Sök:

Sökresultat:

6169 Uppsatser om Tri-valent design - Sida 24 av 412

Produktutformning av en ny snöskoter

Detta examensarbete är det avlutande momentet på civilingenjörsutbildningen Ergonomisk design och produktion vid Luleå tekniska universitet. Målet med projektet är att designa en helt ny skotermodell exteriört. Tyngdpunkten i projektet är utseendet men även andra aspekter behandlas, så som ergonomi, materialval och tekniska lösningar. En Internetbaserad enkätundersökning, marknadsundersökning samt systematisk problembehandling ligger till grund för designen av fyra grundkoncept. Dessa undersöks genom strukturerat konceptval samt samråd med uppdragsgivaren.

Samhällskunskap och digitalteknik : Om undervisning i tre gymnasieklasser och dessanvändning av digital teknik

Syftet med uppsatsen är att bidra till ökad förståelse om samhällskunskapsundervisningens innehåll, genomförande och utformning på gymnasiet där digital teknik används.Fokus i uppsatsen har legat på att genom observationer och intervjuer i tre klasser och med de två lärare som undervisar klasserna få inblickar i hur lärare designar undervisning och hur elevrollen kan förstås när digital teknik används i ämnet samhällskunskap. Till hjälp för att analysera resultatet har analysmodellen Learning Design Sequence och i synnerhet  begreppen lärsekvenser och iscensättning använts. Det senare begreppet syftar på faktorer såsom lärarnas arbetssätt och tillgängliga resurser som präglar en lärsekvens, vilket kan vara elevernas arbete med en uppgift för att nämna ett exempel.Resultatet visar att datorer och Internet ofta i någon form ingår i lärarnas design av undervisningen. Exempelvis har lärarna genomfört genomgångar med hjälp av Powerpointpresentationer samt utformat uppgifter där elever ska använda sig av sina datorer. I elevrollen ingår bland annat att vara dator- och Internetanvändare men också av att anteckna och lyssna.

Design och oro : En studie om inredning och möbeldesign och dess möjligheter att minska oro hos dementa

Between 1999 and 2009, I followed three of my grandparents, all of whom suffered from dementia. Numerous times, when I visited them in their nursing homes, I was met by residents of the ward who were very unhappy. Through conversations at home with my family, I understood more and more that this was a commonly occurring problem at nursing homes. All too often it was solved with heavy medication, which made the residents tired and they slept more often.During my undergraduate education at Konstfack, I have reflected on whether I, as an interior designer and furniture designer, can have an influence on spaces and furniture so that dementia patients can experience greater calm and security. The idea is if that I perceive the environment as calm and secure, I will also be calm and secure.In my degree project, I want to study how interior design and furniture design can contribute to decreased agitation in people with dementia in nursing homes..

Northern Stories. Ett narrativt videokoncept

Northern Stories is a narrative video-project, mixed between how to work with the movieformat and the programs involved. As well as the complexity of how it can be to work in collaboration with a company and an investigation in how to evolve my design process. This from a designer?s point of view and with the intention to produce a finished product..

Design genom storytelling

Vår övertygelse är att en av de viktigaste budbärarna för ett företags identitet är produkterna och att ett långsiktigt varumärkesbyggande sker genom att knyta emotionella band mellan konsumenterna och varumärket. Detta handlar främst om vad konsumenten upplever när produkterna används.Vår målsättning var att bättre kunna förstå helheten runt användarupplevelsen och branding och därigenom skapa bättre verktyg för detta i vår designprocess. Målet var att komma fram till slutsatser kring hur vi som designer kan angripa dessa frågor på ett kreativt sätt.En stor del av vårt arbete har behandlat området branding i förhållande till design, men vi har även berört vissa områden som psykologi, innovation samt kreativa arbetsprocesser..

Interaktiv vittneskonfrontation : Utvecklandet av ett Directorspel för Internet

This final-year project has been performed at Strix production Efterlyst. The task has been to make a page under their homepage, with a game application that?s supposed to be interesting and also have a strong connection to the TV- program. In the first part of the report, the reader will learn about the preparing work that was done before the work with the final game began. It is in these two test versions all the technical problems were tested, to finally be used or thrown away.

En virtuell klädkollektion : En rapport om processen i att designa och illustrera en virtuell klädbutik till Stardoll.com

This is a report that goes through the design process of designing and illustrating a virtual clothing shop with the theme ?Stockholm Streetstyle? for the website ?Stardoll.com?. The purpose of the report is to examine how you can manage to get as close to designing a certain style or theme as possible, and also how the process of designing a clothing line can work, The illustrations were made in Adobe Illustrator and the final result of the project was an illustrated fashion collection with 21 parts, in the total of 6 outfits, and also a background for the shop. .

Trevlig resa!

Kan man förhöja hela upplevelsen av att resa kollektivt genom att förändra textilierna i denna miljö? Hur anpassar man sin estetik till en miljö som är så hårt utsatt för smuts, slitage och skadegörelse? Kan man genom att förändra textilien skapa en bättre relation mellan passageraren och sätet?Textile design for public transport..

Mänskligare prylar pratar. En kommunikationsplattform för äldre

Safety, its a word not commonly associated with elderly people living alone. There is however a device that is supposed to bring safety, and enable elderly people to continue living in their present household - an emergency dialer. However these devices does not serve their own purpose in terms of design. Thepurpose of this study is to create an emergency dailer that everybody would want to put on their wrist or bedside table. The market for these devices have looked the same for the last twentyfive years, despite of society´s advancements in both design and technology.

Utveckling av rullstolsunderrede för individsanpassade sittsystem

I denna rapport redovisas arbetsgången för produktutvecklingen av ett rullstolsunderrede med nya design- och konstruktionslösningar. Det slutliga konceptet är ett underrede med två centrala konstruktionslösningar; en hydraulcylinder som medger vertikal sitthöjdsjustering, samt en vaggfunktion i sittplattan som medger ökad balans vid vinkeljustering. Samtliga funktioner på underredet har anpassats för att erbjuda ett enklare och renare ramverk..

Inger iterativ arbetsstruktur fler fördelar än nackdelar inom level design till Unreal Tournament 3? : Reflektioner kring arbetsprocessen bakom "DM-Theatre"

Rapporten är en reflekterande text som behandlar arbetsprocessen och omkringliggande mål för ett examensarbete inom medier som bedrivits mot Högskolan Skövde. Syftet med examensarbetet har varit att analysera huruvida en iterativ arbetsform inger fler fördelar än nackdelar vid level design till Unreal Tournament 3. Rapporten tar i diskussionsform upp delar ur hela produktionen för att redovisa utmaningar, framsteg och lösningar författaren bemött. En inblick ges för hur en iterativ level design-produktion kan utföras och för- respektive nackdelar gällande olika delar av denna specifika process. Slutsatsen som dras hävdar att det för med sig många fördelar att lägga upp arbetet iterativt.

Intentionsorienterad Design

Denna C-uppsats är ett resultat av ett examensarbete som fokuserat på design som är kritisk till industrins agenda för att producera en produkt. Den är kritiskt till produktdesignerns roll som bunden till att leverera vad marknaden säger sig önska. Den är också kritisk till produktdesignerns modus operandi, att om designfältstudier utförs, finns redan beslutet att något ska produceras ? inte tvärt om. Uppsatsen korrelerar en marknad i överflöd med ökad stress på arbetsplatsen.

Kvalitet-i-Bruk för Beslutstödssystem inom Thoraxkirurgi

The aims of the practical work carried out for this thesis were to redesign a clinical decision support system for thoracic surgeons, called AssistMe, and to evaluate the concept behind this system. The main objective of the thesis is to give an account of the considerations that were found to be of key importance for designing a clinical decision support system for thoracic surgery. Another aim was to let future users test the system after it had been redesigned and evaluate the concept behind it. The thesis also investigates users? experience of the system and their views on whether it would be applicable in their daily work practice.

Ett objekt : om arkitekturen i ett föremål för handling

This thesis is covering my design of an architectural object for the use in a pedagogical setting. The purpose is to create contextual premises for students, making possible the testing of designs, involving plants suitable for the urban environment. Hence, the main features in the object design is suggestive to the urban outdoor rooms - rooms that are formed amongst the city facades. The thesis is also about the design process set out from a technical reality, based on camera imagery. To a large extent, the thesis consists of reflections concerning the object's function towards pedagogy, perception and materials. Furthermore, the object claims to be a hybrid between architecture and landscape architecture.

Simulerad interaktiv arbetsmiljö : Från teori till design och implementering

This is a thesis on D-level. In a previous course, at our program Computer Science, we came up with an idea of how to improve/complement training for new employees who are situated in a stressful workplace at companies who are in a constant need of rehiring. We developed this concept and came up with an idea for a simulator that could train staff as well as relieve stress and tension for new employees. The idea matured and became a Serious Game simulator based on a dual-wield Wii-controlled PC-based simulator with Bluetooth support.The purpose of this paper is to produce a design concept for a simulator as well as conducting research on the topics: mental and physical learning abilities, psychomotor abilities, visual perception, hand-eye coordination, confidence, simulators and Serious Games. The conducted research will be the foundation for the design concept which will be implemented in our co-workers', Henrik Djerf & Daniel Gomez-Ortega, prototype.

<- Föregående sida 24 Nästa sida ->