Sökresultat:
1328 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 17 av 89
Tydlig eller Otydlig reklam - Ur ett konsumentperspektiv
Denna uppsats Àmnar utreda om konsumenter orkar och vill ta del av ett budskap som Àr otydligt och som till en början Àr svÄrt att förstÄ. Den övervÀgande uppfattningen hos Àmneskunniga Àr att dagens konsumenter behöver stimuleras av reklam som innebÀr nÄgot som kan liknas vid en upplevelse och som bestÄr av nÄgot mer Àn bara tydlig information. Syftet med följande studie Àr att undersöka hur konsumenten upplever detta och utifrÄn resultaten analysera och dra slutsatser om huruvida denna allmÀnna konsensus stÀmmer..
Ett reportage i tre tidningar: En journalistisk studie i olika tidningars arbetsprocess och slutprodukt
Detta Àr ett arbete av juridisk karaktÀr och arbetet tar fasta pÄ kommersiell hyresrÀtt. Arbetets syfte respektive avgrÀnsning Àmnar besvara frÄgor gÀllande relationen mellan parterna i hyresförhÄllandet med fokus pÄ att hitta ett underlag för hur ett hyresavtal skulle kunna utformas. Arbetet behandlar sÄledes, utöver hyreslagens regler, Àven annan relevant lagstiftning. Med annan lagstiftning Äsyftas huvudsakligen avtalslagen Arbetet Àr dels utfört med traditionell juridisk metod vilket innebÀr studier av lag, förarbeten, praxis och doktrin och dels med kvalitativ metod med hjÀlp av intervjuer.
Ămnesintegrering: ett kunskapstillĂ€gnande
Studiens syfte var att undersöka hur Àmnesintegrering gestaltar sig i grundskolans tidigare Är. Undersökningen har Àven innefattat tvÄ forskningsfrÄgor som berör pedagogernas uppfattningar kring deras eget arbete med Àmnesintegrering och arbetslagets pÄverkan mot elevernas kunskapstillÀgnande. Undersökningen Àr en empirisk kvalitativ forskning med den fenomenografiska ansatsen som inspiration till analysmodellen. Fem halvstrukturerade intervjuer har genomförts med fem informanter frÄn tvÄ olika skolor inom LuleÄ kommun som anvÀnder sig av Àmnesintegrering som undervisningsmetod. Studiens resultat visar att Àmnesintegrerat arbete Àr en metod att föredra eftersom elever skapar ett livslÄngt kunskapstillÀgnande..
Valutaregleringens avskaffande. En analys av argument och motiv. Eller, varför avskaffades den svenska modellen?
Intresset för lyxprodukter har ökat runt om i vÀrlden vilket ocksÄ blivit allt mer framtrÀdande i Sverige. Marknaden för lyxprodukter har de senaste Ären förÀndrats och banat vÀg för en ny kategori av lyx tillgÀnglig för en globalt vÀxande medelklass. Den nya kategorin benÀmns ofta som new luxury vilket innebÀr en Ätkomlig kategori av statusgivande produkter som Àr lÀgre i pris Àn de traditionella lyxprodukterna. Allt fler lyxföretag vÀljer att expandera för att kunna nÄ en bredare kundbas och tillÀmpar dÀrför produktlinjeutvidgning eller varumÀrkesutvidgning. En alltför omfattande expandering kan dock innebÀra risker eftersom den uppfattade exklusiviteten hos ett lyxföretag kan gÄ förlorad.
Flipped classroom i matematik i gymnasieskolan : Studie av en gymnasieklass som undervisats enligt olika undervisningsupplÀgg i matematikkurserna Ma 1c, Ma 2c respektive Ma 3c
I föreliggande studie undersöks hur ett undervisningsupplĂ€gg baserat pĂ„ flipped classroom pĂ„verkar resultatet i en matematikklass pĂ„ det naturvetenskapliga programmet, samt hur eleverna förhĂ„ller sig till ett sĂ„dant undervisningsupplĂ€gg.Klassen undervisades av samma lĂ€rare, men med olika undervisningsupplĂ€gg, i tre olika matematikkurser: Traditionell undervisning med klassrumsbaserade genomgĂ„ngar i Ma 1c; inverterad undervisning i Ma 2c dĂ€r eleverna före lektionstillfĂ€llet tog del av en videogenomgĂ„ng, för att frigöra tid för uppgiftslösning i klassrummet; inverterad undervisning i Ma 3c med tillĂ€gget att man i klassrummet anvĂ€nde sig av undervisningsÂverktyget peer instruction.En enkĂ€t gjordes angĂ„ende elevernas attityder till de olika undervisningsupplĂ€ggen. Vidare gjordes en jĂ€mförelse av klassens resultat pĂ„ de nationella proven med resultaten i riket, samt med resultaten för en elevgrupp som undervisats traditionellt.EnkĂ€tsvaren visar att eleverna var mycket nöjda med flipped classroom, och att majoriteten ansĂ„g att de lĂ€rde sig mer med flipped-classroom-baserad undervisning Ă€n med traditionell undervisning. Detta gĂ€ller elever pĂ„ alla betygsÂnivĂ„er; elever med sĂ„vĂ€l som utan tillgĂ„ng till matematikÂhjĂ€lp hemma; pojkar sĂ„vĂ€l flickor. Elevernas instĂ€llning till peer instruction var mera splittrad.JĂ€mförelsen av resultat pĂ„ de nationella proven visar en tydlig nedgĂ„ng i elevernas prestation mellan Ma 1c och Ma 3c. Den största delen av nedgĂ„ngen skedde mellan Ma 1c och Ma 2c, dvs.
Mun-till-mun-marknadsföring ? GrÀddfilen förbi mediebruset
Varje dag överöser företag oss mÀnniskor med budskap genom reklam ochannonser. Nya kanaler sÄsom bloggar, ett ökat utbud av TV-kanaler ochökningen av antalet svenska och utlÀndska tidningar har bidragit till att flerreklambudskap trÀngs pÄ marknaden. Vi mÀnniskor har dÀrför tvingats lÀraoss att stÀnga av och ignorera reklam. DÀrför uppfattar vi inte ens en brÄkdelav alla de budskap som cirkulerar runt omkring oss. För företag gÀller detdÀrför att hitta nya sÀtt att komma igenom kaoset och nÄ fram sina kunder.IstÀllet för att anvÀnda sig av konventionella marknadsföringsmetoder somannonsering och TV-reklam, har företag börjat försöka fÄ mÀnniskor attprata om produkten.
Aktiemarkandspsykologi : En studie om hur aktiemarknadspsykologi pÄverkar sillen, krÀftan och mÀnniskan
Bakgrund: Vad orsakar egentligen hur en investerare vÀljer att investera sina pengar? Det finns mÄnga teorier, investeringsstrategier och verktyg, inom traditionell finansiering, för att optimera den totala avkastningen. Trots dessa sÄ menar forskare inom behavioral finance att vid ett investeringsbeslut sÄ pÄverkas mÀnniskan mer av psykologiska aspekter Àn av de finansiella teorierna. Det finns idag anomalier pÄ aktiemarknaden som inte lyckats förklaras med hjÀlp de traditionella teorierna. För att försöka tolka dessa mÀrkliga rörelser pÄ aktiemarknaden har forskare inriktat sig mer och mer pÄ aktiemarknadspsykologi. .
Ordning och reda!
The purpose of this studie was to use qualitative methods to find out how teachers perceive what a good classroom environment means for students with ADHD. Know the teachers what to do with the physical environment for students with ADHD? My research questions I wanted to answer was how support or hinder classroom environment children who have ADHD? What can educators how classroom environment to be adapted for students with ADHD? I have presented three different themes based on my interviews, Structure / classroom environment, placement and traditional teachings. Has compiled my answers from informants and analyzed the responses by prior research and theory. The results show that teachers have good insight into what is good for students with ADHD, but what is it that goes wrong?.
Skogens sociala v?rden. En j?mf?rande studie ?ver planeringen av kommun?gd skog
F?rt?tningen av st?der skapar en utmaning f?r bevarandet av de t?tortsn?ra skogarna. V?rden
som skapas av m?nniskans upplevelser i skogen kan sammanfattas i begreppet skogens sociala
v?rden, som visat sig ha en stor betydelse f?r folkh?lsan. D? m?nga kommuner ?ger t?tortsn?ra
skog, ?r det av intresse att studera hur de planerar f?r skogens sociala v?rden.
Hur framstÀlls kvinnor och mÀn pÄ bilder i samhÀllskunskapsböcker för skolÄren 1-6?
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida bilder i samhÀllskunskapsböcker för skolÄren 1-6 befÀster och/eller förstÀrker en traditionell syn pÄ manlighet respektive kvinnlighet. Vi har granskat fem olika samhÀllskunskapsböcker för skolÄren 1-6 ur ett genusperspektiv. VÄr teoretiska utgÄngspunkt har varit Yvonne Hirdmans genusforskning. Vi har anvÀnt oss av en semiotisk bildanalys som metod. Metoden ser bilden ur dess denotativa och konnotativa betydelse.
FörskollÀrarens yrkesroll
FörskollÀraryrket Àr ett mÄngfacetterat praktiskt yrke och dÀrför vill vi se hur verksamma förskollÀrare uppfattar sin yrkesroll samt vad de anser att de har för ansvar och arbetsuppgifter. Studien har gjorts pÄ tvÄ olika förskolor, pÄ en ?traditionell? förskola och pÄ en uteförskola. Uppsatsens problemprecisering Àr vad förskollÀrare anser att deras yrke innebÀr; vilka ansvarsuppgifter de anser sig ha i arbetet samt att ta reda pÄ varför det Àr svÄrt för förskollÀrarna att beskriva sitt yrke. För att söka svar pÄ vÄr problemprecisering anvÀnde vi en kvalitativ metod, dÀr vi genomförde intervjuer med nio verksamma förskollÀrare.
Skillnad i reklamationshanteringen - före och efter införande av e-handel?
Flertalet renodlade e-handelsföretag gÄr i konkurs medan de som utvidgat verksamheten frÄn traditionell handel till att omfatta Àven e-handel verkar klara sig bÀttre. AnvÀnder sig handlarna av samma hantering för reklamationer vid öppnandet av e-handelsplatsen som de traditionellt gör? Vi formulerade hypotesen: Strukturen av reklamationsflödet Àndrar sig inte vid införandet av e-handel. Genom att undersöka de sekventiella reklamationsflödena per företag kunde vi utlÀsa om det fanns nÄgon skillnad och möjligen varför. Vi genomförde en fallstudie pÄ tvÄ företag och resultatet visar att företagen medvetet har sÄ lika hanteringar för reklamationer som tidigare som möjligt.
?r f?rskoleklassen f?r alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av l?rares uttryckta uppfattningar om hur f?rskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan p?verkat skolg?ngen f?r elever som har koncentrationssv?righeter
F?rskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan f?rskola och skola och som en ?verg?ng
f?r barn in i skolv?rlden. Sedan drygt fem ?r tillbaka ?r f?rskoleklassen obligatorisk f?r alla
barn och ?ven f?rskoleklassens l?roplan har ?ndrats fr?n att tillh?ra f?rskolan till att nu vara
en del av grundskolan. Det h?r har ocks? medf?rt mer krav f?r b?de elever och pedagoger
vilket mynnat ut i b?de positiva och negativa konsekvenser.
Den h?r studien har som syfte att bidra med kunskap om hur l?rare i f?rskoleklass ser p?
sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de g?r i sin undervisning f?r
barn som har koncentrationssv?righeter.
HĂ€lsoekonomisk utvĂ€rdering : Ăssur Nordic AB
ii Sammanfattning Ekonomihögskolan, LinnĂ©universitetet, Controller, kurskod: 4FE03E, vĂ„ren 2013 Författare: Elias Awadis Handledare: Elin Funck Titel: HĂ€lsoekonomisk utvĂ€rdering - Ăssur Nordic AB Bakgrund: HĂ€lsoekonomi som vetenskaplig disciplin har sina rötter lĂ„ngt tillbaka pĂ„ 1960-talet och har sitt ursprung i att resurserna i samhĂ€llet Ă€r begrĂ€nsade. De begrĂ€nsade resurserna inom sjukvĂ„rden resulterade i att hĂ€lsosektorn var tvungna att prioritera. Mot bakgrund av stĂ€ndigt Ă„terkommande diskussioner om resursbrist i sjukvĂ„rden har hĂ€lsoekonomi framtrĂ€tt som en framstĂ„ende disciplin inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rdssektorn. Syfte: Studiens syfte Ă€r att utveckla en hĂ€lsoekonomisk utvĂ€rdering med ett samhĂ€llsperspektiv för Ăssurs knĂ€artrosbehandling med UnloaderÂź One i jĂ€mförelse med traditionell farmakologisk behandling. Vidare avser studien att förklara vilka faktorer som Ă€r vĂ€sentliga att beakta vid utvecklandet av en hĂ€lsoekonomisk utvĂ€rdering.
Distansledarskap ur medarbetarperspektiv
Denna studie unders?ker ledarskap i distansarbetsmilj?er f?r att f?rst? skillnaderna mellan
effektivt ledarskap i traditionella kontorsmilj?er och distansarbetsmilj?er. Syftet med denna
studie ?r att belysa ledares f?rm?ga att kommunicera, motivera och engagera
distansmedarbetare och hur ledarskapsstilar anpassas f?r att m?ta de unika f?rdelarna och
nackdelarna som distansarbete medf?r. Genom att utforska denna dynamik syftar denna studie
till att identifiera ledarskapsbeteenden och strategier som effektivt fr?mjar eller hindrar
motivation, engagemang och prestation vid distansarbete.