Sök:

Sökresultat:

2508 Uppsatser om Teknik för hampaskörd - Sida 5 av 168

Leve(r) naturvetenskap och teknik i förskolan

VÄr undersökning handlar om naturvetenskap och teknik i förskolan. Bakgrunden till vÄr granskning Àr, förutom ett hos oss nyvÀckt intresse, att vi har mÀrkt att barn inte vet vad begreppen stÄr för. Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i förskolan definierar begreppen och arbetar med dem tillsammans med barnen. Hur de hittar inspiration och vilken kunskap de anser sig ha. Vi stÀller oss frÄgan vad de gör som gynnar barns lÀrande i naturvetenskap och teknik i förskolan.

Tekniken i förskolan : En tolkningsfrÄga?

Sammanfattning  Denna studie syftar till att studera yrkesverksamma förskollÀrares uppfattningar av teknik i förskolan och deras beskrivningar av hur de synliggör teknik i förskolans verksamhet. För att skapa en grundförstÄelse av vad teknik innebÀr inom förskolans verksamhet och hur det kan gestaltas, bör en medvetenhet hos pedagogerna finnas för att synliggöra tekniken i vardagen. TeknikomrÄdet lyftes fram i förskolans reviderade lÀroplan Lpfö98/10, men hur man arbetar med att synliggöra tekniken i vardagen Àr upp till pedagogen att tolka. Studiens empiri utgör en pedagogisk analys av lÀroplanstexten Lpfö98/10 samt halvstrukturerade intervjuer med sex förskollÀrare. Detta har tolkats med hjÀlp av ett teoretiskt ramverk i form av ett raster av olika teknikaspekter/emfaser som vi finner i tidigare forskning vilket har fördjupats till ÀndamÄlet med denna studie.

FörskollÀrares syn pÄ naturvetenskap och teknik inom svensk och norsk förskola

Denna studie handlar om hur nĂ„gra svenska och en norsk förskollĂ€rare förhĂ„ller sig till och arbetar med naturvetenskap och teknik i förskolan. FrĂ„gor som undersöks Ă€r; vilket förhĂ„llningssĂ€tt har de intervjuade förskollĂ€rarna sjĂ€lva till naturvetenskap och teknik, hur Ă€r de intervjuade förskollĂ€rarnas instĂ€llning till naturvetenskap och teknik i förskolan och hur arbetar man med detta i det dagliga arbete samt hur uttrycker sig de intervjuade förskollĂ€rarna om de lĂ€roplansmĂ„l som finns kring naturvetenskap och teknik. Studien har genomförts genom kvalitativ metod dĂ€r tre förskollĂ€rare i Sverige och en förskollĂ€rare i Norge har i berĂ€ttelseform besvarat ett antal intervjufrĂ„gor. Resultatet som framkom av studien Ă€r att förskollĂ€rare kan ha mycket olika förhĂ„llningssĂ€tt till naturvetenskapens och teknikens roll i förskolan. Ämnena ses ocksĂ„ som omrĂ„den som inte faller sig lika naturligt som andra omrĂ„den som inbegrips i förskolans lĂ€roplan, och problematiken kring naturvetenskapens och teknikens roll i förskolan diskuteras.

Granskning av fyra lÀromedel i teknik

Detta arbete Àr en granskning av fyra lÀromedel i teknik för grundskolans senare del. De lÀromedel vi granskade var tvÄ alldeles nya, Bonniers Teknik och NT-handboken och tvÄ etablerade, Puls Teknik som utkom efter Lpo 94 och NO-kombi som utkom innan Lpo 94. För att kunna genomföra en granskning, var vi tvungna att göra en litteraturstudie, för att finna kriterier och bedömningsgrunder till fyra förvalda granskningsomrÄden. De var styrdokumenten Lpo 94 och kursplanen i teknik samt genus och layout. Vi skickade Àven en öppen enkÀt till fyra lÀromedelsförfattare och en strukturerad enkÀt till 104 skolors tekniklÀrare för att undersöka vad de anser vara viktigt med lÀromedel.

Teknik med Nelli och Nalle : Teknik i vardagen med konkreta bygg- och konstruktionsuppdrag

Syftet med detta utvecklingsarbete var att utveckla en lÀrarahandledning som stöd i teknik riktat till pedagoger i förskolan. Den skullle ge barnen en möjlighet till att skapa ett intresse för teknik. LÀrarhandledningen riktar sig till pedagoger som arbetar med barn i Äldrarna 3-6 och innehÄller frÄgor om tekniken i vardagen som kan stÀllas av tvÄ mjukbjörnar, Nelli och Nalle. UtifrÄn dessa frÄgor sÄ framstÀlldes konkreta bygg- och konstruktionsuppdrag till varje enskild frÄga. I handledningen sÄ beskrivs det pÄ vilket sÀtt pedagogerna kan arbeta med frÄgorna.

LÄRARES TEKNIKDIDAKTISKA ARBETE : - lĂ€rares uppfattningar av den egna undervisningen i teknik

Syftet med denna studie var att skildra lÀrares uppfattningar av teknikÀmnet och undervisningen. Undersökningen utgick ifrÄn den definition av Àmnesdidaktiken som Àgnar sig Ät undervisningsinnehÄllets identitets- legitimitets- selektions- och kommunikations frÄgor. LÀrare frÄn tre högstadieskolor deltog i undersökningen. Metoden vid studien var att via enkÀter till lÀrare, anvÀnda en Àmnesdidaktisk ansats, för att nÄ fram till kunskap om hur lÀrare uppfattar undervisningen i teknikÀmnet. LÀrarnas uttalanden visar exempel pÄ hur tekniken gör nÄgot eller utför nÄgot (praktiskt) som förenklar vardagen.

Teknik i lÀroplanen för förskolan : En studie om pedagogers och skollednings förhÄllande till Lpfö 98 och dess förÀndringar - med fokus mot teknik

Syftet med studien har varit att skapa en uppfattning om verksamma förskollÀrares förhÄllningssÀtt till lÀroplanen med fokus pÄ tekniken i förskolan samt att skapa en bild av rektorernas arbete för att förankra revideringarna av lÀroplanen hos pedagogerna. Undersökningen har begrÀnsats till att omfatta förskollÀrare i en mellansvensk kommun. Bakgrunden till undersökningen Àr de revideringar av lÀroplanen för förskolan (Lpfö 98) som Skolverket arbetat fram och som fastslagits av regeringen i augusti 2010.Samtliga förskollÀrare i undersökningen Àr medvetna om att lÀroplanen har reviderats men inte alla vet vad revideringarna innebÀr. Undersökningen tyder pÄ att revideringarna till viss del har pÄverkat pedagogerna till att ge teknik mer utrymme i förskolan. Minst en förskola har antagit en teknikprofil till följd av Àmnets förtydligade i lÀroplanen..

Near Field Communication : En studie av sÀkerhetsaspekternas pÄverkan för mobila betalningar

Near Field Communication (NFC) Àr en teknik som möjliggjort utvecklingen av vardagliga betalningar med hjÀlp av mobiltelefonen. I Sverige Àr betalningar med NFC-tekniken i mobiltelefoner fortfarande i introduktionsfasen. För att denna teknik ska ha möjlighet att fungera som ett komplement till redan befintliga betallösningar, granskas dÀrför möjligheten för NFC-teknik som betallösningsmetod med inriktning pÄ sÀkerhetsaspekter.Syftet med uppsatsen Àr att granska sÀkerhetsaspekter för NFC-teknik som mobil betallösningsmetod samt analysera dessa aspekter för att fÄ djupare kunskap för NFC-teknologins möjligheter. Kunskapen har erhÄllits genom en litteraturstudie samt kompletterande av en intervju för att fÄ bredd i informationsbehandlingen.Resultatet av studien visar att NFC-teknologin som betallösningsmetod kan pÄverkas av ett antal sÀkerhetsaspekter. För att NFC-tekniken skall nÄ en bredd i marknaden mÄste flertalet aktörer samarbeta för en standardisering i anvÀndandet av tekniken..

Teknik-ett kreativt skolÀmne

Examensarbetet undersöker hur elever upplever olika teknikmoment som Àr planerade utifrÄn Teknik tillsammans (Cetis, 2006) och Försök med teknik (Nordkvist och Powell, 1998). Dessutom belyser arbetet vilka mÄl i kursplanen och Lpo 94 som berörs dÄ elever arbetar med enkla konstruktioner. Undersökningens resultat grundas pÄ kvalitativa klassrumsobservationer av 18 barn i skolÄr tvÄ samt tvÄ parintervjuer. Resultaten av klassrumsobservationerna visar att teknikuppgifter mÄste ligga pÄ rÀtt utmaningsnivÄ i förhÄllande till elevers fÀrdigheter för att ett lustfyllt och stimulerande lÀrande ska ske. DÄ elever arbetar med konstruktionsuppgifter med rörliga delar berörs tvÄ uppnÄendemÄl för skolÄr fem ?att kunna anvÀnda vanligt förekommande verktyg och hjÀlpmedel? samt ?att genom handledning kunna planera och utföra enklare konstruktioner.? MÄnga allmÀnna mÄl som anges i lÀroplanen (Lpo 94) berörs ocksÄ bl.

"Det Àr fantastiskt vilka möjligheter det finns idag" : En studie om hur de Àldre upplever och förhÄller sig till ny teknik.

Denna studie syftar till att utreda relationen mellan de Àldre och ny teknik, utifrÄn de Àldres upplevelser. För att tydliggöra denna relation genomfördes nio intervjuer med nio olika respondenter. Detta Àr en studie dÀr grundad teori anvÀnts som metodansats. DÄ detta var ett outforskat Àmne stÀmde det bra att anvÀnda sig av grundad teori för att fÄ fram en teori som kunde bidra till att tydliggöra denna relation. Studien syftar till att ge en bild av samspelet mellan de Àldre och den nya tekniken.Vi vÀnde oss till en kategori mÀnniskor som var över 65 Är.

Matematik, IT och lÀrande

Syftet med examensarbetet Àr att synliggöra naturvetenskap och teknik mer pÄ förskolorna. Arbetet har resulterat i ett praktiskt anvÀndbart arbetsmaterial för förskolan, UpptÀck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med KrÄkis ? ett arbetsmaterial för förskolan. Det Àr ett Ärstidsrelaterat arbetsmaterial som innehÄller experiment kopplat till fysik, kemi, natur och teknik dÀr olika fenomen behandlas. Arbetsmaterialet Àr framtaget genom inlÀst litteratur och har utvÀrderats med materialtest pÄ flera förskolor, samt genom en enkÀtundersökning och observationer.

TeknikÀmnets utveckling i GY11 : En analys av lÀromedel och lÀrares planering av den nya kursen Teknik 1 utifrÄn kursmÄlen

Kursplanering Àr en av lÀrarens viktigaste arbetsuppgifter. Uppsatsen har undersökt hur fem olika lÀrare har planerat kursen Teknik 1 som Àr ny i och med GY11. Uppsatsen utgÄr och analyserar ingÄende lÀroplanen och de nya lÀroböcker som kommit ut anpassade för kursen. Studien visar att det Àr svÄrt att fÄ med alla moment som ska ingÄ i kursen. Studien definierar ocksÄ elva kunskapsomrÄden och fem förhÄllningssÀtt som ingÄr i mÄlen för kursen.

Elevers intresse för NO-teknik. - NTA eller inte?

I det hÀr examensarbetet har jag undersökt hur elever i Är nio ser pÄ teknik och naturvetenskap. Jag har Àven frÄgat dem hur den naturvetenskapliga undervisningen bör se ut för att vara sÄ intressant som möjligt Undersökningen Àr utformad som en jÀmförande studie dÀr den kvalitativa forskningsintervjun anvÀnts som verktyg. En enklare enkÀt med liknande frÄgor som i intervjun har anvÀnts för att ge mer tyngd i slutsatserna. En grupp har aktivt arbetat med NTA medan den andra inte har kommit i kontakt med det arbetssÀttet. Resultatet Àr att man kan se en viss skillnad, Àven om det Àr mycket liten.

Hur pÄverkar virtuella skrivbord systemförvaltning

Skrivbordsvirtualisering Àr en vÀxande teknik och företagen som vÀljer denna teknik blir allt fler. Men hur pÄverkas egentligen förvaltningsarbetet av denna teknik, blir det bÀttre eller sÀmre?Resultatet av denna studie baseras pÄ en intervju med ett företag som erbjuder skrivbordsvirtualisering som en tjÀnst och pÄ sÄ sÀtt Àven tar över allt förvaltningsarbete för företaget som köper tjÀnsten. Det insamlade materialet jÀmförs sedan med den teori som vi tagit fram. Den tar upp vilka roller som finns, hur bÄde anvÀndarstöd och förÀndringsarbetet pÄverkas men Àven kapaciteten och tillgÀngligheten.Studiens slutsats pekar mot att förvaltningsarbetet minskar och att bÄde tillgÀnglighet och kapacitet ökar..

Utvecklingen av teknikundervisningen i Är 1-6 pÄ DansÀterskolan : ett illustrerande exempel

I samband med Lgr 80:s införande blev teknik ett obligatoriskt Àmne i grundskolan. NÀr Lpo 94 kom fick Àmnet en egen kursplan och uppnÄende mÄl för Är 5 och Är 9. Det stÀllde krav pÄ att man mÄste arbeta med teknik Àven i de lÀgre Ären för att nÄ mÄlen i Är 5. Rapporter som Àr skrivna efter Lpo 94:s införande visar pÄ dÄligt resultat för teknikÀmnet. DansÀterskolan i Borensberg har i höst gjort en satsning pÄ teknikÀmnet.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->