Sök:

Sökresultat:

1320 Uppsatser om Transport of goods - Sida 42 av 88

Oljepriskänslighet på Sveriges och EU:s aktiemarknader

Oljeprisets påverkan på svensk och europeisk ekonomi är högaktuell ? det skapar dagligen rubriker i massmedia. Inte minst på aktiemarknaden iakttas oljepriset noggrant. Denna studie undersöker huruvida statistiska samband mellan oljepriset och olika aktieindex kan påvisas, och även huruvida dessa går att utnyttja för prognostisering. Fyra branschindex ? industri, kemi, transport och råvaror ? samt generalindex, för Sverige respektive EU, undersöks.Kointegrations- och regressionsanalys används för att undersöka sambanden mellan oljepris och aktieindex, och resultaten tillämpas sedan för prognostisering.

Konsumenters attityd gentemot etisk produktion: En studie om ägg : En undersökning om hur etisk produktion påverkar konsumenters attityd och betalningsvillighet

Syftet med denna studie är att undersöka hur etisk produktion påverkar konsumenters attityd gentemot en ökad investering vid konsumtion. Vedertagen teori menar på att etisk produktion har en positiv påverkan på den genomsnittlige konsumentens attityd och att konsumenter kan tänka sig att betala ett högre pris för produkter producerade på etiskt vis. Med syfte att konkretisera begreppet CSR och underlätta för respondenterna i enkätundersökningen används begreppet etisk produktion med hänvisning till äggkonsumtion. Aspekterna av begreppet etisk produktion som ligger till grund för denna studie är miljövänlig transport och god hönshållning. Studiens resultat redogör för att konsumenter är positivt inställda till att betala ett högre pris för produkter producerade på ett etiskt vis och att etisk produktion är ett produktattribut som påverkar konsumenternas attityd gentemot konsumtion..

DESIGN AV ALUTON 38? FRAKTBÅT FÖR KUSTNÄRA TRANSPORTER

This master thesis is about designing and dimensioning a boat for transport of caravan, car, trailer or ATV. Buoyancy and stability are important properties as the pontoonboat should also be able to serve as a workboat. Many of the vessels on the market today that is being used for similar purpose are stable enough, but their hull is often similar with barges and thus too slow. This work has been to construct a boat that has good stability but also has a hull that enables it to move faster, is more maneuverable and having a more attracting design than today?s barges.

Sammanställning av riktlinjer för logistiken på Isaberg Rapid AB

Isaberg Rapid AB is a company that manufactures for instance staplers and glue guns. Headquarters and main factory is located in Hestra but there are also subsidiary companies in Denmark, Netherlands, France, Spain, China and England. There are also two filial factories in France and China.Today has the company no logistic guidelines committed and that leads to problems since the salesmen promise different things to the customers. This contributes too many different logistic solutions for Isaberg Rapid AB. The company has also noted problems with returns of goods.The purpose with this task is to standardize and compile logistic guidelines, usable to all Isaberg Rapid AB's small to midsize customers.

Hur nedkylda paket påverkar energianvändningen : ? En studie av Posten Logistiks paketnätverk

När paket transporteras vintertid kommer dessa att kylas ned av den låga utomhustemperaturen. Vid ankomst till sorteringsterminalen kommer paketen ha antagit en lägre temperatur än den i terminalen. Under tiden som paketen hanteras i terminalen kommer deras temperatur att stiga på grund av den högre inomhustemperaturen. Detta medför ett ökat uppvärmningsbehov i terminalen vilket således bidrar till en ökad uppvärmningskostnad och miljöpåverkan. Syftet med detta examensarbete är att ta fram en modell som beskriver energiflödet under transport och sortering för att kunna beräkna storleken på det ökade energibehovet som uppstår i paketterminalerna vintertid då nedkylda paket hanteras. Energibehovet skall sedan sättas i samband med den extra uppvärmningskostnad och miljöpåverkan som paketen ger upphov till.

Effekter av en mer effektiv skuthantering: En undersökning av skuthantering - DMAB

Arbetet med denna studie gick ut på att inventera vilka metoder som använts i Dannemora gruva av Dannemora Mineral AB (DMAB) gällande skuthanteringen under jord och ovan jord samt belysa och ge förslag på hur skuthanteringen skulle kunna effektiviseras och eventuellt generera en ökad mängd färdiga produkter och tillika högre intäkter för företaget.Med en mer effektiv skuthantering med fokus på separering av gråberg och malm, både under och ovan jord, hade DMAB erhållit mer färdiga produkter och därmed högre intäkter. Uppsatsens resultat motiverar att en förstudie inleds i företaget. Tillkomsten av nya arbetsmoment innebär naturligtvis en kostnad men den torde vara liten och högst försvarlig i sammanhanget men måste utredas i den rekommenderade förstudien. Det handlar också om andra besparingsaspekter som exempelvis minskade transport- och hanteringskostnader och i förlängningen även miljöbesparing, vilka dock ej är medtagna i den här studien..

Jämförande kostnadsanalys av retur- och engångsemaballage

This report analyzes disposable packaging and returnable packaging with the methods life cycle analysis and life cycle costs analysis. These two different packaging are analyzed through the company Clas Ohlson?s packaging-flow. To get a picture of how the flow works, a visit at the company and email contact have been done with Clas Ohlson to get relevant informationToday Clas Ohlson has a big flow of articles to the stores without larger variations in the demand, with the exception of autumn, which is when customers start shopping for Christmas. Clas Ohlson?s articles are placed on a pallet and are wrapped into plastic-film for protection and to make sure that nothing will be stolen.

Problemidentifiering och utveckling av plocklagerverksamhet

Ellos was founded in 1947 by Olle Blomqvist and quickly grew into one of the leading mailorder businesses in Sweden. Ellos Group is in the current situation Scandinavia?s largest ecommercecompany and since 1997 owned by the French holding company Keering. Thismeant that Ellos became a part of Redcats Nordic along with brands such as La Redoute,Verbaudet , Daxon and others.2010 started a project with the aim to develop a logistic model for these products. The resultwas the department Redmap on Ellos that would serve as both a hub and distribution channelfor Northern Europe.

Därför onlinevideo : En engagerande historia

The financial crisis in 2008, effected companies around the globe and forced them to change their operational strategies, in order to survive. Companies with international links needed to consider external effects and due to that adapt their strategies on a global level. Demands for goods and service were decreasing and companies could only manage the cost during a recession to not face bankruptcy. Organisations need to reconsider their optimal strategy as this will determine their future outcome when managing a crisis as the one in 2008. British Airways - Air Cargo is a global company with an international network which serves about 80 countries, with about 200 destinations.

Externhandelns konsekvenser för cityhandeln, i skenet av en ny trafikled : En studie om Söderslättetableringens och Umeåprojektets betydelse förhandeln i Umeå

The purpose of this study is to highlight how a ring road and an external retail establishment may affect the city commerce. Umeå is the study object with interesting undergoing changes including a new external retail area south of the city and a new transport route that will lead the through traffic around the city.The study is based on a review of previous studies and a qualitative method. Four interviews were conducted with people who have a connection to commerce and/or municipal planning and where considered able to contribute with rich and relevant information. The result shows that the commerce in Umeå will be significantly strengthened in the context of a new external commercial establishment when the city?s overall attractiveness increases.

Lost in Identity : - A case study of three jewellery practices andhow they can function as codes of identity

During a major part of modernity the concept of identity was something that in many ways was predetermined for the individual. People in general remained in the same social spheres as the generations before, shared common religions and beliefs and where more or less bound to a geographic area. Identity and lifestyle was something that was adapted quite unreflected from habit and tradition. Though, during the cultural modernisation process that took place in the twentieth century, previous shared patterns of interpretation vanished and became individual.  Finding references, constructing an identity and establishing a self became individual.

Vardagsmat eller domedag? Marknadsföring av ekologiska varor genom svaga och starka rädslor

In a time when concern for the environment is a topic that is met with both love and hatred, organic goods and services become increasingly common on the market. Communication efforts with the purpose of increasing the proportion of organic products consumed are being conducted by both private and public actors. However, achieving attitudinal and behavioral change within complex areas such as this comes with many difficulties.Within public opinion change, a common way of achieving a change in behavior is to use fear appeals and scare tactics. Earlier studies have shown that messages prompting a low level of fear can be more effective than messages prompting a high level of fear, since a high level of fear tends to raise defense mechanisms in the consumer. The purpose of this essay is to examine whether fear and defense mechanisms is a problem when it comes to making consumers choose organic products, as well as studying whether messages prompting low levels of fear are more effective than those prompting high levels of fear.This quantitative study is conducted in the form of a questionnaire-based experiment, comparing the effectiveness of two messages prompting different levels of fear.

Positiva emotioner i marknadsföringen av kollektivtrafik

On the behalf of the European commission suggestions were made on how to increase the usage of public transportation in cities in Europe. A suggestion on how to make public transportation more popular was to use more emotions when marketing public transportation. However, according to theory emotional marketing is best suited for products that have a more hedonic character which public transportation does not usually have. The aim of this report was to investigate if emotional marketing could have a more positive effect on the attitude toward public transportation than less emotional marketing. Ads for the metro in Stockholm were made and it was tested to what degree they conveyed positive emotions.

Multimodala containertransporter - ett transportsätt sui generis? : ett transportsätt sui generis?

Den första juli 2007 kommer en ny transporträttskonvention att träda i kraft. Konventionen förbereds av FN-organet UNCITRAL och avser behandla internationella transporter, där hela eller största delen av transporten sker till sjöss. De multimodala transporterna ? alltså de där mer än ett transportsätt används i en transportkedja ? ökar stadigt i omfattning och behovet av en harmonisering av internationella transporter är stort. Eftersom UNCITRAL:s konvention ämnar omfatta även till internationella sjötransporter anslutande landtransporter är ett av uppsatsens syften att undersöka hur omfattande denna multimodalitet är.

Vad kan få människor att välja cykeln? : En studie av Uppsala

Denna uppsats handlar om vilka kommunala åtgärder som kan få människor att välja cykeln i större utsträckning med utgångspunkt från Uppsala stad. Metoden är kvalitativ i form av en mindre enkätundersökning med invånarna, en intervju med en trafikplanerare och en litteraturstudie av såväl vetenskapliga artiklar som kommunala och statliga dokument. Fokus ligger både på direkta och indirekta åtgärder som främjar cykling i form av infrastruktur och beteendepåverkan. Eftersom undersökningen utfördes i början av december kom en relativt stor del av uppsatsen ta upp vilka åtgärder som kan få personer att välja cykeln även på vintern. Grundläggande för att göra cykling attraktivt är ett koordinerat och mångfacetterat arbetssätt samt den aktivt förda politiken inom områden som transport, markanvändning, stadsutveckling, miljö och parkeringsnormer.

<- Föregående sida 42 Nästa sida ->