Sök:

Sökresultat:

1139 Uppsatser om Tradition möter samtid - Sida 17 av 76

Förvaltningsrevision - En nödvÀndig tradition eller bör Sverige anpassa sig?

Bakgrund och problem:I Sverige har förvaltningsrevisionen varit lagstadgad sedan en lÄng tid tillbaka och Àr sÄledes en tradition. Denna del av revisionen Àr dock unik för Sverige och Finland och existerar ej nÄgon annanstans i vÀrlden. Revisionen syftar till att revisorn skall granska styrelsens och verkstÀllande direktörens förvaltning av bolaget för att undersöka om det föreligger nÄgon ersÀttnings-skyldighet gentemot aktieÀgarna. Revisionen utmynnar sedan i ett uttalande frÄn revisorn i frÄga om ledningen bör beviljas ansvarsfrihet eller inte. HuvudfrÄgan i uppsatsen Àr hur revisorerna ser pÄ förslaget om att avskaffa förvaltningsrevisionen? Syfte: Syftet med studien Àr att klarlÀgga vad en förvaltningsrevision innebÀr praktiskt samt vad ett slopande av förvaltningsrevision skulle innebÀra utifrÄn ett revisorsperspektiv.

MÀklaryrket ur ett jÀmstÀlldhetsperspektiv

The Profession of Real Estate Agents has by tradition been a male profession. However during later years the profession has changed. It is now many young women that are pursuing a career as a Real Estate Agent.In the light of this background we have researched how Real Estate Agents employed by FastighetsbyrÄn and Svensk Fastighetsförmedling perceive their profession from an equality perspective.The investigation has been limited to include the counties of VÀrmland and NÀrke and have been conducted by interviewing Real Estate Agents of different age and sex and the managers of the firms.The study show that the Real Estate Agents perceive their profession in a positive way and that the work is divided equal. However it emerged that there were a division regarding different real estate types in certain agencies. The Real Estate Agents believe that the gender of the manager is of no importance.

Presens : i rörelse och skiss

Tyngdpunkten i mitt pĂ„gĂ„ende arbete ligger i det vi kallar ?nutid?.Det Ă€r inte nutid som samtid, utan det Ă€r nuet som fenomen jag intresserar mig för, gestaltar och undersöker.Jag Ă€r nyfiken pĂ„ om det ens Ă€r möjligt att fysiskt eller materiellt synligöra ett pĂ„gĂ„ende nu. Hur kan förflyttningar, förĂ€ndringar och rörelser i ett ?nu? gestaltas? Är det möjligt att fĂ„nga, greppa och begripa nuet? Dessa frĂ„gor har blivit mer och mer betydelsefulla och centrala under det pĂ„gĂ„ende arbetet.Ett flertal olika spĂ„r och ingĂ„ngar till Ă€mnet har fallit undan och sĂ„llats bort under arbetsprocessen. Det Ă„terstĂ„ende, aktuella arbetet har vuxit och breddats och hittat nya riktningar.Mitt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt i det praktiska har frĂ€mst varit att teckna och filma i stop-motion-teknik.

Metalheads och Moralpanik : En undersökning kring HÄrdrockens sjÀlvpresentation, vÀrde och kulturella etablering genom Close-Up Magazine

Uppsatsen granskar det spÀnningsförhÄllande som existerar mellan HÄrdrockens uttryck och den oinvigda allmÀnhetens moralpanik. Genom sjÀlvpresentation och smakdistinktioner undersöker den ocksÄ hur HÄrdrocken idag har positionerat sig som en etablerad kultur med ursprung och tradition. PÄ sÄ sÀtt behandlar uppsatsen vad och vem som definierar HÄrdrockens kulturella vÀrde och position. Undersökningen görs genom en textanalys av den svenska hÄrdrockstidningen Close-Up Magazine. Uppsatsen granskar Àven hur tidningen positionerar och presenterar sig som betydande aktör inom HÄrdrockens verksamhetsfÀlt..

Ideologi och hegemoni i svensk film: en innehÄllsanalys av de tre guldbaggevinnarna En kÀrlekshistoria, Pelle Erövraren & Lilja 4-ever

Bakgrund för studien Àr ett intresse för filmens förmÄga att spegla ett samhÀlle och ge uttryck för olika hegemoniska ideologier. Sverige Àr ett litet land med en liten, till stora delar statssubventionerad, filmindustri och det Àr dÀrför intressant att se vilken ideologi som uttrycks i de filmer som belönas med Guldbaggar och dÀrmed framhÀvs som filmer av god kvalitet.Syftet Àr att genom analys av tre utvalda prisbelönta filmer försöka ge exempel pÄ hur i Sverige rÄdande hegemoni och dess ideologi avspeglas i svensk film.FrÄgestÀllningen lyder: gÄr det att spÄra nÄgra trender i uttryck av ideologi och hegemoni i studiet av En kÀrlekshistoria (1970 - Roy Andersson), Pelle Erövraren (Bille August) och Lilja 4-ever (2002 - Lukas Moodysson).Studiens utförande har skett i formen av en innehÄllsanalys av filmerna med fokusering pÄ deras tema och stil.Studiens resultat pekar pÄ att det finns ett intresse bland dagens svenska filmmakare att skildra och kritisera sin samtid i större utstrÀckning Àn vad 1980-talets regissörer gjorde, nÄgot som dagens film verkar ha gemensamt med 1960- och 1970-talsfilmen. Det som Àr svÄrt att sÀga Àr vilken hegemoni eller ideologi som kritiseras..

Att lÀra barn lÀsa : LÀsinlÀrning i ett historiskt perspektiv

SammandragSyftet med detta examensarbete har varit att belysa lÀsinlÀrningsmetoder i ett historiskt perspektiv, samt att genom intervjuer med lÀrare undersöka hur olika fokus i lÀrarutbildningen, syn pÄ lÀsinlÀrning, forskning och samtid pÄverkar undervisningen. Examensarbetet grundar sig pÄ intervjusamtal med fyra lÀrare i olika Äldrar som under olika tidsperioder, mellan 1950-talet och fram till idag, varit verksamma lÀrare i den svenska skolan.LÀsundervisning har hög prioritet i skolans vardag och det finns olika lÀsinlÀrningsmetoder som under dessa Är vuxit fram och gjort intÄg i skolans vÀrld, bland annat ljudmetoden, LTG-metoden, Wittingmetoden och Whole Language-metoden.Resultatet av undersökningen visar tydligt att skolan under dessa decennier har genomgÄtt stora förÀndringar, framför allt pÄ grund av samhÀllets förÀndrade ekonomi och nya levnadsförhÄllanden men ocksÄ pÄ grund av nya forskningsrön och nya lÀsinlÀrningsmetoder. Trots de mÄnga lÀsinlÀrningsmetoder som lanserats under 1900-talets senare hÀlft, visar resultatet att alla de fyra lÀrarna fortfarande anvÀnder sig av ljudmetoden som grund, dÄ de tycker att den fungerar bÀst. De har dock olika syn pÄ lÀsinlÀrning och pÄ hur lÀsförmÄgan utvecklas, kanske framför allt pÄ grund av att de utbildats under olika tidsperioder.En slutsats som kan dras utifrÄn materialet Àr att förÀndringar har skett bÄde i lÀrarutbildningen och i skolans vÀrld och trots detta arbetar de fyra lÀrarna fortfarande med en av de Àldsta lÀsinlÀrningsmetoderna. Kan det dÄ betyda att ljudmetoden Àr den bÀsta metoden?Nyckelord: lÀsinlÀrning, ljudmetoden, lÀsundervisningshistorik, lÀrarutbildning.

"Ett herrans liv" : en diskursanalytisk studie om skolavslutning i kyrkan

Bakgrund: Det finns skilda uppfattningar om var skolan skall ha skolavlutning inför sommarlovet. Kyrkan som plats för skolavslutning skapar debatt nĂ€r anhĂ€ngare och motstĂ„ndare vill definiera vad skolavslutning i kyrkan Ă€r, bör vara och/eller kan innebĂ€ra. Olika uppfattningar och tolkningar av skolans styrdokument har mynnat ut i att skolavslutning i kyrkan har diskuterats flitigt i media.  Bakgrunden, eller det sĂ„ kallade forskningsproblemet uppstĂ„r just i oenigheten över skolavslutning i kyrkan. Åsiktsströmningar om skolavslutning i kyrkan öppnar upp för att undersöka vilka diskurser som finns i media. Syfte: Syftet med den hĂ€r studien Ă€r att undersöka hur skolavslutning i kyrkan konstrueras och vilka diskurser som framtrĂ€der i artiklar i dagstidningar. Metod: Studien innefattar analys av texter i utvald nyhetsmedia. Kritisk diskursanalys som specifik teori med ansats av socialkonstruktion. Resultat: Resultatet visar att det finns meningsskillnader i frĂ„gan dĂ€r stĂ€llningstagandet producerar förestĂ€llningar och kategoriseringar av motstĂ„ndarna.

Skönlitteratur som ett pedagogiskt redskap i historieundervisningen

Syftet med min uppsats har varit att undersöka hur skönlitteratur kan anvÀndas som ett pedagogiskt redskap i Àmnet historia pÄ gymnasiet. Jag har utgÄtt frÄn svenskÀmnet för att sedan applicera deras metoder och teorier pÄ historia. Genom det har jag kunnat lyfta fram vÀsentliga och anvÀndbara pedagogiska redskap. DÀrefter har jag anvÀnt mig av dessa redskap pÄ tvÄ skönlitterÀra böcker för att för att mer konkret visa hur en lÀrare i historia kan anvÀnda sig av skönlitteratur i sin undervisning. Huvuddelen av min litteratur har handlat om olika didaktiska metoder hur lÀrare kan anvÀnda sig av skönlitteratur i svenska.

Psykoterapeutisk praxis inom barn- och ungdomshabilitering :   VÀgledande erfarenheter

Syftet med denna studie har varit att undersöka gÀllande praxis samt belysa förutsÀttningarna för psykoterapi som behandlingsmetod inom Barn- och ungdomshabiliteringen.Studien bestÄr av tvÄ delar, dels en enkÀtundersökning riktad till fem lÀn, dels intervjuer med ett urval av de personer som berörts av enkÀten, och dÀr uttalat intresse för att intervjuas. Arbete har varit inspirerande och berikande. Vi har fÄtt ta del av en gedigen kunskap och engagemang för psykoterapeutiskt arbete med funktionshindrade barn och ungdomar, och deras förÀldrar/anhöriga. Resultaten visade att det förekommer psykoterapeutiska insatser i olika former pÄ dessa arbetsplatser. Fokuseringen, omfattningen och metoderna varierar mellan arbetsenheterna och yrkesutövarna. VÄr slutsats Àr att det Àr ett mycket gott arbete som utförs, och med stort engagemang sÄvÀl för att arbeta psykoterapeutiskt som för de funktionshindrades rÀtt till detta stöd. Terapiernas fokus var oftast byggande och bearbetande av sjÀlvbild, nÀr det gÀllde barn/ungdomar, och för förÀldrar krisbearbetning och stöd i att hantera svÄrigheter i den nya livssituationen.Terapier för gruppen funktionshindrade mÄste utgÄ frÄn ett brukarperspektiv, dvs. anpassas efter brukarens förmÄga genom en variation av metoder, konkreta tekniker och ökad tydlighet hos terapeuten.Barn- och ungdomshabiliteringen kÀnnetecknas bl a av kontakter under lÄng tid, av teamarbete och en stor variation av insatser.

Through the Shadows in the Garden of Earthly Delights

  Jag minns nÀr man som liten var pÄ besök hos mormors förÀldrar i deras lÀgenhet i Sundbyberg. I vardagsrummet eller salongen hade de en figurin i glaskupa, dÀr satt jag alltid och stirrade, försvann in i fantasins vÀrld, iakttog scenariot med musicerande mÀn i peruk och den sirliga fÀrgrika vegetationen. Figuriner avbildar oftast mÀnniskor eller djur, noggrant utarbetade, i en idealisk vÀrld. Ett fryst ögonblick dÀr allt Àr i harmoni, strÄkarna ljuder och rusdrycken flödar i salongen, bönderna drar sina kÀrror och skördar glatt, mÀnniskor och djur lever i symbios med varandra och naturen. En skönmÄlning som bÄde innehÄller och saknar problematik men Àr samtidigt en intressant tradition dÀr jag kan frossa i referenser och uttryck, kitschiga motiv och inkonsekventa koncept. .

Spel till dans - FrÄn Dansladu till Stockholm Pride

Uppsatsen handlar om mina erfarenheter av att vara dansmusiker och spelman inom svensk folkmusik idag. Under flera Ärs tid har jag fördjupat mig inom spelmansmusiken och har med tiden kÀnt av ett större behov att spela till dans för att nÄ en djupare i respektive tradition. Med fokus pÄ polskedans ska jag utforska vad jag kan utveckla i mitt fiolspel och samtidigt ta reda pÄ hur dansen tas emot av en ny publik. Metoden kommer vara att dokumentera danspelningar- och kurser pÄ olika platser i landet. Jag kommer ocksÄ att hÄlla egna kurser med danspedagoger med rörliga roller-pedagogik i ett projekt som kallas Queerpolska..

Spel till dans- FrÄn Dansladu till Stockholm Pride

Uppsatsen handlar om mina erfarenheter av att vara dansmusiker och spelman inom svensk folkmusik idag. Under flera Ärs tid har jag fördjupat mig inom spelmansmusiken och har med tiden kÀnt av ett större behov att spela till dans för att nÄ en djupare i respektive tradition. Med fokus pÄ polskedans ska jag utforska vad jag kan utveckla i mitt fiolspel och samtidigt ta reda pÄ hur dansen tas emot av en ny publik. Metoden kommer vara att dokumentera danspelningar- och kurser pÄ olika platser i landet. Jag kommer ocksÄ att hÄlla egna kurser med danspedagoger med rörliga roller-pedagogik i ett projekt som kallas Queerpolska..

Presenteras, representeras eller nonchaleras? LÀromedelsanalyser utifrÄn ett internationaliseringsperspektiv

Vi skapas och omskapas i möten dÀr det kulturella har en given plats. Sverige har omskapats frÄn att vara ett relativt etniskt homogent land till en mÄngkulturell nation. VÄrt syfte med detta examensarbete Àr att undersöka hur internationalisering kommuniceras och synliggörs i tvÄ lÀseböcker inriktade mot skolÄr 1. Vi avser att undersöka hur de kommunicerar utifrÄn Lpo-94:s internationaliseringsuppdrag och om böckerna har en kulturell och etnisk mÄngfald. Metoden vi anvÀnder oss av bestÄr av bildanalyser och textanalyser eftersom lÀseböckerna vi valt kommunicerar i bÄda genrerna.

Myter som historieförmedlare : En historiografisk studie som skildrar anvÀndningen av myter i pedagogiska texter i historia mellan 1980 - 2012

Denna studie tar sin utgÄngspunkt i ett historiografiskt perspektiv och undersöker anvÀndningen av myter i historiska pedagogiska texter i lÀromedel för gymnasieskolan som behandlar det antika Grekland mellan 1980 ? 2012. Tidigare forskning visar pÄ att lÀromedel har en central roll i undervisningen och att innehÄllet i pedagogiska texter pÄverkas av de tolkningar som författarna gör. De tolkningar som författarna i sin tur gör kan vara fÀrgade av ideologiska intressen enligt forskning pÄ omrÄdet. Forskning lyfter Àven fram att innehÄllet i historiska pedagogiska texter kan förÀndras som ett resultat av att historieskrivningen Àr i en stÀndig utvecklinsprocess och pÄverkas av sin samtid.

Kvinnliga imamer och kvinnliga katolska prÀster : En komparativ studie mellan kvinnliga imamer och kvinnliga katolska prÀster med fokus pÄ feministiska argument sÄvÀl som de motstÄndsargument som finns runt frÄgan

Problem: NÀr predikan ges inom islam eller katolicismen tillÄts och förvÀntas att bÄde kvinnor och mÀn deltar under islams fredagsbön och den katolska kyrkans mÀssa pÄ söndagar. Dock tillÄts inte kvinnor att leda denna kollektiva bön utan exkluderas frÄn möjligheten att ta upp och diskutera samhÀllsorienterade Àmnen med utgÄngspunkt frÄn liturgi och heliga skrifter. Detta upplevs som ett problem och ett flertal progressiva kvinnor och mÀn vÀrlden över börjar ifrÄgasÀtta denna ordning och vill fÄ till en förÀndring dÀr man och kvinna har lika möjligheter och rÀttigheter inför Gud.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att studera de argument som framförs av företrÀdare för en konservativ diskurs och med företrÀdarna för en feministisk diskurs nÀr det gÀller frÄgan om kvinnliga religiösa ledare under gemensam bön inom islam och katolicismen.Metod: Komparativ litteraturstudie i kombination med hermeneutisk metod.Teoretisk referensram: Liberalfeminism, makt, konservativ och feministisk diskurs.Resultat: De feministiska argumenten Àr ett samtida fenomen som utgÄr frÄn ett universellt betÀnkande om lika möjligheter och rÀttigheter för kvinnor och mÀn. Feministerna krÀver en omtolkning av de heliga skrifterna utifrÄn ett icke-androcentriskt förhÄllningssÀtt för att pÄvisa sin retorik.Den konservativa diskursen utgÄr frÄn patriarkaliska och traditionella argument dÀr de stödjer sig pÄ enskilda passager i de heliga skrifterna och apostelisk tradition för att exkludera kvinnor.Uppsatsen pÄvisar att nÀtverk, Àrvda titlar och tradition betyder mer Àn kunskap i det religiösa sammanhanget. BÄda de undersökta religionerna uppvisar dock en förÀndringshistoria i takt med att samhÀllet förÀndras vilket skulle kunna vara den framtida nyckeln till kvinnornas religiösa ledarroll.Nyckelord: feministisk exegetik, ledarskap, fredagsbön, katolsk mÀssa..

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->