
Sökresultat:
1699 Uppsatser om Tidig intervention - Sida 4 av 114
Tidig engelskundervisning : ett utvecklingsprojekt i förskoleklass
Detta utvecklingsprojekt syftar till att undersöka hur mottagliga barn i förskoleklass är för engelskundervisning samt undersöka vilka aktiviteter som lämpar sig i undervisning för barn i 6-årsåldern. .
Hälsoeffekter av patientundervisning och läkemedelsanvändning vid Parkinsons sjukdom
AbstractBackgroundParkinson?s disease is a chronically not curable progressive disease that leads to different degrees of disability. Controlled studies on how patient education influences subjective health in Parkinson?s disease are lacking.AimThe aim of this study was to examine the influence patient education had on drug requirements and on subjective health status of persons with Parkinson?s disease.MethodologyA short form of Health Survey, SF-12, was used to measure perceived health. SF-12 was administered before and one month after patient education (intervention group; n= 48), and in waiting list control (n= 48).
Blivande mammors graviditetsrelaterade oro, beslutskonflikt samt tillfredsställelse med informationen i samband med tidig fosterdiagnostik- : är det av betydelse att vara överens med sin partner?
Bakgrund Tidig fosterdiagnostik är en undersökning med syfte att upptäcka eventuella kromosomavvikelser i fostret. Föräldrar kan komma att ställas inför flera svåra val under graviditeten. För att göra ett informerat val avseende tidig fosterdiagnostik krävs god information till de blivande föräldrarna från vårdgivaren. Syfte I denna studie undersöks om paret är överens eller inte avseende informerat val och huruvida det påverkar kvinnans graviditetsrelaterade oro, beslutskonflikt, nöjdhet med informationssamtalet samt om det påverkar hennes beslut att göra tidig fosterdiagnostik.Metod Femtiotre kvinnor, tidigt in i sin graviditet, deltog i studien. Kvinnorna delades upp i två grupper, där den ena var överens med sin partner avseende informerat val och den andra inte.
Kontaktfamiljsinsatsen : Unga vuxnas upplevelser av insatsen kontaktfamilj som barn
The purpose of this study was to describe and analyse a group of young adults? childhood experiences of the intervention "contact family". The used methods were qualitative interviews and a standardised formulary with life questions, to strengthen the interviews and to compare data. The theoretical frame was taken from Bronfenbrenner?s child development theory and Antonovsky?s salutogenic perspective, which we supplemented with Hilchen Sommerschild?s theory about the "conditions of control".
Mödrars upplevelse av tidig hemgång efter förlossning i Sverige : En systematisk litteraturstudie
Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att beskriva mödrars upplevelse av tidig hemgång efter förlossning i Sverige. Artikelsökning gjordes i databaserna Elin@Dalarna, PubMed, Blackwell Synergy och SveMed+. Studierna skulle vara vetenskapliga och gjorda i Sverige. Kvalitativa och kvantitativa granskningsmallar användes vid kvalitetsanalysen av artiklarna. Totalt ingick 15 artiklar.
Kosovointerventionen ? illegal men legitim? : En fallstudie av NATO:s intervention i Kosovo med etiken i centrum
Trots lagar, nationella som internationella, återkommer diskussionen om etik vid militära interventioner. Uppsatsen handlar om huruvida NATO:s intervention i Kosovo levde upp till etiska lagar kring militära interventioner samt om normativa teorier fortfarande är relevanta och lämnas utrymme idag.Syftet med uppsatsen är att se om det fortfarande finns utrymme idag för normativa teorier, såsom den etiska teorin just war theory, och om dessa är rimliga att använda. Uppsatsen använder fallstudien Kosovo som exempel och analyserar samtidigt hur denna intervention lever upp till de nio punkterna i teorin.Kvalitativ textanalys samt fallstudie av Kosovo har använts som metoder och just war theory har använts som teori.Resultatet visar att sju av nio punkter helt eller till stor del levdes upp till under NATO:s intervention i Kosovo, och att de resterande två till viss del levdes upp till. Undersökningen påvisar också att normativa teorier lämnas utrymme idag, och att teorin fortfarande kan vara relevant, om än med lite modifikation..
Engelskinlärning i förskolan och grundskolans tidiga år : En kvalitativ studie om lärarnas uppfattningar om tidig engelskinlärning
Syftet med undersökningen var att undersöka lärarnas uppfattning om betydelsen av tidig engelskinlärning i förskola och skola. Lärarnas utmaningar med att ta vara på de ungas kontakt med engelska via fritiden och bygga på denna i undervisningen. Vidare lärarnas utmaningar med flerspråkiga elever.Studien utfördes på fem skolor av olika karaktär: En mångkulturell skola. En skola beläget i ett? högstatusområde?, en skandinavisk skola i Spanien, en skola som satsar på projektet ?Engelska spåret? och en förskola där en engelskspråkig pedagog arbetar med barnen tillsammans med svenska pedagoger.
Intervention med tecken som alternativ och kompletterande kommunikation på en daglig verksamhet : Teckenanvändande av brukare med Downs syndrom och personal
Manual signs are an augmentative and alternative communication mode which enables and facilitates communication for persons with impairments in speech, language and hearing. There are different ways of teaching signs to persons with intellectual disabilities. One of them is milieu teaching, which is a method where the teaching takes place in natural settings. This method has proven to give good results in generalization and maintenance. Teaching signs to staff in groups has been shown to be effective.
ECOWAS fredsinsats i Liberia : En folkrättsenlig eller folkrättsstridig intervention?
Olika frågor och problematik kring reglerna för intervention samt samspelet mellan regionala organisationer och FN utgör stommen i denna uppsats. Syftet är att utreda om ECOWAS fredsinsats i Liberia (1990-1997) var en folkrättsenlig intervention. Då insatsen hade dels fredsbevarande, dels tvingande inslag samt möjligen kunde ses som en humanitär intervention är huvuduppgiften att utreda om ECOWAS hade ett sådant samtycke som krävs för fredsbevarande insatser, om ECOWAS hade fått ett bemyndigande av säkerhetsrådet enligt art 53 i FN-stadgan för den tvingande delen av insatsen samt om insatsen kunde karaktäriseras som en humanitär intervention.Det framkommer att det som är viktigast i utredningen i förhållande till dessa frågor är huruvida ECOWAS kunde grunda sitt ingripande på Liberias regerings samtycke allena, om retroaktiva bemyndigande av säkerhetsrådet är giltiga samt om det har utvecklats tillräcklig praxis och opinio juris för att rättfärdiga humanitära interventioner av regionala organisationer som sedvanerätt.Analysen visar att samtliga dessa frågor måste besvaras nekande, i varje fall i ett inledande skede. ECOWAS insats i Liberia var således till en början en folkrättsstridig intervention. Det utesluter dock inte att den kan ses som en föregångare för humanitära interventioner.
Logopeder och barn i interaktion : Samtalsanalys vid behandling av språkstörning
Speech intervention for children with language impairment aims to both strengthen specific language skills and to reinforce the ability to participate in interactional contexts. Children with language impairment often have problems in interaction; therefore the contributions of the conversational partner are of great importance. Thus, the demands are high on the speech and language pathologist (SLP) for sense and cohesion in intervention. The aim of the present study was to examine how SLPs and children with language impairment interact in language intervention. An approach influenced by Conversation Analysis was used in order to identify various phenomena that occurred, and their effect on the structure of the interaction was analyzed.Four SLPs, two men and two women, were enrolled in the study. They participated in intervention with two children with language impairment each, i.e.
Rutavdraget för läxhjälp : En studie av regeringens interventionslogik och nyckelpersoners uppfattningar i Linköpings kommun
The main purpose of our paper is to reconstruct the intervention logic of the Swedish government's proposal to introduce a tax deduction for homework help. Furthermore, we also intend to outline the perceived impacts of this tax deduction in the municipality of Linköping. Our material consists of the government bill regarding the tax deduction, the parliamentary debate which preceded it as well as interviews with key people in the municipality of Linköping. In our study and in the light of Matthew Clarke?s theory of neo-liberalism within education policy, we also ask ourselves if the intervention logic behind the tax deduction and its perceived effects can be seen as a manifestation of neo-liberalism.
kommunikationsträning till närtsående till personer med Parkinsons sjukdom - en pilotstudie
The study explored how a model for conversation partner trainingworked for family members of people with Parkinson's disease. Participants inthe study were three dyads consisting of persons with PD and their carers. Thepurpose of the study consisted in finding out whether the participantsexperienced a change in communication after the intervention, and in findingout if this potential change could be observed in the conversation. The resultsshowed that 4/6 participants experienced an improvement in communicationafter the intervention. This improvement was however not observed in theconversation.
Logopedisk intervention för barn med språkstörning ur ett historiskt perspektiv : en uppföljningsstudie
One of the largest work areas for speech and language pathologists is intervention for children with speech and language disorders. The purpose of the present study was to describe and analyze the clinical management of language impairment in children by studying and comparing medical records and literature from the years 2000 and 2009. The present study is a sequel to two previously published papers by Christina Samuelsson (1997; 1999), in which medical records and literature from the 1920-, 60- and 70?s were studied and a paper by Helén Sämfors (2001), in which the years 1985 and 1995 were studied. The medical records used in the present study came from a medical ward for speech and language pathology at a university hospital in Sweden. The results showed that significantly more children were referred to the clinic for speech and language problems in 2009 than in 2000, and more children were treated for their impairments.
Suveränitet kontra humanitär intervention i Libyen 2011
For one month during the beginning of 2011, the world followed the violent events in Libya. During this time the United Nations was faced with a complex question, could they handle the ongoing violence and find a solution to the killings or would the hostile situation go on. We now know what happened, but not why. It is this question that this essay aims to answer. This essay covers the discussion of sovereignty on the one hand and humanitarian intervention on the other and responsibility to protect in between.
En studie av Rydaholmsmetoden som intervention på gymnasiet - utfall och pedagogiska konsekvenser
Syftet med detta examensarbete är att undersöka om man kan förbättra avkodningen och därmed öka läshastigheten hos långsamma läsare på gymnasiet genom intervention med
Rydaholmsmetoden. Syftet är också att undersöka dess användbarhet vid olika typer av läs- och skrivsvårigheter. Undersökningsmetoden är kvantitativ. Vi har genomfört en intervention i en experimentgrupp i upp till tolv veckor. Experimentgruppens utveckling har därefter jämförts med utvecklingen i en kontrollgrupp.