artikel 3.1 IF i jämförelse med rättsläget innan Eurofood. Uppsatsens slutsats är att EU-domstolens uttalanden i Eurofood i viss mån har försvårat genomförandet av forum shopping. Innan Eurofood var det en utbredd praxis (fallen Enron Directo SL, Daisytek-ISA Ltd m.fl.) att bryta sätespresumtionen med hänvisning, såsom primärt och avgörande skäl, till att det insolventa bolagets huvudkontorsuppgifter utförs i den medlemsstat där den aktuella domstolen är belägen, trots att bolagets (hela) verksamhet utförs i en annan stat där bolaget även har sitt säte. I Eurofood uttalade EU-domstolen att sätespresumtionen enbart kan brytas med hänvisning till objektiva och fastställbara omständigheter för tredje man. Därvid uttalades att när ett bolag bedriver verksamhet i den medlemsstat där det registrerade sätet är beläget, är den omständigheten att dess ekonomiska val kontrolleras eller kan kontrolleras av ett moderbolag i en annan medlemsstat inte i sig tillräckligt för att kullkasta presumtionen.

Webbutiker ? Hur hanteras frånvaron av det fysiska rummet för kommunikation?

Online shopping is growing and its turnover increases each year. Internet hastherefore become an important retail location for companies. Web shops lack thephysical room for marketing as well as face-to-face interaction between customer andsalesperson. Therefore there is a need to develop marketing and customercommunication methods for this way of shopping. In physical shops the customer hasthe ability to try on the garments and be pampered by the staff.

Nöjescentrum : en fallstudie av upplevelsekonsumtion!

The society today, reflects a high welfare, where the human being has a better financial position than before. This has generate that more money is spend on pleasure and events. A result of that can be the development of a new line of business; The industry of experience.This kind of branch is fast growing in the Swedish labour market. The characteristics of this branch are, depending of trends, continuous variations and integrated education.A new phenomenon within this branch is ?Centre of experience?.

Fastighetsägarnas strategier för köpcentrum - En komparativ studie av två köpcentrum

I Sverige sker det ständig en ökning av antal köpcentrum, vilket medför att konkurrensen om kunderna ökar. För att möta en ökande konkurrens och kunders krav har olika köpcentrumägare i allt större utsträckning börjat differentiera köpcentrumen. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur val av inriktning påverkar utformning och strukturering av två olika köpcentrum, Triangelns Köpcentrum och Gallerian Storgatan, i Malmö. Vi ska dessutom undersöka hur differentiering och profilering påverkas beroende av deras inriktning. Beroende av inriktning är ett köpcentrum riktat till olika kundsegment. För att nå och tilltala denna kategori försöker köpcentrumets förvaltare stärka varumärket och profilera sig med hjälp av marknadsföring och utformning.

Katalog vs Nätbutik ? en studie om produktpresentation av modevaror inom distanshandeln

The survey Distanshandeln idag 2005, made by the Swedish postal service, tells us that web shops started to pop up in the 1990´s and began competing with the catalogue sells in the end of the decade. Ten years ago, it was said that the web shops would take over the distance trade market. Today we know that did not happen. Internet shopping accounted for 4, 2 % of all distance shopping in Sweden last year. Our inquiry is guided by the observation that the catalogue is still in use and moreover, it seems to have changed very little from when we were kids.

Kravet på meningsfulla upplevelser i shoppingcentrum: En empirisk studie vid Luleås centrumgallerior

Människor ger mening åt sina liv genom upplevelser, ett upplevelsesamhälle har vuxit fram på grund av människans behov av meningsfulla upplevelser. Meningsfulla upplevelser beskrivs som en starkare ihållande effekt än bara en upplevelse som sådan. En ny ekonomisk faktor, upplevelseekonomi, växer fram där företag kan iscensätta minnesvärda helhetsupplevelser och guida till transformation för att differentiera sig. Människor vill ha meningsfulla upplevelser både på fritiden och på jobbet, det ställer krav på att shoppingcentrum, köpcentrum och gallerior bör hänga med i utvecklingen då shopping är en populär fritidsaktivitet.Syftet med uppsatsen är att genom en empirisk studie vid Luleås centrumgallerior belysa centrumledares uppfattningar och åsikter om deras gallerior, och utifrån det dra slutsatser om centrumgalleriorna är anpassade efter upplevelsesamhällets krav på meningsfulla upplevelser.. Uppsatsen har arbetats fram med en kvalitativ ansats.

Män som inte läser skönlitteratur: en kvalitativ intervjuundersökning

The purpose of this master?s thesis is to investigate the reading habits of six men who do not read fiction. The reason for my interest is the fact that men statistically read less fiction than women, and that there are few existing studies of this subject. The study investigates why these men do not read fiction, their attitudes towards literature, their reading habits, their leisure-time interests and if they experience fiction from other activities. Furthermore the study includes a discussion of whether or not there might be a connection between the men?s reading habits and their identity as men, as well as a discussion of all of the above in relation to their social background.

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->