Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 61 av 1432

Att fÄ arbete och privatliv att gÄ ihop : Hur kvinnliga mellanchefer upplever balans mellan arbete och privatliv

Möjligheten till att uppnÄ balans mellan arbete och privatliv antas i framtiden bli en allt viktigare frÄga och i allt högre grad pÄverka individen i hennes val av arbetsgivare. Studiens syfte utformade författarna tillsammans med Halmstad kommun vilka har mÀrkt av en svÄrighet att rekrytera yngre kompetenta chefer och dÀrför önskar bli mer attraktiv som arbetsgivare. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen för hur kvinnliga chefer mitt i livet upplever balans i livet och vad arbetsgivaren, Halmstad kommun, kan erbjuda för att de skall uppnÄ balans. Undersökningen Àr av kvalitativ karaktÀr och till grund för studien lÄg Ätta djupintervjuer med kvinnliga mellanchefer. Enbart kvinnor valdes ut till studien eftersom kvinnor utöver sitt lönearbete traditionellt sett Àven antas utföra det mesta av hushÄllsarbetet.

Betyg och bedömning i grundsÀrskolan : En studie om fem grundsÀrskolelÀrares anvÀndning av betyg och bedömning

Följande empiriska studie har som syfte att ta reda pÄ hur grundsÀrskolelÀrare anvÀnder sig av betyg i sitt arbete, vad dessa enligt lÀrarna har för relevans för eleverna samt om de anser att betygen Àr en exkluderande faktor ute i samhÀllet. Studien bygger pÄ halvstrukturerade intervjuer med fem grundsÀrskolelÀrare. Av intervjuerna framgick det att inte alla lÀrare anvÀnder sig av kursplanen i sitt vardagliga arbete och att eleverna, enligt lÀrarna, sÀllan ser en koppling mellan betygsgrundande mÄl och skolarbete. Vidare uppges oro över att i framtiden inte kunna sÀtta betyg utifrÄn elevens egna förutsÀttningar och att inskrivningen av en elev i sÀrskolan har livslÄnga konsekvenser oavsett vilka betyg en elev kan uppnÄ. En slutsats av studien Àr att betygen frÄn grundsÀrskolan endast Àr till för eleven och lÀraren vid det tillfÀllet de ges eftersom betygen inte anvÀnds för ansökning till vidare utbildning och/eller arbete.

Skolans arbete med ensamkommande flyktingbarn : En kvalitativ studie om hur skolpersonal upplever sitt arbete med ensamkommande flyktingbarn.

Syftet med studien var att undersöka hur skolpersonal upplever sitt arbete med ensamkommande flyktingbarn mellan 12 och 19 Är, i bÄde högstadieskola och gymnasieskola vid tvÄ orter i norra Sverige. FrÄgestÀllningarna för studien berörde Àmnen som attityder, integrering samt skolpersonalens upplevelser av sitt arbete och de ensamkommandes situation. Detta Àr en kvalitativ studie som bygger pÄ sju semistrukturerade intervjuer som genomförts med personal frÄn tvÄ skolor. Meningskoncentrering har varit inspirationen för att bearbeta de insamlade data vi haft. Resultatet visar att skolpersonalen upplevde sitt arbete med de ensamkommande flyktingbarnen som nÄgot viktigt och att en majoritet visade ett stort engagemang nÀr det kom till arbetet med mÄlgruppen.

Socialarbetares förhÄllningssÀtt gentemot sina klienter i utredande arbete

I socialt arbete finns det flertalet lagar, riktlinjer och regler som pÄverkar socialarbetares förhÄllningssÀtt gentemot deras klienter. Inom kommunalt utredningsarbete representerar socialarbetarna en myndighet och deras arbete genomsyras av en maktobalans som existerar mellan dem och klienterna. Maktobalansen uppenbaras av att socialarbetaren har lagar som ger dem maktbefogenheter att ingripa i mÀnniskors liv och bestÀmma över beslut som rör deras klienter oavsett om klienterna sjÀlva vill det eller inte. UtifrÄn denna komplexa relation har studiens syfte vÀxt fram; att undersöka hur socialarbetare beskriver sitt förhÄllningssÀtt gentemot sina klienter. En kvalitativ metod i form av fem semistrukturerade intervjuer har anvÀnds för att uppfylla studiens syfte.

Plusjobb, sprÄngbrÀda eller konstgjord andning?

Denna uppsats handlar om hur mÀnniskor upplever sin situation nÀr samhÀllets mÄl Àr ett osubventionerat arbete, och samhÀllets medel att nÄ detta mÄl Àr ett arbetsmarknadsstöd. Jag undersökte hur det arbetsmarknadspolitiska programmet ?plusjobb? upplevdes av individen, samt Àven individens attityd gentemot arbetslöshet och vanligt arbete. Plusjobb Àr ett anstÀllningsstöd för lÄngtidsarbetslösa, dÀr den offentligt finansierade verksamheten stÄr som arbetsgivare. Syftet Àr att utveckla personers kompetens och dÀrmed öka personens chans till vanligt jobb i framtiden.

Konkurrens inom skolvÀsendet. : En studie om lÀrares Äsikter om konkurrens mellan skolor och konkurrensens pÄverkan pÄ deras arbete.

Denna studie baseras pÄ en undersökning om konkurrens mellan skolor. Skolan Àr stÀndigt aktuell och nÄgot som engagerar de flesta. Syftet med denna studie Àr att söka förstÄelse för Äsikterna hos ett antal lÀrare i Sverige rörande skolkonkurren och dess eventuella pÄverkan pÄ dem i deras arbete. Studien grundar sig pÄ en kvalitativ studie bestÄende av semistrukturerade intervjuer med sex stycken verksamma lÀrare frÄn bÄde fristÄende och kommunala skolor. Resultatet presenteras utifrÄn frÄgestÀllningen dÀr vi besvarat frÄgorna i ordning.

SÀllsynt PÀron : individualisering och biografiska motsÀttningar i en ung förÀlders blogg

Denna studies syfte Àr att utifrÄn ett diskurspsykologiskt perspektiv undersöka biografiska motsÀttningar i en ung förÀlders sjÀlvreflexiva berÀttande pÄ en blogg. Specifikt Àmnar denna studie att undersöka motsÀttningar mellan arbete och familj. Detta görs i ljuset av Giddens teoretiska ramverk över sjÀlv-identitet i ett sen-modernt samhÀlle samt Becks teori om standardiserade biografier dÀrtill Beck & Beck-Gernsheim teori om kÀrleken som religion i det sen-moderna sekulariserade samhÀllet, för att tala om institutionernas ökade förvÀntningar pÄ förÀldraskap och efterlevnad av den standardiserade biografin. Med hjÀlp av diskurspsykologiska analysverktyg undersöks hanterande av motsÀttningar mellan arbete och familj i sprÄket. DÀrtill undersöks relationen mellan förvÀntningar pÄ förÀldraskap av motsÀttningar mellan arbete och familj utifrÄn den unge förÀlderns situation.

Generisk AffÀrsmodell för E-tjÀnster

Intresset för e-tjÀnster och affÀrsmodeller har ökat det senaste decenniet, med anledning av Internets snabba utspridning och att allt mer webbaserade organisationer vuxit fram. Det rÄder dock viss missuppfattning över koncepten, vilket kan hÀrledas frÄn de mÄnga olika definitioner som finns för bÄde affÀrsmodeller och e-tjÀnster. I detta arbete ses e-tjÀnster som webbaserade tjÀnster som erbjuds genom anvÀndningen av Internet. För affÀrsmodeller finns tvÄ inriktningar: (traditionella) affÀrsmodeller och e-affÀrsmodeller. MÄnga blandar ihop dessa och gör dÀrmed ingen skillnad pÄ begreppen.

OrganisationsförÀndringar i grundskolan : En studie av en skolomorganisation i Gnesta kommun

Syftet med vÄrt arbete var att jÀmföra Montessoripedagogik, traditionell pedagogik och Waldorfpedagogik utifrÄn förÀldrasamverkan, skolförberedelse, kunskapssyn, pedagogens roll och synen pÄ barns förutsÀttningar att lÀra. Vidare under forskningsarbetets gÄng har vi intervjuat verksamma pedagoger inom de valda pedagogikerna. VÄrt arbete har resulterat i jÀmförelser dÀr vi har försökt tydliggöra likheter och skillnader inom de olika pedagogikerna. De slutsatser vi kan dra av detta forskningsarebete Àr att ingen förskola Àr den andra lik miljömÀssigt men att förskolor med samma pedagogik har liknande drag. Vidare beskrivs liknande arbetssÀtt pÄ olika vis inom de olika pedagogikerna..

Intern marknadsföring - En jÀmförande studie mellan tvÄ tjÀnsteföretag

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att ur ledningens perspektiv undersöka hur företag med olika kundgrupper arbetar med intern marknadsföring. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsintervju, pÄ tvÄ företag som verkar i olika branscher. Slutsats: För tjÀnsteföretag ses personalen som den viktigaste tillgÄngen. Teorier inom intern marknadsföring syftar till att behandla medarbetarna som företagets interna kunder. VÄrt resultat visar att det föreligger bÄde likheter och skillnader i företagens arbete med intern marknadsföring. BÄda företagen vÀrdesÀtter intern marknadsföring, men deras arbete att skapa detta skiljer organisationerna Ät..

ExpeditionÀr sambandsförmÄga : Framtidens krav pÄ försvarsmaktens samband?

Under 2008 inleddes ett arbete med att utarbeta ett koncept för expeditionÀr operativ förmÄga. Detta mynnade ut i ett analytiskt koncept som Àr början pÄ ett lÄngsiktigt arbete för att forma Försvarsmakten att möta framtidens krav i en alltmer komplex omvÀrld. ExpeditionÀr förmÄga Àr tankesÀttet som ska fÄ oss att bli mer framgÄngsrika i dels vÄrt deltagande i internationella insatser vÀrlden över men ocksÄ i vÄr beredskap pÄ hemmafronten. Innan och parallellt med detta arbete deltog Sverige i flera insatser styrkans karaktÀr kan liknas vid en expeditionÀr styrka. Konceptutvecklingen av det analytiska konceptet fortskrider och kommer att pÄgÄ under flera Är framÄt.

Barns musikaliska utveckling frÄn 0 till 10 Är och pedagogens förhÄllningssÀtt till denna utveckling

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka barnets musikaliska utveckling i Äldrarna 0 till 10 Är. Uppsatsen redogör för de motoriska och kognitiva aspekterna av barnets musikaliska utveckling och pÄ vilket sÀtt musikpedagogen kan förhÄlla sig till denna utveckling. Arbetet redogör för tidigare forskning pÄ omrÄdet och med hjÀlp av intervjuer förankras denna forskning i pÄgÄende pedagogiskt arbete. Resultaten pekar pÄ kopplingar mellan barnets motoriska och kognitiva musikutveckling och pedagogens arbete..

Ämnesövergripande arbete i gymnasieskolan : EngelsklĂ€rares och naturĂ€mneslĂ€rares uppfattningar om arbetssĂ€ttet

Syftet med den hÀr studien var att undersöka naturÀmneslÀrares och engelsklÀrares uppfattningar gÀllande fördelar, nackdelar och förutsÀttningar med Àmnesövergripande arbete. Jag ville Àven undersöka om det fanns nÄgra skillnader i uppfattningar mellan de tvÄ Àmnesgrupperna. Undersökningen grundades pÄ intervjuer med sammanlagt Ätta lÀrare: fyra naturÀmneslÀrare och fyra engelsklÀrare. Resultatet visade att lÀrare bland annat uppfattar elevernas helhetssyn och deras utvecklade av kompetenser för ett framtida yrkesliv som fördelar och bland annat tidsaspekten och lÄsta Àmnes- och kursplaner som nackdelar. Exempel pÄ förutsÀttningar som lÀrarna uppfattade var tid och att schemat möjliggör arbetssÀttet.

VÀxtgestaltning för alla Ärstider : ett gestaltningsförslag för Uppsala Botaniska trÀdgÄrd

VÀxtgestaltning Àr ett av landskapsarkitektens viktigaste verktyg. Det Àr ocksÄ en komplex process eftersom vÀxtmaterialet förÀndras beroende pÄ faktorer som stÄndort, vÀxtzon och Ärstid. I mitt arbete har jag undersökt vÀxtgestaltningsprocessen genom att ta fram ett förslag som fokuserar pÄ vÀxtgestaltning för hela Äret. Arbetet har skett genom inventering, analys och intervjuer som ledde fram till ett gestaltningsprogram och en konceptidé. Vid valet av vÀxter anvÀnde jag mig av Nick Robinsons metod ?funktion, karaktÀr, stÄndort?.

"HÀsten blir till en bro, man nÄr det innersta" : - en kvalitativ studie om motivationen att arbeta med hÀstunderstött socialt arbete

VÄrt syfte Àr att undersöka motivet till att en socialarbetare vÀljer att ta med hÀsten som del i sitt arbete. Detta försökte vi finna svar pÄ genom intervjuer med sex stycken utövare av hÀstunderstött socialt arbete (HUSA). VÄr tanke var att försöka förstÄ varför man vÀljer att tillföra hÀsten i ett redan komplext omrÄde. Det vi ville fÄ reda pÄ var vilka faktorer som Àr avgörande för valet att arbeta med hÀst? Vilka kunskaper ligger till grund för valet att arbeta med HUSA? Och PÄverkar tidigare erfarenheter valet att börja arbeta med HUSA? VÄrt datamaterial vi fÄtt ut av de semi-strukturerade intervjuerna har vi sedan tolkat utifrÄn den tidigare forskningen men ocksÄ genom perspektiv som beskriver komplexiteten i socialt arbete, kunskap och kunskapsformer men ocksÄ evidensbaserad praktik.

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->