Sök:

Sökresultat:

650 Uppsatser om Tid av glädje tid av sorg - Sida 2 av 44

VÄrdpersonalens sorg vid patienters bortgÄng.

Inom vÄrden möter vÄrdpersonal ofta döden. Det Àr sannolikt att personalen pÄverkas nÀr patienter som de vÄrdat avlider. Avsikten med denna uppsats var att ta reda pÄ hur vÄrdpersonalen pÄverkas av sorg nÀr patienter dör. Syfte Att undersöka hur vÄrdpersonal uttrycker, hanterar och pÄverkas av sorg i sitt arbete vid patienters dödsfall. Metod Uppsatsen Àr en litteraturöversikt.

Barn och sorg : Förskolepedagogers möte med barn i sorg

De flesta som arbetar pÄ en förskola kommer nÄgon gÄng att möta ett barn i sorg. Syftet med studien Àr att fÄ fördjupad kunskap om hur pedagoger i förskolan kan möta barn i sorg, samt att fÄ insyn i hur beredskapen kan se ut pÄ förskolor inför en eventuellt kommande kris. Studiens val av fokus ligger pÄ barns sorg efter dödsfall av nÀrstÄende. FrÄgestÀllningarna i studien berör barns och pedagogers perspektiv pÄ sorg samt förskolans krisberedskap. I de olika omrÄdena nÀmns bland annat hur barn kan reagera vid sorg, hur pedagoger kan möta dessa reaktioner samt hur förskolans arbete med krisberedskap kan se ut.För att samla in data till studien nyttjas kvalitativ forskningsmetod och utifrÄn detta anvÀnds semistrukturerade intervjuer.

Barn i sorg

Det hÀr arbetet handlar om hur man som lÀrare ska bemöta ett barn som sörjer och hur barnet som sörjer reagerar. HÀr tas Àven upp hur och nÀr man berÀttar för ett barn att nÄgon dött. Det Àr av betydelse att vi som arbetar med barn vet hur man kan hjÀlpa dessa att gÄ vidare i livet, hur vi hjÀlper dem att bearbeta sin sorg. Genom intervjuer med en rektor och en prÀst fÄr man veta hur en utsatt skola har agerat under en krissituation och hur samarbetet mellan skolan och samhÀllet kan fungera. I arbetet har jag Àven tagit upp hur viktigt det Àr att ha en handlingsplan för krissituationer.

Barn i sorg : NÄgra pedagogers tankar om hur man kan bemöta barn i sorg i förskolan.

Den hÀr studien handlar om barn som befinner sig i sorg. Begreppet sorg Àr stort och svÄrt att förstÄ. Syftet med studien Àr att undersöka vilken beredskap nÄgra pedagoger i förskolan kÀnner att de har nÀr det gÀller att möta barn i barngruppen som befinner sig i sorg efter ett dödsfall i sin nÀrhet. Vidare Àr ett syfte att skapa en bild av hur man som pedagog i förskolan kan bemöta barn i deras sorgearbete och vilka metoder som kan underlÀtta för dem. Till sist ska studien belysa vilket stöd pedagoger kÀnner att de har för att hjÀlpa barn i sorg.

För evigt pÄmind : - upplevelsen av att leva med kronisk sorg

Psykisk ohÀlsa Àr ett samhÀllsproblem som krÀver mer uppmÀrksamhet frÄn sjukvÄrdens sida. En kronisk sjukdom drabbar bÄde patienter och deras livskamrater och prÀglas av olika förluster som förÀndrar livet. Förlusterna skapar en klyfta mellan det liv patienter och livskamrater lever och de liv de egentligen vill leva. Det Àr i denna klyfta som den kroniska sorgen skapas. Kronisk sorg skiljer sig frÄn vanlig sorg dÄ den Äterkommer i perioder och vÀxlar i intensitet.

Barn i sorg - vad innebÀr ett professionellt förhÄllningssÀtt i lÀrarens möte med barn i sorg

Intresset i vÄr studie Àr hur nÄgra lÀrare talar om barn i sorg. I litteraturdelen tar vi bland annat upp skolans uppdrag, barns reaktioner och hur man kan bemöta ett barn i sorg. För att fÄ reda pÄ hur man arbetar med barn i sorg i skolan har vi intervjuat nÄgra verksamma lÀrare i grundskolans tidigare Är. LÀrarna talade om att vara lyhörd för elevens behov och visa respekt för eleven och dess familj. De berÀttade om vilka redskap som de anvÀnt sig av i mötet med barn i sorg, och Àven i den övriga undervisningen nÀr de talat om sorg och död.

Barn i sorg : FörskollÀrare med lekarbetspedagogisk utbildning intervjuade om barn och sorg

Syftet med detta examensarbete Àr att utforska pedagogiken vid förskolans bemötande och lekens betydelse för barn som genomgÄr sorg. Vi vill genom detta arbete fÄ kunskap om hur pedagoger bör förhÄlla sig till barn som sörjer. Genom att utgÄ frÄn litteraturen som finns inom Àmnet och intervjuer med förskollÀrare som vidareutbildat sig till lekarbetspedagoger, har vi studerat hur pedagoger bemöter barn som drabbats och hur lekarbetspedagogik kan hjÀlpa dem. Resultatet visar att barn sörjer pÄ olika sÀtt och att de sörjer i perioder. DÄ barn inte har den verbala förmÄgan att utrycka sin sorg kan de istÀllet göra det genom att till exempel leka och rita.

"Det kan hÀnda i din klass!" : En studie i hur nÄgra vuxna tÀnker kring bemötandet av barn i sorg

I vÄrt examensarbete har det övergripande syftet varit att öka kunskaperna kring hur man som lÀrare kan bemöta elever i sorg. Vi vill med examensarbetet fÄ en förstÄelse för hur nÄgra vuxna tÀnker kring hur barn, i förskola och skola, reagerar i och hanterar sorg samt hur man som lÀrare kan bemöta dessa elever i klassrummet. Genom att ha studerat litteraturen inom detta omrÄde samt intervjuat tvÄ BRIS-ombud och hÄllit ett fokusgruppsamtal med tre lÀrare har vi samlat in vÄrt material. I arbetet har vi ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande samt ett psykologiskt perspektiv, anknytningsteori, pÄ reaktioner och hanterande av sorg. I resultatet fick vi fram lÀrarnas syn pÄ hur de tÀnker om sin kompetens kring bemötandet av barn i sorg samt BRIS-ombudens tankar kring bemötandet av barn i sorg.

Blunda inte för sorg - sjuksköterskans stöd till patienter i sorg

Sjuksköterskor möter ofta sorg i sitt arbete, dÀrför Àr kunskaper om sorgprocessen och sorgreaktioner viktiga för att sjuksköterskor ska kunna ge bra stöd till sörjande patienter. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans stöd till patienter i sorg. Studien har genomförts som en litteraturstudie med resultat som visar pÄ att mÄnga sörjande ansÄg att stödet frÄn vÄrdpersonalen var otillfredsstÀllande eller otillrÀckligt. De sörjande ansÄg att mest negativt var vÄrdpersonalens brist pÄ medkÀnsla, empati, Àrlighet och intresse för den sörjandes kÀnslor. Det viktigaste i stödet visade sig vara nÀr vÄrdpersonalen bara var dÀr och lyssnade pÄ de sörjande och lÀt dem uttrycka sina kÀnslor.

Sjuksköterskans roll och stödjande funktion ? nÀr nÀrstÄende lÀmnas i sorg.

Introduktion: Att förlora en nÀra anhörig rankas som en av de livshÀndelser som förorsakar störst emotionell pÄfrestning i livet. Sorg hos nÀrstÄende skapar lidande som leder till en stressre-aktion. Ett ovanligt högt stresspÄslag kan orsaka takotsubo, en reversibel hjÀrtsvikt. Hos en minoritet av sörjande nÀrstÄende kan sorgen bli komplicerad och svÄr att hantera. Syfte: Belysa sjuksköterskans stödjande funktion i mötet med personer i sorg som mist en nÀra anhörig.

Sorgearbete i klassrummet - en undersökning av pedagogers arbete med döden i klassrummet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur pedagogen kan arbeta förberedande, nÀr nÄgot intrÀffar och efter arbetet med elever i sorgearbetet i anslutning till ett dödsfall. Det Àr viktigt att redan vid tidig Älder att börja prata om döden och vad den innebÀr, för att eleverna ska fÄ en förstÄelse och kunna bearbeta och hantera sorg bÀttre.Avsikten med undersökningen var att genom en enkÀtundersökning fÄ reda pÄ i vilken omfattning sorg och död behandlas i klassrummet och i vilken utstrÀckning handlingsplaner följs och anvÀnds. För att fÄ en djupare förstÄelse av hur pedagoger arbetade gjordes Àven individuella intervjuer. Undersökningen visar att alla berörda skolor har en handlingsplan men fÄ pedagoger anvÀnde sig av den. Det framgÄr Àven att pedagogers arbete med sorg förekommer endast vid enstaka tillfÀllen, de lÀgger inte nÄgon vikt vid förarbete kring sorg..

Barn och Sorg : Handlingsplan och bemötande i förskolan

Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger pÄ förskolan bemöter barn i sorg samt deras kunskaper kring barns sorgereaktioner. Vidare Àven undersöka vilken krisberedskap förskolan har, hur handlingsplanen ser ut samt pedagogernas medvetenhet om handlingsplanen. Den teoretiska utgÄngspunkten i detta arbete Àr anknytningsteorin. Jag valde att undersöka barn och sorg i förskolan dÄ jag Àr sÀker pÄ att jag kommer möta pÄ barn som sörjer under min yrkeskarriÀr. Jag valde samtalsintervju för att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar.

Barn och sorg. En litteraturstudie om hur barn hanterar och uttrycker sorg samt hur omgivningen kan ge dem stöd.

Introduktion Barn Àr en sÄrbar grupp vad gÀller sorg pÄ det sÀtt att de befinner sig i konstant psykologisk utveckling. Dessutom Àr de till stor del beroende av de vuxna som finns i deras nÀrhet för att fÄ det stöd i sin sorg som de Àr i behov av. Syfte Syftet med arbetet Àr att undersöka hur barn och ungdomar uttrycker och hanterar sorg efter förlusten av en familjemedlem, samt hur omgivningen kan ge dem stöd. Metod Litteraturstudie valdes som metod för arbetet. Litteraturstudien Àr enbart baserad pÄ kvalitativa artiklar eftersom det skulle göras en beskrivning av upplevelsen av ett fenomen.

Att torka tysta tÄrar : En ideologianalys om död, sorg och barns aktörskap i modern barnlitteratur

Arbetet undersöker hur omrÄden som döden, sorg och barns aktörskap gestaltas inom modern barnlitteratur. Studien bestÄr av en ideologianalys av Ätta bilderböcker som alla blivit utgivna under Ären mellan 1999 ? 2011. Syftet Àr att granska vilka kunskaper och vÀrderingar som kommer till uttryck i barnlitteraturen och hur dessa kan relateras till den forskning som idag existerar om barn i sorg och barns förstÄelse om döden. Undersökningens fokus kommer vara hur det krisdrabbade barnet skildras i böckerna och vilken syn pÄ barnet som förmedlas.    Ideologianalysen genomförs med analysverktyget parametrar.

Professionell sorg : En deskriptiv litteraturstudie av vÄrdares egen sorg över döende och avlidna patienter

Bakgrund: En vÄrdande relation Àr inte detsamma som en vÀnskapsrelation, men förutsÀtter ÀndÄ nÀrhet och engagemang. Personligt engagemang Àr ocksÄ nödvÀndigt för att utvecklas som vÄrdare. Sorg Àr en naturlig reaktion vid förlust av relationer, men det Àr inte sjÀlvklart att vÄrdare vet om de fÄr eller bör kÀnna och uttrycka sorg nÀr patienter dör. Det saknas en samlad bild av vÄrdares sorg över döende och avlidna patienter.Syfte: Syftet var att beskriva hur vÄrdares egen sorg över döende och avlidna patienter gestaltar sig.Metod: Beskrivande litteraturöversikt av elva artiklar som analyserades med en form av kvalitativ innehÄllsanalys.Resultat: VÄrdarens sorg gestaltar sig i form av inre kÀnslor som att kÀnna smÀrta och tyngande kÀnslor samt skuld och ilska. Sorgen kan Àven visa sig i form av yttre uttryck dÀr vÄrdaren exempelvis grÄter eller kÀnner sig rastlös.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->