
Sökresultat:
82 Uppsatser om Tunnel - Sida 5 av 6
Brandsäkerhet på tunnelborrmaskiner: en människa, teknik och organisations studie av brandsäkerhet vid Hallandsåsen
Drömmen om en Tunnel genom Hallandsåsen har funnits sedan tidigt 1900-tal. Syftet med denna järnvägsTunnel är att göra västkustbanan mer effektiv och konkurrenskraftigare än vägen. Genom att ta bort flaskhalsen som den nuvarande järnvägen utgör kan tågkapaciteten samt tåghastigheten öka förbi Hallandsåsen. Detta är en riktning med miljön då tågen rullar med 100 % förnyelsebar energi vilket medför att miljöbelastningen kan minska. I projekt Hallandsås används en Tunnelborrmaskin (TBM) som är gjord för att både kunna borr i hårt och mjukt bergmaterial.
Bangårdområdet : Sundsvalls nya stadsdel
Det pågår ständigt förändringar i samhällsstrukturen som får effekter på många olika nivåer. Det har skett en övergång från jordbrukssamhälle till industrisamhälle och till kunskapssamhälle. Industriarbetarnas andel av befolkningen minskar till förmån för kunskaps- och servicebaserad verksamhet. Parallellt med denna utveckling har industrin lämnat efter sig stora landsarealer som är välförsedd med infrastruktur. På många platser runt om är det idag vanligt att mark i staden blir tillgänglig på grund av industrins strukturomvandlingar.
Metoder för att beskriva kumulativa effekter med avseende på biologisk mångfald och vägar :
Cumulative effects are seldom treated in Swedish Environmental Impact Assessments (EIA). This report treats these questions and which procedures and methods that can be used when assessing cumulative effects in EIA.
This report is a literature study where also a case study is a part. The case study shows how existing methods for cumulative effects can be used in practice. The report is concentrated on biology and treats cumulative effects on premises of biodiversity and roads.
Cumulative effects include both direct and indirect effects.
Bangårdområdet - Sundsvalls nya stadsdel
Det pågår ständigt förändringar i samhällsstrukturen som får effekter på många
olika nivåer. Det har skett en övergång från jordbrukssamhälle till
industrisamhälle och till kunskapssamhälle. Industriarbetarnas andel av
befolkningen minskar till förmån för kunskaps- och servicebaserad verksamhet.
Parallellt med denna utveckling har industrin lämnat efter sig stora
landsarealer som är välförsedd med infrastruktur. På många platser runt om är
det idag vanligt att mark i staden blir tillgänglig på grund av industrins
strukturomvandlingar.
Numerisk simulering av jordtryck mot rörbro ? Med tillämpning av programmet PLAXIS
This thesis deals with numerical simulation of earth pressure against tubular bridges in the software Plaxis. Plaxis is a FEM (Finite Element Method) software based on numerical calculations for which approximate solutions are developed through an iterative process. The program is specifically designed for soil and rock mechanical tests, such as voltage and deformation calculations in soil.The Royal Institute of Technology conducted in 2005, field tests on tubular bridges of corrugated steel, which was part of Ersa Bayoglu Fleners PhD (Bayoglu Flener, 2009). She studied how two different tubular bridges deformed during installation and filling. Tests and measurements were made during filling.
Bergmekanisk analys av bergtunnel genom Kiirunavaara
LKAB:s gruva i Kiruna breder ut sig, hittills är det enbart LKAB:s egna områden som drabbats, men inom loppet av några år kommer också infrastruktur och bostäder i Kiruna att beröras. Banverket har bedömt att den nuvarande järnvägen måste ersättas 2012. Den nya järnvägen kommer att gå i en sträckning väster om Kiirunavaara, genom LKAB:s industriområde. Passagen förbi LKAB:s industriområde innebär att en kompromiss mellan järnvägens och LKAB:s intressen måste göras. Av den anledningen utreds nu tre alternativ för järnvägens passage mellan Kiirunavaara och sedimentdammarna, varav det ena är Tunnelalternativet Kv125.
Reningseffekt i dämd dagvattentunnel i Märsta, Sigtuna kommun : Pollutant removal in a dammed stormwater tunnel in Märsta, Sigtuna municipality
Det vatten som avrinner från hårdgjorda ytor, så kallat dagvatten, innehåller ofta en mängd olika föroreningar, så som tungmetaller och näringsämnen, som kan göra stor skada om vattnet inte renas innan det når recipienten. Ett vanligt sätt att rena detta vatten är genom öppna system, som dammar och våtmarker, eftersom de fungerar både som flödesutjämnare och som sedimentationsmagasin.I Steningedalen, Märsta, finns en dagvattenanläggning med dammar och översilningsytor, vars syfte är att rena dagvatten från ett avrinningsområde på ca 7200 ha. Vattnet leds till dammarna via en dagvattenTunnel vars primära syfte var att leda vattnet förbi Märsta centrum. Tunneln är ca 3100 m lång, sprängd och delvis i betong, och har ett skibord installerat i Tunnelmynningen med syfte att skapa ett sedimentationsmagasin samt att vid höga flöden leda vattnet förbi dammarna direkt till Märstaån. I denna studie har reningseffekten av denna dagvattenTunnel utretts.
Spårvägar i Höganässtråket : Hållplatsmiljöer och färdvägar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne. Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten, Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Vetlandas gatuträd : analys av trädens upplevelsekvalitéer
Street trees have had a prominent role in Vetlandas history from the turn of the century up to present day. Many trees have unfortunately been taken away through the ages, but most of them luckily remains and most of the streets in central Vetlanda are still tree lined.
The comprehensive inventory that has been made shows that lime is the dominant species in Vetlanda with no less than 62 %. The age division is quite even with one peak at the turn of the century, one during the ?60s and another during the ?90s.
Spårvägar i Höganässtråket - Hållplatsmiljöer och färdvägar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en
föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne.
Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett
så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till
befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för
spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns
förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten,
Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad
av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt
genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Fördjupning av översiktsplan för Vaggeryds kommun över tätorten Vaggeryd
Sammanfattning Syftet med detta examensarbete är att ge förslag på hur Vaggeryds tätort kan utvecklas i framtiden med hänsyn till ortens identitet och gällande restriktioner. Genom att beskriva ortens historia, geografiska läge, gällande riktlinjer och restriktioner samt nulägessituation har jag identifierat ortens karaktär samt dess kvaliteter och brister. Denna ana-lys ligger därefter till grund för mina förslag på hur Vaggeryds tätort under kommande år kan utvecklas inom kommunikationer, grönstruk-tur, bebyggelse och verksamheter av olika slag. Målet är att Vaggeryd även i framtiden ska fungera som ett levande samhälle, med arbete, service, handel och kultur samt kunna erbjuda en trevlig, rekreativ och vacker boendemiljö för alla som bor och vill bosätta sig på orten. Detta examensarbete är uppdelat i fyra delar introduktion beskrivning, analys samt planförslag.
Fördjupning av översiktsplan för Vaggeryds kommun över tätorten Vaggeryd
Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att ge förslag på hur Vaggeryds tätort kan
utvecklas i framtiden med hänsyn till ortens identitet och gällande
restriktioner. Genom att beskriva ortens historia, geografiska läge, gällande
riktlinjer och restriktioner samt nulägessituation har jag identifierat ortens
karaktär samt dess kvaliteter och brister. Denna ana-lys ligger därefter till
grund för mina förslag på hur Vaggeryds tätort under kommande år kan utvecklas
inom kommunikationer, grönstruk-tur, bebyggelse och verksamheter av olika slag.
Målet är att Vaggeryd även i framtiden ska fungera som ett levande samhälle,
med arbete, service, handel och kultur samt kunna erbjuda en trevlig, rekreativ
och vacker boendemiljö för alla som bor och vill bosätta sig på orten.
Detta examensarbete är uppdelat i fyra delar introduktion beskrivning, analys
samt planförslag. Introduktionen och beskrivnings delen beskri-ver ortens
historia, geografiska läge, gällande riktlinjer, restriktioner samt
nulägessituationen utifrån en inventering och litteraturstudier om Vaggeryd.
Trygghetsskapande design av Mörby stadspark :
The purpose with this thesis is to investigate how to design a
urban space so that it is experienced safe and how to implement
this at an actual site. Knowledge on the subject has
been gathered through litterature studies and interviews with
experts. Through an analysis of the site with surroundings and
studies of projects with similar problems, practical actions
have been observed. Part taking in the municipalities planning
process has given insight in the projekt as an whole and
the interests of different parties.
There are many different opinions about what the word safety
means. It is a feeling depending on situation, that is affecting
our daily behaviour.
Staden mellan vägar och spår : att skapa möjligheter för blandstad på Marieholm
Sammanfattning Analys Marieholm ligger i ett storskaligt landskap i Göta älvs dalgång endast 3km nordöst från Göteborgs centrum. Denna lokalisering sågs som ocentral när området exploaterades i början av 1900-talet. Sedan dess har Göteborg vuxit och Marieholms läge anses nu mer centralt. Den industriella användningen har format området vilket får en rad konsekvenser. Kommunikationerna domineras av bil och tågtrafik med motorvägen mot Karlstad som det dominerande inslaget.
Staden mellan vägar och spår - att skapa möjligheter för blandstad på Marieholm
Sammanfattning
Analys
Marieholm ligger i ett storskaligt landskap i Göta älvs dalgång endast 3km
nordöst från Göteborgs centrum. Denna lokalisering sågs som ocentral när
området exploaterades i början av 1900-talet. Sedan dess har Göteborg vuxit och
Marieholms läge anses nu mer centralt. Den industriella användningen har format
området vilket får en rad konsekvenser. Kommunikationerna domineras av bil och
tågtrafik med motorvägen mot Karlstad som det dominerande inslaget.