Sök:

Sökresultat:

1797 Uppsatser om Uppsala teknolog- och naturvetarkćr - Sida 2 av 120

Uppsala kommuns mÄlstyrning mot en ekologisk hÄllbarhet med tillÀmpning av gröna nyckeltal

Denna uppsats handlar om det kommunala miljöarbetet i Uppsala kommun. Kommunen har i över tio Är arbetat med miljöfrÄgor vilket gör det intressant att undersöka hur miljöarbetet ser ut i kommun idag. Vi har valt att undersöka om Uppsala kommuns mÄlstyrning med gröna nyckeltal fungerar i praktiken. För att exemplifiera Uppsalas miljöarbete för en ekologisk hÄllbarhet har vi valt att titta nÀrmare pÄ miljömÄlen BegrÀnsad klimatpÄverkan och Frisk lufts gröna nyckeltal. De teoretiska modeller som vi anvÀnt oss av Àr mÄlstyrning med gröna nyckeltal och de fem utgÄngspunkterna för gröna nyckeltal.

Konstmuseum i Uppsala

Ett konstmuseum pĂ„ 3000 mÂČ i Uppsala vid FyrisĂ„n. En utmejsling i det kulturella och historiska stadslandskapet i Uppsala dĂ€r besökaren kan vandra lĂ€ngs museumet alla tider pĂ„ dygnet. Genom att ge smĂ„ glimtar lockas besökaren att besöka de samlingar av modern och klassisk konst samt den samling av grafiska tryck som finns pĂ„ utstĂ€llning. Formen tillĂ„ter rörelse i alla riktningar och förlĂ€nger kajen. Byggnaden Ă€r utformad i trĂ€ som Ă€r konturskuren pĂ„ ytterskiktet med en stomme av ett rymdfackverk i stĂ„l.

Integritet och skydd av persondata - en fallstudie av Uppsala kommun ur ett internationellt perspektiv

VÄr studie granskar personuppgiftshanteringen i Uppsala kommun och undersöker hur internationella dataskyddsriktlinjer pÄverkar deras arbete. VÄr forskningsmetod Àr fallstudie och som datainsamlingsmetod utförde vi semistrukturerade intervjuer med personuppgiftsombudet pÄ Uppsala kommun. Vi har sedan analyserat och diskuterat resultaten kvalitativt. De internationella riktlinjer vi studerat mest ingÄende Àr EU:s dataskyddsdirektiv, EU:s kommande dataskyddsförordning, OECD:s ?Privacy Framework? och FN:s ?Guidelines Concerning Computerized Personal Data Files?.

Wikipedia som kĂ€lla? : Är det accepterat vid studier i Ă€mnet medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet?

AbstractTitle: Wikipedia as a source? Is it accepted in the studies of Media and Communications at Uppsala University? (Wikipedia som kĂ€lla? Är det accepterat vid studier i Ă€mnet medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet?)Number of pages: 38 (39 including enclosures)Author: Susanna SalomonTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/ Aim: The purpose is to study whether or not the Internet encyclopedia Wikipedia is an accepted source when a student writes a paper in Media and Communications at Uppsala UniversityMaterial/ Method: Qualitative research method based on interviews with teachers and on litterature.Main results: The study shows that there is no common view within the faculty whether or not Wikipedia could be used as a source when writing a paper in Media and Communications. Some accept it, others do not. The results show that the teachers of this subject at Uppsala University have not yet decided upon how to adjust to the new large information bank wich is Wikipedia.Keywords: Wikipedia, Uppsala University, sources, reliability, objectivity, collective intelligence, the Internet.

NÀtverk ? mervÀrde för sponsorer? : En kvalitativ studie av Uppsala Baskets NÀtverk

Denna uppsats Àr en kvalitativ fallstudie av Uppsala Baskets NÀtverk, som Àr en mötesplats skapad för lagets sponsorer. Uppsatsen syftar till att studera om, och i sÄ fall hur, Uppsala Baskets NÀtverk skapar mervÀrde för sina medlemmar. Detta har genomförts med hjÀlp av observationer och intervjuer med Uppsala Basket samt dess sponsorer. Enligt vÄr studie fÄr medlemmarna, genom sitt engagemang, relationsskapande och nÀtverkande, ut ett mervÀrde av sin sponsring. Vad de olika medlemmarna fÄr ut av NÀtverket varierar beroende pÄ deras engagemang och hur viktigt de anser att det Àr att fÄ ut nÄgot extra av sin sponsring.

Den medeltida bebyggelsen i KungsgÄrdsomrÄdet i Gamla Uppsala

The intent with this paper is to investigate the medieval habitation in central Old Uppsala. This time-period has over the years been neglected. Therefore I wish to summarize and ana-lyze the medieval habitation to see what can be said about its continuity, and also to investi-gate why it is located in certain areas.Due to the amount of source material I have limited my investigation area to the central Old Uppsala. It is possible that this limitation will affect the result of the research but without the limitations the investigation area would have been too large to handle.The source material has been collected from excavation reports and the summarized. My theory is material culture and material agency.

Konsthall i Uppsala

AbstractKonstenshus.nu Àr en organisation som jobbar för Uppsalas generella konstscen. Idag Äterfinns Uppsalas konstmuseum i  den södra flygeln pÄ Uppsala slott. Lokalerna anses oflexibla och fyller inte de krav som stÀlls pÄ ett modernt konstmuseum. Konstenshus.nu utforskar möjligheten om en ny byggnad skulle kunna uppföras för att husera Uppsalas konstmuseum och dess verksamhet pÄ ett bÀttre sÀtt.En tomt invid det nya resecentumet i  den centrala delen av Uppsala har pekats ut som en potentiell plats för uppförandet av ett nytt konstmuseum, som bereder möjlighet till en framtida utveckling av verksamheten.Det har kandidatarbetet Àr resultatet av hur ett konstmuseum som uppförs pÄ kattalin-tomten, invid Uppsala resecentrum skulle kunna se ut. Arbetet kretsar kring att undersöka hur ett potentiellt nytt konstmuesum skulle kunna bidra med estetiska kvalitéter den omkringliggande stadsvÀven, igenom att utifrÄn ett arkitektoniskt perspektiv gestaltas med ett eget och unikt uttryck..

"Vi Àr ju inget museum!" En undersökning av Uppsala studentnationers kulturarvshantering

The thesis investigates how Uppsala University student nations steward their cultural heritage. The survey targets how student nations manage their cultural heritage, what financial priority they give it, their attitude towards it, and their awareness of it.A qualitative study of semi-structured interviews with representatives from 11 out of 13 student nations in Uppsala was implemented. The theoretical framework is based on the theory of David Lowenthal on the importance of cultural heritage, Susan Pearce?s theory on collecting, and Pierre Bourdieu?s theory on cultural capital. To investigate the importance of cultural objects theories by Ivo Maroevi?, Annette Weiner, and Igor Kopytoff was applied.The survey shows that stewardship of cultural heritage at Uppsala student nations is poor and in need of reform.

Maten vi alla har en relation till : en studie av hur det Àr att driva en livsmedelsbutik i Uppsala

Denna kandidatuppsats pÄ 15 hp Àr skriven inom Àmnet landsbygdsutveckling. Uppsatsen bygger pÄ tre intervjuer och observationer med Àgare till smÄ livsmedelsbutiker i Uppsala. Butikerna sÀljer bland annat lokalproducerad mat, regional mat, mat frÄn andra lÀnder, klÀder och annat smÄtt och gott. Dessa smÄ butiker har nischat in sig pÄ olika omrÄden och jag har undersökt hur det Àr att driva en sÄdan liten livsmedelsbutik i Uppsala. I analysen har jag försökt förstÄ varför vissa vÀljer att gÄ och handla i mindre butiker och vilka det Àr som gör det.

Stadsförnyelsegrepp i Uppsala : Gatuplanets inverkan för en levande stadskÀrna

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka stadsförnyelsegrepp som anvÀnts i strÀvan efter en attraktiv stadskÀrna och vilka utmaningar som finns för att uppnÄ detta. Uppsala anvÀnds som det empiriska exemplet. Ett sÀrskilt fokus pÄ hur gatuplansverksamheter i tretton kvarters förÀndring de senaste tolv Ären kan kopplas till attraktivitet i stadskÀrnan har presenterats. Uppsatsens resultat grundar sig pÄ dokumentgenomgÄngar, intervjustudier samt en kartlÀggning och behandling av data avseende gatuplansverksamheter i Uppsalas stadskÀrna. Intervjuerna har genomförts med aktörer som har intresse i utvecklingen av stadskÀrnan i Uppsala.

En kvalitativ undersökning av trÀd i stadsmiljö i Uppsala : problematik och rekommendationer

Idag mÄr vÄra stadstrÀd inte bra. Som uppsatsÀmne har jag dÀrför valt att skriva om trÀd i stadsmiljö och problematiken runt detta. Vad vi kan göra för att förlÀnga livslÀngden hos de trÀd som finns i stadsmiljö idag? Och vid nyplanteringar - finns det arter som klarar sig bÀttre Àn andra? Jag kommer att ta upp de olika problem som finns sÄvÀl över som under mark och försöker finna arter som lÀmpar sig bÀttre som stadstrÀd och varför. Jag har valt att göra en övergripande beskrivning av hur lÀget ser ut idag för stadstrÀd. DÀrefter har jag genomfört en studie av stadstrÀden i Uppsala.

Omaka par : En studie om ungdomars attityd till Uppsala Stadsteater

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka gymnasieungdomars attityd till teater i allmÀnhet ochUppsala stadsteater i synnerhet, för att försöka fÄ en bÀttre bild av hur marknadsföringen motungdomar skulle kunna utformas.Det teoretiska ramverket berör attityder, och marknadsföring mot ungdomar. De verktyg somanvÀnts Àr en intervju med en del av Uppsala Stadsteaters marknadsavdelning, enfokusgruppsintervju med nio gymnasieelever samt en enkÀtundersökning med 161gymnasieelever.Attityden till teater i allmÀnhet och Uppsala Stadsteater i synnerhet var relativt god blandUppsalas gymnasieungdomar. 58 procent av respondenterna har nÄgon gÄng besökt UppsalaStadsteater. De som deltog i fokusgruppsintervjun ansÄg att Uppsala Stadsteater bör ha tydligareinformation om vad pjÀserna handlar om och synas mer.Uppsala Stadsteater bör satsa mer pÄ marknadsföring som riktar sig direkt till ungdomar. Dettakan till exempel göras genom att öka informationen kring rabattkort och genom att göra trailersav pjÀserna som gÄr pÄ teatern och presentera dem pÄ Facebook och Youtube..

Tre platser i Uppsala : detaljer i landskapsarkitekturprojekt

Denna uppsatts behandlar tre platser i Uppsala, Torbjörns torg, Kvarntorget ochDragarbrunnstorg. Platserna beskrivs utifrÄn ett landskapsarkitekturperspektiv medfokus pÄ platsernas hÄrdgjorda och byggda delar. UndersökningsomrÄdet Àrdetaljernas betydelse för helhetsuppfattningen av en offentligplats. Uppsatsenbehandlar Àven vilka förÀndringar som skett betrÀffande utförande och anvÀndningav detaljer frÄn 1940-talet till 2000-talet. De undersökta platserna representerar treÄrtionden 1940-talet, 1960-talet och 2000-talet..

Glimtar : En konsthall i Uppsala

Glimtar- En konsthall i UppsalaEn konsthall vid Uppsala stationsomrÄde. Bredvid Katalinhuset, det gamla stationsmagasinet som idag huserar ett café, en bar med musikscen, och nÄgra mindre butiker.Konsthallen ska visa och förvara den samling som för nÀrvarande finns i Uppsala konstmuseum i Uppsala slott, samt nya verk. En blandning av Àldre och modern konst, mÄleri, skulptur, videoverk m.m.Byggnaden tornar upp och över Katalinhuset, hÀnger strax över dess taknock och öppnar upp med en 100 meter lÄng glasfasad mot stationsomrÄdet. Den motsatta sidan mot Storgatan Àr sluten. Betongfasaden öppnar upp endast med ett fönster bakom det trÀd som redan innan fanns pÄ platsen samt en glipa högst upp vid fasadens slut.En pelarsal under konsthallen med en lÄng trappa som leder besökaren upp i byggnaden genom ett inglasat entrérum.

Att försÀkra nöjdhet : en studie av kundmötet pÄ LÀnsförsÀkringar Uppsalas hemsida

Denna utredning handlar om hur LÀnsförsÀkringar Uppsalas hemsida fungerar i mötet med kunder. Syftet Àr att klarlÀgga om, och i sÄ fall hur, LÀnsförsÀkringar Uppsala kan förbÀttra sin hemsida för att öka kundnöjdheten i mötet med sina försÀkringskunder. VÄr empiri utgÄr frÄn personliga intervjuer med anstÀllda vid företagets Internetgrupp, ett antal webbdesigners pÄ externa företag samt ett urval kunder som köpt försÀkring hos LÀnsförsÀkringar Uppsala. Denna information har analyserats utifrÄn en studiespecifik modell, vilken bygger pÄ teorier om försÀkringsbranschen, kundnöjdhet och webbdesign. Utredningen pekar pÄ att LÀnsförsÀkringar Uppsala redan har en vÀl fungerande hemsida men att sidan genom förenklingar kan attrahera nya kunder samt öka kundnöjdheten hos de befintliga..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->