Sök:

Utvecklingen av teknikundervisningen i år 1-6 på Dansäterskolan

ett illustrerande exempel


I samband med Lgr 80:s införande blev teknik ett obligatoriskt ämne i grundskolan. När Lpo 94 kom fick ämnet en egen kursplan och uppnående mål för år 5 och år 9. Det ställde krav på att man måste arbeta med teknik även i de lägre åren för att nå målen i år 5. Rapporter som är skrivna efter Lpo 94:s införande visar på dåligt resultat för teknikämnet. Dansäterskolan i Borensberg har i höst gjort en satsning på teknikämnet. Mitt arbete, som till stor del bygger på en empirisk undersökning i form av studier av lektioner, samtal med undervisande lärare och frågor till elever, beskriver skolans utveckling av teknikämnet. Teknik är på Dansäterskolan ett, av eleverna, uppskattat ämne på schemat. Tidigare forskning visar att ämnets innehåll och form till viss del stämmer överens med den nationella kursplanens intentioner, men att ämnet på många skolor tilldelas för lite utrymme i undervisningen.

Författare

Camilla Jeppson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..