Sök:

Sökresultat:

544 Uppsatser om Translation of advertising - Sida 26 av 37

Sexköparen - en kvalitativ studie om varför nän köper sexuella tjänster

The purpose of this study is to explore professionals? view on why men purchase sexual services with a focus on heterosexual prostitution where the man is the buyer and the woman is the seller. To achieve the studys? purposes and to be able to examine professionals? views a qualitative approach is taken with semi-structured interviews. Six professionals who work or have been working in the organisation KAST (Buyers of sexual services, own translation), who are situated in Malmö, Gothenburg and Stockholm, have been interviewed.

Mobiltelefonin, det sjunde massmediet : Mobiltelefonens lämplighet som relationsmarknadsföringskanal.

Den här uppsatsen behandlar mobilmarknadsföring och ämnar svara på frågan om hur lämplig mobiltelefonen egentligen är som relationsmarknadsföringskanal. Vi har funnit de metoder som är vanligast förekommande för att sprida reklambudskap och jämför hur bra de uppfyller kraven för att vara relationsskapande. För att utröna detta har vi intervjuat branschkunniga personer från två av landets största mobiloperatörer samt personer som arbetar på nordiska mobilmarknadsföringsbyråer. För att mäta styrkan hos mobilmarknadsföring som relationsfrämjande marknadskanal har vi genom modeller från relationsmarknadsföringen skapat ett eget ramverk vilket vi applicerat på olika marknadsföringsmetoder via mobiltelefonen. Resultatet av vår studie visar på att mobilmarknadsföring kan användas för att bygga långsiktiga, ömsesidiga och vinstgivande relationer, vid rätt användning.

Att utmärka sig bland konkurrenter vid ett lågt produktengagemang : En fallstudie av mejeriföretaget Valio

The purpose of this study is to create an understanding of how a company selling commodity products works to create interest and loyalty among customers and how to stand out relative to competition. Based upon present theories within marketing communication, a comparison is made with actual market information to understand how well the theory can predict reality. The study is applied to the dairy industry with the company Valio as the bench mark. In total four persons have been interviewed, marketing manager and category manager at Valio Sweden, and also project manager and art director from their advertising agency. The qualitative data obtained has been compared to predications given by theory.

Företagare på (o)känd mark

This thesis emphasizes the importance of understanding the employees? attitude and motivation towards their workplace at a company that works in the advertising business. An example company; thcommunication agency PS Communication in Stockholm, was used for the empirical part to investigate the purpose. The topic is interesting since the company works in a fast changing environment with new techniques,tools and professionals and the company is also going through an expansion that include many new recruitments.The purpose in this thesis is as follows: ?the purpose of this study is to elucidate the fate of attitude and motivation of employees in relation to the workplace during business expansion, if performance is reduced and competition increases.?The analysis and results shows that attitudes andmotivation among the employees in the workplace has deteriorated, the employees agree that it is due to expansion the company is undergoing.

Att översätta till ett enkelt och klart myndighetsspråk: Hur en tyskspråkig myndighetstext om EU översätts till svenska enligt moderna klarspråksregler och äldre stilideal

Denna uppsats belyser vad som är utmärkande för en tysk myndighetstext om EU som är skriven för Internet och vilka översättningsproblem som kan uppstå i arbetet med att överföra den tyska källtexten till målspråket svenska. Uppsatsens empiriska undersökning tar upp vilka rekommendationer svenska klarspråksregler ger om hur framförställda attributiva satsförkortningar, pronominaladverb och relativpronomen ska skrivas på svenska. Hypotesen för uppsatsen är att en översättning ibland kan bli tydligare och klarare i sitt språk om man ibland avviker från de moderna klarspråksreglerna och istället använder sig av äldre stilideal. Genom att undersöka hur konstruktionerna har översatts från tyska till svenska förs en diskussion om när klarspråksreglerna är tillämpbara och när det är motiverat att avvika från dem för att få en så klar och tydlig översättning som möjligt.Examensarbetet på Facköversättarutbildningen vid Lunds universitet är uppdelat i en översättning (10 p.) och en analysdel (10 p.). Denna uppsats är examensarbetets analysdel (översättningen publiceras ej).

E-tidningens attraktionskraft på annonsörerna : En flört eller början på ett varaktigt förhållande?

The technical development is advancing at high speed and now the turn has come for the traditional paper to digitalize into the so called e-paper. The newspaper industry has started to investigate the future possibilities of publishing the traditional newspapers on e-paper. Today?s newspapers are mostly financed by advertisement incomes, which makes the advertisers important players, who must be taken into consideration at an introduction of the e-paper. Since the e-paper does not exist as a finished product in the market today, in this essay we look into what kind of functions or services that can attract advertisers to the e-paper on the basis of the experiences made with the breakthrough of the web-newspapers.

Ompositionering av varumärken : en strategisk fråga

Background: Brand strategy tends to become an important management issue. It is therefore interesting to reach a greater understanding about how companies work to make their existing brands stronger. The purpose of a brand is to influence the customers? view of the brand image. The literature is insufficient concerning how leaders handle the process of repositioning a brand, in order to change the brand image.

Reklam i mobilen? En studie av förutsättningarna för tidningsföretag att använda mobiltelefon som marknadsföringskanal

Titel Reklam i mobilen? En studie av förutsättningar för tidningsföretag att använda mobiltelefonen som marknadsföringskanal Författare Beata Jungselius Kurs MK1500 - Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin VT-09 Uppdragsgivare Dagspresskollegiet Handledare Oscar Westlund Syfte Att studera förutsättningarna för tidningsföretag att använda mobiltelefonen som marknadsföringskanal. Metod Omvärldsanalys med hjälp av analysmodellen PEST samt intervjuer Huvudresultat Mobiltelefonen som marknadsföringskanal har visat sig vara väl lämpad för olika former av marknadsföringsåtgärder för tidningsföretag. Särskilt väl kan den antas fungera för tidningsföretag som utlåter annonsutrymme i form av så kallade reklambanners på sin mobilanpassade webbsida då dessa i regel ger ett högt observationsvärde såväl som en hög klickfrekvens. SMS-utskick kan även de fungera väl, förutsatt att mottagaren gett företaget tillåtelse att kontakta dem på detta vis helst på eget initiativ.

Översättning av Intensive Care Experience Questionnaire

Bakgrund: Patienters upplevelser av intensivvård har i många studier undersökts från ett kvalitativt perspektiv. För att kunna skapa resultat som är generaliserbara behövs kvantitativa studier som utgår från validerade instrument.Syfte: Syftet är att översätta, validera och testa instrumentet Intensive Care Experience Questionnaire (ICEQ), vilket har för avsikt att undersöka patienters upplevelser av att vårdas på intensivvårdsavdelning.Metod: Instrumentet översattes till svenska i en process som inkluderade både expertgruppsbedömning och back-translation till engelska. Den svenska versionen av ICEQ (items=31) testades i en pilotstudie med patienter som vårdats på en intensivvårdsavdelning.Resultat: Deltagarna (n=14) hade en medianålder på 59 år och medelvårdtid på 2,0 dygn. Majoriteten var nöjda med vården, men många patienter som erhållit invasiv ventilatorbehandling hade skrämmande upplevelser. Genom en explorativ faktoranalys skapades fyra kategorier av frågor.

Barns och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap : Existentiella tema på BRIS diskussionsforum

Normal children acquire the necessary social habits without being consciously aware of this, they learn instinctively. (Author?s translation from Swedish to English) (Asperger & Frith, 1998, s. 21) This essay is about people who do not learn to socialize, the social habits, instinctively but through conscious learning. We have interviewed three adults with the diagnosis of Asperger syndrome with the aim to let them tell us about what it means to have a neuropsychiatric disability.

Företag & morötter på sociala medier. En studie om hur sociala medier kan användas i ett belöningssystem och idéns väg genom verksamheten

The subject of motivation and feedback is something that the literature regarding management treats as significant. Therefore we have investigated how managers work with feedback in motivational and development purposes within union companies in Gothenburg. According to the existing theory it is important that feedback is given correctly and with relevant content, and thus affect both the recipient's own development and the growth of the business. Earlier authors also discuss the complexity of feedback that it is important to consider all of the surrounding aspects, and that it is important to be aware that there is no single approach that can be directly applied on all types of organizations.To investigate how the managers within the union companies motivate their employers without access to monetary incentive, we conducted a qualitative study with in-depth interviews with four respondents. The respondents were decision makers at their respective union company with the roles as CEO or deputy CEO.

Audio Identity : En studie i ljudets funktion för varumärkesbyggande

Abstrakt Sound branding är i dag ett begrepp som är välkänt bland marknadsförare. Fördelarna med en unik och genomarbetad ljudidentitet har dock inte nått fram till många svenska företag och varumärken. Vi ämnar med detta kandidatarbete att utforska ljudets funktion för varumärkesbyggande samt skapa förståelse för vilka faktorer som är avgörande gällande ljuddesignen i reklamsammanhang. Genom tidigare forskning samt produktion av sonic logos och musik, åt olika beställare, har vi försökt besvara frågeställningen: Hur ger man verksamheter och varumärken en ljudidentitet? Abstract Sound branding today, is a well-known concept amongst marketers.

Action Naming Test (ANT) : Översättning och normering för vuxna i en svensk population

Benämningsförmågan av verb och substantiv kan påverkas på skilda sätt vid neurologisk skada eller sjukdom och idag finns inget normerat verbbenämningstest på svenska. Syftet med föreliggande studie var att översätta och ta fram normvärden för friska vuxna personer på Action Naming Test (ANT), samt att undersöka huruvida ålder, kön, utbildnings- och kognitionsnivå påverkar resultaten.Målorden i ANT översattes från engelska till svenska genom omvänd översättning och 120 personer i åldrarna 20-83 år testades med detta. För möjlighet att undersöka inverkande faktorer på resultaten samlades information om utbildningsnivå in och deltagarna testades även med Irregularly Spelled Words (ISW) och Wechsler Intelligence Scale for Children-III (WISC-III) Blockmönster.Resultaten visade att ålder, utbildning och kognition hade en inverkan på hur friska vuxna personer presterade på ANT. Yngre deltagare presterade signifikant bättre, liksom deltagare med hög utbildnings- och kognitionsnivå. Hänsyn bör tas till att anpassningar till svenska språket inte är fullständigt utförda, men då resultaten har ett stort underlag kan de ändå användas som normvärden vid testning av verbbenämningsförmåga hos personer med neurologisk skada eller sjukdom..

Audio Identity - En studie i ljudets funktion för varumärkesbyggande

Abstrakt Sound branding är i dag ett begrepp som är välkänt bland marknadsförare. Fördelarna med en unik och genomarbetad ljudidentitet har dock inte nått fram till många svenska företag och varumärken. Vi ämnar med detta kandidatarbete att utforska ljudets funktion för varumärkesbyggande samt skapa förståelse för vilka faktorer som är avgörande gällande ljuddesignen i reklamsammanhang. Genom tidigare forskning samt produktion av sonic logos och musik, åt olika beställare, har vi försökt besvara frågeställningen: Hur ger man verksamheter och varumärken en ljudidentitet? Abstract Sound branding today, is a well-known concept amongst marketers.

CINEMA TO ATTRACT: TRAILERN : ETT ÅSKÅDLIGGÖRANDE AV TRAILERNS MARKNAD, HISTORIA OCH FUNKTION

The aim of this paper is to examine the American movie trailer particularly its history, marketing and functions, presented as an historical overview from the serials of the early 1910s to the trailers of today. A trailer from each decade of the twentieth- and twenty-first centuries is selected which represent typical trends and shows how trailers historically functioned, including their formal, generic differences.The introduction focuses on the market in which the trailer operates, and raises the issue of the entertainment value of art or marketing, how the film industry works and to role of advertising. The second part of the introduction focuses on the development of film stars, and their importance in trailer campaigns. This brings in the question of the growth of Hollywood and new media forms/technologies. The manner in which new media also create a new type of audience is considered, which demonstrates how the trailers capture audience attention in new ways.The second part of the paper focuses on the history of the trailer and examines typical structures, of the different periods.The third part analyses how different trailers operate, and how the trailer industry stands at the beginning of a new era, the so-called Post-interactive era, which is discussed with regard to Spider-Man 2 and The Da Vinci Code..

<- Föregående sida 26 Nästa sida ->