Sök:

Sökresultat:

1314 Uppsatser om Trend forecasting agencies - Sida 24 av 88

Lagerstyrning och prognostisering av råmateriallagret

Tillverkning mot kundorder kräver oftast att hålla ett förrådslager med råmaterial. Ökade kundkrav på korta leveranstider kräver att material skall finnas tillgängligt i lager. Detta ger upphov till ökade lager hos ett företag som i sin tur gör att de binder mer kapital och samtidigt leder till en sämre av­kastning. För att undvika att hålla för stora förrådslager men samtidigt hålla en god servicenivå krävs en effektiv lagerstyrning.Syftet med detta projekt är att ta reda på hur efterfrågan ser ut hos företaget i dagsläget samt kunna ta fram en lämplig prognosmetod och beräkningsmodell mot en viss takt för lagerstyrningen. Prognos­metoderna skall vara ett underlag för inköp vid beställning av material.

Inhyrning av personal- kringgående av företrädesrätten?

The usage of temporary work agencies services is increasing in the Swedish labour market and it has also caused some problems. There have been cases where employers have been accused to circumvent the preferential right to reinstatement by using temporary agency workers rather than rehire preference eligible employees during labour need.The purpose of this thesis is to describe, analyse and enhance the understanding of the preferential rights to reinstatement and study when hiring of temporary agency workers, during the period when there is preference eligible former employees, is permitted. The method being used in this thesis has been applied with particular attention to the directives, laws, legislative history and doctrine.The preferential rights to reinstatement in 25-27 §§ of the Employment Protection Act is a protection which states that the employer has to hire employees or former dismissed employees during increased labour needs. The purpose of this right is that an employer should not be able to terminate an employee due to redundancy and then later hire new employees. An employee is entitled to the preferential right as he/she meets the criteria of the Employment Protection Act.

Adriatiska havets okända resemål Neum : en studie av destinationsmarknadsföring

This study examines the differences between Bosnia and Herzegovina?s, Montenegro?s and Croatia's tourism development after the Civil War in the 1990s. In particular, this essay is about the town Neum, which is the only Bosnia and Herzegovina destination on the Adriatic, splitting the Croatian coast in two. Through information from books, the internet and interviews I´ve tried to find out why Neum is a special place to visit and how it differs from other destinations on the Adriatic coast. One of the findings is that many are not aware of Bosnia and Herzegovina having a small, but still, part of the Adriatic.

Användning av storytelling inom marknadsföring

Storytelling är en het trend inom marknadsföringen just nu och diskuteras i diverse olika medier. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur företagen använder sig av storytelling i sina reklamkampanjer. Baserat på teori om berättarteknik har det utformats en analysmodell för storytelling inom reklamfilm. Analys har genomförts genom att studera ICAs, Tele2s och Com hems reklamkampanjer och jämföra deras struktur med analysmodellen. Reklamkampanjerna har även jämförts med fem steg som är grundläggande för att en berättelse ska klassas som storytelling.

Hur långt bär cykeln? : Gång och cykling i Västerbottens län - en studie av pågående arbete med regional gång- och cykelplanering

The craft of planners are planning for a better future. Knowledge about climate change, environment, health and availability effects the trend towards less car dependent societies in favour of public transport and active transport like walking and biking. This study takes place in Västerbotten, one of Sweden?s most north provinces with a population of 260 000 inhabitants. It is a sparsely populated area with two dominant cities, the other municipalities are largely unpopulated.

Gymmedlemmars motivation till gruppträning : En kvantitativ studie om psykiska, fysiska och sociala faktorers påverkan till motivation inom gruppträning

Motivation till fysisk aktivitet fortsätter att öka i Sverige. En ny trend som blivit allt mer populär är gruppträningen. Varför människor väljer att träna i grupp eller träna själv är en individuell fråga.  Det finns olika motivationsfaktorer till vad det är som påverkar människor att delta i gruppträning. Det här arbetet undersöker de psykiska, fysiska och sociala faktorers påverkan till motivation inom gruppträning. Syftet med studien är att undersöka gymmedlemmars motivation till gruppträning.

Driver hushållens skulder konsumtionen? : En jämförande studie av Sverige, Norge, Danmark och Finland

The consumption levels in Sweden, Denmark, Finland and Norway have been rising fo r the last decade. Even after the financial crisis of 2008, consumption levels continued their upward trend, regardless of the recession. The explanation seems to be, at least partly, that households tends to increase their debt ratio in order to continue the same standard of living as before in terms of consumption. It is clear, based of our results, that there is a connection between increased consumption and debt ratio for households. And the consequences of allowing loans to finance a sustained or increasing consumption may ultimately be difficult to manage.

Anpassning av spelmekaniska komponenter i mobilspel till Smart-TV

En tydlig trend i spelindustrin är spel som kan köras på flera olika plattformar. Detta är även känt sommultiplattform-spel. En av de nya spelplattformarna på marknaden är Smart-TV, det vill säga TVapparatermed internetuppkoppling och dedikerade operativsystem. Att anpassa eller utveckla nya speltill denna plattform är dock problematiskt, då den medför en helt ny användningssituation (?The 10 footuser experience?).Denna studie handlar om hur mobilspel kan anpassas till att köras på Smart-TV.

Hypotesprövning på ett långsiktigt penningefterfrågesamband och transmissionsmekanismen i Sverige under perioden 1973-2003 genom användning av kointegration

I detta arbete testar jag för ett långsiktigt penningefterfrågesamband samt för transmissionsmekanismen i Sverige under perioden 1973-2003. Jag antar att det finns en fungerande räntekanal och testar för (i) långsiktig prishomogenitet, (ii) en gemensam stokastisk trend hos inflationen, den kortsiktiga räntan och den långsiktiga räntan samt (iii) att den aggreregerade inkomsten anpassar sig till ett långsiktigt IS-samband eller en kortsiktig Phillipskurva. De sista två antagandena förkastas och transmissionsmekanismen har därför under denna period inte fungerat enligt underliggande ekonomisk teori. Jag finner också ett långsiktigt penningefterfrågesamband men den reella penningmängden och den långsiktiga räntan är svagt exogena, vilket talar för behovet av internationella räntesatser i alternativkostnaden..

Internets påverkan på den traditionella resebyråns framtid : En studie om resebyråns roll på marknaden

Syftet är att identifiera olika typer av värdeskapande och konkurrensfördelar som kan uppstå i den fysiska resebyrån genom att undersöka och analysera; användandet av informationsteknologin, det fysiska servicelandskapet och erbjudandet för kunden. Relaterat till syftet har vi formulerat en forskningsfråga som blev enligt följande: Hur möjliggör traditionella resebyråer skapandet av olika typer av värde för sina kunder genom sitt fysiska servicelandskap? Vår uppsats är en kvalitativ forskningsmetod, då vi eftersträvat en djup undersökning för vår valda forskningsfråga. Vi har i uppsatsens gång använt oss av både primär- och sekundärkällor. Våra primära källor har bestått av sex intervjupersoner där vi använt oss av semistrukturerade intervjuer.

Kommentera och sprid. : En kvalitativ studie i reklamproducenters syn pa? viral reklam i Sverige.

The purpose of this study has been to examine a few Swedish advertisment producers opinions on the subject of viral advertising and especially the ethical aspects of hidden viral advertising. The specified purpose of this paper is to:To clarify the underlying reasons for the use of viral advertising.To clarify the advertising producers ethical views on hidden viral advertising.The essay is based on a qualitive research metod of an abductive nature where the empirical data is derived from interviews with three advertisment producers. Through a stratified selection method we contacted agencies that in one way or another uses digital solutions as an advertisment method. All interviews were conducted via the digital chat room Skype, one of the interviews were conducted with both picture and sound and the other two with audio-only.The following points are the essential conclusions of our study:Hidden viral advertising is seen as a rare promotional method in Sweden today, however, the viral-spread effect is more commonly used.The economic factors together with the spreading capacity of the viral advertising is contributing to one of the biggest reasons behind the use of viral advertising. In addition to these, viral advertising is seen as an effective way to stand out from traditional advertising.Viral advertising where the sender is hidden or unclear is always seen as unethical.

Kommunikation på SANDVIK : Brist i befintligt kommunikationssystem

Internationella undersökningar visar att svenska elevers matematikkunskaper är sämre än finska elevers matematikkunskaper. Vidare visar sig en negativ trend i Sverige då matematikkunskaperna har försämrats över åren. Ett av de områden som visat sig problematiskt är algebra. Läromedel fungerar som ett viktigt stöd för lärare i syftet att planera och genomföra matematikundervisningen. Därmed får valet av läromedel en betydande roll för vilken matematik som eleverna bemöter.

Rönneå : Ett waterfrontprojekt

Det finns en trend i städer att jobba med vattenkontakt, vare sig det handlar om närhet till havet, sjön eller vattendrag. Det finns en potentiell vinst i att marknadsföra en stad med kopplingen till vatten och flera städer har lyckats med detta. Det ska dock tilläggas att det även uppstått problem med den waterfrontutveckling som har skett och det finns i olika städer erfarenhet av både vinster och förluster kopplat till waterfrontprojekt. I detta kandiatarbete har en fallstudie gjorts på en sträcka av Rönneå som flyter genom Ängelholm. Ån är i dagsläget föremål för en förstudie med mål att ta fram en åtgärdsplan för att höja värdet, skapa underlag och förutsättning för ett framtida Rönneå-projekt.

Arbetet med iPad i förskolan : En undersökning om hur man arbetar med iPads i en mellanstor kommun

Researchers, planners, and government agencies agree that road safety for children must be a priority and in particular that children should have a safe and secure way to travel to and from school regardless of age or the distance travelled. In Sweden, child traffic safety is a key part of the country?s Nollvision, a long-term traffic policy goal of ?no deaths or serious injuries?. Unfortunately, many countries have recorded increases in child traffic accidents as the percentage of parents who drive their children to school and thus congestion around schools has increased. Common strategies include traffic safety education for children, the redesign and improvement of traffic infrastructure, bicycle training, and carpooling.This thesis assesses the traffic problem around Ludvigsberg School in the district Valbo in Gävle, Sweden.

Klimatsmart snabbmat : En studie av Max gröna positionering

Denna uppsats handlar om hur dagens klimatsituation har blivit enmarknadsföringsfråga. Företag kan positionera sig som det gröna och medvetnaalternativet och på så sätt attrahera nya kunder. Det denna uppsats vill undersöka är omdenna trend även har nått en bransch som inte är lika förknippad med miljöproblem. Idetta fall valdes hamburgerrestaurangen Max för att undersöka detta. Företaget har enomfattande miljösatsning och frågan var om denna satsning var ämnad för att attraheranya kunder och om miljövänlighet var något som prioriteras vid val av restaurang.

<- Föregående sida 24 Nästa sida ->