Sök:

Sökresultat:

14034 Uppsatser om Utan permanent uppehćllstillstćnd - Sida 57 av 936

Skratta! : En ansats till analytik av humor som retoriskt verkningsmedel

Denna uppsats undersöker den feministiska agitatorn och anarkisten Emma Goldman i syfte att identifiera en radikal teori om samarbete och gemenskaper som tillÄter individuell frihet utan konflikt med det sociala. Framförallt fokuserar den pÄ Goldmans upplevelser av Sovjetunionen och det Spanska inbördeskriget, och pÄ hennes idé om den »konstruktiva revolutionen « som hon utvecklar i interaktion med dessa. SjÀlva undersökningen sker i fyra delar med fyra olika fokus: individen, massan, revolutionen och organisationen i den ordningen. Som material anvÀnds framförallt Goldmans tvÄ böcker om Sovjetunionen ? med fokus pÄ efterordet i den senare boken ? samt textsamlingen Vision On Fire med Goldmans texter om det spanska inbördeskriget och den anarkistiska organiseringen dÀr.

Trender i rysk militÀr doktrinutveckling mellan 2000-2010  

Sammanfattning: Vilka Àr trenderna i den ryska doktrinutvecklingen under 2000-talet och hur kan dessa karaktÀriseras? De ryska doktrinerna vÀnder sig inte primÀrt till operativ verksamhet utan Àr deklaratoriska till innehÄll och omfattning och ska tolkas som signaler till omvÀrlden. Rysslands doktrinutveckling pÄverkas i stor omfattning av omvÀrldshÀndelser dÀr retoriken i början av decenniet indikerar en stor oro för ett försvagat FN, vilket hÀrleds till bl.a. Nato intervenering i f.d. Jugoslavien utan FN- mandat.Rysslands geostrategiska lÀge indikerar ett dilemma dÄ hoten mot Rysslands sÀkerhet fÄr en omfattande beskrivning i doktrinerna.

?Har man ingen relation kan man stÄnga huvudet blodigt? : en kvalitativ studie om hur ungdomar och fÀltassistenter ser pÄ det offentliga rummet i Bagarmossen

Syftet med denna uppsats var att undersöka ungdomars och fÀltassistenters syn pÄ den offentliga nÀrmiljön. Studien Àr begrÀnsad till stadsdelen Bagarmossen i Stockholms stad. Vi har tagit reda pÄ vad killar i högstadieÄldern gör pÄ sin fritid och hur fÀltassistenterna arbetar. Vi har undersökt om och hur relationer och kontroll skapas och hur det pÄverkar killarna och fÀltassistenterna. En ytterligare aspekt som tagits upp i uppsatsen Àr vad killarna och fÀltassistenterna har för tankar om trygghet och syn pÄ medias roll.

Barn ska kÀnna glÀdje av att de Àr tvÄsprÄkiga : Pedagogers möte och arbete tillsammans med tvÄ- flersprÄkiga elever i skolan

Denna uppsats undersöker den feministiska agitatorn och anarkisten Emma Goldman i syfte att identifiera en radikal teori om samarbete och gemenskaper som tillÄter individuell frihet utan konflikt med det sociala. Framförallt fokuserar den pÄ Goldmans upplevelser av Sovjetunionen och det Spanska inbördeskriget, och pÄ hennes idé om den »konstruktiva revolutionen « som hon utvecklar i interaktion med dessa. SjÀlva undersökningen sker i fyra delar med fyra olika fokus: individen, massan, revolutionen och organisationen i den ordningen. Som material anvÀnds framförallt Goldmans tvÄ böcker om Sovjetunionen ? med fokus pÄ efterordet i den senare boken ? samt textsamlingen Vision On Fire med Goldmans texter om det spanska inbördeskriget och den anarkistiska organiseringen dÀr.

"KÀrlek Àr motsatsen till makt och kontroll": en kritisk analys av undervisningsmaterial i maskulinitetsfrÄgor

VÄrt mÄl med denna uppsats Àr att förstÄ de ideologier som finns representerade i ett utbildningsmaterial riktat till ungdomar om problematiken kring mÀns vÄld mot kvinnor. Vi anvÀnder oss av en kombinerad argumentations- och ideologianalys för att nÄ svaret pÄ vÄr frÄgestÀllning. Detta Àr en oortodox metod inom genusvetenskapen, vilken fÄr oss att positionera oss feministisk-empiristiskt. Detta har bevisat för oss hur genusvetenskapen kan utvecklas och anammas Àven av mer traditionella discipliner. Svaret pÄ frÄgestÀllningen Àr att materialet har en maktkritisk poststrukturalistisk intention, dÀr postkoloniala och queerteoretiska antaganden marginaliserats till förmÄn för könsaspekten av maktförhÄllandena.

Kyrkorum och status : En studie om bÀnkplacering i 1700-talets Falun

Denna studie har som syfte att undersöka bÀnkrummets betydelse för vidmakthÄllandet av hierarkier och status i 1700-talets Falun. Materialet som anvÀnds för att uppfylla detta syfte bestÄr frÀmst av kyrkorÄdsprotokoll ifrÄn Kristine församling i Falun mellan 1744-1784. Utöver dessa kyrkorÄdsprotokoll anvÀnds stundtals biografier för att kunna ge en djupare bild av vissa individer. Resultatet visar att det under den undersökta perioden rÄder en strikt uppdelning av kyrko-rummet. Det mest uppenbara Àr uppdelningen mellan kvinnor och mÀn.

Bilpoolen en vÀg ur det bilberoende samhÀllet - En kvalitativ studie i sju bilpoolsmedlemmars upplevda mobilitet samt förhÄllande till bilen som status symbol

I Sverige finns idag ungefÀr 4,1 miljoner bilar. Om den biltÀtheten skulle gÀlla alla vÀrldens lÀnder behövs otroliga mÀngder naturresurser. Dessutom slÀpper bilarna vid anvÀndningen ut koldioxid vilket bidrar till den globala uppvÀrmningen. Trots det Àr infrastrukturen anpassad för bilar. MÄnga platser i samhÀllet gÄr inte att nÄ utan bil.

Bildskapande i förskoleklass. Verktyg i barns lÀs- och skrivundervisning.

BakgrundMĂ„nga författare och forskare anser att teori bör kombineras med praktik för att skapa intresse och motivation hos barn. En kombination av bildskapande och lĂ€s- och skrivundervisning gör att skriftsprĂ„ket utvecklas pĂ„ ett lekfullt sĂ€tt. Även pedagogerna mĂ„ste vara aktiva i barns lĂ€rande och veta vad bildskapandet gynnar för barnen. MĂ„nga författare Ă€r eniga om att bildskapande Ă€r en viktig del i barns utveckling och lĂ€rande. Den hĂ€r sortens skapande bör ocksĂ„ kombineras med annan undervisning för att fĂ„ ett djupare innehĂ„ll.SyfteSyftet med den hĂ€r studien Ă€r att undersöka och beskriva hur pedagoger anvĂ€nder sig av bildskapande som ett verktyg i sin lĂ€s- och skrivundervisning i förskoleklassMetodVi har valt ett hermeneutiskt förhĂ„llningssĂ€tt med en etnografisk kvalitativ forskningsansats.

?...Àven den anhöriga fÄr dela pÄ gÀrningsmannens straff, men ute i samhÀllet istÀllet.? En kvalitativ innehÄllsanalys om anhöriga till vÄldsförbrytare.

VÄr studies syfte var att lyfta fram ett anhörigperspektiv pÄ tillvaron efter att nÄgon i dennesnÀrhet gjort sig skyldig till ett vÄldsbrott. Centralt för studien Àr de anhörigas upplevelser isamband med hÀndelsen.Resultat och analys byggde pÄ en konventionell innehÄllsanalys av tvÄ bloggar författade av tvÄmödrar vars söner begÄtt mord. I vÄr studie har vi utgÄtt ifrÄn ett socialkonstruktivistiskt synsÀttoch till stor del analyserat vÄrt material med hjÀlp av socialpsykologiska teorier.VÄrt resultat visade att de anhörigas livsvillkor försÀmras markant i samband med det begÄngnabrottet, frÀmst Àr det den psykiska hÀlsan som försÀmras men ocksÄ relationerna som denanhörige har. Studiens resultat visar Àven att de anhöriga fÄr nya roller i samband med detbegÄngna brottet, de Àr till exempel inte lÀngre bara mamma till en son utan nu ocksÄ ?mammatill en son pÄ anstalt?.

FÀste för ramar

Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram ett snabbfÀste för ramar Ät Roxtec International AB pÄ Verkö i Karlskrona. Examensarbetet har följt metoden för Integrerad produktutveckling av Fredy Olsson. Av denna metod har tvÄ omrÄden berörts: Principkonstruktion samt PrimÀrkonstruktion. PrimÀrkonstruktionen Àr uppdelad i tvÄ delar dÀr den ena behandlar komponentval och detaljkonstruktion, och den andra innefattar framtagning av prototyp och en ekonomisk kalkyl. ProblemstÀllningen var följande: Att ta fram ett snabbfÀste för smÄ ramar.

Är fontförbĂ€ttringsteknikers effekt beroende av lĂ€sförmĂ„ga?

Tidigare forskning visar att lÀsförmÄga genomgÄr vissa stadier i sin utveckling. Individer med en mindre utvecklad lÀsförmÄga som först lÀser bokstav för bokstav utvecklas till att lÀsa ord för ord. Kognitiva processer Àndras mycket under denna utvecklingsperiod; det Àr inte endast sÀttet att lÀsa som Àndras utan ocksÄ sjÀlva bearbetningsförmÄgan och dessutom sÀttet som informationen bearbetas pÄ. Samtidigt som antalet e-böcker med akademiska titlar ökar sÄ ökar ocksÄ anvÀndningen av datorer i skolan. En fontförbÀttringsteknik som kallas för ClearType anvÀnds i e-böcker för att öka lÀsbarhet.

Pedagoger och IKT i förskoleverksamhet : En litteraturstudie om förhÄllningssÀtt

Syftet med min uppsats har varit att undersöka hur tre kvinnor genom sina berÀttelser om jobbiga förlossningar gjort sina upplevelser begripliga i relation till normer om kvinnlighet. Undersökningen bestÄr av tre semistrukturerade intervjuer vilka jag, med ett narrativt angreppssÀtt, analyserat genom att göra en innehÄllsanalys och en formanalys. Resultatet visar att det i kvinnornas berÀttelser framkommer tydliga normer kopplade till kvinnlighet. Normerna Àr flera, men handlar pÄ det stora hela om att barnafödande Àr nÄgonting naturligt som kvinnor ska klara av utan problem. DÄ kvinnornas berÀttelser handlar om upplevelser som avviker frÄn denna norm mÄste de hela tiden positionera sig sjÀlva och sina upplevelser i relation till normen för att kunna förstÄ sin upplevelse och göra den legitim.

Man mÄste gÄ tillbaka för att kunna gÄ vidare : Pedagogisk dokumentation ur ett intra-aktivt pedagogiskt perspektiv

Uppsatsen behandlar pedagogiskt dokumentationsarbete i förskolan och fokuserar pÄ Äterbesök av dokumentation. Syftet Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt Äterbesök kan ge sig i uttryck och har undersökts utifrÄn frÄgestÀllningarna: pÄ vilket sÀtt ges barn möjlighet att Äterbesöka dokumentation och vad uppstÄr i mötet dem emellan? Den teoretiska utgÄngspunkten tar avstamp i en intra-aktiv pedagogik och teorin undersöks med frÄgan: pÄ vilket sÀtt kan en intra-aktiv pedagogik bidra till en ökad förstÄelse för Äterbesök av pedagogisk dokumentation? Studien utgÄr frÄn en kvalitativ metod och filmobservationer ligger till grund som analysmaterial. Resultatet visar pÄ att barnen pÄ den undersökta avdelningen ges rika möjligheter till att Äterbesöka dokumentation. Inte enbart genom fotografier utan Àven med olika material som barnen ges möjlighet att intra-agera tillsammans med.

NÀr vulkanen fick utbrott - En studie av den första generationen punkare i Göteborg och deras minnen och berÀttelser.

Denna uppsats Àr allmÀn och offentlig handling.Författaren har upphovsrÀtten och uppsatsen fÄr intebegagnas annat Àn för enskilt bruk utan författarens tillstÄnd..

ibid

Det objekt som mitt examensarbete har resulterat i Àr ett tredimensionellt pussel utan uppenbar lösning. Rent konkret bestÄr det av ett antal kuber försedda med textfragment. Med hjÀlp av (och ibland stjÀlp) av magneter gÄr de att kombinera pÄ olika sÀtt och pÄ sÀtt bilda nya meningar. Det Àr meningen att ÄskÄdaren ska delta i pusslandet och det Àr först dÄ jag kan anse mig ha lyckats med min föresats..

<- FöregÄende sida 57 NÀsta sida ->