Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 42 av 583

Kommunicera mera!? : En studie av hur matematiklÀrares uppfattningar om kommunikation i matematikundervisningen förhÄller sig till ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande

VÄrt syfte med denna studie Àr att beskriva lÀrares uppfattningar om en kommunikativ matematikundervisning. För att uppfylla syftet har vi valt att intervjua fem lÀrare och utifrÄn dessa intervjuer belysa deras uppfattningar samt identifiera variation. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ forskningsintervju som metod och intervjuat fem matematiklÀrare pÄ fyra olika skolor.Resultatet visar att de flesta lÀrarna tillskriver den muntliga kommunikationen stort vÀrde. LÀrarna uppfattar kommunikationen som betydelsefull för lÀrandet och framhÄller dess mervÀrde för elevernas lÀrande samt matematikundervisningens utformning. Olika faktorer som tid, styrdokument, den fysiska miljön, elevers och lÀrares kompetens, det matematiska sprÄket samt elevgruppen gör dock att lÀrarna inte alltid kan anvÀnda sig av kommunikation i undervisningen pÄ önskvÀrt sÀtt.

Att kommunicera med corporate social responsibility : Fallet ICA

Syftet med studien Àr att undersöka hur ICA arbetar med corporate social responsibilty och hur de vÀljer att kommunicera ansvarstagandet samt hur det uppfattas av deras konsumenter. Metoderna som anvÀnts Àr textanalys med retorisk inriktning, analys av sekundÀrempiriskt material med ett hermeneutiskt synsÀtt. I analysen framgÄr det att det finns mycket information om ICAs arbete om CSR, men nÀstan ingen information om hur de kommunicerar ansvarstagandet. Undersökningar som genomförts visar att konsumenter anser att informationen om ICAs arbete med CSR Àr bristfÀllig. Det finns ett behov hos konsumenterna, som önskar förbÀttrad kommunikation och information av ICAs samhÀllsansvar..

Kommunikation av och runt interna ekonomiska rapporter : en studie i sju tillverkande Blekingeföretag

Abstract: Title: Communication of and around internal performance reports - A study in seven manufacturing companies based in Blekinge. Authors: Marcus Harrysson and Mikael Johansson. Supervisors: Lars Svensson and Carina Svensson, Blekinge Institute of Technology Department: Department of Business Administration. Course: Bachelor thesis in Business Administration, 10 credits Purpose: Our purpose with the bachelor thesis was to investigate if there is a connection between communication of and around internal performance reports and profitability in companies. Method: Our investigation has been made at seven companies in the county of Blekinge by making personal interviews with people in both production and business departments at each of the companies.

Samarbete och kommunkation inom onlinebaserade prototypverktyg : En studie kring funktionalitet och behov

Distansarbete blir allt vanligare vilket inneba?r att kommunikation och samarbete sker via samverkande system som fo?rmedlas via datorn. Inom omra?det cscw (computer-cooperative work) bedrivs forskning som bero?r kommunikation och samarbete samt forskning kring fo?rsta?else fo?r hur ma?nniskor arbetar i grupper och engagerar sig i gruppaktiviteter. A?ven samha?llsvetenskap, psykologi, systemvetenskap och ma?nniska- datorinteraktion a?r en del av cscw.

CSR-Kommunikation i praktiken - Textanalys av CSR-kommunikation i tre företag

Bakgrund och Problem: MÄnga stora företag skriver nuförtiden vÀldigt mycket om CorporateSocial Responsibility, det vill sÀga socialt ansvar. CSR Àr frivilliga upplysningar som företagkan kommunicera pÄ olika sÀtt. Internet har under de senaste decennierna blivit allt merpopulÀrt, och det Àr vanligt att företag kommunicerar CSR via deras hemsidor. Företagenskriver en del men i praktiken skiljer sig CSR-kommunikationer med faktiska handlingarna.De som ofta övervakar och avslöjar företagens brister i sina CSR- kommunikation Àr frÀmstmedia. Kalla fakta i TV4 har i början av Äret avslöjat att mÄnga svenska företag sÀljer dunprodukter vars dun plockats frÄn levande fÄglar.

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

Vikten av samtal vid tyst rÀkning - en analys av kommunikativ matematik i lÀromedel

Tidigare forskning visar att matematikundervisning i vÀldigt stor utstrÀckning domineras av tyst arbete i lÀrobok. Nu rÄdande lÀroplan betonar kommunikation. Denna studie syftar till att undersöka om lÀromedel i matematik kan bidra till att elever i Ärskurs 1-3 utvecklar sitt matematiska sprÄk och sin kommunikativa förmÄga. Studien baseras pÄ tre lÀromedel i matematik för Ärskurs 1-3, ett lÀromedel per Ärskurs. Med hjÀlp av kvantitativ och kvalitativ innehÄllsanalys granskades materialet utifrÄn de teoretiska utgÄngspunkterna ramfaktorteori och lÀroplansteori samt med en socio-kulturell syn pÄ lÀrande. Resultaten visar att lÀroboken som enda ramfaktor inte möjliggör en kommunikativ matematik enligt lÀroplanens mÄl.

Intern Kommunikation : En fallstudie pÄ den interna kommunikationen pÄ ZyXELGöteborgskontoret

ZyXEL Àr en av vÀrldens ledande specialister pÄ bredbandsÄtkomsts lösningar. Huvudkontoret Àr lokaliserat i Taiwan och ZyXEL har kontor i Amerika, Europa och Asien. För nÀrvarande har ZyXEL omkring 1800 anstÀllda globalt, med distributörer i mer Àn sjuttio lÀnder och produkter marknadsförda i fler Àn 150 lÀnder pÄ fem kontinenter. Jag fann att det skulle vara intressant att se hur verksamhetens interna kommunikation fungerar idag och hur Shannons och Weavers kommunikationsmodell skulle kunna appliceras pÄ den interna kommunikation jag valt att undersöka. Kommunikation Àr en nyckel för utveckling hur informationsspridning appliceras inom företaget i vardagen om nya produkter och koncernnyheter och interna arbetsannonser.

Svenskt ledarskap i utlandet : Reflektioner och erfarenheter att leda interkulturella arbetsteam utomlands ur ledarperspektiv

I en allt mer globaliserad vÀrld Àr det nödvÀndigt att mÀnniskor kan och har förmÄgan att jobba i andra lÀnder och med medarbetare som har en annan kulturell bakgrund.Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka egenskaper som krÀvts för ett interkulturellt ledarskap hos ledare som jobbat utomlands och vad de lÀrt sig av sina erfarenheter under den hÀr tiden.Studien har haft en kvalitativ ansats dÀr insamlingen av empirin har skett pÄ ett av Sveriges största företag som nÀmns som "Koncernen" genom semistrukturerade intervjuer.Resultatet har visat att kommunikation spelar en mycket stor roll i detta avseende. Detta innefattar bÄde verbal och icke-verbal kommunikation. Viktiga egenskaper hos interkulturella ledare Àr bl.a. förmÄgan att vara öppen och social. Samtliga intervjupersoner ansÄg att vistelsen utomlands hade gjort att deras yrkesroll stÀrkts bÄde i yrkeslivet och i det privata..

HÄll kommunikationen ren! : En studie om hur kommunikationen upplevs mellan livsmedelsinspektörer och restaurangÀgare

Livsmedelsinspektörernas arbetsuppgift Àr att kontrollera att lagen om hantering av livsmedel efterföljs av restaurangÀgare. För att göra detta krÀvs ett gott samarbete med en effektiv kommunikation. Syftet med denna studie Àr att analysera hur kommunikationen upplevs mellan livsmedelsinspektörer och restaurangÀgare. Vilka hinder förekommer vid kommunikationen mellan livsmedelsinspektörer och restaurangÀgare samt vad som kan förbÀttras? Den metod som anvÀnds inför denna studie Àr intervjumetodik med analysformen öppna men strukturerade intervjuer.

MellanmÀnsklig Kommunikatio : Hur yrkesverksamma systemvetare uppfattar sina kunskaper om mellanmÀnsklig kommunikation efter avslutade studier i systemvetenskap.

Bakgrund: The Standish Group, CompTI, (Computing Technology Industry Association) och Good ? to ? great visade i sina studier att de frÀmsta faktorerna för ett lyckat IT-projekt handlar om att bjuda in aktörerna i utvecklingsarbetet, förbÀttra kommunikationen mellan berörda parter samt att anvÀnda rÀtt personal pÄ rÀtt plats. Detta medför att konsulten mÄste inneha en mellanmÀnsklig kunskap för att kunna förtydliga den kommunikation som uppstÄr vid interaktionen med anvÀndaren. Syfte: Att undersöka vilka mellanmÀnskliga kommunikationskunskaper yrkesverksamma systemvetare inom konsultbranschen upplever sig sakna och möjligtvis behöva efter avslutade studier i systemvetenskap.Metod: Intervjustudie med kvalitativ ansats baserad pÄ fem intervjuer. Materialet har transkriberats, kodats och strukturerats enligt beskriven bearbetningsmetoden.Resultat: I resultatet framkom det tvÄ olika kategorier; viktiga aspekter och avsaknad av kunskaper.Slutsatser: Denna studie pÄvisar att konsulter saknar kunskaper inom mellanmÀnsklig kommunikation efter avslutade studier frÄn olika systemvetenskapliga program i Sverige.

Konsten att kommunicera och motivera ? ur arbetsledarnas perspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att, pÄ Företag X, undersöka arbetsledarnas upplevelse av kommunikationen mellan arbetsledarna och medarbetarna samt att undersöka hur arbetsledarna upplever att medarbetarna motiveras och hur arbetsledarna motiverar sig sjÀlva.Faktorer som undersöks mer ingÄende Àr arbetsledarnas upplevelse av:hur uppÄtriktad kommunikation frÀmjasatt kommunicera impopulÀra budskapeventuella hinder i kommunikationenickeverbal kommunikationhur feedback fungeraratt skapa mÄl för motivationövriga sÀtt att skapa motivationarbetsledarnas sÀtt att motivera sig sjÀlvaFrÄgestÀllningarna Àr följande:Hur upplever arbetsledarna kommunikationen mellan arbetsledarna och medarbetarna?Vilka eventuella hinder upplever arbetsledarna för kommunikationen?Hur upplever arbetsledarna att medarbetarna motiveras?Hur motiverar arbetsledarna sig sjÀlva?Undersökningen Àr kvalitativ och intervjuer har anvÀnts för att samla in empiri. Sex intervjuer har genomförts med arbetsledare pÄ Företag X.VÄrt resultat och analys visar att arbetsledarna beskriver att de har för avsikt att frÀmja uppÄtriktad kommunikation för att minska ryktesspridning och ŽgnÀllŽ/klagomÄl. De beskriver att de informerar impopulÀra budskap pÄ ett genomtÀnkt sÀtt genom att informera tydligt i mindre grupper. Arbetsledarna beskriver vissa hinder i kommunikationen sÄ som att de inte utbildats i kommunikation och attityd bÄde deras egen och medarbetarnas.

Kommunikation mellan tandtekniskt laboratorium och tandlÀkarklinik

Det finns idag ett antal kommunikationskanaler för tandlĂ€kare och tandtekniker att anvĂ€nda sig av i deras dagliga arbete med varandra. FörutsĂ€ttningarna Ă€r stora för att kommunikationen skall fungera effektivt mellan tandlĂ€kare och tandtekniker. En tydlig och effektiv kommunikation Ă€r ett mĂ„ste om tandteknikern skall kunna tillverka ersĂ€ttningar av god kvalitet. MĂ„nga tandtekniker Ă€r ofta missnöjda med den information som arbetsordern tillhandahĂ„ller. Även om kommunikationen mellan tandlĂ€kare och tandtekniker har blivit bĂ€ttre och att tandteknikern har fĂ„tt en mer jĂ€mbördig status med tandlĂ€karen sĂ„ kvarstĂ„r fortfarande brister i kommunikationen. NĂ„gra av frĂ„gorna som uppstĂ„r Ă€r: Vad kan man göra för att fĂ„ tandvĂ„rdsteamet att förstĂ„, att effektivare arbetsrutiner leder till avsevĂ€rt förbĂ€ttrad kommunikation? Kan man standardisera arbetsordern pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, och att detta tillsammans med en bra undervisning pĂ„ tandvĂ„rdshögskolorna, leder till förbĂ€ttrad kommunikation? Syftet med studien Ă€r att ta reda pĂ„ hur kommunikationen mellan tandlĂ€kare och tandtekniker Ă€r, frĂ„n tandteknikers synvinkel med fokus pĂ„ arbetsordern.

Riksdagspartiernas kommunikation pÄ Facebook - En studie om partiernas politiska kommunikation pÄ Facebook utifrÄn ett public relations-perspektiv

Titel: Riksdagspartiernas kommunikation pÄ Facebook.Författare: Kristin Claréus WÀstlund, Jakob SÀw, Klara SchÄltz Bodinson.Handledare: Nicklas HÄkansson.Kurs: Examensarbete i Media- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistikoch kommunikation, Göteborgs Universitet.Termin: Höstterminen 2014.Syfte: Syftet med studien Àr att systematiskt analysera hur de politiska partierna kommunicerar pÄ Facebook.Sidantal: 53Metod: Kvantitativ innehÄllsanalys.Material: Studien undersöker riksdagspartiernas publicerade inlÀgg pÄ Facebook under de tre sista veckorna innan riksdagsvalet Är 2014.Huvudresultat: Studiens resultat visar att kanalen Facebooks anvÀndning för politisk kommunikation Àr under utveckling. Medan samtliga svenska riksdagspartier Àr aktiva pÄ kanalen sÄ differentierar sig sÀttet det faktiska bruket. De mest frekventa publiceringarna innehÄller text ihop med bild eller video och framförallt syftar de till att sakpolitiskt informeraeller kampanjuppdatera. Vidare konstateras att Facebook anvÀnds fristÄende frÄn de traditionella massmedierna och vid lÀnkning sker det framförallt till andra sociala medier.Kanalen nyttjas flitigast bland de mindre partierna exempelvis Miljöpartier och Folkpartiet men nÀr det kommer till att anvÀnda kanalens interaktiva funktioner för relationsarbete sÀrskiljer sig partierna. DÄ gÄr det istÀllet att se att de bland somliga partier finns en strÀvan att interagera med sina publiker medan samspelet helt exkluderas hos andra.

Möten mellan sjuksköterskor och anhöriga till patienter i palliativ vÄrd : En litteraturstudie

Sjuksköterskan har ett ansvar att stödja anhöriga till patienter i palliativ vÄrd dÄ det Àr betydelsefullt för att de skall kunna medverka i och förstÄ den vÄrdande situationen. Varje möte Àr unikt och det krÀvs en anpassningsbarhet och en fungerande kommunikation. Kommunikationen mellan sjuksköterskan och anhöriga leder till tolerans, samverkan och tillfredsstÀllande av behov. Syftet med studien var att beskriva möten mellan sjuksköterskor och anhöriga till patienter i palliativ vÄrd. Metoden som har anvÀnts var en litteraturstudie med kvalitativ ansats.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->