Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 65 av 73

"Jag kÀnde det sjÀlv, att jag inte var sÄ duktig". En fenomenologisk studie om hur elevers lÀs- och skrivsvÄrigheter kan ha pÄverkat deras sjÀlvbild och identitet

Syfte: Syftet med studien Àr att fÄ en fördjupad förstÄelse för vilka skolerfarenheter fem ele-ver med dyslexidiagnos i Ärskurs 6 har, samt vilken betydelse deras lÀs- och skrivsvÄrigheter har för elevernas sjÀlvbild och identitet. Studien belyser ocksÄ ett framtidsperspektiv. Vilka tankar har eleverna inför den kommande högstadieperioden?De problemfrÄgor studien försöker besvara Àr:o Vilka skolerfarenheter har eleverna?o Hur visar elevernas utsagor att deras sjÀlvbild och identitet sÄg ut under lÄg- och mellanstadiet?o Hur ser sambandet ut mellan elevernas skolerfarenheter och sjÀlvbild och identitet ut?o Vad innebÀr en dyslexi-diagnos för eleverna och vilken betydelse har den för elevernas sjÀlvbild och identitet?o Hur ser eleverna pÄ sin framtida högstadieperiod?Teori: Studiens teoretiska utgÄngspunkt Àr den symboliska interaktionismen, vilken hjÀlper oss att förstÄ skeenden i den sociala verkligheten. Att interagera med sprÄk innebÀr bÄde det verbala som det icke verbala sprÄket.

SmÄ barn nÀrmar sig lÀsning och skrivning : ur ett svenskt forskningsperspektiv

Denna litteraturstudie handlar om hur det gÄr till nÀr smÄ barn nÀrmar sig lÀsning och skrivning. Syftet med studien har varit att undersöka hur svenska forskare resonerar kring förskolebarns tidiga lÀsning och skrivning. Avhandlingar och litteratur har valts ut och studerats med fokus pÄ de yngre barnen som Ànnu inte börjat skolan. Undersökningen visade bl.a. att forskning om lÀsning och skrivning i förskolan inte finns i lika stor utstrÀckning som forskning om barn som redan börjat skolan.Resultatet visar att barn i de flesta fall genomgÄr olika faser under processen mot mÄlet att bli en lÀsande och skrivande person.

LÀsinterventioners pÄverkan pÄ elevers sjÀlvbild och motivation

ProblemomrÄde: Alla elever fÄr idag inte det stöd och de förutsÀttningar de behöver för att utveckla sin lÀsning och skrivning pÄ bÀsta sÀtt. UpptÀckt av lÀs- och skrivsvÄrigheter samt tidiga insatser har stor betydelse för elevernas fortsatta lÀs- och skrivutveckling men Àven för deras sjÀlvbild och motivation. FÄ studier har undersökt hur och om lÀsinterventioner pÄverkar elevers sjÀlvbild och motivation. Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur lÀsinterventioner kan pÄverka elevers lÀsförmÄga samt hur elever upplever lÀsinterventionens pÄverkan pÄ sjÀlvbild, motivation och syn pÄ sig sjÀlva som lÀsare. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur utvecklas elevens avkodning av en lÀsintervention? Hur upplever eleven lÀsinterventionens pÄverkan pÄ lÀsförmÄga och instÀllning till lÀsning? Hur upplever eleven lÀsinterventionens pÄverkan pÄ sjÀlvbild och motivation? Teoretisk ram och metod: VÄr studie grundar sig i sociokulturella och socialpsykologiska teorier samt specialpedagogiska perspektiv.

Akustikdriven trÀkonstruktionsutformning för Studio Acusticum: estetik, akustik och teknik för ett konsertsalstak

Examensarbetet, som Àr en del av det tidiga skedet i projekteringen av Studio Acusticum, syftar till att ta fram konceptuella trÀtakskonstruktioner för en konsertsal. Arbetet behandlar estetik, akustik och teknik. Studio Acusticum kommer att byggas i anslutning till PiteÄ Musikhögskola och Àr en del av en vision: att bli en av Europas mest spÀnnande och innovativa mötesplatser för musik, media och teknik. Tanken Àr att utforma en konsertsal med en annorlunda trÀkonstruktion och akustik i vÀrldsklass. Begreppet akustik Àr inte entydigt utan kan delas upp i en fysikalisk och en psykologisk del.

Vilka faktorer bör undersökas vid beslut om projektnedlÀggning? : En fallstudie av Scanias utvecklingsprojekt

Forsknings- och utvecklingsprojekts syfte Àr att tillföra nÄgot till företaget vare sig det Àr ny teknik, en produkt eller tjÀnst. NÀr ett projekt riskerar att inte resultera i uppsatta mÄl bör en utvÀrdering av projektet ligga till grund för beslut om fortsatt arbete eller nedlÀggning. Syftet med, i rapporten beskrivet arbete, var att belysa de faktorer som bör beaktas inför ett beslut om eventuell nedlÀggning av ett projekt. För att undersöka frÄgestÀllningen har en litteraturstudie samt en intervju genomförts med inköpsansvarige Roberth Harju angÄende Scanias forsknings- och utvecklingsprojekt. Litteraturstudien har genomförts med avsikt att undersöka vilka faktorer som bör utvÀrderas i samband med en projektnedlÀggning.

FörlossningsvÄrdens betydelse för amningsstarten : Upplevelser och faktorer ur barnmorskans perspektiv

I barnmorskans kompetensomrÄde ingÄr att frÀmja tidig amningsstart och ge amningsstöd under barnets första vakenhetsperiod strax efter födelsen. Det finns evidens för att tidig amningsstart leder till helamning under en lÀngre tidsperiod. Det Àr dÀrför viktigt att den första amningen sker inom 120 minuter efter barnets födelse. Förlossningsbarnmorskans stöd i samband med den första amningen har stor betydelse för att detta ska möjliggöras. I föreliggande studie beskrivs en rad faktorer som bÄde stör och frÀmjar den tidiga amningsstarten.

Anhörigas upplevelse av att leva med en tonÄring med missbruksproblemmatik

BakgrundI Sverige sker en ökning av Cannabis bruk bland tonÄringar. Rapporter uttrycker oro över att tonÄringar kommer att bli beroende. Bakom varje tonÄring finns anhöriga, förÀldrar eller syskon, som kan utveckla ett medberoende. Medberoende personer lÄter sig ofta styras av personen som missbrukar och tappar dÀrför mÄnga gÄnger fokus pÄ sig sjÀlv och sitt eget vÀlbefinnande. Genom livsvÀrldsteorin betonas mÀnniskans upplevelser och erfarenheter i hennes dagliga liv.

Programbyten i gymnasieskolan. En fallstudie ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Syfte: Studien syftade till att kartlÀgga programbyten pÄ en gymnasieskola och dess orsaker för att öka kunskapen om hur gymnasieskolan kan arbeta för att öka elevers mÄluppfyllelse i samband med programbyten. Elever som byter program Àr överrepresenterade i den elevgrupp som Àr i behov av sÀrskilt stöd. DÄ gymnasieskolans stöd anses mer reaktivt Àn proaktivt behöver förebyggande insatser utvecklas.Teori: Resultaten diskuteras genom det specialpedagogiska dilemmaperspektivet, i vilket lösningen till det uppkomna dilemmat skapas i förhÄllandet mellan elevers individuella behov, skolans organisation och utbildningspolitikens styrdokument.Metod: Studien Àr en explorativ fallstudie i en kommunal gymnasieskola med 12 nationella program. Fallstudien Àr uppbyggd av tre delar; en kvantitativ datainsamling av skolans elevdatabaser, en undersökande enkÀt bland tio elever som bytt program och en fokusgruppintervju bland elva av skolans programledare. Resultat: Skolan har flest byten frÄn de högskoleförberedande programmen och avhoppen sker oftare frÄn de yrkesförberedande programmen.

Inköpsmetoder för prefabricerade betongstommar: JÀmnförande studie av total och delad entreprenad

Anledning till studiens initiativtagande Ă€r att det inom omrĂ„det inköp av prefabricerade betongstommar saknas riktlinjer för hur alternativa entreprenadformer skall behandlas. I ett byggprojekt stĂ„r stommen för cirka 15-25 % av totalkostnaden för ett byggprojekt. År 2008 köpte Skanska in prefabricerade betongstommar för en summa av 815 miljoner kronor. I 50 projekt uppgick stomkostnaderna över 10 miljoner kronor och stod för 71 % av totalkostnaden för det Ă„rets stominköp. Om entreprenadformen kan pĂ„verka resultatet sĂ„ Ă€r det stora kostnader som kan minskas.

LÀttlÀst och svÄrlÀst Analys av texter frÄn fyra dagar i grundskolans mellanÄr

Detta arbete ingÄr i GAFFEL-projektet, som stÄr för Genrearbete för flersprÄkiga elever, och Àr ett forskningsprojekt i samverkan mellan Institutet för svenska som andrasprÄk (ISA), Göteborgs universitet, och skolor i nordost i Göteborg under 2009/2010. GAFFEL-projektet, i vilket jag ingÄtt tillsammans med Per Holmberg och Eva Lundin, kartlÀgger tidiga skolÄrs skriftliga genrerepertoar. Min del i projektet har varit att analysera de texter, som eleverna i klass 4A, 4B och 5A mötte under fyra skoldagar under vÄrterminen 2010 och undersöka vad det Àr i texternas sprÄk som kan göra dessa texter svÄr- respektive lÀttlÀsta. Samtliga texter Àr av berÀttande karaktÀr förutom en faktatext ur Boken om Sverige. Denna text upplevdes av eleverna i klass 4A som allra svÄrast.

Visionen om en ny mÀnniska : En postkolonial studie av identitet och vÀrldsbild inom pingstmission i Tanzania

Jag har hÀvdat att religiösa och sekulÀra ideal smÀlter samman, och att ett fenomen inte kan tolkas separat frÄn det sammanhang i vilket det har skapats. Missionen har vuxit fram i relation till vÀsterlÀndska förestÀllningar. Jag har genom min undersökning identifierat tydliga kopplingar i missionÀrernas förestÀllningsvÀrld till kalvinismen, till kapitalismens grundtankar och till grundlÀggande tankesystem i den koloniala diskursen. Trots att missionen i praktiken har lÀmnat över ledande positioner i fÀlt till tanzaner, Àr missionÀrernas tankevÀrld fortfarande tydligt prÀglad av den diskurs som formade den tidiga missionen. Jag har analyserat missionÀrernas identitet och sjÀlvbild, samt dennes bild av sinatanzanska medarbetare. Dessa bygger pÄ konstruktionen av det Annorlunda som motsats tillsjÀlvbilden.

Laborativt material i den tidiga matematikundervisningen : En studie utifrÄn ett undervisnings- och lÀrarperspektiv

Resultatet frÄn de internationella studierna TIMSS (2011) och PISA (2012) visar att svenska elevers matematikkunskaper försÀmrats över tid. Detta i relation till övriga deltagande lÀnder. Vanligen prÀglas matematikundervisningen av fÄ inslag av variation och lÀroboksstyrd undervisning dominerar. BÄde litteratur och forskning framhÀver laborativt material som ett redskap för att konkretisera abstrakt matematik. Dock tydliggörs betydelsen av lÀrares reflektion gÀllande denna undervisningsform.

3D och kommunal fysisk planering

PÄ senare Är har tekniker för 3D-visualisering fÄtt ett allt mer utbrett anvÀndande inom kommunal fysisk planering. Detta, plus att jag sjÀlv anvÀnder tekniken i mitt dagliga arbete som planarkitekt, vÀckte frÄgor kring skÀlet till införandet av tekniken, vilka beslut och förvÀntningar som legat till grund för införandet och vilket forskningsstöd tekniken har, vad gÀller visualisering, tydlighet och kommunicerbarhet i planarbetet. Detta examensarbete i Fysisk planering vid BTH, vill belysa dessa frÄgor. Arbetet bestÄr av litteratursökning efter adekvat forskning i Àmnet, en enkÀt stÀlld till ett litet urval av anstÀllda och politiker i fyra kommuner som Àr medlemmar i ett 3D nÀtverk, en dokumentsökning pÄ samma kommuners hemsidor samt en kompletterande enkÀtundersökning bland planarkitekter i fem andra kommuner som inte Àr medlemmar i ovan nÀmnda nÀtverk. Forskningsstöd för effektiviteten i eller för- och nackdelar med att anvÀnda 3D-modeller för ökad förstÄelse och kommunikation mellan tjÀnstemÀn och politiker samt med allmÀnheten, i samband med kommunal fysisk planering, saknas.

Rösten som resurs : En kvalitativ studie om samspelsutveckling med fokus pÄ röstens betydelse för kommunikationen tillsammans med en person med medfödd dövblindhet

Personer med dövblindhet saknar helt eller delvis tvÄ av de sinnen, nÀmligen synen och hörseln, som andra redan frÄn födseln anvÀnder för att etablera samspel. Detta faktum pÄverkar och medför svÄrigheter redan i det tidiga samspelet och följer sedan personen genom hela livet om inte kunskaper inom omrÄdet tas tillvara och utvecklas. Kommunikationsutveckling som inte prioriteras leder ofta till deprivationer som passivitet, aggressivitet och sociala eller emotionella problem.Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka de faktorer som Àr av betydelse och kan ge personer medmedfödd dövblindhet med hörselrester grundlÀggande förutsÀttningar för samspelsutvecklingen dÀr röstenkan ses som en kompletterande kommunikativ resurs. Studien avser att undersöka hur rösten kan stödjasamspelet mellan en dövblind person och dennes samspelspartners, impressivt och expressivt, och om dettai sin tur kan upprÀtthÄlla samspelet och pÄ sÄ sÀtt skapa utveckling.Eftersom dövblindhet för de flesta Àr ett okÀnt begrepp har det varit av största vikt att bÄde förklara ochförtydliga begreppet bÄde via definition och men ocksÄ vad dövblindheten som funktionsnedsÀttninginnebÀr vilket beskrivits i bÄde bakgrunden och i litteraturgenomgÄngen. LitteraturgenomgÄngen ger ocksÄen allmÀn och grundlig teoretisk bas till undersökningen vad det gÀller lÀrande, samspel ochkommunikation.

Liten och Rund - Barns övervikt och fetma, vÄrdens vÀxande problem

Bakgrund: Fetma och övervikt hos barn Àr ett ökande problem för vÄrden och samhÀllet, det kan leda till följdsjukdomar lÀngre fram i livet hos barnen och det minskar vÀlbefinnandet. Riskfaktorer för barnfetma Àr bland annat överviktiga förÀldrar, livsstil, kostvanor, fysisk inaktivitet och socioekonomisk status. HÀlsofrÀmjande arbete mot fetma samt tidiga insatser har betydelse för att barnet ska fÄ god hÀlsa. Sjuksköterskan har en viktig roll i att ge information, undervisning och motivation till hela familjen. För att förÀndra barnets situation krÀvs ett engagemang frÄn hela familjen.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->