Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 30 av 73

VÀnstervÄg blir högervÄg -En studie av riksdagsvalens slutdebatter 1976, 82, 91 och 94

Syftet med föreliggande undersökning Àr att utröna huruvida det skett en förskjutning av den ideologiska hegemonins ramar skönjbar i slutdebatterna inför riksdagsvalen 1976, 1982, 1991 samt 1994. Vidare sÀtts denna eventuella förskjutningen i relation till de ekonomiska kriser som Sverige genomled under 1970-talet och det tidiga 1990-talet. För att utröna skiftningar i den ideologiska hegemonin analyseras partiledarnas framtrÀdande mot bakgrund av Ljunggrens definition av vad som utgör en ideologi. Jag fann att det skett en förÀndring i vad som ryms inom den ideologiska hegemonins ramar. Vikten av att framstÄ som regeringsdugliga har ökat och debatterna har Àven i viss mÄn avideologiserats.

Vilken matematikundervisning Àr relevantpÄ högstadiets grundsÀrskola?

Syftet med denna studie Ă€r att undersöka om man som lĂ€rare bedriver en matematikundervisning med sĂ€rskoleelever som bĂ€st gagnar eleverna för att klara sig sĂ„ bra som möjligt i vardagslivet. Tidigare forskning har visat att uppstĂ€llningar av multiplikation och division Ă€r mer komplexa Ă€n man tidigare insett. AnvĂ€ndningen av minirĂ€knare i de tidiga skolĂ„ren stĂ€rker ofta problemlösningsförmĂ„gan och begreppsuppfattningen utan att försĂ€mra förmĂ„gan till skriftliga berĂ€kningar. Med hjĂ€lp av intervjuer av elever pĂ„ grundsĂ€rskolans högstadium har jag velat undersöka pĂ„ vilken nivĂ„ i matematiken eleverna befinner sig pĂ„ nĂ€r det gĂ€ller multiplikation/division. Åtta elever fick cirka sju uppgifter att lösa.

Uppgradera befintlig bergvÀrmekÀlla med en ny vÀrmepump

BergvÀrme har lÀnge varit populÀrt i Sveriges kalla klimat som ett hÄllbart energiutvinningsalternativ. Individer som var tidiga med att installera bergvÀrme börjar idag behöva byta ut sina vÀrmepumpar. En förnyad standard med vÀrmepumpar dimensionerade för att klara en större andel av hushÄllets maximala effektbehov kan dock medföra problem vid ett nyinköp. En för hög effekt i vÀrmepumpen i ett för kort borrhÄl kan sÀnka borrhÄlstemperaturen och försÀmra vÀrmefaktorn för systemet. Detta projekt undersöker temperatursÀnkningen i borrhÄlet vid installation av en ny vÀrmepump i ett gammalt system.

Utvecklingen av öga-handkoordination hos för tidigt födda barn frÄn 10 mÄnader till 18 Är

Forskning visar att för tidigt födda barn har problem inom en rad kognitiva omrĂ„den. Denna undersökning syftar till att belysa utvecklingen av öga-handkoordination med hjĂ€lp av data insamlade vid 10 mĂ„n, 5 Âœ och 18 Ă„rs Ă„lder inom Stockholm Neonatal Project. Resultaten visade pĂ„ skillnader i öga-handkoordination mellan prematurfödda och kontroller vid alla mĂ€tpunkter. Endast ett svagt samband mellan Griffiths? D-skala vid 10 mĂ„nader och senare testningar med VMI faststĂ€lldes.

SprÄk Àr allt : Hur förskollÀrare kan arbeta för att frÀmja barns sprÄkutveckling

Studien syftar till att undersöka hur förskollĂ€rare arbetar med att frĂ€mja barns sprĂ„kutveckling i förskolan utifrĂ„n barns olika förutsĂ€ttningar.  Fokus i studien Ă€r att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Öjaby- metoden) och en förskola som arbetar ?traditionellt? med sprĂ„kutveckling utan nĂ„gon specifik metod. Jag tar ocksĂ„ upp de olikheter som kan finnas i barns sprĂ„k och vikten av att barn fĂ„r sitt sprĂ„k stimulerat pĂ„ en rad olika sĂ€tt. BĂ„de i hemmet och i förskolan.För att undersöka detta har jag anvĂ€nt mig av en kvalitativ ansats dĂ€r jag intervjuade fyra förskollĂ€rare. TvĂ„ förskollĂ€rare pĂ„ en traditionell förskola och tvĂ„ pĂ„ en förskola som arbetar med förhĂ„llningssĂ€ttet tidig lĂ€s- och skrift.I resultatet framkom det att förskollĂ€rarna Ă€r vĂ€l medvetna om sprĂ„ket och det Ă€r verkligen nĂ„got som de arbetar med pĂ„ mĂ„nga olika och kreativa sĂ€tt.

Hur arbetar förskollÀrare med barnlitteratur i förskolan utifrÄn LÀroplanen?

AbstractBarns litterÀra intresse skapas i de tidiga Ären. Förskolan har del i detta intresseskapande. Genom att lÀrarna pÄ förskolan anvÀnder en pedagogisk teori eller planerat arbete med barnlitteratur kan de göra skillnaden för om barn tar till sig denna kulturform.Det svenska skolsystemets mÄl Àr att eleverna skall lÀra sig alla sÀtt sprÄket kan anvÀndas pÄ.Vi hade som syfte att försöka förstÄ hur förskollÀrare arbetar med att förankra barnlitteratur hos barn inom förskolan utifrÄn LÀroplanens direktiv. För att kunna fÄ information om detta arbete gjorde vi en undersökning bestÄende av fyra kvalitativa intervjuer med förskollÀrare. Resultatet vi fick fram ur intervjuerna var att arbete med barnlitteratur görs omedvetet frÄn LÀroplanen.

Hur ser en produkt med stor marknadspotential ut som stimulerar kreativitet?

Medvetenheten att det krÀvs kreativitet för att nÄ framgÄng Àr idag stor. Trotts medvetenheten har företag svÄrt med implementeringen av kreativitet pÄ daglig basis och fÄ jobbar aktivt med att öva upp sitt eget kreativa tÀnkande. Kreativitet krÀver kontinuerligt jobb med det kreativa tÀnkandet, trÀning krÀvs för att lyckas göra nya kopplingar, associera ihop till synes ologiska ÀmnesomrÄden och finna samband.I dag finns det kreativa övningar som Àr framtagna för att stimulera kreativitet, öva upp vÀxelvis divergent- och konvergent tÀnkande och generera unika idéer. Problemet Àr att övningarna anvÀnds alldeles för sÀllan, fÄ anvÀnder dem av egen fri vilja och att de oftast Àr primÀrt konstruerade för att anvÀndas i grupp vilket inte alltid finns tillfÀlle för.Denna rapport visar hur jag, Linn WestanbÀck, genom en strukturerad process med ovisst utfall har arbetat fram idéer och ramar för en produkt med stor marknadspotential som stimulerar kreativitet med mÄlet ett slutgiltigt produktkoncept.Projektet har resulterat i Ideawalk- en mobilapplikation som vÀgleder dig till att generera unika idéer, en vidareutveckling av den beprövade kreativa övningen Tankepromenad. AnvÀndandet av teknik som finns eller kan implementeras i dagens mobiltelefoner har möjliggjort ny konstruktion.

Kvinnlig lyrik, manlig kritik : En studie av mottagandet av, och diskussionen kring Katarina Frostensons och Ann JĂ€derlunds tidiga diktsamlingar.

En förutsÀttning för att elever ska kunna tillÀgna sig kunskap Àr att de förstÄr det som lÀrarna sÀger. I denna studie har en grupp gymnasieelever fÄtt delge sina uppfattningar om sina lÀrares sÀtt att tala i undervisningen genom att besvara en enkÀt. Syftet har varit att undersöka elevernas uppfattningar om undervisningssprÄket, vilka eventuella skillnader som finns mellan olika lÀrares sprÄk och om lÀrarnas undervisningssprÄk pÄverkar elevernas studier.Studien visar att eleverna generellt Àr positiva till lÀrares sÀtt att tala, men att mÄnga av dem inte alltid förstÄr vad lÀrarna sÀger. Eleverna ger dÀrmed uttryck för att vara beroende av lÀrarnas undervisningssprÄk och menar att det pÄverkar deras motivation, lust att lyssna och i slutÀndan ocksÄ deras inlÀrning. .

Kommersialisering av affÀrsidéer - En fallstudie pÄ nystartade, tekniska, innovativa företag

Bakgrund och problem: Att omvandla en affÀrsidé till en definierad produkt som marknaden efterfrÄgar och Àr villig att betala för innebÀr att fÄ affÀrsidén kommersialiserad. Detta kommersialiseringsarbete framstÀlls som kritiskt för nystartade, tekniska, innovativa företags fortsatta utveckling och överlevnad. Finansiering i form av kapital Àr en förutsÀttning för att dessa företag skall kunna hitta potentiella kunder pÄ en marknad. Problemdiskussionen lyfter ocksÄ fram produktutveckling tillsammans med kund som speciellt viktig för denna typ av företag. Författarna genomförde en förstudie pÄ ett sÄdant företag som visade att kommersialiseringsarbetet kan bli utdraget och krÀva flera upprepade försök.

LĂ€roboken i matematik - ur ett genusperspektiv

Studien vill belysa hur genusfrĂ„gan i lĂ€roböcker i Ă„r nio har framstĂ€llts efter skolreformerna 1969 respektive 1994. Är pojkar och flickor, kvinnor och mĂ€n ensidigt eller stereotypt framstĂ€llda? Undersökningen koncentrerar sig frĂ€mst pĂ„ analys av bilder och text i lĂ€roböckerna och den innefattar tvĂ„ lĂ€roböcker frĂ„n varje lĂ€roplansreform dĂ€r antal avbildade kvinnor och mĂ€n, antal kvinno- respektive mansrelaterade ord samt kvinnliga och manliga sysslor rĂ€knats. Studien visar att flickor fĂ„r lite utrymme i de tidiga lĂ€roböckerna men att det i de moderna snarare rĂ„der jĂ€mvikt i fördelningen av de bĂ„da könen. NĂ€r det gĂ€ller utövande sysslor infinner sig en förskjutning frĂ„n kvinnor i kvinnliga sysslor i de Ă€ldre lĂ€roböckerna mot kvinnor i manliga sysslor i de moderna böckerna.

Hydraulisk och hydrologisk dagvattenmodellering i tidiga planskeden: Fallstudie med undersökning av framtida förÀndringar

Den senaste tidens utveckling av modelleringsverktygen pÄ marknaden har öppnat upp för VArelaterade tillÀmpningar i mÄnga avseenden. Dagvattenmodellering i stadsplaneringsprocessen bedöms ge betydelsefull information som kan ligga tillgrund för beslutsunderlag i tidiga planskeden.Syftet med föreliggande arbete Àr att undersöka vilka effekter framtida förÀndringar har pÄ den hydrauliska kapaciteten i ett urbant dagvattensystem. Framtida förÀndringar som avses Àr: (1) KlimatförÀndring ? som ökad regnintensitet,(2) Urbanisering - som ökning av andelen hÄrdgjorda ytor och (3) FörÀndring av ledningsnÀtets kondition ? som reducerad genomströmning. MÄlet Àr att ge förslag pÄ hur denna typ av information/undersökning kan anvÀndas tidigt i planeringsprocessen och dÀrmed öka möjligheten att skapa och upprÀtthÄlla en hÄllbar stadsmiljö.

LÀkemedelsmissbruk hos sjuksköterskor: En litteraturstudie

Vid ett lÀkemedelsmissbruk hos en sjuksköterska kan den egna hÀlsa och patientsÀkerheten pÄverkas negativt och detta kan leda till konsekvenser i relationen till patient och kollegor. Syftet med denna studie var att beskriva den kunskap som finns om lÀkemedelsmissbruk bland sjuksköterskor. En integrerad litteraturöversikt med bÄde kvalitativa och kvantitativa studier genomfördes och den baserades pÄ 13 vetenskapliga artiklar som besvarar fem frÄgestÀllningar. Resultatet visar att lÀkemedelsmissbruk hos sjuksköterskor Àr ett vanligare problem i jÀmförelse med icke hÀlso- och sjukvÄrdspersonal. Det Àr ofta patienterna som blir drabbade dÄ sjuksköterskan som missbrukar lÀkemedel tar patienters lÀkemedel.

LÀrares olika kunskaper inom NO : En litteraturstudie om relationen mellan Àmnes- och pedagogisk kunskap hos grundskolelÀrare de tidiga Ären

Eftersom att samhÀllet förÀndras stÀlls nya krav pÄ vad lÀskunnighet innebÀr. Bilder omgeross stÀndigt och förmedlar budskap i lika hög grad som skriven text enligt det vidgadetextbegreppet. Syftet med litteraturstudien var att undersöka vad forskningen sÀger omeffekterna av anvÀndandet av bilder i samband med lÀsutveckling med utgÄngspunkt ilÀrandepotential för eleverna.Artiklarna var Ätta till antalet och innefattade fem kvantitativa undersökningar och trelitteraturstudier. De teman som har betydelse Àr i de kvantitativa artiklarna; inferenser,arbetsminne, ögonfixering, bildpreferenser, fysisk interaktion med bilder samt lÀsförstÄelse. Ilitteraturstudierna identifierades 4 olika teman; lÀrarens roll, meningsskapande genom bildoch text, elevers utveckling och vÄr tids krav.

Socioekonomiska faktorers pÄverkan pÄ förskoleklasselevers tidiga matematiska fÀrdigheter och samband mellan dessa fÀrdigheter, kön och sprÄklig förmÄga - en kvantitativ studie

Undersökningens syfte var att studera om det finns nÄgon skillnad mellan elevers resultat i matematik beroende pÄ vilket socioekonomiskt skolomrÄde de bor i efter att de har lÀmnat förskolan och börjat i förskoleklass, men Àven att se om det finns ett samband mellan elevernas sprÄkliga förmÄga, kön och aritmetisk förmÄga i början av förskoleklass.Studiens resultat visar att elever frÄn omrÄden med svag socioekonomisk status hade generellt sÀmre matematiska kunskaper och fÀrdigheter och grundlÀggande sprÄklig förmÄga jÀmfört med elever frÄn omrÄden med god socioekonomisk status. Resultatet visar ocksÄ att elevers sprÄkliga förmÄga har betydelse för den förberedande aritmetiska förmÄgan. I analysen av den sprÄkliga förmÄgan Àr det framförallt den fonologiska förmÄgan som Àr avgörande för den förberedande aritmetiska förmÄgan..

Specialpedagogik och mÄluppfyllelse : En intervjustudie som belyser processer som leder till att kunskapsmÄlen i svenska uppnÄs

SammanfattningStudien initierades av att det Àr mÄnga elever i dagens grundskola som inte uppnÄr mÄlen i svenska trots specialpedagogiska insatser.Syftet med studien Àr att undersöka hur det specialpedagogiska stödet ges till de elever som inte nÄr mÄlen i svenska och dessutom att belysa de processer som leder till att det specialpedagogiska stödet ger positiva resultat.Studien Àr en kvalitativ intervjustudie dÀr datainsamlingen gjordes genom nio halvstrukturerade intervjuer pÄ fyra olika skolor i en svensk kommun.Respondenterna Àr utvecklingsledare, rektorer, specialpedagoger och klasslÀrare som sammantaget representerar organisations-, grupp- och individnivÄ. Sammanlagt genomfördes nio intervjuer.Resultatet av studien pekar Ät att tidiga insatser, goda metoder, motiverade elever, god sjÀlvkÀnsla och bra hjÀlpmedel Àr framgÄngsfaktorer som enligt respondenterna leder till att mÄnga elever i behov av sÀrskilt stöd nÄr grundskolans kunskapsmÄl i svenska..

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->