Sök:

Sökresultat:

483 Uppsatser om Turism - Sida 19 av 33

Rumsliga koder - Hur påverkar detta organisationen ur ett mångfaldsperspektiv?

Vårt syfte med denna uppsats är att bidra till en ökad kunskap om begreppet edutainment samt att vi vill undersöka begreppets applicerbarhet inom Turism. Vi vill dessutom utifrån ett kundperspektiv undersöka om och isåfall hur edutainment i ett Turismsammanhang kan relateras till människors identitetsskapande process. Med hjälp av den kvalitativa metod vi använt oss av i vårt insamlande av empiriskt material, har vi i vårt arbetssätt tagit vår utgångspunkt i teorin. På så vis har vi genom triangulering i form av en överblickande analys av skriftligt material, kvalitativa intervjuer och en i viss mån kvalitativ enkätundersökning, ämnat ta reda på om teorin går att urskilja i ett empiriskt exempel, varpå vi valt arrangerade dansresor med fokus på salsa. Resenärer efterfrågar idag upplevelsebaserade och kunskapsalstrande nöjesresor, varpå vi menar att begreppet edutainment mer än väl kan appliceras i Turismsammanhang.

SMÅORTSHOTELL - En undersökning om imageskapande.

Problem: Småortshotell har andra förutsättningar än storstadshotell för att kunna överleva. Det gäller både distansen till samt utbudsnivån i hotellen. Den geografiska placeringen gör att resenärer inte passerar dem utan gästerna kommer till småortshotellen för att uppleva deras utbud. Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur småortshotell strategiskt arbetar med imageskapande ur marknadsföringsperspektiv. Frågeställningar: Vilken image vill småortshotellen förmedla?Vilka samarbetsformer har småortshotellen?Vilka underliggande betydelser förmedlar småortshotellen? Metod: Vi har använt oss av kvalitativa metoder som består av två delar, datainsamlingsmetoder och semiotikdokumentanalys.

Kuna Yala ? Effekter av lokal involvering inom destinationsutvecklingen : B-uppsats

This essay has examined how the local community is involved with the tourism development on the San Blas islands and how it effects the destinations development. The method of choice has been a qualitative interview with an operator that offers trips to the destination. Also there has been made a literature study where previous research about the San Blas and the subjects of choice is being presented. During the writing process of this essay it has become obvious to us that the local community (Kuna Yala) is very much involved in everything that concerns the destination. We can thereby establish that the local community of San Blas can be placed on the top step of Arnsteins (1969) ?Ladder of Participation?.

Öländska sommarplaner : en fallstudie om turismen inverkan på fysisk planering i Borgholms kommun

Den här uppsatsen tar sin utgångspunkt i hur Turismen kommit att bli ett viktig faktor för fysisk planering och hur den bidrar till att skapa ett landskap som under tre sommarmånader blomstrar för att under resterande delar av året ödelägga landskapet. Syftet blir därmed att undersöka hur den kommunala fysiska planeringen ger strategier för eller emot säsongsanpassade strukturer i landskapet och hur problematiken mellan dessa och de permanenta kan hanteras med fysisk planering. Frågorna som arbetet har svarat på är dels om hur Turismen beskrivs och påverkar landskapet och dels om hur kommunal fysisk planering kan hantera säsnongsanpassade strukturer. För att undersöka frågorna har det gjorts en fallstudie över Borgholms kommun på norra Öland. Borgholm har valts eftersom att det är ett typexempel på en mindre kommun som under sommaren mångdubblas i antalet invånare på grund av alla sommargäster.

Ekoturism : Ett etiskt alternativ till konventionell turism

Med utgångspunkt i barndomssociologiska tankar undersöker följande etnografiskt inspirerade studie intentionen med och receptionen av Stockholms Kulturhus barnkulturverksamhet Rum för Barn. Genom att tillämpa Stuart Halls kommunikationsmodell för inkodande och avkodande av budskap på materialet, som består av intervjusamtal, observationer, styrdokument, information till besökarna samt en kvalitativ enkätstudie, diskuteras de barndomsideologier om barnet som blivande alternativt varande människa som förekommer i verksamheten samt de vuxna besökarnas tolkning av dessa.I analysen framkommer en dubbelhet gentemot barnen såsom å ena sidan blivande människa och å andra sidan varande människa från såväl verksamhet som besökare. Undersökningen påvisar att de båda ideologierna (om barnet som blivande och varande människa) är alltjämt närvarande i både verksamhetens intention samt i de vuxna besökarnas reception och omsatta barnsyn. Rum för Barns givna förutsättningar, dess egen förståelse av verksamheten, sammanhanget och det faktiskt kommunicerade intentionen kan förståelse av verksamheten är bred och bitvis brokig. Också de tolkningar informanterna gör av verksamheten varierar, från godtyckliga till oppositionella.Uppsatsen påvisar att verksamheten kan användas som ett forum för förverkligande av barnets rättigheter men att detta inte alltid görs..

Malaysia och Thailand som turistdestination : ur ett svenskt perspektiv

Titel: Malaysia och Thailand som turistdestinationer - ur ett svenskt perspektiv.Författare: Isabell Gustavsson & Maria Hovold.Nyckelord: Malaysia, Thailand, destinationsutveckling, massTurism och sexTurism.Syftet med uppsatsen är att undersöka vad studenter från Linnéuniversitetet i Kalmar har för uppfattningar av turistdestinationen Malaysia. Genom att även jämföra respondenternas uppfattningar om Thailand vill vi nå en djupare förståelse om detta ämne. Vår frågeställning är; vad har studenter från Linnéuniversitetet i Kalmar för uppfattningar av turistdestinationen Malaysia respektive Thailand?Vi har genomfört en kvalitativ studie genom fyra fokusgrupper med studenter från olika fakulteter vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Vi har även intervjuat Stephan Hoffström som är marknadsföringschef på Malaysia Tourism Boards kontor i Stockholm.Studenterna tyckte att Malaysia och Thailand är två länder som erbjuder liknande klimat, stränder och värme.

Konkurrens eller samarbete mellan kommuner - hur ser relationen ut inom turismnäringen? : Med perspektiv på större kommuner i Norrland

This paper is the result of a study of competition and cooperation in regard to tourism between the five largest municipalities in Norrland in northern Sweden. The municipalities are Luleå, Skellefteå, Umeå, Sundsvall and Gävle. The aim was to study the relation between competition and cooperation between these municipalities. An important theoretical aspect in this study is coopetition, where competition and cooperation occur at the same time. The studies on coopetition in the Nordic kontext is limited and the main literature on coopetition study the relationship between firms. This study however takes a geographical standpoint and aims to fill the gap in the literature on how competition and cooperation are connected to each other between chosen municipalities. To do this the tourism strategies of the municipalities were studied thoroughly. These written strategies provided information about how the municipalities view their competitive advantages and disadvantages and some general information about how they cooperate with the nearest regions. To find out how the municipalities think about competition and cooperation with the other four specific municipalities interviews were made with experts on the tourism field in each municipality. The results show that the municipalities do not have established strategies for how they are to be competitive compared with other specific municipalities. They do not see it as profitable to compete, instead they should complement each other. At the same time however, most of the municipalities mostly cooperate with municipalities in a short distance from them, and due to lack of resources only briefly or not at all with the municipalities studied here..

Dagens hotellbransch : En studie som belyser hur hotell i Stockholm arbetar för att behålla sina gäster

Because of the large supply of information is today's leisure travelers very enlightened and have firsthand knowledge of what can be demanded on a hotel stay. Along with business travelers, who are not price sensitive, they place higher demands on the standards and service they require. It has become increasingly important to attract the visitors in a unique way.The purpose of this study is to reveal those aspects which hotels focus on in their business in order to keep their guests, despite the strong competition and the new demands of the changing hotel industry. The study has examined more closely if the hotels have specific concepts in their approach, if their servicescapes (the environment where the service is assembled) are designed in a unique way to attract visitors and if the hotels have special relationships with their guests.The study is qualitative and in order to answer the purpose has observations of the selected hotels and interviews with managers and receptionists been made.One of the conclusions that we reached is that the most important aspect in the hotels business is their relationship to the guests. Each respective hotel strives to have a special and unique relationship with its guests conveyed by its staff.

Sverige - Naturens mecka eller blondinernas hemland? : En studie om VisitSwedens förmedlade bild av Sverige och hur bilden uppfattas av internationella turister

I dagens Turismbransch ökar konkurrensen ständigt mellan olika besöksmål vilket har lett till att länder måste finna nya sätt att differentiera sig på. I Sveriges fall är det den statliga organisationen VisitSweden som har det yttersta ansvaret för att skapa ett konkurrenskraftigt land. Syftet med studien var att undersöka vilken bild VisitSweden förmedlar av Sverige som besöksland och vilken bild internationella turister har av Sverige. För att ta reda på detta valde studien att använda en hermeneutisk metod där det genomfördes en diskursanalys av VisitSwedens marknadsföringsmaterial 2014, intervjuer med VisitSweden samt intervjuer med internationella turister. Studien kom fram till att VisitSweden förmedlar en bild av Sverige genom kärnvärdena natur och orördhet, tradition, och unicitet.

Stockholms stolthet: Stockholm Pride : En undersökning om Stockholm Pride festivalens påverkan på Stockholms besöksnäring.

In this thesis the survival and development of a yearly recurring event will be examined. The purpose of this work is to examine how the festival Stockholm Pride has developed and to find out what underlying factors and conditions that lays behind the development. Also being examined is how the event affects Stockholm city?s tourism industry. To be able to fulfill the purpose of the thesis a qualitative research has been used and two persons with allot of knowledge about Stockholm Pride and Stockholm?s tourism industry has been interviewed.

En spätta med extra utsikt, tack! Hur värde skapas i hotellupplevelsen

Klassisk service managementteori betonar vikten av en god relation mellan företag och gäst för att skapa värde i utförd tjänst. Vi menar att verkligheten är mer komplex är så och att ytterligare en dimension bör läggas till i värdeskapande processen. Vi redovisar denna komplexitet genom en teoretisk skiss, där tre komponenter, plats, gäst och företag tillsammans skapar upplevelserummet. En plats utvecklas genom de tillgängliga tillgångarna, föreställningar och utförda handlingar som finns på platsen. För att företag ska kunna använda sig av platsen i sina upplevelseerbjudanden måste de först uppskatta deras värde samt bli varse om gästernas efterfråga.

Turism under ansvar. : En kvalitativ studie om upplevelsen av att arbeta med CSR-frågor inom reseindustrin.

The focus of this essay is set on a number of processes that affect the challenges of the tourist trade, to be more precise ? an analysis of the attitudes towards tourism and sustainability within this line of business ? from an ethical and moral as well as social view. These issues are examined with reference to the concept of CSR (Corporate Social Responsibility). Thus, acquaintance with theories of social constructivism, post colonialism, globalisation and global civil society is essential in order to understand the analysed material. The essay is mainly based on the outcome of qualitative interviews with various kinds of persons working with CSR related questions.

Informationskompetens : Elevers hantering av information på internet

Turism är den nya basnäringen i svensk ekonomi. För att företag inom turistindustrin ska bli konkurrenskraftiga och nå ökad tillväxt krävs innovationsprocesser.Tre studentuppsatser från 2007 har legat till grund för den här undersökningen. Syftet med den här studien är att kartlägga hur kunskapsöverföring som överlämnats från universitet till turistföretag bidragit med innovationsprocesser som lett till ökad tillväxt och konkurrenskraft i turistföretag.I samtliga undersökta fall påvisas att den överförda kunskapen varit mer bekräftande än innovativ för uppdragsgivarna. Vidare visar undersökningen att studentuppsatserna som erhållits varit för omfattande och för svåra att ta till sig för merparten av mottagarna. Undersökningen visar att kunskapen i sig, genom studentuppsatserna från universiteten inte varit bristfällig och obrukbar.

Öländska sommarplaner - en fallstudie om turismen inverkan på fysisk planering i Borgholms kommun

Den här uppsatsen tar sin utgångspunkt i hur Turismen kommit att bli ett viktig faktor för fysisk planering och hur den bidrar till att skapa ett landskap som under tre sommarmånader blomstrar för att under resterande delar av året ödelägga landskapet. Syftet blir därmed att undersöka hur den kommunala fysiska planeringen ger strategier för eller emot säsongsanpassade strukturer i landskapet och hur problematiken mellan dessa och de permanenta kan hanteras med fysisk planering. Frågorna som arbetet har svarat på är dels om hur Turismen beskrivs och påverkar landskapet och dels om hur kommunal fysisk planering kan hantera säsnongsanpassade strukturer. För att undersöka frågorna har det gjorts en fallstudie över Borgholms kommun på norra Öland. Borgholm har valts eftersom att det är ett typexempel på en mindre kommun som under sommaren mångdubblas i antalet invånare på grund av alla sommargäster.

Vad lockar kineser till Sverige?

Kinas ekonomi blir allt starkare och i takt med det förbättras också den kinesiska levnadsstandarden. Förbättringarna innebär att fler kineser har råd att resa utomlands och antalet kinesiska turister som reser utomlands ökar för varje år. 2003 var Kina den fjärde största nationen i världen för utrikesresor. World Tourism Organisation uppskattar att år 2020 kommer 100 miljoner kineser att resa utomlands. Sverige är än så länge en liten destination för kineser men det finns ett ökat intresse för de skandinaviska länderna.

<- Föregående sida 19 Nästa sida ->