Sök:

Sökresultat:

1139 Uppsatser om Tradition möter samtid - Sida 44 av 76

TV- reklam 1970-2014 : En kvantitativ innehÄllsanalys av tv-reklam frÄn olika Ärtionden

Reklam Àr nÄgot vi möts av hela tiden, överallt. MÄnga gÄnger förmedlas det till oss utan att vi ens mÀrker det. NÀr jag kollar pÄ tv, blir jag hela tiden störd av de stÀndiga reklamavbrotten. Avbrott jag blivit sÄ van vid att de nÀstan blivit ett sÀtt för mig att hÀmta andan under den spÀnnande filmen, rafflande finalen av Idol eller strömmen av sitcoms.MÄnga gÄnger stannar jag inte ens kvar i soffan nÀr reklamen gÄr pÄ, eller i alla fall inte pÄ samma kanal. Det har blivit till en grej att direkt stÀnga av, pÄ ett eller annat sÀtt, nÀr reklamen gÄr pÄ.

Beröm och bekrÀftelse : en studie om hur en pedagog anvÀnder beröm och bekrÀftelse i förskolan

Beröm Àr ett positivt utlÄtande om nÄgon annans prestation, medan bekrÀftelse Àr detsamma som att erkÀnna nÄgons existens. I dagens samhÀlle blir individen bedömd efter vad den presterar och inte hur den Àr. Detta kan leda till att mÀnniskor fokuserar pÄ att prestera, istÀllet för att vara nöjda med sig sjÀlva som de Àr. Individens sjÀlvkÀnsla utvecklas nÀr en viktig person i dens liv erkÀnner individen som den Àr och fÄr den att uppleva sig som vÀrdefull. Genom att lÀgga grunden till barnets sjÀlvkÀnsla ger man det förutsÀttningar för ett fruktbart liv.

BokmÀrken - En historisk redogörelse med en inblick i hur de förvaras och bevaras i museala samlingar

This thesis is intended to review and create a greater understanding for the history and originsof printed scraps from late eighteenth century to the beginning of the twentieth century.A questionnaire survey was sent out to several Swedish museums, containing questionsconcerning their collections, possible exhibits, special difficulties and types of damagesconcerning scraps and their current storage. A visit to the Gothenburg city museum storagewas made to take a closer look at their scrap collection and how they were stored. Thisresearch resulted in an understanding regarding the current situation of printed scraps, whichunfortunately appears to be quite poor and inattentive. These results are presented in the firstchapter.The second chapter describes the history of printed scraps, followed by a chapter presentingrelevant printing techniques and technology. This is followed by various chapters dealing withhow the printed scrap has been used through the ages, history and development of motifs andthe album's significance.

Förvandling : frÄn verklighet till fiktion

The purpose of this study is to describe some primary school teachers understanding of language development and approach of first and second language speakers with Arne Tragetons Writing to reading, for pupils in early ages.By using a qualitative method with interviews and participant observations and informal conversations, the basis for the survey was collected. Four teachers in three schools participated. The proportion of second-language pupils at each school was 35%, 17% and 0%. My theoretical starting point in the study was the hermeneutic research tradition, which has been used to interpret and understand the collected material. Theories of behaviorism, constructivism and socio-cultural perspective has been used in the analysis part of this study.

Korta tyglar? En queerfeministisk lÀsning av tio samtida hÀstklubbsböcker

This master thesis is discussing ten pony books from 2006 in relation to the heterosexual matrix. It contains a rather extensive research overview regarding horse riding from a gender perspective, pony books, traditional feminist studies of girls? books and queer readings of girls? and children?s literature. The aim of the empirical study is two folded; firstly to show how the girl protagonists? horse riding is presented in terms of masculinity and femininity (as defined by Natalie Koivula), secondly to analyze the relations between the girls appearing in the books from a queer perspective attempting to find some queer leakage in the depictions.

Flickor och pojkar i förskolan: ur ett genusperspektiv

Behandlas flickor och pojkar olika i den svenska förskolan? Eftersom de flesta barn i Sverige idag gÄr i förskolan sÄ har pedagogerna ett stort inflytande pÄ hur barn uppfattar sig sjÀlva och sin omgivning. Med genus som utgÄngspunkt var syftet med detta examensarbete att undersöka hur flickor och pojkar i förskolan bemöts av pedagogerna. Om det finns skillnader, görs skillnaderna medvetet, eller inte, och hur arbetar pedagogerna aktivt för att pÄverka de traditionella könsrollerna som finns i dagens samhÀlle? PÄ en förskola gjordes under tvÄ dagar observationer och vid senare tillfÀllen intervjuer med sammanlagt nio pedagoger.

Barns lek pÄ en förskolegÄrd.

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur den pedagogiska miljön pÄ en förskolegÄrd pÄverkar hur barn i Äldern tre till fem Är leker. Jag har undersökt hur gÄrden ser ut, vad och hur barnen leker pÄ den samt den pedagogiska miljöns pÄverkan pÄ barnens lek. Jag har valt att avgrÀnsa undersökningen om pedagogiska miljön till pedagogernas pÄverkan, den fysiska miljöns pÄverkan samt materialets pÄverkan pÄ lek. I kunskapsbakgrunden presenterar jag tidigare forskning kring förskolegÄrdar och lek utomhus samt definierar begreppen lek och pedagogisk miljö. Som metod för undersökningen har jag anvÀnt mig av observationer.

Civil-militÀra relationer - förutsÀttningar för samverkan

Civil-military relations ? conditions for cooperationAbstract: Civil-military cooperation is a branch of current interest, both in studies and research. The importance has also increased after the governmentŽs demands in a more developed and efficient coordination of national contribution to international peace support operations. Several studies show that there is a lack of ability to cooperate between different levels of command and other actors. The Swedish tradition of state administration is strong and the responsibility to cooperate lies within the hands of the different authorities.

SkönlitterÀrt urval i Sveriges gymnasieskolor - karaktÀristika, motiveringar och yttre styrande faktorer

Åtskilliga gĂ„nger har skolans litteraturundervisning varit föremĂ„l för diskussioner som hand-lat om det litterĂ€ra urval som görs i svenskundervisningen och debatter om kanon har förts. Föreliggande studie syftar till att undersöka gymnasielĂ€rares urval av fristĂ„ende skönlitterĂ€ra verk, som lĂ€ses i sin helhet i svenskundervisningen, samt bakomliggande motiveringar och yttre faktorer som styr lĂ€rarnas urval. Studien genomfördes som en kvantitativ enkĂ€tunder-sökning i vilken 56 gymnasielĂ€rare i svenska vid 24 gymnasieskolor i Sverige deltog. Resul-tatet visar att det i dagens gymnasieskola inte kan talas om en kanon av fristĂ„ende skönlitte-rĂ€ra verk i nĂ„gon traditionell mening, men vĂ€l om en tradition dominerad av August Strind-berg, samt av manliga och vĂ€sterlĂ€ndska författarskap. Dock kan det idag Ă€ven talas om en utveckling som gör att författare som Jan Guillou och Jonas Gardell fĂ„r ett vĂ€sentligt utrym-me i undervisningen och att urvalet domineras av 1900-talslitteratur och har en stark internationell prĂ€gel.

Dengbe?j Tradition : fra?n inspiration till improvisation

Arbetets syfte Àr attjÀmföra ochsynliggöra om nÄgot sker i övergÄngarna mellan förskola, förskoleklass och grundskola som pÄverkar estetiska lÀrprocesser. Det innebÀr att arbetet gÄr in pÄ hur och vilken sorts information de olika stadierna lÀmnar vidare samt om detta frÀmjar ett estetiskt lÀrande. Arbetets syfte Àr ocksÄ att ta reda pÄ hur pedagogerna i de olika stadierna förhÄller sig till estetiska lÀrprocesser. För att fÄ den empiriska informationen hartvÄ metoder anvÀnts. Den kvalitativa metoden och den kvantitativa metoden vilket i detta fall innebÀr intervjuer och en webbenkÀt.

HUR KVINNOR MED BRÖSTCANCER UPPLEVER MÖTEN MED VÅRDPERSONALEN : En litteraturstudie baserad pĂ„ sjĂ€lvbiografier

Bakgrund: Kvinnlig könsstympning Àr en flera tusen Är gammal kulturell tradition som företrÀdesvis sker i afrikanska lÀnder. Ingreppet medför mycket allvarliga, bÄde omedelbara och lÄngsiktiga, komplikationer. Antalet könsstympade flickor och kvinnor i vÀrlden uppskattas till 140 miljoner. Globaliseringen har gjort att kvinnor som utsatts för ingreppet kan komma i kontakt med hÀlso- och sjukvÄrdpersonal som inte har nÄgon tidigare erfarenhet av denna patientgrupp. Syfte: Att belysa hur kvinnor som utsatts för könsstympning upplever bemötandet i hÀlso- och sjukvÄrden.

Politiskt förtryck: orsaksförklaringar, mekanismer och uttryck : Rohingyafolket som Agambens homo sacer i kontrast till Kymlickas liberaldemokratiska perspektiv

The persecution of the Rohingya Muslim minority population in southwestern Burma has come to the fore in recent years. The aim of this study is to first analyse the degree and respects of biopolitical control in the case of political oppression. Secondly, the aim is to compare the similarities and differences when it comes to the causes, mechanisms and expressions of the two theoretical starting points in the case.Giorgio AgambenÂŽs biopolitical theory, which tries to reconnect state control over life and death with modernity, forms the basis of the analysis. Will KymlickaÂŽs liberal theory on minority rights serves as a theoretical comparison tool. Methodological starting points to the specific bilateral purpose will be both of the textual and discursive analytical tradition.

Arbeta som polis pÄ en liten ort : fördelar eller nackdelar?

I den norrlÀndska glesbygden blir de tjÀnstgörande poliserna inte yngre eller fler till antalet. Syftet med rapporten Àr att beskriva de fördelar och nackdelar som finns med att arbeta som polis pÄ en liten ort samt att belysa problem som uppstÄr i och kring polisorganisationen för glesbygden. Framtida rekryteringar till glesbygden mÄste vara mera specifikt inriktade mot vad som krÀvs av de poliser som ska tjÀnstgöra pÄ mindre orter. Polismyndigheterna mÄste kunna erbjuda mer Àn en rik fritid med jakt och fiske. I olika statliga utredningar beskrivs problem som ojÀmn Äldersstruktur, bristande resurser, dÄlig arbetsmiljö och glesbygdsspecifika faktorer.

FrÄn de vÀrmlÀndska skogarna mot nya landskap och dess musikaliska uttryck : En sjÀlvobservation av hur jag som vÀrmlÀndsk spelman tar mig an och drar lÀrdom av estradmusiken frÄn HÀlsingland med noterna som ?mÀstare?

Jag har genom en sjĂ€lvobservation studerat hur jag som vĂ€rmlĂ€ndsk spelman har jobbat för att lĂ€ra mig Ranungspolskorna av Jon Erik Öst. Syftet har varit att studera min egen lĂ€roprocess genom att tillĂ€gna mig musik frĂ„n en annan tradition med noter som mĂ€stare. En central frĂ„ga i mitt arbete har varit om de förkunskaper jag haft rĂ€cker för att spela den nya traditionen eller om jag behöver addera ny kunskap, och i sĂ„ fall vilken, för att lyckas. Jag har anvĂ€nt mig av videofilmning, ljudinspelning och loggboksskrivande för att dokumentera vad som hĂ€nt, och detta material ligger till grund för mitt resultat. Det teoretiska perspektiv som arbetet bygger pĂ„ Ă€r mĂ€starlĂ€ran, dock med fokus pĂ„ att det bara har varit jag, instrumentet och noterna som har samarbetat, och inte en ytterligare mĂ€nniska som har agerat mĂ€stare.

Geografiska traditionstraditioner : En studie av de geografiska traditionernas nÀrvaro i kursplaner och hos yrkesverksamma SO-lÀrare i grundskolans senare del

Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilken vikt de geografiska traditionerna ges i den nuvarande och i tidigare kursplaner för Àmnet geografi samt hur dessa traditioner visar sig hos aktiva SOlÀrare i grundskolans senare del i deras syn pÄ geografiÀmnets bestÄndsdelar.Uppsatsen tar avstamp i en redogörelse för Pattisons fyra geografiska traditioner (den rumsliga, den regionala, den naturgeografiska och mÀnniska-natur traditionen) med tillÀgg av den kritiska traditionen som Graves benÀmner den. Dessa traditioner ligger till grund för granskningen av nuvarande kursplan och för kursplaner för geografÀmnet under 1900-talets senare del. De olika traditionernas vikt i förhÄllande till varandra redovisas genom en tabell som sammanfattar kursplansanalysen. Exempel pÄ resultatet Àr att MÀnniska-natur traditionen har fÄtt en dominerande del i senare kursplaner samt att den kritiska traditionen tillkommit sedan Lgr 80.Genom intervjuer undersöktes aktiva SO-lÀrares syn pÄ geografiÀmnets bestÄndsdelar. Det empiriska materialet har tolkats utifrÄn en hermeneutisk ansats.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->