Bangårdområdet - Sundsvalls nya stadsdel
Fysisk planeringSpatial planning - local planningSpatial planning - housingSpatial planning - communicationsStadsbyggnadOmvandlingInfrastruktur
Det pågår ständigt förändringar i samhällsstrukturen som får effekter på många
olika nivåer. Det har skett en övergång från jordbrukssamhälle till
industrisamhälle och till kunskapssamhälle. Industriarbetarnas andel av
befolkningen minskar till förmån för kunskaps- och servicebaserad verksamhet.
Parallellt med denna utveckling har industrin lämnat efter sig stora
landsarealer som är välförsedd med infrastruktur. På många platser runt om är
det idag vanligt att mark i staden blir tillgänglig på grund av industrins
strukturomvandlingar. Att förtäta landområden som industrin lämnat efter sig
gör det möjligt att förhindra att staden expanderar över tidigare oexploaterad
mark.
I Norden sker en utmärkande inflyttning till storstäder och universitetsstäder.
Det innebär att städerna behöver utvecklas för att klara av de ökade kraven det
innebär. Det finns således krav på bostäder så väl som arbetsplatser men även
effektiva transporter.
Sundsvall har varit och är fortfarande till stor del en industristad men en
omvandling av de centrala industriområdena längs fjärden till områden med
bostäder, kontor och kommersiell service bör lyftas fram så att staden
attraktivitet förstärks och utvecklas. En nedgrävning av järnvägen och
förbättrade förutsättningar för resande med tåg skulle även kunna förstärkas
Sundsvalls roll i regionen. Sundsvall ligger i mötet mellan E 4 och E14 samt
Ådalsbanan, Mittbanan och Ostkustbanan vilket gör staden till centrum i en av
de största arbetsmarknadsregionerna i Norrland. Sundsvall är således beroende
av inresning. En satsning på förbättrade lösningar av tågtrafiken till, från
och genom staden är då av stor vikt, tillsammans med smidiga övergångar mellan
olika trafikslag. Ett väl fungerande övergripande nät gör det lättare att uppnå
ett ökat resande vilket också kan bidra till att regionen växer. Järnvägen i
tunnel är en del i ett väl fungerande övergripande nät.
Examensarbetet presenterar bangårdsområdet som ett av Sundsvalls nästa stora
utbyggnadsområden, bangården blir en ny central stadsdel när staden expanderar
på tidigare industri- och järnvägsmark. Området är idag en resurs med stora
ytor i ett centralt läge och kan bli ett attraktivt tillskott till stadsbilden
om området binds ihop med intilliggande områden.
Det måste i samband med en omvandling av industriområdena runt fjärden även
nämnas trafiksituationen i staden. E 4 skärmar av innerstaden och är en tydlig
gräns mot havet. E 14 är en trafikled med flera infarter till privata
fastigheter samt järnvägen genom centrum som i och med utbyggnaden av
Botniabanan får väsentligt ökade trafikmängderna med ökade störningar som
följd. Det är av avgörande för stadens framtida attraktivitet att dessa problem
ordnas eftersom lösningarna kan få positiva följdeffekter för andra delar av
staden.