Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 16 av 1432

Examensarbete

Under mina tre Är pÄ Konstfack har jag arbetat fram en vÀrld av ickefigurativa mönster. I mitt examensarbete lÄter jag mönstren röra sig bortom skolans vÀggar och ut i det offentliga rummet. Genom att titta pÄ hur reklamen idag tar plats i staden, pÄ gator, vÀggar, tidningar och i kollektivtrafiken har jag hittat en för mig ny exponeringsyta.Mitt arbete bestÄr av tvÄ delar:I min processbeskrivning utforskar jag ickefigurativa mönsterbilders vÀrde och roll i bÄde konstnÀrliga och vetenskapliga sammanhang. Jag har ocksÄ studerat hur reklamen tar plats i vÄrt offentliga rum. I mitt praktiska konstnÀrliga arbete har jag anvÀnt dessa teoretiska kunskaper tillsammans med en grupp tillvÀgagÄngssÀtt som jag gett samlingsnamnet PATTERN ATTACK.I mitt konstnÀrliga arbete presenterar jag hur olika PATTERN ATTACKs kan gÄ tillvÀga. .

Examensarbete

Under mina tre Är pÄ Konstfack har jag arbetat fram en vÀrld av ickefigurativa mönster. I mitt examensarbete lÄter jag mönstren röra sig bortom skolans vÀggar och ut i det offentliga rummet. Genom att titta pÄ hur reklamen idag tar plats i staden, pÄ gator, vÀggar, tidningar och i kollektivtrafiken har jag hittat en för mig ny exponeringsyta.Mitt arbete bestÄr av tvÄ delar:I min processbeskrivning utforskar jag ickefigurativa mönsterbilders vÀrde och roll i bÄde konstnÀrliga och vetenskapliga sammanhang. Jag har ocksÄ studerat hur reklamen tar plats i vÄrt offentliga rum. I mitt praktiska konstnÀrliga arbete har jag anvÀnt dessa teoretiska kunskaper tillsammans med en grupp tillvÀgagÄngssÀtt som jag gett samlingsnamnet PATTERN ATTACK.I mitt konstnÀrliga arbete presenterar jag hur olika PATTERN ATTACKs kan gÄ tillvÀga. .

"Det rÀcker inte med en fruktkorg": kommunala ledares uppfattningar om hÀlsofrÀmjande arbete

Bakgrunden till studien grundar sig i ett ökat fokus pÄ hÀlsofrÀmjande arbete i arbetslivet. För att utveckla ett mer hÀlsofrÀmjande förhÄllningssÀtt har ledaren en viktig funktion, en aspekt vi beslöt oss för att studera nÀrmare. Uppsatsen Àr en intervjustudie av kvalitativ karaktÀr, dÀr sex ledare samt en hÀlsopromotor i Lunds kommun har intervjuats. Syftet med studien Àr att belysa ledarnas arbete med, och deras uppfattningar om hÀlsofrÀmjande arbete. Vi identifierar de insatser som utförs för att frÀmja hÀlsa pÄ arbetsplatser, samt studerar de olika sÀtt pÄ vilka ledarna inhÀmtar och vidarebefordrar kunskap inom omrÄdet.

Förebyggande arbete för barn med avvikande beteende ? en kvalitativ studie om barn utan neuropsykiatrisk diagnos

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och redogöra för vad det finns för förebyggande socialt arbete för barn som har uppvisat avvikande beteende och deras förÀldrar. Studien riktar sig till barn upp till 10 Ärs Älder som har uppvisat avvikande beteende men inte har fÄtt en neuropsykiatrisk diagnos. De centrala frÄgestÀllningarna Àr:? Vad finns det för förebyggande ÄtgÀrder för icke diagnostiserade barn med avvikande beteende?? Hur ska barnen bemötas?? Vad Àr förÀldrarnas roll i detta arbete?Detta Àr en kvalitativ studie dÀr vi har intervjuat sex socionomer och tvÄ specialpedagoger som arbetar med socialt arbete. De kommer dagligen i kontakt med barn som har avvikande beteende och deras familjer.

DriftssÀkerhet hos datorutrustning som anvÀnds som arbetsredskap

Idag Àr datorutrustning en central del av mÄnga personers arbete. Vissa personer Àr helt beroende av datorutrustning för att kunna utföra sitt arbete. Om denna datorutrustning havererar kan detta leda till att en anstÀlld person pÄ ett företag inte kan utföra sitt arbete vilket leder till en ekonomisk förlust för företaget. Ett haveri av datorutrustning kan Àven innebÀra att viktig data som företaget anvÀnder i sin verksamhet kan gÄ förlorad, vilket kan vara dyrt att ÄterstÀlla.Detta arbete kartlÀgger hur vÀl förberedda företag idag Àr för att minimera de ekonomiska förluster och förluster av data ett haveri av datorutrustning kan innebÀra.Resultatet av den genomförda intervjuundersökningen tyder pÄ att smÄ företag idag har en relativt dÄlig framförhÄllning för att minimera förluster till följd av haveri av datorutrustning. DÀrtill har guidelines arbetats fram för att vara ett stöd för företag att vÀlja rutiner för att minimera konsekvenserna av ett haveri av datorutrustning.

Upplevelser hos personer efter stroke i samband med ÄtergÄng till arbete : En litteraturstudie

Flertalet som drabbas av stroke Àr över 65 Är, men sjukdomen ökar bland yngre personer. Dessa yngre personer Àr i arbetsför Älder och deras stroke pÄverkar inte bara privatlivet utan Àven arbetslivet. Syfte: Litteraturstudiens syfte var att belysa upplevelser hos personer efter stroke i samband med ÄtergÄng till arbete Metod: Den metod som anvÀnts var allmÀn litteraturstudie. Tio vetenskapliga kvalitativa artiklar har hÀmtats ur databaserna Cinahl och PsycInfo som genom urval, kvalitetsgranskning samt dataanalys utgjort ett resultat. Resultat: Resultatet bestÄr av fyra kategorier: Att arbetet Àr meningsfullt, RÀdsla och osÀkerhet, Att ÄtergÄ Àr ett mÄl samt Att hinder och motstÄnd skapar frustration.

Coaching för lÄngtidsarbetslösa pÄ Arbets -och - Integrationscenter (AIC)

Studiens syfte var att studera vad coachingmetoden innebÀr för personalen pÄ Arbete-och Integration Centrum (AIC).Det som jag ville undersöka var pÄ vilket sÀtt menar intervjupersonerna att metoden kan hjÀlpa lÄngtidsarbetslösa till arbete. Den kvalitativa metoden anvÀndes och det empiriska materialet inhÀmtades genom intervjuer.I min studie deltog fem intervjupersoner: tvÄ deltagare, tvÄ coachingledare och en socionom. Studien visar att metoden kan hjÀlpa individerna till förÀndring och skapa motivation som kan leda till arbete eller vidare utbildning som i slut har samma syfte det vill sÀga arbete. Coachingen har resulterat i en ökad sjÀlvkÀnnedom vilken inneburit att deltagarna blivit tydligare i hur de vill ha det. Det framkommer att effekterna av en coaching kan innebÀra att man fÄr bÀttre insikt i realiteter och skapar pÄ sÄ sÀtt ett bÀttre beslutsunderlag utifrÄn nya infallsvinklar.Uppsatsen visar att coachingmetoden kan anvÀndas i samband med arbetslöshet.

LÀrares relationella arbete - Med barn som far illa, kollegor och förÀldrar

Med utgÄngspunkt i begreppet relationskompetens har vi genomfört en kvalitativ studie som försöker belysa lÀrares resonemang kring det relationella arbete som sker dÄ de möter utsatta barn. VÄr empiri bestod av fem kvalitativa intervjuer med lÀrare som resonerade kring sin relationskompetens och hur den anvÀnds, i synnerhet i mötet med barn, men Àven i samverkan med arbetslag, kollegor och förÀldrar. Vi valde att anvÀnda ett relationellt perspektiv i vÄr analys, och det hjÀlpte oss att tolka lÀrarnas resonemang, samt fÄ en bild av den relationella pedagogikens betydelse i möten med barn som far illa. Max van Manens begrepp mensenkennis (mÀnniskokÀnnedom) gav oss vidare perspektiv pÄ en lÀrares relationella arbete och professionalitet. Relationskompetens Àr fortfarande en underskattad kompetens, trots att diskussionen kring begreppet blivit allt större.

Enterprise Risk Management. Hur anvÀnder svenska företag ERM?

I följande studie har vi valt att studera vad som menas med strategiskt HR-arbete, bÄde som ideal samt i mer konkreta termer. Begreppet strategiskt HR-arbete Àr vÀl anvÀnt inom dagens organisationer, men den egentliga innebörden av begreppet rent konkret Àr mer diffust. Syftet med studien Àr mer precist att beskriva och konkretisera HR-personers egen uppfattning kring vad det innebÀr att arbeta strategiskt inom HR samt försöka förstÄ vad det innebÀr i praktiken.En enkÀt har skickats ut till 50 personer. 20 personer svarade och svaren analyserades med utgÄngspunkt ifrÄn den teoretiska referensram som vi anvÀnt oss utav.I teorin beskrivs den historiska utvecklingen av HR-arbete, och vi beskriver de betydelsefulla begreppen PA, HR, HRM och SHRM som ofta förekommer inom HR. Teorikapitlet avslutas med vÄr egen modell, vilken vi sammanstÀllt utifrÄn den litteratur vi tagit del av.

VeterinÀrers arbete : En studie om etik, ansvar och kÀnslor

I det moderna samhÀllet har sÀllskapsdjur kommit att alltmer betraktas som en familjemedlem med kÀnslor. Detta har resulterat i förÀndrade krav pÄ veterinÀryrket, veterinÀren förvÀntas betrakta djuret utifrÄn Àgarens vÀrldsbild. Undersökningens syfte Àr att försöka fÄ en ökad förstÄelse för svenska veterinÀrers arbetssituation och de problem som kan uppstÄ i triadrelationen, veterinÀr ? djur ? djurÀgare. Författarna har anvÀnt en kvalitativ metod och ett hermeneutiskt angreppssÀtt för att uppnÄ denna förstÄelse.

"...pengarna Àr ju sÄ att sÀga BLODET I KROPPEN, utan pengar funkar vÀldigt lite annat" : - Om pengars betydelse för socialsekreterare inom ekonomiskt bistÄnd

Syftet med studien var att beskriva och analysera hur nÄgra socialsekreterare som arbetar med ekonomiskt bistÄnd förstod betydelsen av pengar som del i sitt arbete. I studien valde jag att anvÀnda mig av kvalitativ metod som baserades pÄ fyra semistrukturerade intervjuer. Resultatet i studien visade bland annat att socialsekreterarnas syn pÄ pengar i sitt arbete var pengar som ett maktmedel och att det i deras arbete finns olika sÀtt att anvÀnda makten pÄ. Resultatet analyserade jag med hjÀlp av Greta Marie Skaus tvÄ modeller som handlar om relationen mellan makt och hjÀlp samt olika rum dÀr det sociala arbetet kan pÄgÄ. Modellerna kan anvÀndas pÄ sÄ vÀl individnivÄ som systemnivÄ.

Betyg och bedömning i idrott och hÀlsa : BetygsÀttande lÀrares beskrivning av arbete med betyg och bedömning

Syftet med denna studie var att undersöka hur betygsÀttande lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa beskriver sitt arbete med bedömning. FrÄgestÀllningarna som besvarades var, hur lÀrarna beskriver sitt arbete med formativ- och summativ bedömning samt vilka ramfaktorer som lÀrarna beskriver som viktiga i deras arbete med bedömning. Studien har utgÄtt frÄn ramfaktorteroin. För att besvara studiens frÄgestÀllningar har vi intervjuat elva lÀrare. Samtliga intervjuer spelades in och transkriberades otrografiskt.

FrÄn utbildning till yrke : En kvalitativ studie angÄende tre nyexaminerade grundlÀrare med inriktning mot arbete i fritidshems upplevelser i arbetet.

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur tre nyexaminerade grundlÀrare med inriktning mot arbete i fritidshem uppleveler första tiden i arbetet. Uppsatsen behandlar frÄgestÀllningarna: PÄ vilket sÀtt uppfattar de nyexaminerade lÀrarna mot fritidshem att utbildningens innehÄll har haft betydelse för yrkesutövandet inom skola respektive fritidshem? Hur upplever de nyexaminerade lÀrarna mot fritidshem att deras utbildningskompetenser tas tillvara av skola och fritidshem? Vad finns det för villkor i verksamheten som begrÀnsar eller möjliggör lÀrarna mot firitidshems egna förvÀntningar pÄ arbetet? Undersökningen bestÄr av kvalitativa intervjuer frÄn tre grundlÀrare med inriktning mot arbete i fritidshem. Resultatet visar att utbildningens teoretiska och praktiska innehÄll till stor del bidragit att ge en grund för de nyexaminerade lÀrarna mot fritidshem i yrkesutövandet. Undersökningen visar ocksÄ att de tre lÀrarna mot fritidshems utbildningskompetenser tas tillvara utefter skolans behov och förutsÀttningar.

HÄllbara vÀrden?: en studie av fritidspedagogers
vÀrdegrundsarbete med anknytning till hÄllbar utveckling

Detta arbete syftar till att beskriva huruvida fritidspedagogers vÀrdegrundsarbete frÀmjar hÄllbar utveckling. Arbetet utgick frÄn frÄgestÀllningarna hur fritidspedagoger arbetar med vÀrdegrundsperspektivet alla mÀnniskors lika vÀrde och hur detta arbete anknyter till att frÀmja hÄllbar utveckling. Undersökningen har genomförts genom en kvalitativ intervjustudie med fyra yrkesverksamma fritidspedagoger pÄ olika fritidshem. Resultatet redovisas i ett antal kategorier och visar att pedagogerna arbetar utifrÄn allas lika vÀrde och att det genomsyrar deras profession och arbete. Det visade ocksÄ att de arbetar utifrÄn nÄgra huvudprinciper vilka Àr integrering, samtal, demokrati och gemensamt förhÄllningssÀtt.

Skolan-En betydelsefull arena för frÀmjandet av elevernas hÀlsa

VÄrt arbete beskriver hur EN skola arbetar pÄ ett hÀlsofrÀmjande arbetssÀtt. Möjligheterna och eventuella svÄrigheter med ett hÀlsofrÀmjande arbete i skolan kommer att presenteras. Med hjÀlp av enkÀter och intervjuer undersöker vi hur skolledaren, pedagogerna och skolhÀlsovÄrden ser pÄ sin roll i deras hÀlsofrÀmjande arbete. VÄr frÄga Àr: Vad betyder begreppet hÀlsa för skolan och hur omsÀtts det i praktiken? VÀrldshÀlsoorganisationen (WHO) instÀllning till hÀlsa Àr inte bara att förhindra sjukdomar och dÄlig hÀlsa, utan att förebygga bÄde fysiskt och psykiska hÀlsa.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->