
Sökresultat:
393 Uppsatser om Tourism - Sida 16 av 27
Svenska ungdomars drogturism i Barcelona - en kvalitativ studie om drogturismen i Barcelona
Syftet med denna studie är att undersöka drogturismen från ett fenomenologiskt perspektiv, alltså försöka förstå fenomenet som den upplevs av aktörerna. Baserad på en fältstudie där jag genomför intervjuer så är målet att kunna förklara hur och varför drogturism uppstår. Intervjuer har genomförts med individer som har rest till Barcelona under olika tidsperioder och tagit del av drogscenen. Tidigare studier har visat att semesterresor är vanligt förekommande för att initiera ett drogbruk. En hypotes avseende orsaken till droganvändandet är att resan till semesterorten skulle vara en medveten handling som genomförs med syfte att använda droger, s k drogturism.
Service på Internet ? Hur service erbjuds av företag som säljer resor på Internet
Business across the Internet has increased in recent years and most companies that are selling trips have increased their sales online. Many companies that are selling trips strive for customers to receive and experience a personal service online. The meeting between the client and a webpage service system on the Internet should work. Service encounters are an essential part of the contact between customer and company and play a big part in how the first impression is perceived by the customer. To understand how a service encounter works, meeting face to face, companies need to understand how customers perceive that meeting.
Säkerhetsarbetet i kundens tjänst eller inte?- på ett nöjesfält
Sammanfattning Titel: Säkerhetsarbetet i kundens tjänst eller inte?- på ett nöjesfält Författare: Anja Grönvall, Ida Jensen och Andreas Källström Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur anläggningens hanterande av säkerhet påverkar turistens syn på en turistanläggning. Metod: Vi har utfört en enkätundersökning för att kunna få en uppfattning av hur Lisebergs kunder anser att säkerhetsarbetet fungerar. För att även undersöka hur säkerhetskommunikationen förmedlas till turisten valde vi att genomföra deltagande observationer. För att fånga Lisebergs syn på hur turisten uppfattar och påverkas av säkerhetsarbetet har vi valt att göra en kvalitativ intervju med den marknadsansvarige på Liseberg.
Att berätta historia : En studie om museers verksamhet
The purpose of this essay is to look at how museums design their activities as tourist destinations through the dissemination of history. In order to research this problem we have posed the following questions: How do museums act in order to animate and interpret history? What does the future hold for the museums? In order to find the answers to these questions we have made a deep-going analysis of the activities of four museums, Nordiska Museet, Etnografiska Museet, Historiska Museet and Naturhistoriska Museet. These museums have been analyzed by means of interviews, observations and the study of documents. Our theoretical perspective is informed by a hermeneutic perspective as well as Foucault´s definition of museums as institutions, and the concept of storytelling.
Never heard about Pärnu? - En fallstudie om post-kommunistisk profilering
?Coming from Sweden and you haven?t heard of it?? Detta citat exemplifierar den självbild som det post-kommunistiska profileringsarbetet tenderar att präglas av. Bristen på insikt känns påtaglig under ett möte med en högt uppsatt tjänsteman inom Pärnu Development Department. Denna problematik skall dock inte förlöjligas utan måste sättas i relation till de omständigheter som skapat den.De tidigare socialistiskt präglade staterna har varit tvungna att anpassa sig till markandsekonomin med förändrade efterfrågemönster och nya konkurrenssituationer. Dessa förhållanden kan verka självklara för ett västeuropeiskt land, men för ett post- kommunistiskt land där marknadsföring och destinationsutveckling i princip inte existerat, var de här förutsättningarna något nytt.
SMÅORTSHOTELL - En undersökning om imageskapande.
Problem: Småortshotell har andra förutsättningar än storstadshotell för att kunna överleva. Det gäller både distansen till samt utbudsnivån i hotellen. Den geografiska placeringen gör att resenärer inte passerar dem utan gästerna kommer till småortshotellen för att uppleva deras utbud. Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur småortshotell strategiskt arbetar med imageskapande ur marknadsföringsperspektiv. Frågeställningar: Vilken image vill småortshotellen förmedla?Vilka samarbetsformer har småortshotellen?Vilka underliggande betydelser förmedlar småortshotellen? Metod: Vi har använt oss av kvalitativa metoder som består av två delar, datainsamlingsmetoder och semiotikdokumentanalys.
Historiska återspeglingar : En studie om svensk turismhistoria genom fallstudier på Åre och Mölle
The idea of this thesis emerged from our common interest to explore the life cycle of Swedish tourist destinations. This study has historical features since we tried to identify crucial historical and current push and pull factors, which influenced destinations upturns and downturns. In order to achieve our primary goal and identify those factors, we made two case studies. We chose Åre and Mölle as our cases and these two areas will represent Swedish destinations, and their life cycles, as a whole. The destinations? developing processes and their nowadays profile are not the same as for two hundred years ago which was a reason and motivation that made us start exploring this specific subject.
Lågprisflygets påverkan på regioner : en studie av Stockholm
The purpose of the study is to investigate and elucidate how low-cost airlines can influence and develop Tourism in a region. In order to bring about the purpose the author used two research questions. Have low-cost airlines contributed to regional development? How many additional visitors have low-cost airlines contributed to Stockholm? In order to answer these questions a survey was carried out at Arlanda airport and statistics were collected. The results of the study show that there has been a regional development.
Stranden och det främmande : En undersökning av ?den Andres? roll och tematisering i Alex Garlands The Beach
In this essay I point out that the presence of ?Otherness? plays a key role in the novel The Beach by Alex Garland, and that the text relates to a colonial literary tradition. I?ve mainly used the distinction of Otherness and cultural representation presented by the postcolonial theorist Edward W. Said to guide me.
Malaysia och Thailand som turistdestination : ur ett svenskt perspektiv
Titel: Malaysia och Thailand som turistdestinationer - ur ett svenskt perspektiv.Författare: Isabell Gustavsson & Maria Hovold.Nyckelord: Malaysia, Thailand, destinationsutveckling, massturism och sexturism.Syftet med uppsatsen är att undersöka vad studenter från Linnéuniversitetet i Kalmar har för uppfattningar av turistdestinationen Malaysia. Genom att även jämföra respondenternas uppfattningar om Thailand vill vi nå en djupare förståelse om detta ämne. Vår frågeställning är; vad har studenter från Linnéuniversitetet i Kalmar för uppfattningar av turistdestinationen Malaysia respektive Thailand?Vi har genomfört en kvalitativ studie genom fyra fokusgrupper med studenter från olika fakulteter vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Vi har även intervjuat Stephan Hoffström som är marknadsföringschef på Malaysia Tourism Boards kontor i Stockholm.Studenterna tyckte att Malaysia och Thailand är två länder som erbjuder liknande klimat, stränder och värme.
Dagens hotellbransch : En studie som belyser hur hotell i Stockholm arbetar för att behålla sina gäster
Because of the large supply of information is today's leisure travelers very enlightened and have firsthand knowledge of what can be demanded on a hotel stay. Along with business travelers, who are not price sensitive, they place higher demands on the standards and service they require. It has become increasingly important to attract the visitors in a unique way.The purpose of this study is to reveal those aspects which hotels focus on in their business in order to keep their guests, despite the strong competition and the new demands of the changing hotel industry. The study has examined more closely if the hotels have specific concepts in their approach, if their servicescapes (the environment where the service is assembled) are designed in a unique way to attract visitors and if the hotels have special relationships with their guests.The study is qualitative and in order to answer the purpose has observations of the selected hotels and interviews with managers and receptionists been made.One of the conclusions that we reached is that the most important aspect in the hotels business is their relationship to the guests. Each respective hotel strives to have a special and unique relationship with its guests conveyed by its staff.
Älskar att dansa - varför inte på semestern? En studie om edutainment och dess relation till individens identitetsskapande process i ett turismsammanhang
Vårt syfte med denna uppsats är att bidra till en ökad kunskap om begreppet edutainment samt att vi vill undersöka begreppets applicerbarhet inom turism. Vi vill dessutom utifrån ett kundperspektiv undersöka om och isåfall hur edutainment i ett turismsammanhang kan relateras till människors identitetsskapande process. Med hjälp av den kvalitativa metod vi använt oss av i vårt insamlande av empiriskt material, har vi i vårt arbetssätt tagit vår utgångspunkt i teorin. På så vis har vi genom triangulering i form av en överblickande analys av skriftligt material, kvalitativa intervjuer och en i viss mån kvalitativ enkätundersökning, ämnat ta reda på om teorin går att urskilja i ett empiriskt exempel, varpå vi valt arrangerade dansresor med fokus på salsa. Resenärer efterfrågar idag upplevelsebaserade och kunskapsalstrande nöjesresor, varpå vi menar att begreppet edutainment mer än väl kan appliceras i turismsammanhang.
En spätta med extra utsikt, tack! Hur värde skapas i hotellupplevelsen
Klassisk service managementteori betonar vikten av en god relation mellan företag och gäst för att skapa värde i utförd tjänst. Vi menar att verkligheten är mer komplex är så och att ytterligare en dimension bör läggas till i värdeskapande processen. Vi redovisar denna komplexitet genom en teoretisk skiss, där tre komponenter, plats, gäst och företag tillsammans skapar upplevelserummet. En plats utvecklas genom de tillgängliga tillgångarna, föreställningar och utförda handlingar som finns på platsen. För att företag ska kunna använda sig av platsen i sina upplevelseerbjudanden måste de först uppskatta deras värde samt bli varse om gästernas efterfråga.
Vad lockar kineser till Sverige?
Kinas ekonomi blir allt starkare och i takt med det förbättras också den kinesiska levnadsstandarden. Förbättringarna innebär att fler kineser har råd att resa utomlands och antalet kinesiska turister som reser utomlands ökar för varje år. 2003 var Kina den fjärde största nationen i världen för utrikesresor. World Tourism Organisation uppskattar att år 2020 kommer 100 miljoner kineser att resa utomlands. Sverige är än så länge en liten destination för kineser men det finns ett ökat intresse för de skandinaviska länderna.
Planering och exploatering i fjällnära natur
Detta kandidatarbete handlar om planering, exploatering och naturvärden i den
svenska fjälen. Syftet med denna uppsats är att studera och analysera hur
planering och exploatering i de svenska fjällen påverkar den naturmiljön som
finns där. En del av syftet består av att studera hur turismen påverkar
planeringen, en annan del är att se hur naturmiljön påverkas av exploateringar.
Genom exempel i från den planerade exploateringen av Rödkullen i Åre kommun
skall problem och möjligheter som kan uppkomma vid planering och exploatering
belysas. En fallstudie har gjorts på Rödkullen i Åre, ett naturområde som inom
snar framtid ska exploateras.