Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 44 av 1432

LÀrares uppfattning om arbetet med elever i en skola för alla med utgÄngspunkt i KASAM

Syftet med studien Àr att undersöka klasslÀrares/mentorers upplevelse av sitt arbete med elever i relation till uppdraget att skapa en skola för alla. UtifrÄn Aaron Antonovskys teori om kÀnsla av sammanhang, KASAM har vi stÀllt frÄgorna: Vilka faktorer gör undervisningen begriplig, hanterbar och meningsfull i relation till uppdraget? Metoden vi anvÀnt oss av Àr semistrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat sex lÀrare som arbetar i grundskolan och har klasslÀrare/mentorsansvar. Resultatet av vÄrt arbete Àr att vi funnit faktorer som kan ha betydelse för om lÀrare upplever en kÀnsla av sammanhang, KASAM, i sitt arbete med elever. Faktorerna Àr salutogena, dÄ vi har fokuserat pÄ de styrkor och tillgÄngar som lÀrarna upplever.

Koordination? -FULLT! 5 platser (11.45) kollat med TuristbyrÄn

Uppsatsen behandlar hur tvÄ organisationer samarbetar och koordinerar deras kooperativa arbete med hjÀlp av en artefakt. De tvÄ organisationerna Àr Marinmuseum och TuristbyrÄn dÀr deras kooperativa arbete handlar om att skapa guidade turer tillsammans. Vi har jobbat mot mÄlgruppernas mÄlsÀttningar, behov och krav för att hitta det ultimata stödet för deras verksamhet. Syftet Àr att förmedla förstÄelse för hur organisationerna idag anvÀnder artefakten i deras gemensamma arbete, baserat pÄ intervjuer och observationer. HuvudfrÄgorna i vÄr studie har varit: Hur kan vi som utvecklare kan stödja de tvÄ olika organisationernas samarbetsmöjligheter och förbÀttra koordinationen i det fall dÄ de anvÀnder denna artefakt, deras pappersbaserade bokningslista som primÀr informationsplats? Hur kan denna artefakt ersÀttas utan att tappa dess koordinations och interaktions förmÄgor samt flexibilitet? Studien har visat att den pappersbaserade artefakten, deras bokningslista, innefattar mÄnga positiva egenskaper som vid digitalisering mÄste tas hÀnsyn till.

Kvinnors kÀnslor, upplevelser och attityder kring ÄtergÄng i arbetsliv efter förÀldraledighet

Syftet med studien var att beskriva kvinnors kÀnslor och upplevelser samt de attityder som möter kvinnorna dÄ en ÄtergÄng till arbetsliv blir aktuellt efter förÀldraledighet. FrÄgestÀllningarna som besvaras Àr vilka kÀnslor kvinnorna upplever samt vilka attityder som möter kvinnorna dÄ ÄtergÄng i arbetsliv Àr ett faktum. Studien har ett fenomenologisk samt hermeneutiskt angreppssÀtt och fem kvinnor har intervjuats dÀr deltagarna var mellan 25-39 Är. Deltagarna har valts ut med kriteriet att de varit förÀldralediga men ÄterintrÀtt i arbete. Resultatet innehÄller en beskrivning av att kvinnorna upplever en inre konflikt dÄ den dagliga separationen frÄn barnet blir vardag.

HUR SJUKSKÖTERSKAN MOTIVERAR TILL FÖRÄNDRADE LEVNADSVANOR HOS PATIENTER MED RISK FÖR HJÄRT- OCH KÄRLSJUKDOMAR :        -en kvalitativ intervjustudie

Syftet; var att undersöka hÀlsopedagogers upplevda hinder och möjligheter i sitt arbete med fysisk aktivitet pÄ recept, FaR. Metod: en kvalitativ ansats, med fyra halvstrukturerade intervjusamtal utfördes i omkring 60 minuter utifrÄn en intervjuguide. Urval: ett intensitetsurval genomfördes och bestÄr av informanter verksamma inom FaR en lÀngre tid. Dataanalys: intervjumaterialet bearbetades med tematisk analys, dÀr kodningsförfarande sÄ smÄningom ledde fram till identifierande av teman, dÀrefter framstÀlldes berÀttelser. Resultat: resultatet visade att hÀlsopedagoger fungerar som en hjÀlp till sjÀlvhjÀlp till personer som har fÄtt FaR.

Social kompetens i förskolan : en undersökning om förskolepedagogers arbete med barns sociala kompetens

Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar för att utveckla barns sociala kompetens och vad som kan pÄverka detta arbete. Studien har en kvalitativ ansats. Vi anvÀnde oss av semistrukturerade intervjuer som genomfördes med nio pedagoger pÄ tre olika förskolor. Resultatet visade pÄ olika tillvÀgagÄngssÀtt för att utveckla barns sociala kompetens i förskolan och det mest betydelsefulla var att social kompetens alltid ska finnas med som ett förhÄllningssÀtt i förskolans verksamhet. Det framkom att social kompetens Àr ett omfattande begrepp med en rad olika aspekter, dÀr samspel och empati var de mest framtrÀdande.

LÀs- och skrivinlÀrning- Pedagogers arbete med sprÄkutveckling i grundskolans tidigare Är

Syftet med mitt arbete har varit att ta reda pÄ hur tre pedagoger arbetar med lÀs- och skrivinlÀrning för de yngre barnen. FrÄgestÀllningarna jag utgÄtt frÄn Àr: Hur kan pedagoger arbeta med lÀs- och skrivinlÀrningen i grundskolans tidigare Är? Hur anser pedagogerna att deras arbetssÀtt pÄverkar undervisningen? I undersökning kan man tydligt se att pedagogerna Àr positiva till den analytiska inlÀrningsmetoden och det Àr den som ligger till grund för deras val av arbetssÀtt. Man ser Àven att pedagogerna vÀljer arbetsmetoder för att möta det enskilda barnet utifrÄn var det ligger i sin lÀs- och skrivutveckling sÄ att alla barn ska lÀra..

LĂ€rande i grupp

VÄrt examensarbete behandlar lÀrande och grupprocesser, vi ville ta reda pÄ vilken faktor som pÄverkar lÀrandet i grupp. Det lÀrande som framförallt behandlas Àr nÀr elever lÀr av varandra, lÀrande ur ett sociokulturellt perspektiv. Som teoretisk bakgrund för vÄr analys har vi lyft fram teorier som behandlar kunskap, lÀrande och grupprocesser. Som grund för analysen har vi observerat elever som arbetat efter tvÄ olika modeller, gestaltande och textproducerande. Eleverna i vÄra arbetsgrupper har filmats och sedan jÀmförts med varandra.

Designverktygs funktionalitet vid design av applikationsgrÀnssnitt för tablets. : En studie av designers praktiska arbete med att designa appliaktionsgrÀnssnitt med stöd av designverktyg.

Det hĂ€r examensarbete handlar om att ta fram en ny maskin, en hanteringsmaskin, till TEXO Application i Älmhult. Syftet med maskinen Ă€r att den ska vika IKEAs kundpĂ„sar, hanteringsmaskinen ska anvĂ€ndas pĂ„ samtliga IKEA varuhus vĂ€rlden över. Utvecklingen av hanteringsmaskinen gĂ„r frĂ„n enkla skisser av flera koncept till val av koncept och utveckling en denna till en fullstĂ€ndig ritning som det sedan byggs en prototyp utfrĂ„n. Effektiviseringen bland samtliga varuhus berĂ€knas att öka dĂ„ denna lösning ger de anstĂ€llda mer tid till annat arbete..

Den sÀkra osÀkerheten Om lÀrares förÀndrade villkor i arbetet

Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur lÀrare sÀger att de upplever den socio-emotionella dimensionen och den administrativa dimensionen av sitt arbete. Vi gör detta genom att intervjua tio lÀrare pÄ gymnasiet. Vi anvÀnder oss av en indirekt, lÄgstrukturerad metod för att lÄta intervjupersonerna formulera sig sÄ fritt som möjligt. I skolan möts mÀnniskor med olika bakgrund, olika vÀrderingar, olika mÄl i livet och mÀnniskor i olika Äldrar. Skolan Àr en plats fylld av mÀnskligt utbyte, konflikter och stÀndiga förÀndringar.

Logopedinsatser vid afasi: arbete med omgivningsfaktorer med fokus pÄ nÀrstÄende

Afasi, en förvÀrvad sprÄkstörning som pÄverkar kommunikationsförmÄgan, kan följa som sekundÀrt symtom till hjÀrnskada, exempelvis stroke. Störningar i kommunikationsförmÄgan kan pÄverka delaktigheten. Tidigare forskning har uppmÀrksammat arbetet med omgivningsfaktorer vid afasi och pÄtalat att det behövs utökad kartlÀggning. Syftet med studien Àr att ge en bild av hur logopeder upplever arbete med omgivningsfaktorer vid afasi med sÀrskilt fokus pÄ arbetet med nÀrstÄende. Datainsamlingsmetod var fokusdiskussioner dÀr logopeder (n=6), i Sydostsverige, frÄn tre olika verksamheter deltog.

KrogvÄld och ordningsvaktens arbete

Syftet med denna rapport Àr att fÄ kunskaper om krogvÄld och förstÄ ordningsvakters vardag och arbetssituation samt att ge förslag pÄ brottsförebyggande ÄtgÀrder rörande krogvÄldet. I arbetet beskrivs kort den verklighet som utspelar sig pÄ landets krogar. Detta utifrÄn tre frÄgestÀllningar; alkoholens inverkan, ordningsvakternas arbete samt rutiner vid krogen. Vidare presenteras rutinaktivitetsteorin detta för att förstÄ de bakomliggande faktorer som gör att vÄld uppstÄr i krogmiljöer. Vi beskriver ocks beslutsteorin som ett verktyg för att förhindra och beivra krogvÄldet.

Tematiskt arbete i skolan

VÄrt övergripande syfte har varit att utifrÄn vÄr litteraturstudie undersöka hur lÀrare, som arbetar utifrÄn pedagogiska inriktningar dÀr tematiskt arbete Àr centralt, ser pÄ förutsÀttningar för detta arbetssÀtt. VÄrt arbete pÄbörjades 2002 och nÀr vi nu Äterupptar det har vi blivit intresserade av att se om dessa förutsÀttningar kan ha förÀndrats. Som metod har vi anvÀnt oss av intervjuer. De första tre intervjuerna genomfördes 2002 och uppföljningsintervjun 2007. För att fÄ en tydligare bild av tankarna bakom det tematiska arbetssÀttet har vi studerat delar av pedagogikens historia samt följt det tematiska arbetet genom lÀroplanerna fram till idag.

Basel III : Regelverkets implementering och effekter

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur timanstÀllda inom Àldreomsorgen upplever sinarbetssituation och förhoppningen Àr att genererar en förstÄelse för hur det kan vara att arbetamed en ?a-typisk? anstÀllning i ett emotionellt arbete. Studien baseras pÄ 6 kvalitativasemistrukturerade intervjuer, varav fyra av dessa Àr intervjuer med timanstÀllda, entillsvidareanstÀlld samt en omrÄdeschef inom Àldreomsorgen. Dessa intervjuer har analyseratsmed hjÀlp av socialpsykologiska teorier sÄ som Asplunds teori om social responsivitet,Collins interaktionsritualer, Hochschilds teori om emotionellt arbete, Hirdmans teori omgenussystemet och genuskontrakt samt Allvin m.fl. perspektiv pÄ den nya arbetsmarknaden..

StÀndiga förbÀttringar : En Kvalitativ Studie om en Socialförvaltnings arbete med Konceptet Lean

Konceptet Lean har sitt ursprung frÄn industrin men anvÀnds idag Àven inom andra sektorer, exempelvis inom vÄrd- och omsorgsarbete. Denna studie behandlar en socialförvaltnings implementering av konceptet som de kallar StÀndiga förbÀttringar. Syftet med studien Àr att ur ett chefsperspektiv fÄ kunskaper om specifika framgÄngsfaktorer för implementering och fortsatt arbete med StÀndiga förbÀttringar i enheterna. Studien genomfördes genom intervjuer av enhetschefer som har, eller pÄbörjat implementeringen av konceptet i sina enheter. Resultatet visar pÄ betydelsen av enhetschefens roll som drivande, förmÄga att anpassa arbetssÀttet till den egna enheten samt synen pÄ StÀndiga förbÀttringar som en stÀndigt pÄgÄende process.

Samverkan i ÅRE :  En studie om sĂ€songsproblematiken och barmarksprodukten

Uppsatsens syfte Ă€r att kartlĂ€gga ÅRE Destination AB och arbetet i utvecklandet av barmarkssĂ€songen i ÅRE samt den samverkans- och förankringsprocess bland destinationsbolagets medlemmar som har kĂ€nnetecknat detta arbete.För att fĂ„ svar pĂ„ uppsatsens syfte och frĂ„gestĂ€llningar valdes teoretiska utgĂ„ngspunkter inom organisationsstruktur och nĂ€tverksteori, som tillsammans med den empiriska insamlingen har analyserats. Nio lokala aktörer och representanter inom ÅREs nĂ€ringsliv valdes ut för intervju, dĂ€r de har svarat pĂ„ frĂ„gor som berör destinationsbolagets arbete, hur samverkan och den interna kommunikationen fungerar samt frĂ„gor om barmarksprodukten och dess utvecklingspotential i ÅRE.Resultatet visar att respondenterna anser att destinationsbolagets ledning har en viktig roll som samverkansplattform men att det finns brister i samverkansstrukturen och den interna kommunikationen. Respondenterna har en stark framtidssyn pĂ„ att ÅRE ska bli en hĂ„llbar Ă„ret runt-destination men framhĂ„ller Ă€ven att det finns arbete att utföra innan man nĂ„r dit. Författarna har undersökt ÅREs interna styrkor och svagheter med att utveckla en hĂ„llbar barmarkssĂ€song. UtifrĂ„n intervjuerna framkommer det strategiska frĂ„gor som kan relateras till insatser inom tre aspekter för att uppnĂ„ Vision 2020:s mĂ„l om en konkurrenskraftig barmarksprodukt.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->