Sök:

Sökresultat:

7250 Uppsatser om User centered design (UCD) - Sida 61 av 484

Förstärkning av betongkonstruktioner med kolfiber med avseende på olika brottstyper

The purpose of this report is to simplify the process of designing carbon fiber strengthening for existing concrete constructions, specifically beams. The intention has been to establish a flow chart containing information on the necessary testing and calculations for the design, to as far degree it is possible satisfy the requirements stipulated by Swedish and by extension, European authorities.To do this the report will examine a parking garage situated underground by Akademiska Sjukhuset, Uppsala. The parking garage was built in the mid-seventies, and has in recent years been subjected to a greater load than designed for by the construction of a road on top of it. FEM-Design has been used to obtain the internalforces of the beams and thereby determine whether they are in need of strengthening or not and thereafter design the strengthening according to Täljsten (2006) with some corrections from Täljsten (2011) due to new regulations.The result of this report is that the flow chart used is viable to design carbon fiber strengthening, atleast with the conditions met in our reference project.The conclusion drawn after working with this report is that there is a need for a clear standard for carbon fiber strengthening , preferably a standard that can be used throughout Europe..

Marknadsföring på forskningsbibliotek syften och mål, struktur, konsekvenser, uppföljnings- och kontrollmekanismer

The main subject with this master thesis is to take a closer look at university libraries specially Gothenburg University Librarys operation of marketing the librarys user contact, how it receives various users demands and carry out the interactive and strategic marketing. Marketing is planning, structuring, implementation, analysis and controls of carefully formulated programs, designed to bring voluntary interactions and relations with the target markets, for the purpose of achieving organisational and user satisfaction objectives. The structure of this thesis covers three main parts. Part I reflects the researchers approach to the subject. Marketing researchers such as Grönroos, Kotler, Bryson, De Sáez and Gummesson among others are presented.

By the Secret Fashion Concil. Project No 1 - jewellery collection

The Secret Fashion Council blends spirituality with fashion, art and design. This jewellery collection shows the connections between parapsychology and quantum physics, based on the study of matter and energy, that everything in the universe is built of vibrations. Many believe psychics have the ability to sense this. By using the skills of a psychic, the Secret Fashion Council invites the wearer to have the jewellery ?read? and evaluated in a most special way, tracing the wearer?s spiritual past, present and future.

ARt Gallery ? Onlineportfolio med webbutik och app : Hur en webbutik med tillhörande app kan sälja in konst med hjälp av Augmented Reality

Denna studie berör hur man skapar en användbar och säker webbutik och onlineportfolio för en konstnär eller fotograf. Tanken är att sälja in deras konstverk med en app som använder Augmented Reality genom att visa hur tavlan ser ut på väggen med en smartphonekamera. Studiens fokus ligger på användbarhet och design i webbutiker för att öka kundförtroendet, interaktion med tilltalande användarupplevelse samt för att sälja in tavlorna. Efter att ha studerat användbarhet, kundcentrerad webbdesign och designteorier för framtagandet av interaktiva system, togs skisser av både webbutik och prototyp till app fram. Prototypen testades i samband med semi-strukturerade intervjuer.

Vägen till användbara webbplatser ? en flermetodstudie om grafisk design och användbarhet

Användare har idag höga krav på webbplatser eftersom det har blivit allt vanligaremed företag som väljer att kommunicera över internet. Användare blir otåliga efter 5-10 sekunder och det är därför viktigt att på ett effektivt sätt tillfredsställa användarnasbehov. Det räcker inte med att informationen finns på webbplatsen, utan den måstepresenteras på ett effektivt och tilltalande sätt, annars lämnar användaren webbplatsenoch går vidare till konkurrenten.Denna studie syftar till att skapa kunskap för olika aspekter inom grafisk design ochanvändbarhet för att sedan skapa förståelse för hur grafisk design kan användas för attöka användbarheten på en webbplats.Undersökningen utgår från teoretiska studier som har testats mot verkligheten genomenkäter och intervjuer. Denna empiri analyserades sedan genom att den jämfördesmed den teoretiska undersökningen för att ta reda på hur webbdesigners arbetar tillskillnad mot teoretiska påståenden. Analysen gav oss sedan kunskap och förståelseför att kunna svara på huvudfrågan om hur grafisk design kan användas för att ökaanvändbarheten på en webbplats.Analysen har visat att teorier för grafisk design och användbarhet inte alltid följs tillpunkt och pricka av webbdesigners.

The New Gym Bag

Detta examensarbete omfattar 15 hp och utfördes av Jelena Todorovic, student på Malmö Högskola, Produktdesignprogrammet. Syftet med arbetet var att utveckla en sportbag för personer som bor i närheten av ett gym och som efter träningen duschar hemma. Projektets bas var Användarcentrerad design, som innebär att utvecklingen av konceptet sker efter användarens behov, önskemål och preferenser. Användaren inkluderades i projektet i allt från skisser, intervjuer, observationer, utvärderingar och urval av koncept till slutkonceptet. Studenten såg ett behov av en annan väska än den traditionella sportbagen. Projektets förstudie resulterade i att studenten sammanställde en kravlista på målgruppens önskemål och behov. En sportbag där funktionaliteten var viktigast kom att bli projektets fokus.

Säkerhetsutvärdering certifikatserver i stället för aktiva kort

Business and organizations use computer network in a greater extension than ever before, especially for business-critical use. That increase the demand of security for all systems, both against internal and external threats. The demand on the authentication method used today increases. Today they normally uses password or some kind of smart card. I will performa literature study that will investigate the possibility to increase the security in authentication of users without the use of extra hardware.

Uncord Audio - Formgivning av produkt för trådlös ljudöverföring

The thesis work was conducted with the company Free2Move AB. The company is located in Halmstad and is an acting provider of wireless communications for industrial customers, mainly focused on Bluetooth? technology.In today's society most people have their music on their computer, MP3 player or mobile phone. What if you could avoid the cable between your sound system and sound source and transfer music wirelessly instead? Together with the company's engineers, I have developed a new comprehensive product for wireless music transmission.

Aiducate.se : Hur man skapar en modern webbsida

Denna rapport beskriver skapandeprocessen av webbsidan aiducate.se, vars syfte är att stötta, motivera och vägleda gymnasieelever i sin utbildning. Projektet genomfördes självständigt utan någon uppdragsgivare och pågick under en tidsperiod om tio veckor. Till grund låg en förundersökning som visade på bristande motivation hos gymnasieelever. I en kompletterande enkätundersökning fastställdes det att eleverna önskade en modernisering av utbildningen med utrymme för nutida undervisningsmetoder. Som ett komplement till gymnasieutbildningen framställdes därför innovationen Aiducate som i framtiden ska omfatta olika verktyg för studierna.

The Sticker Project

En uppsats som tar läsaren med på en resa genom ett designarbete med klistermärken i vinyl som slutprodukt. kan man med hjälp av klistermärken skapa en dynamisk inredning eller kan man med hjälp av design sätta fart på en miljödebatt om dricksvatten? I denna rapport får ni följa med på en resa genom mitt C arbete "The StickerProject" där jag med design och kreativitet designat klistermärken i försökt att, underlätta vardagsproblem, erbjuda ett enkelt och billigt dekorations alternativ till tapeter och färg, men även snabbt tittat på till hur design för inredning och klistermärken sett ut genom historien. Som en bonus följer även ett avsnitt om miljön med där diskussionen kring dricksvatten fått rollen som inspiration för några av mina produkter. Följ med och inspireras till att göra världen mindre ful.

Hur långt når Norman? - En explorativ studie av designprinciper och designmönster för att skapa konceptuell design för e-tjänster som ska vara tillgängliga för den breda massan

Idag finns ett stort antal e-tjänster som riktar sig till breda användargrupper. Att designa e-tjänsteranpassade för dessa grupper kan vara mycket komplicerat, men det finns metoder för attunderlätta detta. Donald Norman beskrev 1983 ett antal principer för design av vardagsföremål.Dessa principer har blivit allmänt vedertagna inom design och används flitigt inominteraktionsdesign. Syftet med uppsatsen är att testa om principerna kan möta de behov en bredgrupp av användare kan ha. Vi vill utifrån dessa principer utvärdera en befintlig e-tjänst ochutifrån denna utvärdering och analys skapa nya designförslag.

Hur kan företag vinna och hantera order?: LKAB´s strävan
efter nya hållbara boenden

LKAB och FAB (Fastighets AB Malmfälten) tillsammans med samhället i Malmfälten står idag inför en unik situation där bostäder måste flyttas eller rivas på grund av gruvans riskområde som breder ut sig. Detta har resulterat i att FAB planerar att bygga nya hyreslägenheter. Det är viktigt för LKAB och FAB att de bygger lägenheter vilka är långsiktigt hållbara och som hyresgästerna uppskattar samt efterfrågar. Vi har utifrån denna situation utvecklat vårt syfte som är att öka förståelsen för hur företag kan vinna order på marknaden vid introduktion av nya produkter. För att svara på syftet har vi genomfört en fallstudie genom intervjuer, en observation samt tagit del av enkätsvar.

Malmö konsthall i tid och rum ? en fallstudie om visuell identitet och platsmarknadsföring

This thesis examines how techniques from place marketing, developed to market places, can be used in the process of designing a visual identity for an institution. The thesis is a case study of the development of a new visual identity for the public art institution Malmö konsthall. The essay presents Malmö Konsthall, defines the term visual identity and describes the main principles in place branding. I then define target audiences and key values, discuss the application of place marketing principle and go through the design process of the new visual identity. The process showed that theories about flagship buildings, signature design and signature districts have the biggest influence on the design.

Effektiva återkopplingsverktyg för elanvändning : En studie som syftar till att identifiera utvecklingsmöjligheter för att uppnå ett mer hållbart energisystem år 2030

Feedback tools support electricity users within the Swedish residential sector to increase their knowledge of electricity and the electricity market as well as to become more aware of their electricity consumption, which in turn encourages a reduction and an increased flexibility of electricity use. The primary aim of this study is to identify and analyse how existing feedback tools can be improved, to ensure that they contribute efficiently to the achievement of the EU objectives congruent with a more sustainable energy system in 2030, emphasizing: greenhouse gas reduction, increased energy efficiency and an increased share of renewable energy. In order to reach the primary aim of this study, existing feedback tools have been identified and mapped and interviews with feedback tools providers have been conducted. The study is limited to three research areas: the practical functions of feedback tools, available technology and the use of feedback tools.The use of more efficient feedback tools will provide an increased success rate for energy management, which includes both behavioural changes and energy efficiency. According to the results from the interviews conducted for this study, an increased use and user frequency is important to utilise the energy management potential.

Utveckling av skjutdörrskoncept för hemmiljö

This report was written as a result of a Bachelor Degree Project at the School of Technology and Society at University of Skövde, first semester 2007. The assigner was Tibrokök in Tibro, Sweden. The commission was originally to design a sliding door concept for kitchen. Later it was expanded to also include bathrooms.During the feasibility study of the project Internet was used as an information source. Kitchen brochures and magazines were ordered from different companies to give inspiration and ideas.

<- Föregående sida 61 Nästa sida ->