Koordination? -FULLT! 5 platser (11.45) kollat med Turistbyrån
ArbetsvetenskapHuman work science - generalDatavetenskapComputer science - software engineeringCscwKooperativt arbeteAwarenessKoordinationsartefaktKoordinationsmekanismer
Uppsatsen behandlar hur två organisationer samarbetar och koordinerar deras
kooperativa arbete med hjälp av en artefakt. De två organisationerna är
Marinmuseum och Turistbyrån där deras kooperativa arbete handlar om att skapa
guidade turer tillsammans. Vi har jobbat mot målgruppernas målsättningar, behov
och krav för att hitta det ultimata stödet för deras verksamhet. Syftet är att
förmedla förståelse för hur organisationerna idag använder artefakten i deras
gemensamma arbete, baserat på intervjuer och observationer.
Huvudfrågorna i vår studie har varit: Hur kan vi som utvecklare kan stödja de
två olika organisationernas samarbetsmöjligheter och förbättra koordinationen i
det fall då de använder denna artefakt, deras pappersbaserade bokningslista som
primär informationsplats? Hur kan denna artefakt ersättas utan att tappa dess
koordinations och interaktions förmågor samt flexibilitet?
Studien har visat att den pappersbaserade artefakten, deras bokningslista,
innefattar många positiva egenskaper som vid digitalisering måste tas hänsyn
till. Denna artefakt har vi valt att kalla för koordinationsartefakt för att
belysa dess koordinationsegenskaper. Med vår studie vill
vi framhäva den markanta skillnaden med ett system som är anpassat efter
verksamheten istället för att verksamheten är anpassad efter systemet.