Sök:

Vilken matematikundervisning är relevantpå högstadiets grundsärskola?


Syftet med denna studie är att undersöka om man som lärare bedriver en matematikundervisning med särskoleelever som bäst gagnar eleverna för att klara sig så bra som möjligt i vardagslivet. Tidigare forskning har visat att uppställningar av multiplikation och division är mer komplexa än man tidigare insett. Användningen av miniräknare i de tidiga skolåren stärker ofta problemlösningsförmågan och begreppsuppfattningen utan att försämra förmågan till skriftliga beräkningar. Med hjälp av intervjuer av elever på grundsärskolans högstadium har jag velat undersöka på vilken nivå i matematiken eleverna befinner sig på när det gäller multiplikation/division. Åtta elever fick cirka sju uppgifter att lösa. Resultatet visar att när eleverna får lösa välkända problem på ett laborativt sätt och med hjälp av miniräknare klarar de betydligt svårare uppgifter än annars. Min studie visar också att nya läromedel som är anpassade till ett laborativt arbetssätt och tekniska hjälpmedel i enlighet med läroplanen behövs för dessa elever.

Författare

Ingegerd Walfridsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..