Sökresultat:
3985 Uppsatser om Use case uml - Sida 2 av 266
Från ett användarperspektiv : underlättar use case kommunikationen angående krav och behov i kravhanteringsprocessen?
Examensarbetets frågeställning berör användarnas medverkan i Requirements Engineering (RE). Under RE-fasen skall samtliga krav på det kommande systemet tas fram från intressenterna. En viktig intressentgrupp i kravutvinningsarbetet är de kommande användarna av systemet. Resultatet av RE-fasen är en viktig faktor som påverkar hela den fortsatta utvecklingsprocessen samt hur lyckat det slutliga systemet blir.Detta examensarbete innebär en undersökning av vad användarrepresentanterna anser om use case-modelleringen i RE-processen. Undersökningen har påvisat att användarrepresentanterna är positiva till use case-modellering som arbetsmetod för att kartlägga kraven.
Olika uppvärmningssystem : en fallstudie i mellansverige
The purpose with this project is to compare different fuels when investing in a central combustion station at a case study farm. I have chosen to write about biofuel from an economical perspective. This because the heating costs are steadily increasing. Also because the farm in this case study has several different heating systems, which are neither profitable nor easy to work with. I have made calculations regarding usage of splinter, wood and grain for the heating system.
Otydligheter i beskrivningen av Use Case-tekniken i UML 1.3
Use Case-tekniken används för kravutvinning under RE-processen. Under RE-processen utvinns och dokumenteras krav på det nya systemet. I detta arbete undersöks vilka oklarheter systemutvecklare som använder Use Case-tekniken upplever med beskrivningen av denna teknik.Hur Use Case-tekniken utvecklats och vilken kritik som riktats mot tekniken beskrivs även detta i arbetet.Undersökningen utgår ifrån hur de systemutvecklare som använder tekniken upplever att denna är beskriven och utfördes med enkäter och intervjuer.Svaret på undersökningen är att de systemutvecklare som använder Use Case-tekniken upplever att denna som helhet är tydligt beskriven. På detaljnivå upplever dock de svarande att teknikens beskrivning:* saknar stöd för på vilken nivå Use Cases skall utformas,* saknar bra exempel,* inte har tillräckligt fokus på syftet med Use Cases,* saknar stöd för hur Use Cases skall utformas,* inte beskriver skillnaden mellan generalisering och <<extend>>* inte beskriver skillnaden mellan <<include>> och <<extend>> tillräckligt väl..
Case-teknologin i praktiken
Detta arbete är en magisteruppsats i Systemvetenskap med inriktning data och systemvetenskap, 10 poäng, vid Luleå Tekniska Universitet. Uppsatsen klargör vilka faktorer som avgör en användning eller icke-användning av Case-teknologin. Case-teknologin möjliggör ett ingenjörsmässigt närmande till mjukvaruproduktion och systemutveckling genom att tillföra nödvändig systematik, standardisering, automation och kvalitetssäkring. Ett stort antal undersökningar är gjorda genom årens lopp med syfte att förstå och förklara varför det som teoretiskt borde vara lösningen på problemet med undermåliga system inte tycks ha blivit detta. Resultatet av undersökningen tyder på att de variabler som Prekumar och Potter kom fram till i sin forskningsmodell ? relativa fördelar, kostnad, komplexitet, kompabilitet, produkt förespråkare, stöd från ledningen och operativ expertkunskap har störst påverkan på användningsbenägenheten av Case-teknologi..
Betydelsen av fysiskaktivitet vid depression
Introduktion: Under de senaste decennierna har olika omvårdnadsinsatser för individer med psykisk funktionsnedsättning växt sig allt större. En av dessa insatser är case management där den psykiskt funktionsnedsatta tillsammans med en case manager får hjälp att utföra aktiviteter på viktiga livsområden. Syfte: Är att beskriva nyttan av case management för personer med psykisk funktionsnedsättning. Metod: Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie där flertalet artiklar granskats. Resultat: En huvudkategori med fokus på case management som omvårdnadsinsats för den psykiskt funktionsnedsatta uppkom med sju tillhörande underkategorier.
Landskapsarkitektur som länk mellan platsen och dess användare : att fnna mening i vår byggda omgivning
What gives a place meaning for it?s users? The intention of this paper is to investigate how landscape architecture is able to form places that evoke involvement from it?s users.
Ideas within architectural theory such as territoriality space and place is being explained and used when analyzing several different case studies. The places for my case studies are all distinct in their expression and can all most be treated as objects on their own. In my case studies I came to the conclusion that a designer can work in many different ways to create a site that appeals to it's
users, but that it is the sites that allow users to interact that become meaningful places..
Tvångsinlösenpris vid kontantbud efter Balken-målet
The purpose of this paper is to investigate what consequences the discussed Balken-case have had with regards to freeze-out prices decisions for cash bids. In order to evaluate this, a comparison with a previous study is made. Last but not least, the aim is also to see what kind of arguments the minority successfully can make use of in order to reach a higher freeze-out price nowadays. Underlying the results is basically an empirical survey based on arbitrations disclosing the tendencies after the Balken-case compared to before. The empirical investigation shows that practice has become more clear and uniform after the settlement of the Balken-case where a movement from theoretical values towards market prices is recommended.
Case Management: arbetsmodeller och uppgifter
Intresset för ämnet uppstod efter en lång yrkesverksamhet i människobehandlande organisationer och den brist på samverkan och förståelse för andra yrkesområdens perspektiv som framkommit i den dagliga verksamheten. En önskan att se hur samverkansarbetet praktiseras, hos dem i vars uppgifter samarbete över institutionsgränserna ingår som en central del. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur case managers organiserar sitt arbete utifrån frågetällningarna: vilka uppgifter har en case manager? Hur beskriver de sin respektive arbetsmodell och vilka för- och nackdelar ser de med sitt arbete?
För att svara på frågorna genomfördes kvalitativa intervjuer med sju case managers i tre skilda arbetsmodeller: klinisk case management, personligt ombud och Assertive Community Treatment (ACT). Teoridelen består av en sammankoppling av de tre begreppen: biopsykosocialt perspektiv, samverkan och människobehandlande organisationer.
Arbetsgivarens primära förhandlingsskyldighet samt undantag från densamma enligt 2 § MBL
AbstractThe employer is obliged to initiate negotiations with the union organization to which the employer is bound by a collective agreement. This applies both to decisions which imply a substantial change in workplace operations or employment conditions of the individual employee. In case law this obligation has been very extensive through all cases that have been up in the Swedish Labor court. Due to this fact the employer?s duty to negotiate has been interpreted very broadly.
Vattnet har gått! : En fallstudie av Karlstads kommuns vattenläcka 2011
Crisis communication in today's society is an important element for organizations. Whether an organization makes it through a crisis, good or bad is largely based on their crisis communication work. Crisis communication is about how the organization works to repair or maintain the organization's external image, the image that society has about the organization. When a crisis occurs stakeholders lose confidence in the organization or change their mind about it.This case study is about exploring how a municipality handles crisis communication through the various phases of a crisis. The study is also to examine how the municipality communicates with its stakeholders in specific communication channels during a crisis.The case study makes use of theories circulating crisis communication, such as: theories of how crisis communication should be handled, how a crisis is recognized, the different phases of a crisis, the communication channels that can be used and who may be interested in an organization when a crisis reveals itself.
Införandet av CASE: en fallstudie i två konsultföretag
I detta arbete har vi undersökt vilka faktorer som är viktiga för ett lyckat införande av CASE verktyg i en organisation. I arbetet har vi utgått ifrån de faktorer som teorin förespråkat och jämfört dessa med den empiri som vi har undersökt. De faktorer som vi har funnit i litteraturen har vi delat in i grupperna organisatoriska faktorer, utvecklingsfaktorer och stödjande faktorer. Vi har funnit att hanteringen av dessa faktorer i många fall skiljer sig mellan teori och empiri. Utifrån undersökningen har vi dragit slutsatsen att utvecklingsfaktorer har varit den grupp av faktorer som har påverkat införande mest i de undersökta företagen..
Då Ryssland tog tillbaka Krim från Ukraina. : En fallstudie av den ryska erövringen av Krimhalvön 2014.
Abstract This thesis is a case study aiming to give explanations to Russia?s annexation of Crimea in March 2014. By using three different theoretical perspectives, realism, regional hegemony and constructivism, the aim is to find different but also complementing explanations to the case. The theories realism and regional hegemony are related and also similar to each other, but still contributes with some different focuses on the case. Both realism and regional hegemony has their main focus on the sovereign state?s security and their power militarily, politically and economically.
En lyckad affärsrelation? : två fallstudier
This study has investigated what makes a business relation satisfactory. The purpose is to distinguish the factors that are relevant to a functioning cooperation relationship between sawmills and DIY-stores. The theoretical framework is primarily based on long-term business relationships. The study is based on two case companies and their relations with wood-suppliers.
- Case company 1 is a relatively new established and still growing company.
Varför gör de inte vad de ska? Hur det kommer sig att ett infört arbetssätt på Försäkringskassan inte tillämpas så som avsetts
The aim of the present paper was to see why a recommended course of action is not always followed in the way it is supposed to. The paper deals with a new method (SFA-metoden) used by The Social Insurance Agency in working with sick-listed people. Aspects that are elaborated on are local effects of the method at its introduction, case managers work conditions, and control of the implementation of the method. Two different methods of investigation have been employed. On the one hand, previous reports on the method have been analysed, and, on the other hand, two focus groups interviews, one consisting of case managers´ working with the method, and one constituted by their supervisors have been carried out.The results have been analysed in accordance with, on the one hand, the theory of street level bureaucrats and, on the other hand, certain concepts applied in the new institutionalism.
Användbara CASE-verktyg : Utformning av CASE-verktyg med fokus på användbarhet
CASE är en förkortning för Computer Aided Software Engineering. Syftet med CASE-verktyg är att öka produktiviteten för dem som utvecklar mjukvarusystem genom att datorisera processer i deras arbete.Det finns dock problem med CASE-verktyg. Tidigare forskning pekar på att dessa ofta är komplexa i sitt utförande, att de lätt ifrågasätts om de visar sig ha buggar och att inlärnings-tröskeln är ofta hög till följd av den höga komplexiteten. Man frågar sig också hur komponenter ska vara utformade i verktygen för att fler ska använda dem. Vidare saknas nyare undersökningar med fokusering på användbarhet för CASE-verktyg och framförallt där man utgår från användaren.Vad gäller CASE-verktyg har det skett en del begreppsbyten inom området.