Sök:

Sökresultat:

1129 Uppsatser om Tradition möter samtid - Sida 2 av 76

Slöjden i senmoderniteten : En kritisk diskursanalys av slöjdens styrdokument

Syftet med detta arbete var att, mot bakgrund av en samtid som beskrivits som posttraditionell,undersöka hur skolÀmnet slöjd, som ett ifrÄgasatt Àmne förknippat med traditionella hantverk, skrivsfram och motiveras i LGR11. Genom en kritisk diskursanalys av syftesdelen i kursplanen ochmotsvarande avsnitt i kommentarmaterialet till denna, undersöktes materialet utifrÄn tre olikadimensioner. Dessa relaterades sedan till varandra och interdiskursivitet, samt inflytande av tendenseri det som ? utifrÄn sociologisk samtidsteori ? beskrivits som senmoderniteten, spÄrades i texterna.Analysen visade att slöjdÀmnets styrdokument pÄ olika sÀtt försöker överbrygga en upplevd konfliktmellan bland annat teori och praktik respektive nutid och tradition samt att kommentarmaterialet pÄ enoch samma gÄng strÀvar efter att styra lÀrarnas undervisning och förÀndra det sÀtt de talar om slöjd ? isyfte att uppnÄ ökad likvÀrdighet och att skapa goda sprÄkrör för Àmnet. Vidare upptÀcktes en hög gradav interdiskursivitet mellan slöjdtexterna och EU.s nyckelkompetenser för livslÄngt lÀrande.

För framtids segrar : Om nationalism och tÀvlan i svensk skidlöpning 1897-1924

This paper is about skiing and Swedish nationalism during the late 19th century and early 20th century. The aim is to investigate why skiing was considered so eminently suited for the incorporation of certain ideals in the national fellowship.The paper accounts an analyse of texts and documents about Swedish skiing from 1897-1924. Skiing was a nationalistic concern from the very beginning of this period. It was connected to heartfelt feelings towards the Swedish nature, the patriotic upbringing of the youth, as well as the health of the nation. Over the years skiing also became an increased object of sportification.

FrÄn Jingi till Shinto : En studie om den religiösa förÀndring som Jingi-kulten genomgick frÄn 600- till 1500-talet

This essay is about the religious change that Jing-cult underwent 600-1500 A.D. It is a historical-critical essay based on literature studies, using Ha?kan Rydving?s theory of religious change. In chronological order, it will go through the religious change from ancient Japan to the late Muromachi-period when Shinto was created. It describes the early temple- cult, buddhism's mission to Japan and how the Jingikan was created.

Tradition och förnyelse i Bild : en studie av Àmnets lokala kursplaner

De lokala kursplanerna i bild stÄr i centrum för denna studie. Syftet Àr att utifrÄn tio lokala kursplaner beskriva, analysera och tolka bildÀmnets innehÄll. Syftet Àr Àven att belysa och problematisera bildÀmnets innehÄll i spÀnningsfÀltet mellan tradition och förnyelse utifrÄn de lokala kursplanerna. Arbetet syftar vidare till att bidra till en fördjupad diskussion om vad bildÀmnet kan innehÄlla för att mÄlen skall nÄs i undervisningen sÄ som de formuleras i nationella styrdokument.Studien bestÄr i sin helhet av tre delar; kategorisering, analys och tolkning. I den första delen studerar och kategoriserar jag texternas olika delar i förhÄllande till tradition och förnyelse.

Undervisning och identitet En intervjustudie om betydelsen av religiös eftermiddagsundervisning för bevarandet av en judisk identitet

The aim of this essay is to study the religious education which the Jewish Community of Göteborg offers to members between six and fourteen years of age. The main question of the essay is ?what function does the religious afternoon education serve for the Jewish Community of Göteborg??To answer this question I have interviewed four people who in various ways are engaged in the religious education. To analyse the result I have used DaniÚle Herviue-Léger?s theory ?religion as a chain of memory?.

Traditionens nÀrvaro och frÄnvaro : Svenska keramikers syn pÄ tradition

Det hĂ€r arbetets syfte Ă€r att belysa svenska keramikers beskrivning av begreppet tradition och deras eget förhĂ„llningssĂ€tt till det. För att nĂ„ reliabla informanter anvĂ€ndes kooperativet Konsthantverkarna i Stockholm. Genom en enkĂ€t, skickad via e-post, fick keramikerna anknutna till kooperativet Konsthantverkarna svara pĂ„ följande tvĂ„ frĂ„gor: - Vad betyder tradition för dig som keramiker? - Är tradition synlig i ditt egna keramiska arbete; och om sĂ„, pĂ„ vilket sĂ€tt? Enligt informanternas utsagor innefattar tradition flera olika omrĂ„den. Hantverket har en central roll i begreppet, med betoning pĂ„ materialet och teknikerna inblandade i det keramiska arbetet.

VÀrdegrunden i skolans vardag Etiken i kristen tradition och vÀsterlÀndsk humanism

Examensarbetet behandlar frÄgan om vÀrdegrunden i skolans vardag, vad vÀrdegrunden bygger pÄ och hur den gestaltas i pedagogik och annan verksamhet i skolan. Arbetet baseras dels pÄ en litteraturstudie som syftar till att undersöka skolans historia, framför allt dess kristna pÄverkan och lÀroplansutvecklingen, samt en begreppsdefinition. Dels baseras det pÄ en kvalitativ intervjustudie av 10 lÀrare i grundskolan. Intervjustudiens syfte Àr att undersöka lÀrares uppfattningar av vad vÀrdegrunden handlar om och hur den kommer till uttryck i den dagliga verksamheten..

Traditioner i tiden: en studie av kommunala musikskolans
verksamhetskultur

Syftet med denna studie var att beskriva och förstÄ tvÄ i kommunala musikskolan förekommande verksamheter - orkesterinstrumental tradition och afroamerikansk tradition och relationen dem emellan. En viktig utgÄngspunkt har varit att beskriva utvecklingen fram till i dag och hur dagens verksamhet förhÄller sig till de historiska faktorer som legat till grund för kommunala musikskolans framvÀxt. Vi har i intervjuer undersökt hur elever och lÀrare förhÄller sig till traditionerna och hur rektorerna ser pÄ verksamheten. UtifrÄn ett antal aspekter har vi kunnat urskilja en traditionell och borgerlig orkesterinstrumental verksamhet samt en folkligt baserad afroamerikansk instrumentalverksamhet. SÄvÀl likheter som skillnader har identifierats mellan de bÄda verksamheterna i synen pÄ undervisning och lÀrande.


Kinesisk klassifikation: daoistiska, konfucianska och maoistiska influenser i fem kinesiska klassifikationssystem

The aim of this thesis is to mediate to the reader an image of Chinese classification systems and in what way the methods of classification have progressed during time. The tradition of classification in China is very old and dates back more than two thousand years, but it wasnt until the downfall of the dynastic era in the beginning of the 20th century, that Chinese libraries and methods of classification were modernized. This thesis also identifies the development of Chinese librarianship which is of old age since Chinese literature stretches three thousand years back. The main question is in what way the values of three different philosophies are reflected in five classification systems compiled between 1953-1975. The three philosophies are Daoism, Confucianism and Maoism/Mao Zedong Thought.

To be or not to be : en kritisk studie av vÄr teaterkanon,och dess eventuella pÄverkan bland kvinnliga dramatiker idag

Our theatre tradition has a long history where men have written most of the plays. If we want that the theatre should be a place, which should be built as much around womens experience as mens experiences, how can we relate to the canon? This is a study based on questions around our theatre tradition. Three women dramatists have been asked questions like: What do you think about the classics? About the women roles? Do the classics inspire you, in your writing? Is there a difference in being a female dramatist than being a male dramatist? Femi-nist theatre- theories have been used to guide us through the canon.

En studie av hur mellankrigstiden presenteras i grundskolelÀroböcker i historia

Although textbooks are scientifically proven that they are important and central to the school curriculum one should think critically about the content in textbooks - is it really compatible with the curriculum of following the textbook tradition? As a teacher there are different ways to reflect on which textbook to choose. It is important to compare several textbooks with each other and be aware that a textbook should follow the curriculum. A teacher examines many sections/topics in the textbooks, but in this paper only one section will be reviewed among four different textbooks. The section to be compared, in the paper, is the interwar period.

Musiken som kompositör och regissör : En studie i hur Àldre musiktraditioner verkar i nuet

Musiken som kompositör och regissör Àr en uppsats om hur vi som utövande sÄngare och kompositörer omedvetet verkar i en tradition som har sina rötter i en kompositionsteknik och estetik som hade sin storhetstid för tre till fyrahundra Är sedan, nÀmligen affektlÀran.Som bas för min undersökning ligger min egen komposition, operan ?Post office?, med ettlibretto baserat pÄ Charles Bukowskis roman med samma namn. Operan Àr komponerad utan att jag hade nÄgon som helst kÀnnedom om affektlÀran, och jag stÀller dÀrför frÄgan om jagomedvetet har komponerat utifrÄn en tradition som gÄr tillbaka till 1600- och 1700-talet. Jaghar anvÀnt mig av en analysmetod dÀr jag vÀljer ut vissa stycken ur operan, vilka sedan haranalyserats textligt och musikaliskt utifrÄn affektlÀrans tekniker. Jag har Àven med hjÀlp av en observation av ett antal sÄngare, som fÄtt framföra delar av min opera, undersökt om det retoriskt-gestiska agerandet i barockens opera omedvetet kan leva kvar hos dagens sÄngare.

WhatŽs New?: 1978-2010 : Tre rytmiska sÄngpedagogers personliga berÀttelser kring sina upplevelser av studietiden, den första anstÀllningen och den egna yrkesverksamheten

Under 1980- och 1990-talet examinerades musiklÀrare med rytmisk sÄng som huvudinstrument i en svensk reformerad utbildning som ansÄgs motsvara samhÀllets krav pÄ en ?modern? musiklÀrare. Hur formades studenter, lÀrare och traditioner i denna reform? Denna kvalitativa studie fokuserar sÄngpedagogisk verksamhet med inriktning mot afroamerikansk tradition med syfte att undersöka rytmiska sÄngpedagogers upplevelser av sin verksamhet, kompetens och kunskapsutveckling i relation till sin egen utbildning och yrkespraktik. Tre sÄngpedagogers unika och personliga berÀttelser ligger till grund för studien vars resultat visar pÄ att den mÄngfacetterade sÄngpedagogiska verksamheten bÀr pÄ utmaningar som gÄr att koppla till bland annat traditioner kring undervisning i högre utbildning, kompetens och sjÀlvinsikt.

Spegel, spegel pÄ vÀggen dÀr: : En studie kring balladens textliga funktion i kvinnliga traditionsbÀrares liv under 1800-talet

Emma Eriksson and Christina Henriksson: Mirror mirror on the wall: A study on how ballad texts reflect women as carriers of tradition in nineteenth century Sweden, VÀxjö: Musikvetenskap C, 10 p 2005.The aim of this essay is to analyze relations between ballad texts and the lives of female carriers of tradition in nineteenth century Sweden. Four carriers of tradition have been chosen, connected by being informants to Gunnar Olof Hyltén Cavallius, a collector of medieval ballads in Sweden around 1850. The four women are Anna Ehrenström (1786-1857), Catarina Andersdotter (1792-1857), Johanna Gustafva Angel (1791-1869) och Wendela Hebbe (1808-1899). Their lives are seen from a women?s historical perspective.Although there are uncertainties regarding to what extent the collected repertoire of the four women reflects their repertoire as a whole, some conclusions can be drawn regarding relations between remaining ballads and their lives as women.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->