Sök:

Sökresultat:

318 Uppsatser om Tyresö Gymnasium - Sida 3 av 22

Landsbygdens lÀrjungar : En studie av den sociala rekryteringen vid realskolan i RÀttvik 1930-1959

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka den sociala bakgrunden hos elever som lÀste vid Realskolan i RÀttvik mellan Ären 1930 och 1959. KÀllmaterialet bestÄr av antagnings- och avgÄngsmatriklar frÄn Realskolan i RÀttvik dÀr uppgifter om elevens kön, faderns yrke, eventuell examen samt om eleven valt att lÀsa vidare pÄ gymnasium efter avslutad skolgÄng hÀmtats. OvanstÄende insamlad data visar vilken socialgrupp och vilket kön eleverna hade som lÀste pÄ skolan, vilka som avbröt sina studier i förtid samt vilka som lÀste vidare pÄ gymnasium efter realexamen. Indelningen i socialgrupper har gjorts utifrÄn SCB?s socioekonomiska indelning, SEI.

En skola efter behov : TrollhÀttans första tekniska gymnasium

The purpose of this study is to explain the development of the first higher technical education in TrollhÀttan, with the added perspective of TrollhÀttans strong industrial profile as a city. The interesting thing being that the city did not try to first and foremost get a regular higher education, but a technical higher education instead. The study describes the political twists and turns the question took from its most early stage in the year 1940 and how the city's industrial profile did indeed have an impact on the development of the first higher technical education. Especially because there was a need for educated engineers in the city, as well as the country of Sweden in large during this time. The study also tries to explain the problems related to such a development, primarily by describing the lack of sufficient housing for schools during the 1950's, this meant that the higher regular school and the higher technical school had to cooperate in finding said housing.

Ungdomars lÀsvanor och hur vi skulle kunna inspirera ungdomar att lÀsa mer skönlitteratur

AbstractThe purpose of this work is to try to find out how young people's reading habits among students look at different types of secondary school, ie. both theoretical and practical, and what factors might encourage them to read more. My questions have been; do young people read today? Is there any difference between city, gender or program? What can a teacher do to inspire young people to read more? I have made a questionnaire survey among different students at two different high schools in Skaraborg. The first school is a high school located in a medium sized town, where I made inquiries to the scientific program, social program, Business and Administration Program and the Electricity Program.

Den deliberativa undervisningens kvaliteter

För att skapa en likvÀrdig och flexibel demokratifostrande skola Äberopas idag en deliberativa undervisning med deliberativa samtal som form. Denna undervisningsform ska löpa generellt mellan alla olika elevgrupper och gymnasieutbildningar och dÀr med att skapa jÀmlikhet i utvecklandet av demokratiska förmÄgor och kvaliteter. Syftet med denna uppsats var att studera vilka deliberativa kvaliteter som kan skapas genom att titta pÄ berÀttelser frÄn fyra samhÀllskunskaps lÀrare vad gÀllande elevsyn, syn pÄ klassrumklimat och syn pÄ samhÀllskunskapens mÄl pÄ tvÄ olika gymnasieskolor i Malmö. BerÀttelserna pÄverkades frÀmst av vilken skola lÀrarna jobbade antingen pÄ ett yrkesförberedande gymnasium eller pÄ ett universitetsförberedande gymnasium. Den deliberativa undervisningen bygger pÄ teorin om deliberativ demokrati som innebÀr den en process dÀr aktörer genom kommunikation grundad pÄ rationell argumentation, söker omvandla, eller forma preferenser.

Kursen TMS, en intervjuundersökning bland lÀrare om kursen Teknik, MÀnniska, SamhÀlle

A query using telephone interviews of technology teachers teaching the course "Teknik, MÀnniska, SamhÀlle", a core course of the technique programme at the swedish gymnasium..

UndervisningssÀtt inom matematiken pÄ gymnasieskolan

SammanfattningDen aktuella forskning Àr entydig gÀllande hur den största delen av matematikundervisningen bedrivs pÄ grundskolan; katederundervisning och individuellt rÀknande i matematikböcker Àr dominerande. Det finns belÀgg för att detta Àven Àr en trolig bild av gymnasiematematiken, trots ringa forskning inom omrÄdet. I den aktuella matematikdidaktiska forskningen framförs att denna typ av traditionell undervisning inte leder till mÄluppfyllelse för alla elever. DÀrför efterfrÄgas undervisningssÀtt innehÄllande annat Àn katederundervisning och enskild rÀkning i matematikboken.Vi har i denna studie lyckats lokalisera och beskriva fyra olika undervisningssÀtt som uppfyller detta kriterium. Vi har kommit fram till detta frÀmst genom att lÄta matematiklÀrare, verksamma inom gymnasiet beskriva sina undervisningssÀtt.

Confidence : The Shivray Udyan gymnasium and sports introduction centre

This project investigates how team sports can be used to include young women in public space aswell as how through the addition of a sporting facility adjacent to three schools can be used as a stepping stone for the young people of Dharavi to have a chance at a brighter future..

Finns det svÀngrum?

UtgÄngspunkten för den hÀr uppsatsen var en frÄga om vilket svÀngrum det finns för elever med invandrarbakgrund för att vÀlja förhÄllningssÀtt till sin etniska bakgrund i skolan. Finns det utrymme för dem som vill uttrycka en etnisk identitet och anvÀnda sig av kunskaper och erfarenheter i skolarbetet som den etniska bakgrunden gett dem? Kan de som inte vill anvÀnda sig av sin etniska bakgrund i skolarbetet lÄta bli, eller förvÀntas de vara representanter för sina förÀldrars hemlÀnder? Med syftet att undersöka hur elever med invandrarbakgrund upplever och tÀnker kring sin etniska bakgrunds betydelse i skolarbetet, intervjuades fem elever i Är 9 pÄ Bergabyskolan och fyra elever i Ärskurs 1 pÄ Ringlunda gymnasium. Under bearbetningen av materialet gjordes en jÀmförelse mellan Bergabyskolan, som Àr en invandrartÀt skola med en uttalad ambition att vara en plats dÀr olika kulturer ska kunna mötas och uttryckas, och Ringlunda gymnasium som har en mindre andel elever med invandrarbakgrund. Resultatet visade att flertalet informanter var intresserade av att anvÀnda sig av sin etniska bakgrund i skolarbetet.

Flickorna pÄ Valhalla : En studie av social rekrytering rörande eleverna vid ElementarlÀroverket för flickor i Falun under perioden 1875-1948

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka elevernas sociala bakgrund pÄ ElementarlÀroverket för flickor i Falun under tidsperioden 1875-1948. De kÀllor som ligger till grund för undersökningen bestÄr av noteringar om fÀdernas yrke hÀmtade ur matriklar frÄn flickskolans arkiv. Uppsatsen Àmnar ocksÄ undersöka hur undervisningsplanen sÄg ut och vilka flickor som, nÀr möjlighet fanns, tog sig vidare till gymnasium eller vilka som fick avsluta sin utbildning för att ÄtervÀnda hem. KartlÀggningen över flickornas sociala bakgrunder undersöks över tid för att se om nÄgon förÀndring skett i den sociala rekryteringen. Resultatet visar att eleverna vid flickskolan frÀmst kom frÄn samhÀllets mellersta skikt nÄgot som i undersökningen benÀmns som Socialgrupp 2.

Organisatoriska förutsÀttningar för att införa miljöledningssystem : En fallstudie av Göteborgs Tekniska College och Gymnasium

Verksamheter inom den offentliga sektorn pÄverkar miljön mestadels genom till exempel beslut, information och handlingar utefter dessa. Deras pÄverkan Àr dÀrmed svÄrare att se, den Àr indirekt. NÄgra som har en intressant form av indirekt miljöpÄverkan Àr utbildningsanstalter. De kommer i kontakt med mycket mÀnniskor och har dÀrmed en stor indirekt pÄverkan och denna pÄverkan kan bli bÄde positiv och negativ beroende pÄ organisationens engagemang och kunskap om sin miljöpÄverkan. Ett vÀl fungerande miljöledningssystem som tar in all miljöpÄverkan skulle kunna hjÀlpa skolor att göra sin indirekta miljöpÄverkan positiv.

Studie i Ornament

Detta projekt Àr en ombyggnad av Tyresö Gymnasium till ett bostadskomplex, som bevarar yttervÀggarna och den bÀrande konstruktionen i delen av skolan vald, för att sedan Àndra om planlösningen och dra ett strÄk genom byggnaden. Det ombyggdas gestaltning söker anvÀnda historiska referenser pÄ ett sÀtt som gör att tillbyggnaden kontrasterar den kvarvarande skolan. Eftersom de yttre fasaderna bevaras skapar projektet en sorts oas, eller en gömd glÀnta, i Tyresö.  NÀr ombyggnaden vÀl Àr klar, kommer skillnaden vara nÀst intill omÀrkbar utifrÄn, utom av vissa glimtar, för att locka in förbipasserande att ta en liten omvÀg och gÄ genom den skapade grÀnden. En stor del av det hÀr projektet var vilket förhÄllningsÀtt jag skulle ha till historiska referenser. UtgÄngspunkten var att anvÀnda dem flitigt, nÄgot jag inte var sÄ bevandrad i förut, i synnerhet inte förmodernistiska stilar (speciellt Art Nouveau) vilket var det jag ville anvÀnda. Jag ville varken enbart kopiera rakt av, eller anvÀnda element utan koppling till helheten i en annars modern byggnad.

Analys och utveckling av boggi till ramstyrd dumper

Volvo Construction Equipment is one of the worlds largest manufacturer of heavymachinery. In BraÄs, Sweden, they develop and manufacture articulated haulers inseveral sizes. The biggest, the A40, is capable of loading almost 40 metric tonnes.These haulers have a bogie to distribute the forces of the load evenly onto the two axlesand there wheels. The bogie is constructed using a rigid balance beam on each side ofthe frame connecting the axles or an independent solution using hydropneumatics.An analysis has been made in order to establish the forces created during corneringand through the theory, an estimation of the extensive tyre wear and extra fuelconsumption has been made. All due to the effects of the tyres not being inline with thecornering radius.

FÀltstudiers betydelse för stimulans, delaktighet och inflytande : En studie av hur elever och lÀrare i Vallentuna gymnasium vÀrderar fÀltstudier

Schools inspections investigation has shown that most pedagogues are experiencing significant challenges to stimulate students and to invite students to participate and to influence the teaching structure and content. This study is based in the school inspections school questionnaire from 2013 which shows that Vallentuna high school results in two categories stimulation as well as participation and influence gets a low index value compared to all participating school units. Previous research has shown that the field studies creates greater amount of stimulation, increases students? participation and provide experience of a bigger influence. Careful preparations are also important and the right form of field studies.

Systerskap, ledarskap, gemenskap. : En studie om unga kvinnor och upplevelsen av att vara ledare.

Studien bygger pÄ semistrukturerade kvalitativa intervjuer med 14 tjejer som gÄr pÄ PorthÀlla gymnasium i Partille kommun och som lÀsÄret 2008-2009 var med i organisationen Systerskap. Systerskap Àr ett samverkansprojekt mellan Ungdomsmottagningen i Partille kommun, högstadieskolorna i Partille kommun och PorthÀlla gymnasium med syfte att stÀrka unga tjejer genom att de fÄr komma samma i grupp och utvecklas och samarbeta. Gymnasietjejerna leder i par en tjejgrupp med högstadietjejer pÄ ca 10 deltagare och har trÀffar dÀr relevanta Àmnen för de yngre tjejerna tas upp. Huvudsyftet med studien Àr att fÄnga tjejgruppsledarnas upplevelse av att vara unga kvinnliga ledare men Àven hur de upplevde sitt delade ledarskap. Jag har i detta arbete anvÀnt mig av det socialkonstruktionistiska perspektivet och Àven begrepp som in-grupp/ut-grupp, Thomasteoremet, den generaliserade andre, sjÀlvuppfyllande profetia och tre olika ledarskapsteorier som situationsanpassat ledarskap, transformativt ledarskap och egenskapssynsÀttet.

"MAN VÅGAR INTE ENS GÅ IN OCH BLÄDDRA DÄR" : En fallstudie om att mĂ„lgruppsanpassa webbsidor med hjĂ€lp av struktur och textuellt innehĂ„ll

Syftet med denna undersökning var att utforma ett gestaltningsförlag pÄ en webbsida som Àr anpassad efter flera olika mÄlgrupper i avseendet struktur och textuellt innehÄll. Detta gjordes genom en fallstudie. Webbsidan som undersöktes var en gymnasieskolas webbplats, S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna. Denna webbsida frÀmsta mÄlgrupper Àr nuvarande studenter och presumtiva studenter.Jag har intervjuat tvÄ grupper av elever, en grupp ur Ärskurs nio och en grupp elever som gÄr andra Äret pÄ S:t Eskils gymnasium. Sammanlagt intervjuades 10 elever.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->