Sök:

Sökresultat:

120 Uppsatser om Tredimensionell - Sida 3 av 8

Horisontella jorddeformationers påverkan på ett pålgrundlagt brofundament i lös lera: Baserat på finita elementanalyser i en tredimensionell geometri

Vid schaktningsarbeten och andra typer av avlastningar så påverkas spänningstillståndet i den kvarvarande jorden, vilket ger upphov till deformationer. I en cirkulär schakt/urgrävning kommer exempelvis schaktens sidor att röra sig mot mitten av schakten samtidigt som botten av schakten kommer att häva sig något.När schaktningen sker runt ett grundlagt fundament är det svårare att förutse hur jorden kommer att deformeras och speciellt hur mycket jordens rörelser kommer påverka det grundlagda fundamentet i form av förflyttningar. Idag beräknar geotekniker mer avancerade problemställningar med sättningar och jorddeformationer i kommersiella FE-program med tvådimensionella gränssnitt. FE-modellering i två dimensioner begränsas av att det endast är möjligt att analysera strukturer som har axiell symmetri eller är långsträckta. Under år 2010 så lanserades ett nytt geotekniskt FE-program med stöd för modellering i en ren Tredimensionell miljö, PLAXIS 3D.

Sequi : Tredimensionell sequencer

Music production software has a strong tradition of two-dimensional graphical user interface (GUI), in which the time line is represented as a flat composition either horizontally (from left to right) or vertically (from top to bottom). In my degree work titled Sequi, I approach music composition from a different angle. Instead of a two-dimensional time line with only two possibly ways of progression (forward or backward) I constructed a three-dimensional GUI with the maximum of four different ways of progression from any given point in a composition. The height axis is used to describe time-intervals (the time between downbeats) and the wide and depth axes are used to describe progression from one sound to another..

Utforskande av olika uttryck med grund i parkettla?ggningsteknik

Det ha?r examensarbetet kretsar kring mina experiment med parkettla?ggningstekniker, och mina fo?rso?k att bygga en mo?bel som ser ut som att den har tagits o?ver av ett mo?nster eller en struktur. En o?verga?ng till na?gonting mer skulpturalt. Jag anva?nder tra?bitar som blivit o?ver fra?n andra projekt fo?r att tillverka dessa dekorationer.

Problem med rättighetslösningar vid tredimensionell fastighetsbildning : fastighetsägarnas perspektiv

Sedan 1 januari år 2004 finns möjlighet att ny- och ombilda Tredimensionella fastigheter och fastighetsutrymmen. När Tredimensionella fastigheter och fastighetsutrymmen bildas måste nödvändiga rättigheter tillförsäkras som fastigheten behöver för att fungera på ett ändamålsenligt sätt. Vilka rättighetslösningar som ska väljas för att detta krav ska vara uppfyllt, är enligt propositionen upp till lantmätaren att avgöra. Dock föreslår lantmäteriet att sakägarnas önskemål bör ges stor betydelse. Hur rättighetsfördelning ska ske har varit oklart sedan lagstiftningen kom.

Effekten av olika presentationssätts inverkan på tredimensionella avståndsbedömningar i ett tvådimensionellt gränssnitt.

Hur påverkas effektiviteten när olika typer av presentationssätt används för att presentera Tredimensionell ursprungsdata i ett tvådimensionellt gränssnitt? För att undersöka detta har tre typer av presentationssätt använts i en kvantitativ undersökning. Presentationssättet skiljer sig på hur höjden beskrivs för ett objekt. Där den första presentationstypen som tas upp i rapporten använder sig av djupledtrådar. Den andra typen är abstrakta objekt, den tredje och sista använder sig av siffror för att beskriva höjden.Resultaten som framkom i studien pekar på att det finns skillnader mellan de olika typerna av presentationssätt.

Simulering av luftflöden genom ventilationsdon

I rapporten undersöks i vad mån det går att simulera luftflödet genom ett ventilationsdon och därigenom bestämma en k-faktor, vilken anger förhållandet mellan luftflödet och kvadratroten ur tryckfallet över en strypning.En tvådimensionell axelsymmetrisk modell har använts för att simulera ett irisspjäll utan böjar på luftkanalen. En Tredimensionell modell har använts för att simulera en 180°°-böj.Som jämförelser till simuleringarna har praktiska uppmätningar används. Även jämförelser med andra simuleringar har gjorts.Slutsatsen är att en simulering av den här 180°0-böjen ger för stora fel (lokalt omkring 20 %, men oftast mindre än 10 %) för att vara en användbar metod i samband med ?obligatorisk ventilationskontroll? (OVK). Simuleringen med irisspjäll och raka kanaler ger ett maximalt fel på mellan 3 % och 10 %.

Bildbaserad estimering av rörelse för reducering av rörelseartefakter

För att kunna rekonstruera en Tredimensionell volym av en hjärna avbildad med hjälp av magnetresonanstomografi (MRI) behöver man korrigera varje snittbild i förhållande till varandra, beroende på oundvikliga rörelser hos den röntgade patienten. Detta förfarande kallas bildregistrering och idag använder man sig primärt av en metod där en bild utses till referensbild och därefter anpassas närliggande bilder, som antas ha en minimal avvikelse, till referensen.Syftet med detta examensarbete är att använda en annan metod vanligen utnyttjad inom datorseende för att estimera ett rörelsefält utifrån en vanlig videosekvens, genom att följa markörer som indikerar rörelse. Målet är att skapa en robust estimering av huvudets rörelse, som då kan användas för att skapa en mer noggrann korrigering och därmed också en bättre rekonstruktion..

Portabel grill för friluftslivet

Denna rapport är ett resultat av det examensarbete som är den avslutande delen av högskoleingenjörsprogrammet med inriktningen Industriell design och som utförts under 10 veckor under våren 2006. Uppgiften har varit att designa en portabel grill för användning inom friluftslivet. Detta har gjorts genom att utveckla en tidigare grill som uppdragsgivaren Lappland Allservice AB haft problem med. Arbetet har utförts med hjälp av systematisk problembehandling där ett antal metoder används för att samla information, bestämma, undersöka och finna lösningar på de problem som den tidigare grillen hade. Det slutgiltiga resultatet modellerades upp i CAD-programmet Ideas som används för att skapa en Tredimensionell bild av produkten.

Maskinstyrningssystem och hantering av digitala terrängmodeller

Denna rapport har i huvudsak inriktat sig på två olika områden. Dels vad maskinstyrning är och hur det fungerar samt vilka system som normalt används på ett anläggningsprojekt. Dels om hanteringen av terrängmodeller kan förändras i en generalentreprenad och eventuellt bli en del av bygghandlingen. Syftet med en förändrad hantering är att minska entreprenörens arbetsinsats med terrängmodeller och därmed minska den totala projektkostnaden. En terrängmodell är en digital Tredimensionell volymmodell av verkligheten skapad i ett dataprogram, och nödvändig när Tredimensionell maskinstyrning ska användas.Frågeställningarna och undersökningsarbetet i detta examensarbete har inriktat sig på entreprenadformen generalentreprenad, samt maskintyperna grävmaskin, bandschaktare och väghyvel.Arbetet med att undersöka vilka system som finns på marknaden och hur de fungerar har genomförts genom kontakter med leverantörer av maskinstyrningssystem.

Utvärdering av rörelseparallax i datorspel

Det har tidigare pågått många experiment och examensarbeten inom ansikts- och ögondetektering och många är medvetna av detekteringsalgoritmernas existens men däremot är den parallaxeffekten inte lika vältalad trots att Tredimensionell och djupupplevelse är vanlig för oss. Vad är parallax? Hur är det att implementera och använda det i datorspel?Syftet med detta projekt är att förstå den parallaxeffektens påverkan i datorspel och hur människor upplever det. Den parallaxeffekten som undersöks är en djupupplevelse som uppfattas när vi rör oss, till följd av skillnaden på bilden beroende av huvudets rörelse, vilket är rörelseparallax. Lösningsförslaget till projektet är att använda sig av webbkamera till att detektera och följa ansiktsrörelse och anpassar grafiken till det.

Kartografisk kommunikation med hjälp av en 3D-modell : 3D-verktyg för kommunal planering

I det här arbetet behandlas användningen av 3D som planeringsverktyg för kommunal planering och vägprojektering. Projektet går ut på att utveckla en 3D-modell över ett område i Kalmar med teorier inom informationsdesign och kommunikation med kartor. Huvudsyftet är att undersöka hur en stadsmiljö i 3D kan utvecklas för att bli ett hjälpmedel i planeringsprocessen och dialogen med Kalmars befolkning och press.Med stöd i teorier och en kvalitativ undersökning genom ett användartest undersöks problemformuleringen: Hur kan man utveckla en Tredimensionell miljö i syfte att underlätta planeringen av nybyggnationer på områden Norra Kvarnholmen och Malmfjärden med utgångspunkt från teorier kring kommunikationsprocesser och kommunikation via kartor? Hur kan de huvudanvändare som skapar objekt i sagda miljö placera in valda byggnader och trafiklösningar?Resultatet och slutsatsen av undersökningen visar att bilder och filmsekvenser ifrån en 3D-modell är ett värdefullt verktyg i planeringssammanhang och i syftet att föra en dialog med dess målgrupp..

Analys av teknik för implementering av 3D-ljud i Gizmo3D

I takt med att datorindustrin lyckas simulera både verklighetstrogna grafikvärldar och fysika-liska modeller i realtid ställs allt större krav på ljudupplevelsen. Gizmo3D är ett verktyg för att visualisera grafik som kan integreras i VR-applikationer. Att återskapa Tredimensionell datorgrafik är vardagsmat, inte minst i en gigantisk spelindustri. Men vad är Tredimensionellt ljud, 3D-ljud och hur kan man involveradet i Gizmo3D som inte har stöd för det? Rapporten försöker svara på den frågan men även belysa 3D-ljudforskningens hela be-greppsvärld, då den utgör grund för att kunna implementera ett 3D- ljudsystem.

Karaktärsmodellering : Överföring av semantiska värden från koncept till modell

Denna uppsats handlar om hur de semantiska värdena kan överföras från ett koncept till en 3Dmodell. Detta innebär att vi tar de fysikaliska attribut av en karaktär i ett koncept bygger dessa i en 3-dimensionnell miljö. Med hjälp av genreteori kring semantik och syntax, gör vi oss medvetna om vad dessa begrepp kan innebära i den process som ingår i modellering av karaktärer. Vi bryter upp karaktärskonceptet i mindre beståndsdelar så som mjuka/hårda ytor och gör en granskning av karaktärernas semantiska drag. Därefter beskrivs den arbetsmetod som användes för att skapa 3D karaktären, där vi berör några av de viktiga punkterna i arbetsprocessen.

Tredimensionell sensorscanner

This report is a bachelor thesis presented at the department of Computer Science andEngineering at Chalmers University of Technology. The aim for the project is to find a simplemethod to measure and display physical quantities in a three dimensional room.The report describes a method to construct a system for measuring differentphysical quantities via sensors. The system must be built in a modular and expandable way tobe adaptable to different tasks.The system explained in the report consists of two parts;A physical scanner with moveable probes for carrying sensors and a microcontroller forcontrolling the probes and communicating with the next part.An application written in Java for storing the measured values and presenting them in a lucidperspective.It is possible to construct the scanner with different designs and circuitry, with multiplexers andflip-flops, to ensure that an unspecified number of probes can be added to the system and thatthey can be operated simultaneously.The Java application is written in a modular way, using a design pattern that separates eachindividual part of the application. It contains exceptions and interfaces that ensure a safe andexpandable application..

"My body is and is not mine" : Om könsbinär kontroll i den offentliga debatten kring steriliseringar vid juridiskt könsbyte.

Syftet med denna uppsats har varit att identifiera könsbinära normer tillsammans med kontroll i den svenska debatten kring steriliseringar vid juridiskt könsbyte. De teoretiska utgångspunkterna består av Michel Foucaults begrepp "biomakt", Judith Butlers begrepp "den heterosexuella matrisen" och Beatriz Preciados teori kring kontroll av queera kroppar. Med hjälp av kritisk diskursanalys har debatten analyserats genom en Tredimensionell analysmetod. Resultatet och analysen i denna uppsats visar att flera könsbinära diskurser kan identifieras i debatten. Dessa diskurser kan delas in utifrån antaganden om identitet, kropp och funktion.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->