
Sökresultat:
483 Uppsatser om Turism - Sida 10 av 33
En "jålande" turistort - en studie om hur föreställningar kring regional identitet påverkar ett turismätverk
Regional identitet är ett begrepp som ofta nyttjas då man talar om regioner som sociala och politiska rum. Det är dock svårt att definiera vad identiteten egentligen består av och hur den påverkar människans handlingar. Den regionala identiteten kan exempelvis ta sitt uttryck i lokalbefolkningens inställning och attityd gentemot Turism. Detta har i viss utsträckning betydelse för resmålets framgång samt för relationerna mellan de lokala aktörerna. Föreställningarna kring regional identitet präglar således Turismen och destinationens turistföretagare.
Fysisk planering för en ny landsbygd - en studie av Älö by
Detta arbete behandlar hur en bostads- och verksamhetsutbyggnad i Älö by skulle
kunna ske. Det övergripande syftet med arbetet är att genom planering skapa
förutsättningar för en hållbar utveckling i tätortsnära landsbygd med avseende
på områdets natur- och kulturvärden, försörjning och social samhörighet.
Problemformuleringen består av tre frågor; hur nya bostäder i Älö kan planeras
för att bevara dagens glesa landsbygdskaraktär, hur bevarande av Älös
funktionsblandning i form av lantbrukande, småföretagande och hur boende kan
kombineras med nya bostäder och ökad Turism utan att förstöra byns kvaliteter.
Metoden för arbetet var en kombination av litteraturstudier, intervjuer och ett
analyserande planförslag. Litteraturen som studerades var tvärsektoriell och
belyste landsbygden utifrån historia, dagens situation och hur framtidens
landsbygd kan komma att se ut. Intervjuer som genomfördes var gruppintervjuer
med semi-struktur. Dessa tillsammans med litteraturstudien var grunden i
utformningen av planförslaget.
Den teoretiska bakgrunden inleds med hur historiska skiftesreformer, by- och
gårdstyper har påverkat landsbygdens utseende.
Att märka turism? : En undersökning om marknadsföring av kvalitetsmärkning inom ekoturismen
Kvalitetsmärkningen Naturens Bästa arbetar för att marknadsföra upplevelser som inte är bra enbart för turisten utan även för miljön och omgivningen. Idag blir vi som konsumenter mer och mer medvetna och måna om vår miljö och den värld vi lever i. Således borde en kvalitetsmärkning som Naturens Bästa kunna vägleda oss till att finna arrangemang inom Turismen som hjälper oss att välja arrangörer som verkligen lever upp till de krav vi ställer. Problemet som finns är dock att denna kvalitetsmärkning inte syns i den gemensamma marknadsföringen av destinationer i nuläget. Utifrån detta är syftet med uppsatsen att undersöka varför kvalitetsmärkningen Naturens Bästa inte har någon framskjutande roll i marknadsföringen av destinationer.Vi har använt oss av en kvalitativ insamlingsmetod i form av personliga intervjuer i vår undersökning för att få fram varför kvalitetsmärkningen inte syns i marknadsföringen.
Marknadsföring via evenemang av enmindre stad för att bidra tilldestinationsutveckling : Fallstudie Karlstad med exempel Putte i Parken ochSvenska Rallyt
Turism har blivit ett globalt fenomen och det finns olika anledningar till varför människor väljeratt resa. Det är viktigt att kunna erbjuda olika aktiviteter för att locka olika målgrupper tilldestinationer. EvenemangsTurismen är ett fenomen som har växt runt om i världen under desenaste åren och ett evenemangs största roll är att ge destinationen en möjlighet till att bli en platspå kartan genom Turism. Inom evenemangsTurism är sportevenemang och festivaler en centraldel. Denna uppsats behandlar evenemang med inriktning på marknadsföring ochdestinationsutveckling.
Förväntningar på semestern - dina eller andras?
Nivå: Magisteruppsats i Service Management, vårterminen 2007 Författare: Mikael Andersson, Pär Augustsson & Gustaf L Bjerne Handledare: Mikael Bergmasth & Pavla Kruzela Frågeställning: Hur ser förväntningsskapande ut inför resor? Hur ser resenärens syn på relationsskapande ut inom resebranschen? Vilka krav har resenärer på resebolagen, ur ett relationsperspektiv? Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka vilka faktorer som påverkar förväntningsskapandet samt vilken inverkan förväntningar har på den upplevda kvaliteten..
Vandra i Runmänien - en guidebok för fotvandring
Målet med detta examensarbete är att skapa en guidebok och tillhörande webbsida om fotvandring i Rumänien. I rapporten genomförs en målgruppsanalys samt en empirisk undersökning. Resultatet av dessa blev en serietestade hypoteser om målgruppens egenskaper. Därefter innehåller rapporten en genomgång av hur boken och webbsidan skapades och anpassades efter målgruppens egenskaper, utifrån hypoteserna..
Miljöarbete- Scandic
Dagens globala marknad, samt antalet konkurrerande företag, gör att kunder kräver nÃ¥gonting mer än â€bara†en produkt. För att attrahera kunder krävs att ett värde, utöver det funktionella, tillförs produkten eller tjänsten. Vid val av hotell spelar en mängd faktorer in, exempelvis pris och kvalité. För att tillföra ytterligare ett värde till tjänsten, väljer en del hotellföretag att arbeta med miljöfrÃ¥gor. Vi har i detta arbete undersökt om, och i sÃ¥ fall hur, ett företags miljöarbete pÃ¥verkar den kvalité företagskunder och affärsresenärer upplever.
.
Turism i filmens värld : En fallstudie rörande tv-serien "Morden i Midsomers" potential som turismprodukt
This essay notice film and TV-series as a resource, which can be utililized by the tourism industry. To be more concrete, the aim of this essay is to examine if and how the Television series ?Midsomer murders? can be utilized as a tourism product. To fulfill the purpose of this essay, two different methods have been used: the study off literature and a content analyses, the later in form of a picture & film analyses. The results of this study showed that ?Midsomer murders? have qualifications enough to be a successful tourism product.
"De där partypinglorna som hänger vid beachen kan ju också behöva lite kultur ibland.? - Konsten att bemästra paradoxala kulturindustrier
Satsningar på kulturindustrier blir alltmer avgörande för den levande, attraktiva och konkurrenskraftiga kommunen och syftet med vår uppsats är att belysa och lyfta fram den betydelsefulla roll som kulturfenomenet kan utgöra ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Således blir det av intresse att studera den problematik som det kulturindustriella nätverket, med ideella, privata och offentliga aktörer i samverkan, tvingas bemöta och hantera för att kunna utveckla kulturlivet i kommunen..
Miljöarbete- Scandic
Dagens globala marknad, samt antalet konkurrerande företag, gör att kunder kräver någonting mer än ?bara? en produkt. För att attrahera kunder krävs att ett värde, utöver det funktionella, tillförs produkten eller tjänsten. Vid val av hotell spelar en mängd faktorer in, exempelvis pris och kvalité. För att tillföra ytterligare ett värde till tjänsten, väljer en del hotellföretag att arbeta med miljöfrågor.
Utvecklingsmöjligheter av gränsöverskridande turism vid den polsk-slovakiska gränsen : En studie om två nationalparker
Uppsatsen handlar om Turismutvecklingen i gränsregionen vid den polsk-slovakiska gränsen, där Pieniny nationalparker som finns på var sin sida av den nationella gränsen uppmärksammas. I studien ställs frågor om möjligheter att utveckla Turismen i en region mellan två länder, vilka restriktioner begränsar denna verksamhet och i vilken utsträckning har utvecklats samarbete som gäller Turismfrågor mellan Polen och Slovakien.I uppsatsen används ett relevant teoretiskt material om regioner, statliga gränser, gränsöverskridande samarbete, förbindelserna mellan nationalparker och Turismen samt Turismplaneringen i skyddade områden. Det empiriska materialet om ämnet samlas in genom observation på fältet och intervjuer på båda Pieniny nationalparkerna i gränsregionen mellan Polen och Slovakien samt på Ekonomidepartementet i Slovakiens huvudstad Bratislava.Efter en utfört analys kommer författaren till följande slutsatser:Turismutvecklingens möjligheter i gränsregionen finns på grund av två Pieniny nationalparker som finns på båda sidorna av gränsen och utgör ett odelbart ekologiskt system; tillhörande EU och Schengen frigör rörligheten av människor i gränsområdet; transporter och kommunikationer har möjligheten att utvecklas i samband med Turismutvecklingen vid gränsen,Turismutvecklingens restriktioner i gränsregionen innebär den utspridda organiseringen av Turismplaneringen; den känsliga naturen i nationalparkerna kräver en särskild hänsyn inom Turismutvecklingens process; en stor andel av privatägdmark i nationalparkerna försvårar planeringen; brist på tillgänglighet bromsar Turismens utveckling; olika lagar i Polen och Slovakien komplicerar en enhetlig Turismutveckling i gränsregionen; olika valutor i Polen och Slovakien besvärar turister som kommer på besök,samarbete inom Turismplaneringen i den polsk-slovakiska gränsregionen har påbörjats, men fortfarande befinner sig i en utvecklingsfas.
Destinationsutveckling och hållbar turism : Fallstudie Dubai
Dubai är idag en välutvecklad turistort. Denna stad har kommit att bli en av de största och mest kända på en otroligt kort tid. Nästan alla de turistiska resurserna i staden är konstruerade och väldigt få är naturligt grundade. Detta har medfört många fördelar för stadens Turism och utveckling men även en hel del nackdelar. Media har under de senare åren kritiserat den snabbväxande Turismen i staden och Dubai är mycket beroende av sin image och dess Turism styrs av denna ytliga bild.
The Arctic SeaLodge: konceptutveckling av ett upplevelsebaserat havshotell
Syftet med studien är att studera hur ett kvalitativt turistiskt boende kan utformas utifrån ett upplevelseperspektiv. För att besvara studiens frågeställningar valde jag att utföra en kvalitativ undersökning i form av fem djupintervjuer. Tre av intervjuobjekten representerar Turism och besöksnäringen i Sverige på tre olika nivåer - nationell, regional samt lokal. Detta för att få en bild av Sverige som destination samt en inblick i vad som händer på marknaden. De två övriga representerar hotellnäringen inom Swedish Lapland.
Mossagården - En studie i att skapa förtroende och relationer
Människans miljö och hälsa blir allt viktigare för individen, vilket medför en medvetenhet i dagens konsumtion. Vi har i vår uppsats valt att studera, via intervjuer och en observation, hur ett litet ekologiskt e-handelsföretag, Mossagården, går tillväga för att sprida det ekologiska budskapet och marknadsföra sig hos kunderna. Utifrån teorier om identitetsskapande, kvalitet, servicemöte, och marknadsföring analyserar vi Mossagårdens agerande och vilka konsekvenserna blir för kunden. Då Mossagården säljer sina produkter via sin hemsida tar vi även upp företagets fördelar och nackdelar med e-handel. Analysen visar att hemsidan har stor betydelse för företaget, därför är det viktigt att kontinuerligt utveckla sidan och dra nytta av de fördelar Internet ger.
Vad är en turist? : En studie om människors uppfattning
Uppsatsens syfte är att ?inventera? begreppet turist som en social konstruktion i form av identiteter och roller, och detta i relation till vår empiriska och teoretiska undersökning. Uppsatsen riktas till Turismbranschen i stort, men främst till forskare inom Turismvetenskapen. Utöver det önskar vi att svara på varifrån begreppets negativa klang kommit. Vi anser att den ?nya? turisten inte vill kalla sig turist utan föredrar det mer individuella och statusberikade termen resenär för att beskriva sig själva.