Sök:

Sökresultat:

635 Uppsatser om Telefonintervjuer - Sida 7 av 43

Charter : Om varumärkets betydelse för konsumenten

Uppsatsen syfte är att söka klargöra hur stor betydelse charterbolagens varumärken har för konsumenten vid valet av charterbolag. Jag har använt mig av teorier rörande varumärkets betydelse ur ett konsumentperspektiv, konsumentbeteende samt marknadskommunikation som sedan applicerats på empirin. Empirin består av sju kvalitativa intervjuer varav tre varit personliga intervjuer och de resterande fyra har varit Telefonintervjuer. Slutsatsen är att varumärket inte är av överordnad betydelse för mina respondenter vid valet av charterbolag. Respondenternas varumärkeskännedom om de största aktörerna är, med vissa undantag, god.

Klimatanpassade lignoser för Norrland : en studie med historisk tillbakablick, nutidsanalys och blick mot framtiden

Varför är utbudet av lignoser så begränsat för Norrland? Vilka faktorer spelar in för en växts härdighet, och hur bedrivs och prioriteras arbetet för att bredda produktutbudet av lignoser för växtzonerna V-VIII? Anser personer inom branschen att det idag finns behov av några speciella sorters lignoser för de högre växtzonerna? Hur ser forskarna på klimatförändringar­nas påverkan på klimatet och växterna i framtiden? Detta examensarbete grundar sig på en litteraturstudie och Telefonintervjuer, och har till syfte att kartlägga det arbete som gjorts och görs för ett breddat produktutbud av lignoser för Norrland. Syftet har också varit att undersöka vilka sorts lignoser det idag finns ett behov av i växtzonerna V-VIII, vilka svårigheter som finns samt undersöka vilka lignoser som några personer i branschen ser som framtidens lignoser för dessa växtzoner. Avslutningsvis har detta resulterat i några upprättade växtlistor över de lignoser som litteraturstudien och i intervjupersonerna anser vara lignoser på frammarsch eller framtidens lignoser för Norrland..

Aktieindexobligationer - Står när andra faller?

Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera aktieindexobligationer samt att öka förståelsen för detta värdepapper. Metod: Inledningsvis söktes mycket information från bankerna i form av prospekt. Detta utökades senare till att även vara avkastningen som berörda värdepapper haft. För att kunna utvärdera huruvida bankernas produkter är konkurrenskraftiga har två angreppssätt används. Det första en konstruerad aktieindexobligation med värdepapper som finns att köpa på marknaden.

Hedgefonders derivatstrategier : Hur används futures och CFDs?

Studien ämnar ge en beskrivande bild av hur hedgefonder använder futures och CFDs och till vilket syfte. Författarna avser även att genomföra en jämförelse mellan instrumenten för att ge en ökad förståelse för hur CFDs kan användas som instrument och vilka strategier som är mest lämpade beroende på mål och riskpreferenser.Studien är byggd på det deduktiva synsättet. För insamling av det empiriska materialet har en kvalitativ metod används varvid fyra Telefonintervjuer genomfördes. Teorin har hämtats från flertalet källor där både artiklar, böcker och Internet har använts.De strategier som användes av hedgefonderna i studien var Förvaltade terminer, Global makro samt Marknadsneutral. Ingen av hedgefonderna använde sig av CFDs, detta berodde enligt hedgefonderna på lågt utbud av underliggande varor samt bristande likviditet.

Jakten på en lyckad styrelseutvärdering : - En studie om styrelseutvärdering i svenska börsnoterade bolag

Författare: Kim Jakobsson, Rikard Bergsten och Ehlin GothHandledare: Petter BoyeExaminator: Karin JonnergårdTitel: Jakten på en lyckad styrelseutvärdering - En studie om utvärdering av styrelser i svenska börsnoterade bolag                  Bakgrund: I svensk kod för bolagsstyrning rekommenderas att styrelsen ska utvärderas årligen genom en systematisk och strukturerad process. Det finns dock inte angivet hur utvärderingen ska gå till eller vem som ska genomföra denna.Syfte: Ambitionen med studien har varit att analysera vad en effektiv styrelseutvärdering är och att identifiera de bakomliggande kritiska framgångsfaktorerna.Metod: Uppsatsen är genomförd med hjälp av en kvalitativ strategi och bygger på en abduktiv abstraktionsprocess. Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturerade Telefonintervjuer och analyserats med hjälp av en analysmodell.Slutsats: Genom studien har vi identifierat sju kritiska framgångsfaktorer. Framgångsfaktorerna är oberoende, kunskap, bredd, uppriktighet, djup, jämförbarhet och diskussion..

Strategi under osäkerhet: en jämförande studie av småföretag med hög- och låg tillväxt i datakonsultbranschen

Den här uppsatsen handlar om strategi under osäkerhet. Med detta menas en osäkerhet som härrör från både den yttre omgivningen och inre faktorer inom företaget. Syftet är att beskriva och jämföra hur strategiarbetet ser ut i småföretag med hög- respektive låg tillväxt som agerar under en osäkerhet i omgivningen. I undersökningen har det därför identifierats skillnader och likheter mellan högtillväxtföretag och lågtillväxtföretag. Studien har genomförts med hjälp av Telefonintervjuer på fem högtillväxtföretag och fem lågtillväxtföretag i datakonsultbranschen.

Kreativ kommunikationsstrategi riktad till ungdomar - En jämförande fallstudie av golf och innebandy

Uppsatsens titel: Kreativ kommunikationsstrategi riktad till ungdomar- En jämförande fallstudie av golf och innebandySeminariedatum: 2007-06-07Ämne/kurs: FEK 582, C-nivå 10 poängFörfattare: Henrik Gunnarsson, Claes Thenfors, KristianPennermanHandledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson Fem nyckelord: Golf, innebandy, ungdomar, kreativkommunikationsstrategi, varumärkesimage Syfte: Syftet är att ställa individuella idrotters förbund ochföreningar mot lagidrotters förbund och föreningar för attse huruvida deras kreativa kommunikationsstrategi riktadmot ungdomar skiljer sig åt. Metod: Jämförande fallstudie av golf och innebandy.Datainsamling har skett genom kvalitativaTelefonintervjuer med ansvariga inom respektiveidrottsförbund och på föreningsnivå. Teoretiska perspektiv: Teorier med fokus på kommunikation, musik, varumärkesimage, kändisar och media. Slutsatser: Innebandyn arbetar mer målinriktat än golfen,med kreativ kommunikationsstrategi riktad till ungdomar..

Motiv bakom frivilligarbete: en studie av tre frivilligorganisationer inom svensk krisberedskap

Krisberedskapen har i det svenska samhället förändrats över tid från fokus på invasion till fokus på krishantering. Detta har också bidragit till att samhället är beroende av frivilliga som hjälper till i samhällets krisberedskap. Detta examensarbete syftade till att undersöka vad det är som motiverar dagens frivilliga att engagera sig i frivilligorganisationer, men också varför dessa väljer att stanna kvar och delta aktivt i organisationens verksamheter. Vidare att tillhandahålla frivilligorganisationer inom svensk krisberedskap ett verktyg för att rekrytera nya, och motivera befintliga, medlemmar. Efter initial kontakt med respektive frivilligorganisation (Frivilliga resursgruppen, Svenska blå stjärnan och Svenska sjöräddningssällskapet) genomfördes 24 Telefonintervjuer inkluderande 35 frågor.

En Kapten utan Fartyg

Syftet med denna uppsats var att utröna vilka möjligheter vi som nyutexaminerade utan sjöerfarenhet har för att kunna konkurrera om en position på ett landbaserat företag som är aktivt inom sjöfartsbranschen. Vi anser detta vara relevant då arbetsmarknaden för svenskt däcksbefäl har förändrats mycket de senaste 10 åren. Vi använde oss av den kvalitativa metoden då denna metod passar syftet; att intervjua landbaserade företag inom olika branscher och därigenom undersöka om en sjökaptensexamen anses vara en tillräcklig kompetens för att erhålla anställning iland. För att undersöka detta använde vi oss av Telefonintervjuer samt bokade möten med bland annat personalchefer och högt uppsatta inom organisationen. Resultaten varierade mellan de olika företagen, vissa företag kunde tänka sig att anställa en nyutexaminerad utan sjöerfarenhet medan andra ansåg att sjöerfarenhet eller annan högre akademisk utbildning var mycket önskvärd då vissa positioner kräver mer inriktad kunskap inom till exempel ekonomi, juridik eller logistik..

?Det hänger ju mycket på en själv? ? en undersökning om hemträningsprogram och dess följsamhet

Syftet med studien var att undersöka hur patienter upplevde en sjukgymnasts metodik i samband med utlärningen av hemträningsprogram de fått ordinerade i rehabiliterande syfte för sina skador. Dessutom undersöktes hur väl sjukgymnastens metodik gällande hemträningsprogram stämde överens med tidigare forsknings rekommendationer, och ifall samband kunde ses mellan patienternas följsamhet och de faktorer som påverkar den. Undersökningen var en modifierad fallstudie och genomfördes med relativt högt strukturerade Telefonintervjuer. Undersökningsgruppen bestod av sju patienter som alla hade ordinerats hemträningsprogram ifrån samma sjukgymnast, för olika typer av skador. Resultatet av studien visade på att patienterna upplevde mottagningens metodik som väl fungerande.

Arbetsterapeuters erfarenheter kring förskrivning av kognitiva hjälpmedel till vuxna personer med utvecklingsstörning

Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuters erfarenheter kring förskrivning av kognitiva hjälpmedel till vuxna personer med utvecklingsstörning. En kvalitativ ansats valdes och författaren utförde Telefonintervjuer med tolv arbetsterapeuter verksamma inom habilitering i olika delar av landet. Intervjuerna analyserades genom kvalitativ innehållsanalys och kategorierna; vikten av att kartlägga behov inför förskrivning av kognitiva hjälpmedel, att främja delaktighet i förskrivningsprocessen, olika tillvägagångssätt vid förskrivning av kognitiva hjälpmedel, omgivningens betydelse för användandet av kognitiva hjälpmedel samt vem ansvarar för uppföljning av kognitiva hjälpmedel?, identifierades och presenterades i resultatet. Resultatet visade på olika tillvägagångssätt vid kartläggning av behov och förskrivning av hjälpmedel.

Idrottssponsring: en fallstudie av två svenska företag

Det har blivit allt viktigare för företag i alla branscher att hitta ett sätt att visa upp sig för allmänheten och att på ett eller annat sätt kommunicera med slutkonsumenterna. På grund av detta har sponsring kommit att bli just ett sätt för företagen att visa sig utåt i samband med olika typer av evenemang. Eftersom idrott är en global företeelse som engagerar stora delar av världens befolkning så har sponsring av idrott under de senaste 20 åren vuxit fram till att bli en viktig del i många företags marknadsföringssatsningar. Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur företag bedriver sin idrottssponsring. För att uppnå detta syfte genomförde vi fallstudier på två företag, EDS och FöreningsSparbanken.

Strategiförändring ur ett Identitetsperspektiv

Bakgrund: I dagligt taluttrycker sig människor om organisationer som om dessa hade en egen identitet. Organisationers identitet formas och omformas genom intern och extern interaktion när organisationen liksom dess omvärld förändras. Organisationsidentiteten sätter regler och gränser för organisationens handlande. Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för organisations- identitetens betydelse vid införandet av en ny strategi. Genomförande: För att uppnå syftet med uppsatsen genomfördes en studie vid LRF Konsult AB, där en strategisk förändringsprocss pågår sedan 4-5 år tillbaka.

Kapitalism möter Kommunism - Att förstå svenska bankers affärsetablering i Kina

Syftet med det här arbetet är att beskriva och analysera svenska bankers etablering i Kina med fokus på regelverk, nätverksbildning och bankernas verksamhet. Vidare skall ett par tänkbara framtidsscenarier utforskas. Vi har använt hos av en kvalitativ metod där vi har koncentrerat oss på ett fåtal djupintervjuer för att sedan komplettera med Telefonintervjuer och e-postenkäter. Fyra svenska banker har legat till grund för vår deskriptiva studie. Kinas öppnande mot omvärlden har inneburit att utländska företag givits möjligheter att etablera sig inom landet.

Perspektiv på föräldrautbildning

Denna studie belyser föräldrautbildning på individ-, organisations-, och samhällsnivå. Vårt syfte är att beskriva samhällssynen på föräldraskapet och föräldrautbildning i ett historiskt perspektiv för att kunna lyfta dagens syn på föräldraskapet och den speglar dagens föräldrautbildning. Vi ställer oss frågorna om de manualbaserade föräldrautbildningarna som diskuteras i samhället har ökat, vem som har initierat dem och vilka utmaningar som föräldrar ställs inför som de behöver hjälp med? Med hjälp av den kvalitativa forskningsmetoden har vi växlat mellan litteraturstudier och tematiska, halvstrukturerade intervjuer med deltagare och ledare för föräldrautbildningar samt Telefonintervjuer med tjänstemän på en kommun. Vi har valt det sociokulturella perspektivet som teoretisk ram i vår analys av deltagare och ledares upplevelser av föräldraskapet och erfarenheter av föräldrautbildning.

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->