Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 54 av 1432

En inblick i Ă„tta skolkuratorers arbete mot mobbning

Syftet med undersökningen Àr att fÄ en bild av hur ett antal skolkuratorer arbetar med eventuellt förekommande mobbningsproblematik vid sina respektive skolor. I samband med detta hoppas vi fÄ en inblick i hur arbetet mot mobbning ser ut rent organisatoriskt, det vill sÀga pÄ vilken nivÄ beslut tas och vilka skyldigheter som ligger pÄ kuratorn. VÄr frÄgestÀllning Àr; Finns det nÄgon handlingsplan mot mobbning i skolan, och i sÄ fall, hur ser den ut? Vad Àr skolkuratorns roll i arbetsprocessen kring mobbning? Hur upplever skolkuratorerna att skolans organiserade arbete gÀllande mobbning fungerar i realiteten?Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod dÀr vi har intervjuat Ätta skolkuratorer inom och utanför Göteborg. Undersökningen utgÄr frÄn ett fenomenologiskt perspektiv.

Selma Lagerlöf : HÀmnden och kÀrleken i Löwenskölscykeln

Jag har i mitt arbete gjort en studie av litteraturvetenskapliga tolkningsstrategier i lÀroböcker. Syftet med detta arbete Àr att klassificera och ta reda pÄ vilka litteraturvetenskapliga infallsvinklar som anvÀnds av lÀroboksförfattarna med utgÄngspunkt i deras framstÀllning av Selma Lagerlöfs författarskap.I min analys utgÄr jag frÄn Anders Palms texttolkningsmodell med dess olika primÀrfaktorer, samt Gösta Löwendahls modell för lyrikanalys för att urskilja de tolkningsstrategier som anvÀnts i de litterÀra analyserna av Lagerlöf och hennes verk.I min undersökning framkom, trots mycket aspektrika framstÀllningar, att den dominerande infallsvinkeln i flertalet lÀroböcker Àr textcentrerad med tonvikt pÄ handlingen, tankeinnehÄllet, sprÄket och motiven i Lagerlöfs berÀttelser..

Unga arbetslösa med utomeuropeisk hÀrkomst och deras upplevelser om sin situation och framtidsmöjligheter

Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka vad unga arbetslösa med utomeuropeisk bakgrund anser om sin situation och sina framtidsmöjligheter, för att fÄ en ökad förstÄelse om deras situation och upplevelser.Undersökningen har byggt pÄ kvalitativa samtalsintervjuer med sex respondenter med utomeuropeisk hÀrkomst i Äldrarna 16-25. Studien har utgÄtt frÄn en hermeneutisk ansats och analysen har byggt pÄ tidigare forskning samt socialpsykologiska teorier.Resultaten visar att individerna upplever att de stÄr utanför samhÀllet och dess sociala medborgarskap pga. avsaknaden av ett arbete samt att de anser sig stÀmplad en negativ social identitet av samhÀllet, bÄde i arbetslivet och pÄ fritiden, vilket följaktligen bidragit till social exklusion och sÀmre förutsÀttningar till erhÄllandet av arbete. DÀrtill framkommer det en efterlysning frÄn dessa individer av en annorlunda individanpassad arbetssÀtt för minoritetsgrupper med handlÀggare med kulturkompetens, för att följaktligen skapa bÀttre förutsÀttningar till arbete för dem..

Elevinflytande : En fallstudie av arbetet med elevinflytande i tvÄ klassrum

Syftet med mitt arbete var att undersöka elevers och lÀrares erfarenheter av fenomenet elevinflytande och Àven hur arbetet med detta kan se ut i skolan. Min undersökning bygger pÄ en fallstudie av en vanlig kommunal 1-5 skola i en medelstor kommun. Kvalitativa intervjuer och observationer har anvÀnts som metod. En skolledare, tvÄ klasslÀrare och sex elever, om tvÄ grupper, har intervjuats och tvÄ klassrum har observerats. Resultatet av intervjuer och observationer visar att skolan har ett tydligt formellt elevinflytande i form av bl.a.

Vormseles historia : Formgivning av bok

Mitt examensarbete har gÄtt ut pÄ att stÄ för den grafiska formgivningen till en historiebok om byn Vormsele. Den hÀr rapporten behandlar de layoutmÀssiga och typografiska frÄgor som har varit relevanta för mitt arbete med boken.För att genomföra uppdraget har jag gjort litteraturstudier dÀr jag tagit fram riktlinjer för det praktiska arbetet med boken. Jag har lÀst böcker inom informationsdesign och mer inriktade böcker som behandlar layout och typografi. Litteraturstudierna gav mig ökad kunskap inom omrÄdet och jag kunde utifrÄn dessa fÄ en förstÄelse för vilka grafiska beslut som var nödvÀndiga att ta innan jag kunde pÄbörja sjÀlva layoutarbetet.Att sÀtta samman boken har varit ett omfattande arbete och mycket finns att lÀsa inom omrÄdet. Rapporten avser inte pÄ nÄgot sÀtt att behandla alla frÄgor som kan komma upp vid formgivning av en bok, utan behandlar de övergripande frÄgestÀllningar som har varit mest relevanta för mig i just detta arbete..

Projektet Elda : Ett typsnitt och en undersökande arbetsprocess

Projektet Elda a?r ett underso?kande arbete om det digitala verktyget och vilka kvalitets- aspekt det pa?verkar. Datorn som ett kreativt hja?lpmedel inom formgivning a?r i dag ett sja?lvklart verktyg i designprocessen, men vad ha?nder egentligen med designers personliga avtryck na?r formen blir digital? Underso?kningsmetoden i detta subjektiva projekt a?r em- pirisk och besta?r av designprocessen bakom typsnittet Elda, under hela projektets ga?ng reflekterar jag tankar, form och litteratur mot varandra. Diskussionen besta?r av min syn pa? den digitala grafiska produkten, yrkets egenva?rde och ma?nsklig kommunikation. .

GeonÀt som armerad jordslÀnt

Att bygga en 3 meter hög slÀnt med 80 graders vinkel som skall bÀra sig sjÀlv och dessutom belastas av tunga anlÀggningsfordon lÄter inte lÀtt. I detta arbete fÄr du ta del av hur vi gjorde just detta pÄ Northlands omlastningsterminal i PitkÀjÀrvi dÀr jÀrnmalm skall lastas om frÄn bil till jÀrnvÀgsvagnar och denna snÀva höjdskillnad var ett mÄste. Vi hade fÄtt delar av lösningen presenterad men insÄg fort att det inte gick att utföra pÄ projektörens sÀtt och hittade dÀrför en egen lösning pÄ det problemet. Jag beskriver i detta arbete den lösningen samt de problem som dyker upp pÄ vÀgen med utförandet av branten vi byggt med hjÀlp av geonÀtskonstruktion..

Arbetsmiljö i kontorslandskap : Individers upplevelser av arbete i kontorslandskapsmiljö och sÀtt att hantera arbete och interaktion

Syftet med denna kvalitativa studie har varit att undersöka hur anstÀllda kan uppleva sin arbetsmiljö i olika slags kontorslandskap och hur kontorslandskapet pÄverkar sÀttet att arbeta och interagera. Det bakomliggande intresset kommer ur det faktum att allt fler organisationer nu vÀljer kontorslandskapdesign.Arbete i storrum fick tidigt en negativ stÀmpel dÄ ett av företagsledningarnas frÀmsta syften med arbetsplatsutformningen var att övervaka och kontrollera arbete och anstÀllda. Under 1900-talet har kontorslandskapen utvecklats i takt med tekniken och i dag lÀgger man större vikt vid mÀnniskors motivation, interaktion och upplevelse av arbetsmiljön.Vi ville framförallt undersöka om det fanns nÄgra gemensamma strategier i sÀttet att arbeta och interagera i kontorslandskapsmiljö. I arbetet har vi jÀmfört upplevelserna hos ett urval individer i tvÄ olika organisationer och typer av landskapsmiljöer. Genom att vÀlja tvÄ skilda organisationer och arbetsmiljöer ville vi fÄ en förstÄelse för hur organisationsstrukturer ocksÄ kan komma att pÄverka upplevelsen.

Som ting betraktat : Ett arbete om taktilitet, textil, materialet och mÀnniskan

Som ting betraktat Àr ett arbete dÀr jag undersöker mitt görande i förhÄllandet till taktilitet, materialet och textila tekniker. En möbelinstallation bestÄende av en skulptural möbel, en lampa och en serie med kuddar. Installationen Àr tÀnkrt att fungera som ett mellanting mellan konstnÀrlig utsmyckning och möbler för offentlig miljö. I min process har jag fokuserat pÄ uttrycket som konstnÀrlig utsmyckning snarare Àn en undersökning av en praktisk möbel för offentlig miljö. En möbel som tilltalar sinnet genom taktilitet och uppmuntrar till nyfikenhet..

Att Skriva Musik Tillsammans

"LÄtskrivande" handlar om mitt arbete som gick ut pÄ att fo?rso?ka hitta mitt egna musikaliska uttryck och att utveckla mitt la?tskrivande samt mig som artist. Detta skulle sedan komma att resultera i konsert besta?ende till allra sto?rsta del av eget material. Genom a?ren har jag breddat mig mycket musikaliskt men inte riktigt fokuserat pa? att helhja?rtat ga? in i vad jag som artist och la?tskrivare vill fo?rmedla och uttrycka.

Integrering av matematik i tematisk undervisning

Syftet med vÄrt arbete har varit att undersöka vad lÀrare har för uppfattningar om att integrera matematiken i sin tematiska undervisning. Vi har ocksÄ studerat om det finns nÄgra samband mellan lÀrares uppfattningar om matematik och deras anvÀndning av matematik i tematisk undervisning. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med sju matematiklÀrare som i olika utstrÀckning arbetar tematiskt. LÀrarna arbetar i Ärskurs fyra och fem. Resultatet i vÄr undersökning visar att lÀrarens uppfattningar om matematik och hur matematikundervisningen ska gÄ till spelar roll för i vilken utstrÀckning och hur de integrerar matematiken i sin tematiska undervisning..

Den smarta telefonens slav - En studie av HR-konsulters upplevelse och hantering av grÀnslöst arbete

Den hÀr kandidatuppsatsen syftar till att fÄ en djupare förstÄelse av hur grÀnslöst arbete upplevs och hanteras av individer som arbetar som konsulter. Det centrala i studien Àr att studera de krav grÀnslöst arbete medför och hur flexibiliteten upplevs och hanteras, ur ett individperspektiv. Studien ska Àven bidra till förstÄelse för avregleringen av arbetets tid och rum och hur det i sin tur pÄverkar individen att sjÀlv sÀtta grÀnser för nÀr, var och hur arbetet ska utföras.En kvalitativ studie genomfördes under vÄren 2014 med fem konsulter stationerade i en större svensk stad. DÄ jag sedan tidigare kÀnde till konsulterna samt företaget dÀr de Àr anstÀllda har jag valt att avidentifiera namn pÄ respondenterna och företaget. För att nÄ det djup av förstÄelse studien syftar till valde jag att genomföra samtalsintervjuer dÀr fyra huvudteman belystes.

SeparationsÄngesttestets anvÀndbarhet i kliniskt arbete för att mÀta anknytning hos barn

Trots att anknytning Ă€r en viktig faktor i utvecklandet av psykisk ohĂ€lsa undersöks sĂ€llan anknytningsmönster under kliniska bedömningar. SeparationsĂ„ngesttestet (SÅT) Ă€r en semistrukturerad intervju som avser mĂ€ta barns inre anknytningsrepresentationer. I denna genomförbarhetsstudie undersöks den kliniska anvĂ€ndbarheten av SÅT i arbetet med barn mellan 5 och 8 Ă„r. Studien baseras pĂ„ 16 testningar samt intervjuer med de 8 kliniker som utförde dem. Resultaten visar att SÅT kan anvĂ€ndas i kliniskt arbete med barn och bidra med information om barns anknytningsmönster och anknytningsrelaterade svĂ„righeter.

Motiv till att arbeta med CSR : En fallstudie av ett stort svenskt globalt klÀdföretag för Ären 2000 till 2010

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka, beskriva och analysera förÀndring av arbete med CSR i ett stort svenskt globalt klÀdföretag för Ären 2000 till 2010. Vidare Àmnar vi undersöka vilka motiv som kan ha kommit att pÄverka detta.FrÄgestÀllningar: - Hur har arbetet med socialt och miljömÀssigt ansvar förÀndrats inom H&M mellan Är 2000 och 2010?- Hur kan ovanstÄende förÀndring och motiven till H&M:s arbete med CSR förklaras utifrÄn legitimitetsteori, intressentteori samt ur strategi- och lönsamhetsperspektiv?Teori: I denna uppsats anvÀnds legitimitetsteori, intressentteori samt teori om CSR ur strategi- och lönsamhetsperspektiv för att söka vilka motiv som pÄverkar H&M:s CSR-arbete.Empiri: Empirin i denna uppsats Àr hÀmtad ur H&M:s Ärs- och hÄllbarhetsredovisningar för Ären 2000 till 2010. Den presenteras i form av en empirisk analys med en tematisk indelning utifrÄn den teoretiska referensramen.Slutsatser: H&M:s CSR-arbete har förÀndrats under undersökningsperioden och har kommit att bli mer centralt i företagets verksamhet. Den största förÀndringen har skett sett ur ett strategi- och lönsamhetsperspektiv dÀr CSR har blivit en allt viktigare del.

Förskolepedagogers arbete för att skapa nyfikenhet för litteratur- Preschool teacher's work to create curiosity for literature

Syftet med detta arbete Àr att se pÄ vilket sÀtt pedagoger arbetar för att inbjuda barn till ett nyfiket upptÀckande kring litteratur. För att ta reda pÄ detta har vi utgÄtt ifrÄn dessa fyra frÄgestÀllningar: Hur arbetar pedagogerna för att kommunicera litteratur med barnen? PÄ vilka sÀtt försöker pedagogerna skapa en bokmiljö som inspirerar barnens nyfikenhet för att titta i/lÀsa böcker? Hur ser tillgÄngen till böcker ut pÄ förskolan för barnen? ? finns det likheter och/eller skillnader mellan smÄbarns- eller syskonavdelningarna? Varför ser bokvalen ut som de gör pÄ förskolan? Detta vill vi styrka med teorier frÄn bl.a. Sommers (2007) kring vuxnas syn pÄ barn, och Maltén (2008) kring hur pedagogerna kommunicerar litteratur med barn och barns tillgÄng till litteratur. Vi har Àven anvÀnt oss av Locks (1916) teori kring begreppet nyfikenhet.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->