
Sökresultat:
1017 Uppsatser om Transactional leadership - Sida 24 av 68
En studie kring processen att som IT-konsult skifta affärsmodell genom försäljning av en standardiserad lösning.
Due to increasing international competition and new technology IT-consultants has been forced to oversee their business models lately. The main purpose of this study is to investigate the process and consequences of a shift in business model for a consultant by using a methodology based on action research. The empirical foundation consists of a field study with observations, notes, interviews and business related documents. The case describes a consultant?s process of shifting business model from profits based on man-hours to selling a standardized system.
Leadership in school and the Monroe method
Syftet är att undersöka lärares och rektorers inställning till ledarskap i relation till den så
kallade Monroe-metoden..
Brandsäkerhet i stall : En kvalitativ studie om individuell riskuppfattning i samband med brand i stall
Studien bygger på Implicit Leadership Theory, tidigare studiers noterade ledaregenskaper samt egenskaper noterade i denna studie värderade från ett medarbetarperspektiv. Implicit Leadership Theory bygger på hur ledarskap konstrueras av medarbetaren. Deltagare var åtta medarbetare varav tre män. Kvalitativa intervjuer utfördes. Syftet konkretiserades utav önskvärda ledaregenskaper, studiens gemensamma egenskaper och egenskaper överrensstämmande med tidigare studier samt teori. De upplevda egenskaperna delades upp i kategorier som beskrev de önskvärda egenskaperna.
Or?ttvist flexibelt? En studie om hybridarbetets betydelse f?r r?ttvisa och v?lm?ende inom en organisation
The purpose of this study is to explore how hybrid work affects the experience of organizational justice and psychological well-being within an organization where working conditions differ between professional groups. Using a combination of semi-structured interviews and a quantitative survey, the study offers a nuanced understanding of how various work arrangements are perceived and interpreted by employees. The findings show that justice is not primarily about having equal conditions, but rather about how these conditions are understood and communicated within the organization. Many employees accept differences in work arrangements when they are perceived as logically justified and clearly communicated. However, when these differences lack explanation or are associated with injustices, frustration can arise even if employees understand the reasons behind them.
Rektorer och grundskolereformer : Rektorers erfarenheter av reformarbete
Many political reforms are currently implemented in the Swedish schools. The trend indicate that education in Sweden follows neo-liberal restructuring policy, that highlights assessment, marketization and surveillance in different aspects. According to the new curriculum LGR 11 the school head is the school's educational leader with responsibility for the school's results and development. The reforms put new demands on the school heads tasks, their responsibility and leadership. The aim of my research study is to investigate how the school heads experience andhandle this situation.
Är det något speciellt med ideellt ledarskap?
Ämnet ledarskap och ledarskapsstilar kan vid en första anblick ses som ett klart och tydligt begrepp som är enkelt att förstå. När man sedan applicerar dessa begrepp inom ramen för ideell verksamhet kan det också verka enkelt. Detta är dock inte fallet när man fördjupar sig i ämnet och börjar inse att ledarskap är ett komplext begrepp som innefattar en mängd olika saker och skilda teorier kring ledarskapsstilar som anpassar sig bäst i olika situationer. Röda Korset är en av många ideella verksamheter i Sverige och är en av det få ideella organisationer i landet som har en egen ledarskapsutbildning, där ledarskapet utifrån deras vision sprids och lärs ut. Intresset fångade oss när vi inom ramen för ledarskap, ledarskapsstilar samt ideell verksamhet ville se hur Röda Korsets ledarskapsutbildning utformats samt vilken ledarskapsstil de förmedlar.
Hälsosamt förhållningssätt mot stress: En kvalitativ studie om att vara enhetschef inom LSS i Kalmar kommun
Stress is part of everyday life and in the working conditions of the social services in Sweden. Thus each and every person has resources and strategies to cope with those stressors that construct the assumption of stress. The aim of this study was to understand how persons in leading positions of the LSS of Social Services in Kalmar experience and cope with stressors in their leadership and organization and to investigate what factors during working and non-working hours promote health. Influenced by the theoretical approach of Aaron Antonovsky´s Sense of Coherence seven qualitative interviews were conducted with persons in leading positions. They were asked about stressors, coping strategies, resources and health promoting factors that help to cope with stressors.
Lärares ledarskap I ljuset av förstelärareförordningen och begreppet ?teacher leadership? i forskningslitteraturen
Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare beskriver sitt lärarledarskap och vilka uppgifter och ledarskapshandlingar som formar lärarledarskapet. I vilka sammanhang och situationer utövas lärarledarskapet? Syftet har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare formats i möte med elever, verksamheter, skola och ledning och hur detta kan beskrivas och diskuteras i förhållande till förordningen och litteratur om teacher leadershipTeori och metod: Studien vilar på inspiration av livshistorieforskning och den variant som kallas för tematisk yrkeslivshistoria. Studien är genomförd som en kvalitativ studie med fyra ?erkänt? skickliga lärare? som utnämnts till förstelärare och genom livshistorieintervjuer.
...och sedan skapade människan organisationen : En fallstudie av organisationskultur i en församling i Svenska kyrkan
AbstractThe purpose for writing this essay is to study the culture of kindness in the Church of Sweden, as the church constitutes as an idealistic organization (non-profit or voluntary organization).The focal point is on how such a culture affects the employees, and if any new componentsthat can amplify the concept can be distinguished.To do this a case study-design has been employed. The primary sources are qualitativeinterviews with six employees in a congregation in the Church of Sweden, and participantobservations on two different occasions at the same congregation.Theories of organizational sociology has been applied to the material, more specific Edgar HSchein?s definition of organizational culture and the concept of a culture of kindness (derivingfrom a report by the Swedish Work Environment Authority) as a specific part of the church?sorganizational culture.The conclusions we can make from our study is that a culture of kindness affect employees inboth a positive and a negative way. There are many expectations that come with working inthe Church of Sweden, and these do have an effect on the work performed. There is alsoevidence pointing to the fact that leadership can counteract the fear of conflicts that otherwiseis associated with the culture of kindness.
Vilka egenskaper önskas hos en ledare - skillnade och likheter i organisationerna Försvarsmakten och Sony Ericsson
Uppsatsens huvudsakliga syfte är att undersöka hur två olika organisationer skiljer och liknar varandra i önskan om ledarskapsegenskaper, detta utifrån de tre olika arenorna rekrytering, utbildning och ledarskap. I denna rapport kommer vi att studera organisationerna Försvarsmakten samt Sony Ericsson, där Försvarsmakten kommer representerar en strukturerad organisation och Sony Ericsson en projektorganisation.
Med hjälp av intervjuer både på Försvarsmakten i Halmstad och Sony Ericsson i Lund har vi fått svar på frågor kring rekrytering, utbildning och ledarskap. Det som gör jämförelsen intressant är skillnaden i organisationsformerna på de två olika företagen Försvarsmakten samt Sony Ericsson. Vi har efter granskning av data fått fram att de båda organisationerna strävar efter liknande egenskaper med på skilda sätt. På grund av organisationernas olika strukturer och organisatoriska uppbyggnad går man olika vägar för att hitta en ledare men i slutändan kan man se att processerna liknar varandra.
Chefers emotionella kommunikation och dess relation till personalomsättning
It is now increasingly common for organisations to work actively with HR issues. Furthermore, it is a constant top priority for organisations to remain profitable. The purpose of this study was to investigate whether so called soft HR values, as manager?s communication skills, has an actual impact on hard values in terms of costs for the organisation. Leadership is largely characterised by emotional communication, which together with personnel costs were the main focus of the research.
Kvinnliga och manliga mellanchefer uppfattning om effektivt ledarskapsbeteende
The society today is full of new changes within the companies and their middle chiefs. Middle chief?s visions have changed during recent years. The female chiefs have grown in numbers, and because of that people have started to focus on whether there are any similarities or differences between the female and male leadership behaviors. The essay is about similarities and differences between female and male middle chief?s idea about effective leadership behavior.Our analysis is based on a qualitative study, where we have made four interviews with four chiefs in industrial companies.
Demokrati vid behov? - En studie kring behovsanställningar i den offentliga sektorn
On-call work has increased substantially in the past 20 years in Sweden, not least in the public sector and most notably in health and social care. This thesis argues that the increase has considerable influence on the prospects of on-call workers in the public services to act as guardians of democracy. Based on theories of Lennart Lundquist, the results of this study show that on-call workers suffers from inferior opportunities to act as democratic guardians in particularly two matters. First; they have fewer prospects than standard employees of professionalism due to lack of education and capacitation. Second; on-call workers have inferior opportunities to protest against wrongs, due to no real formalized possibilities to inform and due to transactional psychological contracts.
Ledarskapet och dess påverkan för att stärka tillit och effektivitet : En komparativ studie genomförd i en privat organisation
Vi hade en föreställning om att det ibland kan vara svårt att som ledare i en arbetsgrupp skapa tillit samt effektivitet. Detta fångade vårt intresse och gjorde att vi närmare ville studera två arbetsledare och deras respektive arbetsgrupper gällande effektivitet, tillit samt ledarskap. Vårt syfte med undersökningen var att undersöka vilka ledarskapsfaktorer som kan inverka för att stärka tilliten och effektiviteten i en arbetsgrupp. För att besvara syftet med undersökningen togs följande problemformulering fram:Vilka ledarskapsfaktorer kan stärka tilliten och effektiviteten i en arbetsgrupp?Utifrån uppsatsens syfte och problemformulering genomfördes två kvalitativa intervjuer med de två utvalda arbetsledarna, samt att en kvantitativ enkätundersökning genomfördes i de två arbetsledarnas respektive arbetsgrupper.Vårt resultat visar i huvudsak att det är anpassning efter situation och kontext, förmågan att frångå personliga intressen och istället se till det kollektiva intresset, flexibilitet och uppmärksamhet på arbetsgruppens behov och önskemål, samt stöd genom tillgänglighet som är de ledarskapsfaktorer som kan stärka tilliten och effektiviteten i en arbetsgrupp..
Förstudier av kommersiella fastigheter : En analys av arbetssätt ur ett projektledarperspektiv
This thesis is written at WSP management and investigates the practice of pre-project planning and feasibility studies at Swedish construction companies, through the study of the ongoing feasibility study of the mall Sturegallerian in Stockholm, and through interviews with experienced project managers in the construction industry. There is currently a big span in the way Swedish construction companies plan the pre-project phase and the aim of this thesis is to present a more generic and standardized way that helps minimize project risks and maximize efficiency and profit. The result is a generic model which can be used in pre-project planning. The model describes the phases in the preproject planning process and the activities that span these phases. Is also describes the categories of professions that need to participate in the preproject planning group and which activities that each profession executes. The other result is a list of factors that need to be considered for a well performed pre-project phase, as found during the interviews. Among others the thesis stresses the importance of involving the client as a key participant in the process.