Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Uteffekt - Sida 1 av 1

LPI-radar. Nys eller nytta? : Studie av den militära nyttan med LPI-radar.

Sedan radar började användas under första hälften av 1900-talet har duellen mellan radar och signalspaning pågått. Genom att utnyttja radar har alltid en medveten risk tagits, risken att bli upptäckt av motståndarens signalspaning. Duellen gavs möjlighet att ta en paus då radarsystem med låg Uteffekt introducerades på marknaden under slutet av 1980-talet, nu fanns plötsligt en möjlighet att använda radar samtidigt som de samtida signalspaningssystemen inte kunde upptäcka dessa radarsystem. I föreliggande magisteruppsats i krigsvetenskap med militärteknisk inriktning undersöks räckviddsförhållanden mellan dessa radarsystem och signalspaningssystem. Genom scenarier i den marina arenan försöker jag värdera de taktiska vinster en användare av radar med låg Uteffekt kan göra.

Audioförstärkare

Examensarbetet som utförts vid Jönköpings tekniska högskola har syftet att konstruera en audioförstärkare. Målet var att åstadkomma goda prestanda på den valda audioförskartypen. Den utvalda varianten utvärderas med avseende på dess prestanda. Audioförstärkaren bör ha följande egenskaper: En kanal med en Uteffekt på minst 40W samt ett frekvensområde på 20Hz till 20KHz, utan att använda sig av integrerade komponenter. Temat för rapporten bygger på analysering av konstruktionskretsen och en detaljerad beskrivning av ingående delar samt jämförelse med andra kopplingar med liknande funktion.

Reglering av energikostnader med hjälp av energilagring i Danmark

Energilagring med hjälp av tryckluft (CAES) innebär att luft komprimeras och lagras för att expanderas vid ett senare tillfälle. Tillsammans med pumpkraftverk (pumpning av vatten till en högre liggande vattenreservoar) är komprimerad luft (CAES) de enda kommersiellt gångbara storskaliga energilagringsteknologierna i dagsläget. Utifrån de geologiska förutsättningarna i Danmark utvärderades lönsamheten för två olika typer av CAES-teknologier mer specifikt som teknologi för energihandel.Danmark medverkar i den nordiska elmarknaden och elhandeln sker genom Nord Pool Spot (Elspot) där elpriset fastställs för var timme, dagen innan. Den dagliga prisvariationen år 2013 kunde, utifrån en empirisk analys av max- och minelpris, analyseras där elpriset var särskilt högt respektive särskilt lågt. Huvudmålet med denna rapport var därför att undersöka intäktsmöjligheter genom att med vald energilagringsteknik lagra energi vid lågt elpris för att senare sälja denna energi vid ett högt elpris.I dagsläget finns två CAES-anläggningar; en i Huntorf, Tyskland samt en i Alabama, USA.

Simuleringsanalys av målerianläggning

Det här examensarbetet har utförts på Volvo CE Components AB. Analysen har gjorts på en befintlig målerianläggning i Eskilstuna med hjälp av diskret händelsestyrd simulering. Analysen har presenterats på PLAN:s forsknings- och tillämpningskonferens och har i artikelform publicerats i konferensskriften. Artikeln är en del av denna rapport. Undersökningen behandlar variationen på måleriets Uteffekt genom att undersöka effekten av att måla komponenter i en viss cyklisk sekvens.

Konstruktion av strömförsörjningsmodul till testsystem

Detta examensarbete är utfört vid den tekniska högskolan vid Linköping Universitet på programmet högskoleingenjör elektronik. Uppdragsgivaren, Flextronics, är ett företag som utvecklar generell testutrustning inom elektronikproduktion. Den testutrustning som finns behöver uppdateras och examensarbetet går ut på att bygga en ny strömförsörjningsmodul till denna. Den största skillnaden mot tidigare system är att den nya strömförsörjningsmodulen ska klara av högre Uteffekt. Eftersom den nya testutrustningen redan är påbörjad finns några krav att ta hänsyn till och ett av dem är att det ska finnas en mikrokontroller i strömförsörjningsmodulen.

Nytänkande inom miljöbilsområdet

SammanfattningDagens bilar är ofta överdimensionerade och har ofta topphastigheter på över 200 km/h. Detta är hastigheter som väldigt få personer någonsin kör i och som dessutom är olagliga i Sverige och i de flesta av Europas länder. Överdimensioneringen resulterar i många fall i en lägre effektivitet vilket ger en högre bränsleförbrukning.Syftet med detta projekt var att reda ut hur medelsvensken använder sin bil och utefter detta ta reda på vilken typ av drivlina som är bäst anpassad ur miljösynpunkt och dimensionera denna.För att ta reda på hur medelsvensken använder sin bil gjordes en litteraturstudie över svenskars körvanor. Från denna kunde det fastställdas att den genomsnittliga bilresan i Sverige var 17 kilometer lång och att en Svensks dagliga genomsnittliga resväg var 40 kilometer. En kravspecifikation ställdes upp med svenskars körvanor som grund där det bland annat fastställdes att bilens räckvidd för eldrift skulle vara minst 80 kilometer, detta för att kunna täcka majoriteten av befolkningens dagliga resväg.En seriehybrid med navmotorer valdes som det lämpligaste drivsystemet, och för att dimensionera detta användes en Toyota Prius Five som modell för en standardbil.

Tillämpning av effektstabilisering i PLC

Syftet med examensarbetet är att digitalt tillämpa en stabilisering av pendlingar i den aktiva effekten hos en synkrongenerator för vattenkraft kopplad till ett distributionsnät.Implementeringen är tänkt att ske i en PLC som redan hanterar andra delar av magnetiseringen.Effektstabiliseringen görs genom att en motverkande styrsignal skickas till magnetiseringsutrustningen vilken i sin tur påverkar generatorns Uteffekt. Denna motverkande styrsignal kan tas fram på olika sätt.Två modeller, av IEEE standardiserade, för effektstabilisering undersöks, PSS1A och PSS2B.En Simulink-modell över ett distributionsnät med generator byggs upp för att testa effektstabiliseringen.Diskretisering av den ena standarden utförs för att digital implementering ska kunna ske. Tester utförs även på denna modell för att kunna validera dess funktion i jämförelse med den kontinuerliga.Den tidsdiskreta modellen görs om till ett matematiskt uttryck tillämpbart i PLC:n.Jämförelse sker mellan simuleringarna och den tillämpade modellen genom mätningar..

Är vi kreatviteten på spåren : Rumslig utformning av ett kreatvit kontor

Examensarbetet som utförts vid Jönköpings tekniska högskola har syftet att konstruera en audioförstärkare. Målet var att åstadkomma goda prestanda på den valda audioförskartypen. Den utvalda varianten utvärderas med avseende på dess prestanda. Audioförstärkaren bör ha följande egenskaper: En kanal med en Uteffekt på minst 40W samt ett frekvensområde på 20Hz till 20KHz, utan att använda sig av integrerade komponenter. Temat för rapporten bygger på analysering av konstruktionskretsen och en detaljerad beskrivning av ingående delar samt jämförelse med andra kopplingar med liknande funktion.

Ökning av turbineffekten i en mikrogasturbin med ånginjicering

Detta kandidateexamensarbete behandlar en mikrogasturbin som med luft som arbetsmedium används för att generera elström samt värma vatten. Syftet med arbetet är att studera den ökning av den befintliga turbineffekten som är möjlig genom att modifiera luftcykeln med injicering av vattenånga. Inledande studerades den befintliga termodynamiska cykeln i företaget Compowers mikrogasturbin modell ET10 för att förstå hur den termodynamiskt fungerar. Detta har skett i samråd med Compower utifrån material de tillhandahåller. Vidare studerades en mängd vetenskapliga artiklar samt en del litteratur för att få en bild av hur ånginjicerade mikrogasturbiner fungerar.

Elkraftsystem för fälttest av Polygeneration system EXC

I ett modernt samhälle är elektricitet en nyckelkomponent för industrins, individens och samhällets utveckling. Naturkatastrofområden där elektriciteten slagits ut står inför stora prövningar för att kunna få samhällsviktiga funktioner att fungera igen. Med hjälp av den mobila miljövänlig energienhet Emergency Energy Module (EEM) kan elbehovet lindras.Detta examensarbetes mål var att ta fram en elsystemsbeskrivning för den kommande Export container (EXC), samt ta fram ett korrekt elschema för den befintliga EEM.Elsystemsbeskrivningen måste ta hänsyn till EXC:s kravspecifikation samt innehålla Bills of Material (BoM) och elschema. Problematiken ligger bl.a. i att få flera olika energikällor (sol, vind och biomassa förgasare) att fungera tillsammans i ett elsystem där likspänning, växelspänning, trefas och enfas blandas.

Ny mät-trigger i Scanias motorprovning

En av motorprovningens uppgifter på Scania CV AB i Södertälje är att säkerställa att utlovad kvalitet hålls på motorerna som produceras innan de levereras till kund. Samtliga produktionsmotorer körs i bromsbänk där det testas att rätt Uteffekt fås vid ett högt respektive lågt varvtal som är specificerat för varje enskild motormodell. I dagens process är det oljetemperaturen i sumpen som primärt styr när effektmätningen ska starta. Önskvärt är att mäta efter den punkt där motorerna nått termisk stabilitet, något som dock inte är möjligt på grund av tidsskäl. Därför måste datainsamlingen ske under motorernas uppvärmning.