Sök:

Sökresultat:

1328 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 33 av 89

Effektivt materialflöde i gruvindustrin - Förslag till styrregler och planeringsverktyg: En studie av malm- och grÄbergsflöde vid Boliden Mineral AB:s underjordsgruva i Kristineberg

Inom (traditionell) radio finns tre olika typer av informationsbÀrare/kanaler nÀmligen tal, ljud och musik. Syftet med vÄrt arbete Àr att ta reda pÄ vilken typ av information som bÀst lÀmpar sig för kanalen tal respektive ljud. Detta har vi gjort genom att mÀta informationsförlusten under ett lyssningstest dÀr vi anvÀnt oss av kanalerna tal och ljud. Vi har Àven dÄ vÀgt in faktorn av störljud/brus (auditiv information som konkurrerar med meddelandet, exempelvis ljud som uppstÄr vid bilkörning) och mÀtt vilket medie som har störst brustolerans. Resultatet visade att det fanns skillnader mellan kanalerna och olika typer av information, generellt kan dock sÀgas att tal hade större genomslagskraft medan ljud hade större brustolerans.Det mest centrala vi upptÀckte i studien Àr kanalernas olika vÀrdesatser dÀr tal Àr den huvudsakliga informationsbÀraren och ljudet i större grad bidrar med kÀnsla.

Tolkning av testamente

Syftet med denna uppsats var att utreda gÀllande rÀtt vid tolkning av testamente. För att uppnÄ syftet har jag anvÀnt mig av en traditionell juridisk metod, dÀr jag studerat doktrin, lagstiftning, förarbeten och den rÀttspraxis som finns inom omrÄdet. Genom att upprÀtta testamente kan den enskilde förordna hur hans kvarlÄtenskap ska fördelas, om han vill frÄngÄ den legala arvsordningen. Testationsfriheten Àr emellertid inte helt obegrÀnsad, utan arvinges rÀtt till laglott och makes rÀtt till basbeloppet inskrÀnker till viss del denna rÀttighet. Uppkommer oklarheter betrÀffande testamentet vid verkstÀlligheten, blir förordnandet i behov av tolkning.

Matematik för alla : Öppna uppgifters potential för ett inkluderande arbete i matematik

I vÄrt examensarbete undersöker vi hur matematiklektioner ser ut med öppna uppgifter, vad matematiklÀrarna anser om öppna uppgifters potential för ett inkluderande klimat samt hur matematiklÀrarna arbetar med öppna uppgifter utifrÄn mÄl och syfte, planering och genomförande. Metoderna vi anvÀnder oss av Àr observationer av tre matematiklektioner med öppna uppgifter samt intervjuer med de tre matematiklÀrarna.Enligt matematiklÀrarna Àr alla elever med nÀr de har öppna uppgifter i matematiken, men under observationerna och intervjuerna framkommer det att tvÄ av lÀrarna anser att elever med för fÄ förkunskaper inte kan vara med. En lÀrare menar ocksÄ att elever som behöver struktur hellre vill arbeta i en bok, istÀllet för att vara med vid öppna uppgifter. Vi anser, att öppna uppgifter inkluderar fler Àn vad traditionell matematikundervisning gör. Eleverna arbetar aktivt med öppna uppgifter vilket kan medföra att ljudnivÄn höjs.MatematiklÀrarna planerar för att alla elever ska kunna vara med.

Tysta elever

I detta arbete behandlar vi frĂ„gor rörande matematiklĂ€rare och tysta elever i deras klassrum. Undersökningen har fokus i grundskolans tidigare Ă„r. VĂ„r studie Ă€r en empirisk undersökning dĂ€r vi söker svar pĂ„ vilka attityder och strategier lĂ€rarna har i arbetet med de tysta eleverna. Vi har anvĂ€nt en del Ă€ldre litteratur om tysta elever eftersom forskningsomrĂ„det som sammanfattat behandlar bĂ„de matematik och tysta barn inte Ă€r vĂ€l utforskat. Övrig didaktisk litteratur har vi sedan kopplat till lĂ€rarens arbete med de tysta eleverna. UtifrĂ„n vĂ„r undersökning, samt tidigare forskning och litteratur, kommer vi att ta upp flera aspekter som pĂ„verkar tysta elevers lĂ€randesituation inom matematiken.

Undervisning i moderna sprÄk : en studie av metoder och arbetssÀtt i tyska

Huvudsyftet med detta arbete Àr att Àr att undersöka skillnaderna mellan undervisningen i moderna sprÄk idag och tidigare traditionell sprÄkundervisning. En del av syftet Àr ocksÄ att undersöka vilka metoder/arbetssÀtt som anvÀnds vid sprÄkinlÀrning. Arbetet innehÄller en litteraturstudie samt fyra intervjuer med lÀrare i tyska. Resultatet visar att det som skiljer lÀroplanen i moderna sprÄk ifrÄn tidigare lÀroplaner Àr betoningen av kommunikation, internationell informationsteknik samt kultur. Vi sprÄklÀrare ska lÀra eleverna att kommunicera Ànnu bÀttre sÄ att de kan göra sig förstÄdda internationellt.

Frivillighetsorganisationer i arbetet med hemlöshet i Sverige, Polen och Kanada : Komparativ analys i relation till vÀlfÀrdsstaten

Syftet med studien Àr att belysa frivillighetsorganisationers arbete med hemlöshet i Sverige, Polen och Kanada genom att, utföra en komparativ analys av deras tillvÀgagÄngsÀtt och metoder i relation till olika vÀlfÀrdskontexter. Studien insamling av primÀrdata Àr gjord genom semistrukturerade intervjuer med tre nyckelrespondenter frÄn respektive land. IntervjufrÄgorna Àr framtagna utifrÄn det syfte och frÄgestÀllningar som genomsyrar studien och för att fÄ fram frivillighetsorganisationernas egna upplevelser om relationen till hemlöshet och vÀlfÀrdsstaten. Materialet analyserades dÀrefter utifrÄn en historisk och traditionell komparation av organisationernas ökade utrymme i den tillbakadragande vÀlfÀrdsstaten. Slutsatsen i denna studie Àr att frivillighetsorganisationerna bör krÀva mer utrymme i samhÀllet, frÀmst i Sverige och Polen.

RÀkna med slöjden : En studie om praktisk matematik

Arbetet kopplar ihop matematiken med trÀ- och metallslöjden. Filosofen Deweys tankar om att praktiskt arbete gynnar elevers kunskapsbildning var utgÄngspunkten för syftesformuleringen.Syftet med arbetet var att bidra till nya perspektiv pÄ matematikundervisningen i grundskolans senare Är. Detta har jag gjort genom att tillverka ett pedagogiskt material i form av fyra slöjdföremÄl med tillhörande pedagogiska tankar.Som bakgrund till det praktiska arbetet har jag bearbetat litteratur men Àven genomfört ett flertal kvalitativa intervjuer med olika lÀrare. Intervjuerna behandlade lÀrarnas syn pÄ praktisk matematik jÀmfört med traditionell matematikundervisning samt geometri kopplat till praktisk matematik. Resultatet av intervjuerna visar i stora drag att bÄde matematik och trÀ- och metallslöjdlÀrarna var positiva till praktisk matematik.

Dold samÀganderÀtt till fast egendom

Dold samÀganderÀtt till fast egendom Àr en rÀttsfigur som uppkommit genom praxis. Syftet har varit att skapa ett ekonomiskt skydd till den make som inte varit formell köpare. Den make som inte Àr civilrÀttslig Àgare till en fastighet ges möjligheten att bli samÀgare om vissa förutsÀttningar Àr uppfyllda. Fastigheten ska vara köpt för gemensamt bruk och den make som hÀvdar dold samÀganderÀtt ska ha bidragit ekonomiskt till förvÀrvet. Makarna ska Àven ha haft avsikten att Àga egendomen gemensamt, Àr avsikten inte uttryckt har det godtagits en sÄ kallad tyst överenskommelse.

LÀsundervisning - ur nÄgra lÀrares perspektiv

LÀsundervisning, dess syfte och innehÄll har förÀndrats genom historien. Det har Àven skolan, dess form och innehÄll gjort. Idag Àr det viktigt att anpassa lÀsundervisningen till alla elever utifrÄn deras förutsÀttningar och behov (Lpo 94, 2005). Syftet med vÄr studie Àr att fördjupa vÄra kunskaper om hur lÀsundervisning kan bedrivas. I litteraturbakgrunden fokuserar vi pÄ olika faktorer som krÀvs för att eleverna ska anamma lÀsningen samtidigt som vi redogör för tvÄ vanliga lÀsundervisningsmetoder som kan anvÀndas i undervisningen.

Barn i skuldfÀlla: barns rÀtt till en bra start i livet

Året 1995 Ă€ndrades reglerna i förĂ€ldrabalken som reglerar förmyndarskap för barn. Genom Ă€ndringen sĂ„ tillfaller automatiskt, om inget annat sĂ€gs, förmyndarskapet till vĂ„rdnadshavaren. Detta innebĂ€r att vĂ„rdnadshavarens stĂ€llning stĂ€rktes genom att exempelvis alla barnets konton skall vara tillgĂ€ngliga för vĂ„rdnadshavaren. Men i vissa fall, bland annat om barnet skall skuldsĂ€ttas, sĂ„ skall överförmyndaren kontaktas. Syftet med denna framstĂ€llning var att utreda rĂ€ttslĂ€get i förĂ€ldrabalken och utsökningsbalken med hjĂ€lp av traditionell juridisk metod. I slutdiskussionen kommer jag att belysa Ă€mnet utifrĂ„n olika aspekter för att sedan komma med egna idĂ©er och förslag till Ă€ndring i dagens gĂ€llanderĂ€tt. En huvudtanke bakom Ă€ndringarna i förĂ€ldrabalken var att vĂ„rdnadshavaren vill barnet sitt bĂ€sta.

Är det vĂ€rt mödan?: Ett examensarbete om ljud och tal som informationsbĂ€rare

Inom (traditionell) radio finns tre olika typer av informationsbÀrare/kanaler nÀmligen tal, ljud och musik. Syftet med vÄrt arbete Àr att ta reda pÄ vilken typ av information som bÀst lÀmpar sig för kanalen tal respektive ljud. Detta har vi gjort genom att mÀta informationsförlusten under ett lyssningstest dÀr vi anvÀnt oss av kanalerna tal och ljud. Vi har Àven dÄ vÀgt in faktorn av störljud/brus (auditiv information som konkurrerar med meddelandet, exempelvis ljud som uppstÄr vid bilkörning) och mÀtt vilket medie som har störst brustolerans. Resultatet visade att det fanns skillnader mellan kanalerna och olika typer av information, generellt kan dock sÀgas att tal hade större genomslagskraft medan ljud hade större brustolerans.Det mest centrala vi upptÀckte i studien Àr kanalernas olika vÀrdesatser dÀr tal Àr den huvudsakliga informationsbÀraren och ljudet i större grad bidrar med kÀnsla.

RÀttshjÀlp och rÀttsskydd: en jÀmförelsestudie

Syftet med denna uppsats har varit att utreda konsekvenserna av att rĂ€ttshjĂ€lpen blivit subsidiĂ€r till rĂ€ttsskyddsförsĂ€kringarna. Uppsatsen grundar sig pĂ„ traditionell juridisk metod samt jĂ€mförelser av försĂ€kringsvillkor och statistik. Behovet av rĂ€ttshjĂ€lp har funnits lĂ„ngt tillbaka, dock infördes den första rĂ€ttshjĂ€lpslagen i Sverige först Ă„r 1972. Parallellt med rĂ€ttshjĂ€lpen finns rĂ€ttsskyddsförsĂ€kringar, som ingĂ„r i hemförsĂ€kringen. År 1996 blev rĂ€ttshjĂ€lpslagen subsidiĂ€r vilket betyder att rĂ€ttsskyddsförsĂ€kringen skall anvĂ€ndas i första hand om behov av hjĂ€lp finns.

VÄrdslös kreditprövning och dess effekt pÄ konsumentens Äterbetalningsskyldighet: Möjligheten till jÀmkning av Äterbetalningsskyldigheten vid vÄrdslös kreditprövning

Mitt huvudsakliga syfte med uppsatsen har varit att utreda vilken Äterbetalningsskyldighet konsumenten ÄlÀggs efter vÄrdslös kreditprövning. FrÀmst har möjligheten till jÀmkning av Äterbetalningsansvaret utretts. Syftet har Àven varit att försöka bedöma om införandet av kreditprövningsskyldigheten fÄtt avsedd effekt, dÀrmed om konsumentskyddet vid bristande kreditprövning Àr tillrÀckligt högt med hÀnsyn till Konsumentkreditlagens syfte. I arbetet har anvÀnts traditionell juridisk metod. De civilrÀttsliga pÄföljderna vid bristande kreditprövning Àr idag begrÀnsade.

Samlingens pedagogiska syfte : En frÄga om kompetenta pedagoger, pedagogisk dokumentation, lÀroplan för förskolan 2010 och ledarskapets betydelse

Avsikten med undersökningen Àr att klarlÀgga om det finns ett pedagogiskt syfte med samling, en traditionell aktivitet som förekommer dagligen i förskolan. Vi vill Àven efterforska vad som styr innehÄll, lÀrande och hur pedagogiskt ledarskap utövas. Med anledning av detta har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod vid undersökningen av sju observationer, och tolv semistrukturerade intervjuer med förskollÀrare och förskolechefer. Undersökningen har utförts pÄ kommunala och privata förskolor i tvÄ större kommuner i Sverige. Resultatet visar att förskollÀrarna har ett pedagogiskt syfte med samlingen, som illustreras av ett lÀrande frÀmst utifrÄn sÄng, rörelse och matematik, vilket gÄr att hÀrröra till LÀroplan för förskolan Lpfö98 (reviderad 2010). NÀr det kommer till innebörden av begreppet pedagogiskt syfte, uppfattar vi dÀremot inte att alla delar som kartlÀggning, planering, utvÀrdering och uppföljning för att synliggöra barns lÀrande och för att utveckla verksamheten förekommer..

Projektledning i teori och praktik : att kartlÀgga och effektivisera flödet inom projektering av höga bostadshus i trÀ

Industriellt byggande i trÀ och projektledningsmetoder hÀnger ihop. För att visa pÄ vilket sÀtt de har ett samband har kunskaper om projektledning och byggteknik applicerats pÄ företaget Martinsons sÀtt att projektera höga bostadshus i trÀ. Syftet med examensarbetet Àr att upprÀtta ett förslag till en hÄllbar projektmodell för projekteringsprocessen gÀllandes höga bostadshus i trÀ. Genom strukturering och standardisering av projektflödet i ett bostadsprojekt kan detta i framtiden gynna byggandet av höga bostadshus i trÀ bÄde i Sverige och internationellt. Resultatet visar en flödesstruktur över ett bostadsprojekt, en manual till projektledaren samt en analys över beslutsunderlaget med rekommendationer pÄ ÄtgÀrder för att uppnÄ en effektivare process utifrÄn bÄde traditionell-och agil projektledningsmetodik.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->