
Sökresultat:
1139 Uppsatser om Tradition möter samtid - Sida 7 av 76
FrÄn nytta till nöje : allemansrÀtten i den svenska skogen
This essay intends to provide an understanding of the developments in the right of public access and recreational activities in the forests of Sweden, and which factors and prerequisites that have affected this development. The forest and its history, along with recreational development has in many ways shaped today?s rights of public access, but there is also an age-old tradition of public access that has affected how we have used the forest, and that also has enabled the development of outdoor recreation. Many are unaware of this, which causes misunderstanding to appear around the rights of public access and how it is supposed to be used.The essay opens with historical descriptions of public access, the Swedish forest and outdoor recreation, to thereby provide a picture of how these three fields have influenced each other over the centuries. This is followed by a description of the current access rights and the problems associated with those, and a description of other countries' equivalent of the right of public access.
Skolkultur : -en studie av lÀroplan 94
Ămnet för denna studie Ă€r skolkultur. Syftet Ă€r att analysera LĂ€roplanen för det svenska obligatoriska skolvĂ€sendet, Lpo 94, med sĂ€rskilt fokus pĂ„ den ideologi som gĂ„r att finna, samt hur skolans kultur - hĂ€r i frĂ„ga om individsyn, kunskapssyn och pedagogiska tradition pĂ„verkar synen pĂ„ elever och utformandet av undervisningen. Studien Ă€r en innehĂ„llslig idĂ©analys. Det empiriska materialet bestĂ„r av Lpo 94 och mediapresentationer dĂ€r det framgĂ„r hur Lpo 94 kan tolkas och förverkligas. Mediamaterialet Ă€r hĂ€mtat under hösten 2007 i en vĂ€stsvensk kommuns lokaltidning och frĂ„n den aktuella kommunens hemsida.
Byggnad pÄ ofri grund: Ett omrÄde med ett oklart sakrÀttsligt skydd vid köp, pantsÀttning samt sÀkerhetsöverlÄtelse
Uppsatsen behandlar de sakrÀttsliga reglerna betrÀffande byggnad pÄ ofri grund. Den behandlar problematiken kring överlÄtelse och pantsÀttning samt sÀkerhetsöverlÄtelser som sakrÀttsligt betraktas som vanlig överlÄtelse men i praktiken fungerar som pantsÀttning. Vid överlÄtelse och sÀkerhetsöverlÄtelse fungerar avtalet ensamt som sakrÀttsligt moment medan det vid pantsÀttning krÀvs tradition. Problemet med att ha avtalet som sakrÀttsligt moment Àr att omsÀttningsskyddet försvinner, d.v.s. godtrosförvÀrv blir omöjligt.
Ska man frossa i elÀndet? ? En studie i lÀrares instÀllning till folkmordsundervisning
Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka nÄgra gymnasielÀrares och lÀrarutbildares instÀllningar till undervisning om folkmord. Vi vill undersöka deras instÀllning till didaktiseringen om folkmord. Vi vill ocksÄ skapa oss en bild av det material som finns till förfogande i Àmnet, frÀmst lÀroböcker. De intervjuade lÀrarnas syfte till undervisning om folkmord varierade. Vissa betonade den etiska aspekten.
Förskoleklassen : En skolform mellan förskola och skola
Den första januari 1998 infördes enligt ett riksdagsbeslut förskoleklassen i hela landet. Det innebar i praktiken att förskolans verksamhet för sexÄringarna flyttades in i skolan och blev en egen skolform, en frivillig verksamhet i den obligatoriska skolan. Vid inrÀttandet av förskoleklassen var en intention att ge sexÄringarna en likvÀrdig grund inför skolstarten samt att föra in förskolepedagogiken i skolan. Syftet med vÄrt arbete Àr ta reda pÄ var förskoleklassen befinner sig i förhÄllande till förskolans tradition respektive skolans tradition. Vi vill ocksÄ lyfta fram förskoleklassens relation till att den inte Àr obligatorisk, vilket grundskolan Àr.
Kimono - bevarad tradition i utstÀllningskontext
The kimono is a simply cut costume with a very advanced tradition of the wearer, which Ihope to communicate through this essay. The long historical bakground of the kimono cangive a better understanding of its construction and its contexts as well as its individualconditions, all is to be taken in consideration before exhibiting the kimono. Relevantstudies in litterature has been applyed within these subjects, which are accounted forprimarily in the second and third chapter of this essay. The essay contains a study of thekimono with a strict delimitation towards four symbolic wearers, the subject is thenfurther discussed in relation to the different kind of installations at exhibits. In the fourthpart of the essay two educational study visits will function as a supplementary study forthe litterature studies meantioned earlier.
Vampyren i populÀrromanen - En kulturanalytisk studie av tvÄ vampyrromaner utifrÄn teorier kring död och sexualitet i vÄr samtid
The purpose of this paper is to examine how contemporary attitudes towards death andsexuality is made visible and connected in the vampire novels Interview with the Vampire andDead Until Dark. The aim is to investigate why the vampire novel has reached today?samount of popularity and if it can be explained by theories of death and sexuality in modernsociety and in popular culture.The most important theories in this examination are Zygmunt Bauman?s theories aboutmodern society, Jean Baudrillard?s thoughts about death in the postmodernity and MichelFoucault?s studies regarding sexuality in the Western societies. The conclusion presented isthat sexuality and death are well connected in the examined novels and in popular culture as awhole and death?s popularity in popular culture could be a result of repressed emotionsregarding death and sorrow, which can be helped by us working on handle death more visiblyand with higher regard..
SkÄnska trÀhÀgnader : en studie i konstruktion och historisk utbredning
The Scanian woodfences has been determined by two mainly elements: Scania's composition of tree species, with a large element of deciduous forest, and the local building tradition which has more in common with the European continent than the Swedish tradition. By examining responses from ethnological question lists deriving from the first half of the 1900s, combined with literature studies, I have been able to deepen and broaden the knowledge behind the various fencing design. In addition I ?ve constructed maps which could illustrate their historical geographic distribution.I have come to the conclusion that there was three main types of woodfences that was most common until the barbed wire was introduced in the early 1900s and later on replaced the elderly woodfences. Common for the three main types is that the base material was made out of Juniperus communis, this largely because of its durability against rot.
"Att Àga och inte Àgas" : en intersektionell analys av hur muslimska kvinnor upplevelser sig representerade i svenska medier
With examples from a single classroom situation, several educational moments show what goes on between the teacher and the student. The teacher?s responsibility in the learning process is, with a gesture frozen in the air of the moment, to lead and follow the student in her tentative efforts at seeking knowledge. Initially, it is an attempt to shed light upon the "not yet seen" with a certainty that the student herself possesses the capacity and the aptitude to reach greater insight and clarity in her understanding. The Validation/Feil Method presented in this instructional situation illustrates how best to communicate with elderly people suffering from Alzheimer?s dementia.
Stil och ornamentik: en studie av tre spelböcker frÄn
1750-talet
Under de senare Ären har intresset att betrakta Àldre musik pÄ ett stiltroget sÀtt ökat. Detta intresse har medfört att man nu lÀgger allt större vikt vid kunskap om tiden dÄ musiken skrevs, för att förstÄ denna musik pÄ ett djupare plan. Forskningen kring detta har försvÄrats genom att de kÀllor man har frÄn tiden, ofta sÀger emot varandra. Detta gör det svÄrt att avgöra vad i kÀllorna som man egentligen kan pÄstÄ Àr en avbild av en tradition eller vad som Àr en mans egen uppfattning och tolkning av samtidens musiktradition. Genom detta arbete har jag nÀrmat mig denna problematik genom att jÀmföra tre viktiga spelböcker frÄn 1750-talet för att pÄ sÄ sÀtt fÄ fram vilka olikheter och gemensamma nÀmnare dessa böcker har.
Vi och vÄra andra Om konstruktionen av de andra i svenska lÀromedel. En diskursanalys av fem samhÀllskunskapsböcker för högstadiet.
The purpose of this study is to examine to what extent the senior level Swedish school can be viewed as supporting, or counteracting, a colonial discourse that legitimizes global and national injustices. The study is executed through a discourse analysis of five textbooks in social science for senior level Swedish schools.Using elements from Foucault and Edward Said a theoretical framework is constructed, in which a colonial discourse is perceived as structured around four clusters of ideas, namely (i) the use of dichotomies, (ii) the concept of progress and civilization, (iii) the construction of -we- as synonymous with (ii), and (iv) the construction of -the others- as the opposite of (ii) and, therefore, the opposite of -us-.The results show that a colonial discourse is still highly present in the textbooks, in that the texts are structured around dichotomies such as tradition/modernity and democracy/dictatorship. Sweden and the Western world are perceived as closely associated with democracy, freedom, and modernity, whereas -the others- of the world are being associated with e.g. poverty, conflict, tradition, and ignorance. -The others- within Sweden, i.e.
Ny lÀroplan- nya förutsÀttningar? : LÀrarens upplevelser av Lpo 94
LÀroplanen Àr förÀnderlig över tid och har kunnat Äterspegla sin samtid samhÀllets rÄdande grundintentioner. Piaget, Dewey och Vygotskij har alla pÄverkat den svenska lÀroplanens utformning pÄ olika sÀtt och skapat olika förutsÀttningar och svÄrigheter för individen och dennes utveckling. En undersökning som byggde pÄ 15 lÀrares upplevelser fokuserade pÄ huruvida den senaste lÀroplanen skapade problem för eleverna och hur de i sÄ fall uttrycktes. Resultaten visade att lÀroplanen i sig inte var den avgörande, utan att yttre faktorer sÄsom media, samhÀllets struktur och förÀldrar hade en större betydelse för hur eleverna fungerade i skolan. Flera lÀrare kommenterade nya fenomen som rÄare attityder mellan flickor, lustbarn och starkt prÀglad individualism vilka alla kan ses som vidare underlag för framtida forskning..
Finns det svenskt kaffe pÄ hotellet?
Uppsatsens syfte Àr att, med hjÀlp av teorier om symboliskt kapital och om identitet, finna svaret pÄ hur, och om, husmanskosten och begreppet husmanskost förÀndrats med tiden och hur det konstrueras en kvalitetsstÀmpel i begreppet utifrÄn idéer om det ?svenska? och det ?genuina?. Den har Àven som syfte att diskutera matens betydelse för kulturarv, identitetstillhörighet och svenskhet. Genom att leta efter förÀndringsprocesser och attityder i kokböcker kommer jag visa pÄ förÀndringar i begreppet husmanskost och hur begreppet fÄr en förÀndrad anvÀndning. VÄr kokbok sÀger sig spegla samhÀllet genom att vara ?i sin samtid? och dÀrmed blir min undersökning intressant dÄ man med det synsÀttet kan dra slutsatser om samhÀllet, etnicitet och konstruerandet av vad svenskhet Àr.
Oönskade Döttrar - Traditionella mönster i ett modernt samhÀlle
Due to traditional beliefs about biological differences between the sexes, the sex ratio is abnormally uneven in northern parts of India. There is a combination of old methods like female infanticide and new technologies, which make selective abortion possible. The strong practices of dowry transform daughters to economical burdens to their parents. They face mortal danger before, at and after birth. With rapid economical progress and advanced technology, India is a country in progress.
Avel för hÄllbar produktion
This essay intends to provide an understanding of the developments in the right of public access and recreational activities in the forests of Sweden, and which factors and prerequisites that have affected this development. The forest and its history, along with recreational development has in many ways shaped today?s rights of public access, but there is also an age-old tradition of public access that has affected how we have used the forest, and that also has enabled the development of outdoor recreation. Many are unaware of this, which causes misunderstanding to appear around the rights of public access and how it is supposed to be used.The essay opens with historical descriptions of public access, the Swedish forest and outdoor recreation, to thereby provide a picture of how these three fields have influenced each other over the centuries. This is followed by a description of the current access rights and the problems associated with those, and a description of other countries' equivalent of the right of public access.