Sök:

Sökresultat:

2508 Uppsatser om Teknik för hampaskörd - Sida 16 av 168

Emma och Totte som teknikförebilder i förskolan : - vilken gestalt vÀljer 2-3 Äringar?

Uppsatsen handlar om flickor, pojkar och teknik sett ur ett genusperspektiv. I undersökningen har 20 barn i Äldrarna 2-3 Är intervjuats. Undersökningen utgÄr frÄn tvÄ sagor, Emmas verkstad och Totte bakar. Sagornas huvudpersoner bryter det könsstereotypa mönstret i sina aktiviteter. UtifrÄn sagornas teknikaktiviteter intervjuas barnen.

Införande av CSS i existerande tabellbaserat HTML-dokument

För att pÄ ett effektivt sÀtt kunna konstruera komplexa lösningar för webben krÀvs det tekniker med stora krav pÄ förÀndringsbarhet. Det gÀller att de tekniker som anvÀnds ger utrymme till att dynamiskt modifiera sidor, och att alltför statiska lösningar undviks dÄ dessa oftast resulterar i att senare uppdateringar försvÄras. Andra krav som stÀlls Àr kraven pÄ hastighet. För att en teknik skall accepteras rÀcker det sÀllan med att den endast bidrar till en dynamisk lösning. Den skall Àven öka prestanda hos applikationen.

Den manliga kroppen och den kvinnliga smÀrtan

Denna uppsats syftar till att undersöka utbildning och forskning inom fysik- och teknikÀmnenavid Uppsala universitet mellan Ären 1955 och 1975. HÀr studeras dels vÀxelverkan mellan tvÄolika verksamheter; utbildning och forskning, och dels den lokala utvecklingen av, ochgrÀnsdragningsarbetet mellan, tvÄ vetenskapliga discipliner; fysik och teknik. FörÀndringarnatolkas som resultat av interaktion mellan forskning och utbildning Ä ena sidan, och utbildning ochandra samhÀlleliga arenor Ä andra. Uppsatsen diskuterar Thomas Gieryns teori om att epistemiskauktoritet hos en vetenskap uppkommer nedströms, i en samhÀllelig arena utanför forskningendÀr den uppkom. I uppsatsen drivs tesen att lÀrogÄng inte enbart kan rÀknas som nedströms irelation till forskning utan som uppströms, nedströms och mer dÀrtill.

Resurser och hinder i ett bostadsomrÄde för ökad fysisk aktivitet hos barn och ungdomar

Fysisk aktivitet Àr en viktig del att belysa i bostadsomrÄden dÄ det Àr dÀr mÀnniskor lever stora delar av sin dag. Flera faktorer kan hjÀlpa och ge möjlighet till ökad fysisk aktivitet hos barn och ungdomar samt att det finns motverkande faktorer som pÄverkar och hindrar fysisk aktivitet. Syftet med studien var att belysa faktorer som ger ökad fysisk aktivitet för barn och ungdomar inom ett bostadsomrÄde samt undersöka vilka motverkande faktorer i ett bostadsomrÄde som leder till att barn och ungdomar inte Àr fysiskt aktiva. Studien baserades pÄ 11 vetenskapliga artiklar dÀr innehÄllsanalysen inspirerades av en manifest innehÄllsanalys. Detta resulterade i tvÄ kategorier med vardera fyra respektive tvÄ underkategorier: Faktorer till ökad fysisk aktivitet med underkategorierna bostadsomrÄdet, barn och ungdomars aktivitetsplats, exercise games och skillnad mellan pojkar och flickor, samt motverkande faktorer till fysisk aktivitet med underkategorierna teknikens pÄverkan pÄ fysisk aktivitet och teknik Àr lÀttillgÀngligt.

FörÀndrade medievanor krÀver en förÀndrad undervisning : ? om behovet av att anvÀnda det vidgade textbegreppet och ny teknik i undervisningen.

Syftet med detta arbete Àr att undersöka om elevers medievanor och attityd till lÀsning har förÀndrats de senaste Ären och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. Undersökningen tar ocksÄ upp hur IT och digitala lÀrresurser anvÀnds i undervisningen och vad det innebÀr för elevernas attityd till skolarbetet. Dessutom diskuteras hur svenskundervisningen kan förÀndras i framtiden och möjliga följder av en sÄdan förÀndring. Undersökningen utgÄr ifrÄn följande frÄgestÀllningar:? Har elevernas medievanor förÀndrats och vad innebÀr i sÄ fall dessa förÀndringar för lÀsförmÄga och lÀsförstÄelse?? AnvÀnds digital teknik och digitala lÀrresurser i undervisningen och vad innebÀr det i sÄ fall för elevernas attityd till lÀsning och skolarbete?? Vad innebÀr dessa förÀndringar för svenskundervisningen i framtiden?.

Historieundervisning och digital teknik : Hur historielÀrare arbetar med digital teknik, historiemedvetande och historisk empati inom undervisningen under 2011.

This essay takes its starting point in the research on digital technology and theories on learning to apply the research on history teaching. The theories on learning from Illeris and Selander are used to find out how the digital technology should be used in upper secondary school, since there is no extensive research on how the new technology should be used in upper secondary school. From that point the essay?s primary goal is to investigate how teachers use digital technology, if they choose a particular study field while working with the technology. Furthermore it investigates whether or not the technology is an appropriate mode of operation when developing abilities such as historical consciousness and historical empathy.

Den lilla kommunen och den stora demokratifrÄgan : E-demokrati i Lessebo kommun

Uppsatsen behandlar Àmnet E-demokrati. Detta Àr ett relativt nytt begrepp, speciellt i Sverigeoch det befinner sig i en utvecklingsfas. E-demokrati handlar om ett nytt sÀtt att arbeta meddemokrati, med hjÀlp av dagens tekniska hjÀlpmedel som Internet, e-post och olikadatorprogram. Det Àr inte en ny form av demokrati utan möjligheten till nya infallsvinklar iarbetet att jobba gentemot medborgarna.Uppsatsen Àr kopplad till Lessebo Kommun dÀr en fÀltstudie utförts i samband med enpraktik. Kommunen Àr i uppstarten av etablering av ny och utveckling av gammal teknik.DÀrför Àr det intressant att undersöka om den demokratiska frÄgan finns med i kommunensarbete nÀr den nya tekniken implementeras.

Marknadsundersökning för en fuktsensor med RFID-teknik

Fukt i byggnader Àr svÄrt att upptÀcka och Àr ett vanligt problem i dag.Att i ett tidigt skede kunna se hur fuktigt det Àr kan bespara dyrakostnader. En ny produkt som företaget Sensible Solutions har tagitfram Àr en fuktsensor som kan placeras innanför vÀggar i till exempelbadrum. Fuktsensorn bestÄr av tvÄ RFID-taggar dÀr en av taggarna Àromsluten i ett fuktabsorberande material. NÀr det fuktabsorberandematerialet drar Ät sig fukt kommer den taggen bli svÄrare att lÀsa av,vilket indikerar att fukt förekommer. AvlÀsningen av fuktsensorn skergenom en handhÄllen RFID-lÀsare.

TemperaturmÀtning i skÀrande bearbetning

Denna rapport Àr resultatet av ett examensarbete omfattande 15 hp pÄ C-nivÄ utfört vid Högskolan VÀst. Arbetets första del bestod av en litteraturstudie och undersökning av befintliga temperaturmÀtningssystem som anvÀnds i skÀrande bearbetning. Arbetets andra del bestod av att rekommendera temperaturmÀtningssystem och skapa en implementeringsplan för det rekommenderade systemet i utrustning pÄ Produktions Tekniskt Center (PTC) i TrollhÀttan.Sex stycken olika tekniker för att mÀta temperatur har undersökts med avseende pÄ lÀmplighet för skÀrande bearbetning. Varje teknik presenteras med sammanfattande tabell med egenskaper samt för- och nackdelar.En teknik (pyrometri via optisk fiber) har valts ut för PTC och för den finns tvÄ tekniska specifikationer. En specifikation för ett system som kan anses vara kommersiellt tillgÀngligt (om en i mycket liten skala, 4-5 installationer i vÀrlden).

Skredriskanalyser med GIS-teknik

MÄlet med detta examensarbete var att inventera olika förekommande skredriskmodeller som man kan utföra med hjÀlp av GIS-teknik, detta för att sedan föreslÄ och implementera en modell för VÀgverket Region Mitt för att kunna lokalisera riskbenÀgna vÀgstrÀckor med avseende pÄ skred. Inom projektets ramar ingick att utifrÄn de befintliga databaser som finns inom VÀgverket Region Mitt utföra riskanalyser i GIS-programvaran ArcView 3.2 och tillÀggen Spatial Analyst och Geoprocessing. I detta arbetssteg gjordes ocksÄ en analys av de befintliga databaserna med avseende pÄ dess ursprung och kvalitet för att vara medveten om pÄ vilken nivÄ analysresultatet kan anvÀndas. Slutligen analyserades GIS-resultatet av geoteknikern Nenad Jelisic som har mÄnga Ärs erfarenhet av ras och skred inom VÀgverket Region Mitt. Detta för att kunna utröna om resultatet kan anvÀndas för att pÄvisa omrÄden dÀr stabilitetsförhÄllanden bör uppmÀrksammas och om metoden kan vara ett stöd för VÀgverket Region Mitt i översiktliga planeringsprocesser sÄsom i vÀgutredningar och förstudier.

Teknikens pÄverkan pÄ taktiken : en teoriprövande fallstudie

Uppsatsens syfte Àr att granska en generell teori som har sin grund i teknikutvecklingens pÄverkan av taktikutveckling. En fallstudie hÀmtad frÄn flygvapnet kommer som följd att pröva teorin. Fallstudien baserar sig pÄ införandet av JA37 Viggen, med en jÀmförelse frÄn dess föregÄngare J35F Draken.Studiens resultat visar hur teoribildningen genomgÄtt prövningar för att slutligen leda fram till en verifiering och omarbetning av de tre faktorer som beskriver teorin. Den inledande faktorn, som skildrar hur ett större tekniskt system krÀvs för taktikutveckling, stÀrktes. Den andra faktorn som beskriver att ett planerat taktiskt ramverk behövs för taktikutveckling, försvagades.

Digital mediehantering i Försvarsmakten

Det senaste Äret har jag arbeta med analys av digital mediehantering, digital media som ett informationsverktyg samt tekniken bakom det. ?Hur kan man göra saker mer effektivt?, ?Àr webb-tv nÄgot för Försvarsmakten att anvÀnda sig av i syfte att göra sitt informationsflöde mer effektivt?, bÄde internt och mot allmÀnheten. Föreliggande arbete tar upp tekniken bakom dessa omrÄden, jag försöker Àven förklara hur relativt enkelt det kan vara att integrera dem i en existerande organisation utan att göra dyra omorganisationer. Jag har Àven inventerat AMF och FM media pÄ deras utrustning, teknik och gjort en lista pÄ vad som Àr anvÀndbart och pÄ vad som bör tas bort inför en omstrukturering.

Tar vi barnens intresse för natur och teknik pÄ allvar? : En kvalitativ studie om hur nÄgra förskollÀrare resonerar runt möjligheterna att ta tillvara barnens intresse för naturvetenskap och teknik i förskolan

The purpose of this study was to examine and compare what six preschool teachers thought about their opportunities to take advantage of children's interest in natural sciences and technology, across four kindergartens. The following questions were explored in order to achieve the aim of the study: How do the preschool teachers interviewed describe their work with science and technology in the preschool and what these preschool teachers think about the meaning of motivation in the children?s learning of natural sciences and technology in preschool.  The study used a qualitative approach in the form of semi-structured interviews and interviewed a total of six trained pre-school teachers from four kindergartens with different profiles. The first kindergarten focuses on mathematics, science and technology.

Hur RFID kan pÄverka logistisk effektivitet : en studie av den svenska dagligvarubranschen

Radio Frequency Identification, RFID, Àr en teknik för spÄrning och informationsbÀrande som har funnits i över 50 Är. Det Àr dock inte förrÀn pÄ senare Är som anvÀndandet av tekniken har fÄtt en bredare spridning. I Sverige finns idag ett flertal företag som har implementerat lösningar som bygger pÄ RFID-teknik men samtliga Àr begrÀnsade till att endast anvÀndas inom ett företag i ett slutet system. PÄ frÄgan hur RFID-teknik och dess standard EPC pÄverkar företag i en supply chain, det vill sÀga i ett öppet system, finns inget klart svar utan detta bör undersökas för respektive bransch dÀr ett införande kan vara intressant. Denna studie Àr en sÄdan undersökning, genomförd inom den svenska dagligvarubranschen, med följande syfte:Syftet med denna studie Àr att, pÄ aktivitetsnivÄ, kartlÀgga flödet av fem utvalda produkter i dagligvarubranschen samt att för företag som ingÄr i dessa flöden skapa scenarier dÀr RFID-teknik utnyttjas.

KoncessionsnÀmnden som kunskaps- och teknikspridare: en fallstudie baserad pÄ tillstÄndsprocessen kring StÄlverk 80

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka koncessionsnÀmndens eventuella roll som kunskaps- och teknikspridare under tillstÄndsprövningen av projektet StÄlverk 80 samt att undersöka om relationen mellan koncessionsnÀmnden och NJA kan sÀgas ha prÀglats av en samarbets- eller samförstÄndsanda. Spridning av kunskap och teknik Àr starkt anknutet till kommunikation. Genom kommunikation och vidareföring av kunskap kan kostnader för nyutveckling av teknik minskas och den hastigheten med vilken en teknik sprids höjas. Om en aktiv spridning inte sker av nya tekniker brukar dessa vanligtvis spridas vÀldigt lÄngsamt och möjlig nyutveckling hÀmmas. Under tillstÄndsprocessen av StÄlverk 80 intog koncessionsnÀmnden en passiv teknikspridningsroll.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->