Sök:

Sökresultat:

59 Uppsatser om Talsprćk och stavning - Sida 1 av 4

Björk, bjurk eller bjök? : En undersökning om ett möjligt samband mellan dialekt och stavning i Äk 1-2 i grundskolan

Denna uppsats undersöker huruvida det finns ett samband mellan dialekt och stavning. I studien ingĂ„r en skola i SmĂ„land, Stockholm respektive Ångermanland. Eleverna som medverkar gĂ„r i Ă„k 1-2 och har deltagit i ett stavningstest pĂ„ enskilda ord samt fritt skrivit om ett sjĂ€lvvalt Ă€mne. Resultatet har jĂ€mförts med de dialektala sĂ€rdrag som sĂ€gs vara karaktĂ€ristiska för dialekten och visar att de elever som tillĂ€mpar fonetisk stavning i viss mĂ„n pĂ„verkas av sin dialekt..

Samband mellan handskrivning, stavning, textlÀngd, textkvalitet och avkodning : En kvantitativ studie i Är 2

Studien tar sin utgÄngspunkt i kognitiva skrivteorier. Syftet med studien har varit att undersöka om handskrivnings- stavnings- och avkodningsförmÄga hade statistiska samband med textlÀngd och textkvalitetsamt om det fanns nÄgra skillnader mellan flickor och pojkar. Studien ville Àven se om det var bokstÀvernas lÀslighet eller om det var elevens förestÀllning om bokstavens utseende som hade betydelse för textlÀngd och textkvalitet. I urvalet ingick 38 elever i Är 2.Resultaten visade att förmÄga att snabbt skriva lÀsliga bokstÀver och att kunna stava ord hade samband med textlÀngd. TextlÀngd hade samband med textkvalitet, ordvariation och syntaktisk komplexitet.Handskrivning och stavning hade ett mÄttligt samband med innehÄllsliga aspekter av textkvalitet och de förklarade 60 % av variationen pÄ textkvalitet.Handskrivning och stavning hade starka samband med textyteaspekter av textkvalitet.

"Icetice" - eller hur man stavar till ingenting : En feltypsanalys av stavningen hos elever i Ă„rskurs 2

Stavning Ă€r en komplex förmĂ„ga och lite undersökt, dĂ€rför var syftet med föreliggande studie att analysera stavningsförmĂ„gan hos elever i Ă„rskurs 2. Deltagarna var 86 elever, 63 med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter och 23 utan lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter. Elevernas stavfel av nonord och riktiga ord analyserades utifrĂ„n fyra klassificeringssystem med avseende pĂ„ olika feltyper. Även korrelationsberĂ€kningar mellan stavning och andra kognitiva förmĂ„gor utfördes. Resultatet visade att de utan lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter presterade signifikant bĂ€ttre Ă€n de med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter framför allt pĂ„ testet av nonord.

Finns det nÄgot samband mellan andrasprÄksinlÀrares uttal och stavning i svenska? ? en undersökning om hur uttal och stavning pÄverkar varandra

I denna uppsats undersöks en grupp andrasprÄksinlÀrares uttal och stavning för att se om det finns nÄgot samband mellan avvikande uttal och stavning i svenska. Det Àr elevernas hantering av vokaler, tje-ljud, sje-ljud, ng-ljud samt i nÄgra fall hantering av r/l i uttal av olika ord som undersöks och jÀmförs med elevernas stavning av samma ord. Elva elever som gÄr i en förberedelseklass Är 7-9 medverkar i studien och eleverna har varit i Sverige mellan 7 mÄnader och 4 Är.För att undersöka om det finns nÄgot samband mellan avvikande uttal och stavning har en diktamen som innehÄller de sprÄkljud som Àr intressanta i undersökningen anvÀnts som metod. I tillÀgg till det har eleverna fÄtt tala och skriva fritt med hjÀlp av bildsekvenser. Eleverna har spelats in pÄ band nÀr de lÀst upp diktamen och nÀr de talat fritt.

Att stava rÀtt - hur svÄrt kan det vaŽ? : En undersökning av de vanligaste svÄrigheterna i engelsk stavning jÀmfört med svensk stavning

Jag har kartlagt nÄgra av de svÄrigheter som finns i engelsk stavning jÀmfört med svensk stavning med hjÀlp av en kvantitativ undersökning i form av ett stavningstest. Jag ville ta reda pÄ om det Àr svÄrare att stava pÄ engelska Àn pÄ svenska. I studien deltog 55 elever frÄn 10 olika gymnasieprogram, som alla lÀste A-kursen i engelska. Testet, som utfördes pÄ bÄde engelska och svenska, utformades likvÀrdigt, sÄ att jag kunde jÀmföra elevernas stavning av olika fonem och ord pÄ de bÄda sprÄken. Resultatet visade att de engelska orden var svÄrare att stava Àn de svenska, med undantag för dubbelteckningsfel, som förekom mer i undersökningens svenska ord.

Varför stavar vi inte som norrmÀnnen? En jÀmförande studie av attityder till alternativ stavning.

I uppsatsen tittar jag pÄ hur tre sprÄk (svenska, tyska, engelska) har hanterat stavningsreformer, eller planer pÄ en sÄdan. Jag Àr intresserad av hur de olika sidorna i en stavningsreform positionerar sig, och om det Àr samma typ av argument oavsett vilket sprÄk det gÀller. Ja det Àr det. BÄda sidor tar till brösttoner..

Utveckling och normering av ett stavningstest för vuxna (STAVUX)

Syftet med denna studie var att utveckla och normera ett logopediskt stavningstest för vuxna., dÄ det idag saknas ett sÄdant test. Det framtagna testet bestod till en början av en orddel som innehöll 80 ord i varierande svÄrighetsgrad, utvalda för att representera svenskans olika stavningskombinationer. Vidare fanns en del med 80 nonord, konstruerade för att följa svenskans ljudmÀssiga uppbyggnad. 146 deltagare frÄn 18 ? 94 Är deltog i normeringen av testet.

Bimbosar, datear, och loggos : Om svensk pluralböjning av engelska lÄnord.

Det engelska sprÄket har sedan efterkrigstiden haft en allt större inverkan pÄ svenskan, bl.a. genom att vara det frÀmsta lÄngivande/lÄnförmedlande sprÄket. Med dessa nya lÄn följer ofta svÄrigheter att anpassa orden till svensk grammatik. MÄlet med min uppsats har varit att undersöka hur engelska inlÄnade substantiv böjs i plural pÄ svenska: vilka böjningsformer som anvÀnds, huruvida engelsk eller svensk böjning anvÀnds oftare, vad försvenskad stavning har för betydelse för pluralböjningen, och om sprÄkbrukare upplever pluralböjningen som nÄgot problematiskt. För att besvara dessa frÄgor genomfördes en undersökning av sprÄket i bloggar samt en enkÀtundersökning.

LÀsförstÄelse pÄ gymnasiet : En sjÀlvklarhet?

Fokus i den hÀr studien Àr lÀsförstÄelse och dess komplexitet. I den allmÀnna debatten diskuteras alltmer elevers bristande och sjunkande lÀsförstÄelse. Mot bakgrund av detta undersöks en avgÄngskull frÄn en utvald skola utifrÄn deras första Ärs lÀsförstÄelse, som testades via ett diagnostiskt prov, och deras betyg. Studien syftar dock inte enbart till att beskriva elevernas lÀsförstÄelse utan undersöker Àven huruvida det finns ett samband mellan lÀsförstÄelsen och betygen. Ytterligare ett syfte Àr att se om det gÄr att utröna vilka elever som skolan bör fokusera pÄ för att antalet Icke GodkÀnda betyg ska minimeras. För att ge studien ett djup och för att lÀsaren ska fÄ en inblick i komplexiteten kring lÀsförstÄelse har ett avsnitt om vad lÀsförstÄelse Àr, vilka faktorer som pÄverkar lÀsförmÄgan, nÄgra metoder och strategier för att frÀmja lÀsförstÄelsen bland elever samt lÀsundersökningar.

LÀrares uppfattningar om rörliga bilder i undervisningen - UnderlÀttar och Àr en resurs för elevers lÀrande

Fokus i den hÀr studien Àr lÀsförstÄelse och dess komplexitet. I den allmÀnna debatten diskuteras alltmer elevers bristande och sjunkande lÀsförstÄelse. Mot bakgrund av detta undersöks en avgÄngskull frÄn en utvald skola utifrÄn deras första Ärs lÀsförstÄelse, som testades via ett diagnostiskt prov, och deras betyg. Studien syftar dock inte enbart till att beskriva elevernas lÀsförstÄelse utan undersöker Àven huruvida det finns ett samband mellan lÀsförstÄelsen och betygen. Ytterligare ett syfte Àr att se om det gÄr att utröna vilka elever som skolan bör fokusera pÄ för att antalet Icke GodkÀnda betyg ska minimeras. För att ge studien ett djup och för att lÀsaren ska fÄ en inblick i komplexiteten kring lÀsförstÄelse har ett avsnitt om vad lÀsförstÄelse Àr, vilka faktorer som pÄverkar lÀsförmÄgan, nÄgra metoder och strategier för att frÀmja lÀsförstÄelsen bland elever samt lÀsundersökningar.

Predicerande faktorer för den tidiga lÀsningen Fonologisk förmÄga ? RAN - VokabulÀr

Syftet med denna studie Àr att undersöka om det Àr möjligt att redan vid tidig Älder predicerasenare lÀsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmÄgor, RAN och vokabulÀr vid 4Ärs Älder kan predicera senare ordavkodning/stavning respektive lÀsförstÄelse vid slutet avÄrskurs 1. Hypotesen Àr att fonologi utgör en viktig del av avkodning (Lundberg, 2009; Castle& Coltheart, 2004; Goswami, 1993) medan vokabulÀr Àr en betydelsefull del för lÀsförstÄelseoch sprÄkförstÄelse (National Reading Panel, 2000; Clarke et al., 2010)Teori för studien utgörs frÀmst av lÀsteorin The Simple View of Reading (Gough & Tunmer,1986). En teori som betraktar lÀsning med utgÄngspunkt i tvÄ aspekter, avkodning ochförstÄelse. Ytterligare en bÀrande teori för studien Àr en utvecklingsmodell för ordavkodning(HØien och Lundberg,1999).Metod I undersökningen anvÀnds kvantitativ data.

Stavning i skolan : en studie av lÀrares uppfattning om stavningsundervisning och stavningsproblem i Ärskurs 4-9

Bakgrund: Vi har valt att titta pÄ stavning utifrÄn tvÄ perspektiv. Det historiska perspektivet visar hur stavningen förÀndrats genom Ären. Det Àr viktigt eftersom det Àn idag har betydelse för hur vi stavar. Nyare forskning visar olika forskares syn pÄ stavning. En stor del i nyare forskning Àr skolverkets studie 2003 dÀr de bland annat undersökt undervisningen i svenska och elevers kunskaper.

Elever i behov av sÀrskilt stöd- resursfördelningen och dess förutsÀttningar pÄ en kommunal grundskola

Fokus i den hÀr studien Àr lÀsförstÄelse och dess komplexitet. I den allmÀnna debatten diskuteras alltmer elevers bristande och sjunkande lÀsförstÄelse. Mot bakgrund av detta undersöks en avgÄngskull frÄn en utvald skola utifrÄn deras första Ärs lÀsförstÄelse, som testades via ett diagnostiskt prov, och deras betyg. Studien syftar dock inte enbart till att beskriva elevernas lÀsförstÄelse utan undersöker Àven huruvida det finns ett samband mellan lÀsförstÄelsen och betygen. Ytterligare ett syfte Àr att se om det gÄr att utröna vilka elever som skolan bör fokusera pÄ för att antalet Icke GodkÀnda betyg ska minimeras. För att ge studien ett djup och för att lÀsaren ska fÄ en inblick i komplexiteten kring lÀsförstÄelse har ett avsnitt om vad lÀsförstÄelse Àr, vilka faktorer som pÄverkar lÀsförmÄgan, nÄgra metoder och strategier för att frÀmja lÀsförstÄelsen bland elever samt lÀsundersökningar.

NÀr, hur och varför? : En studie om synen pÄ stavning

Stavning handlar ej enbart om att stava rÀtt! Att lÀra sig stava kan vara en hjÀlp i en individs lÀs- och skrivutveckling. Genom att lÀra sig stava kan det bli lÀttare att lÀra sig lÀsa, samtidigt som lÀsningen kan bidra till att lÀra sig stava. Genom att skriva kan en elev lÀra sig stava bÀttre samtidigt som goda stavningskunskaper kan skapa en kÀnsla av trygghet och sÀkerhet i skriftsprÄket som gör att han/hon vill skriva. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ nÀr, hur och varför lÀrare arbetar med stavning i de tidiga skolÄren och att skapa en överblick över olika synsÀtt pÄ stavning samt hur dessa kan pÄverka undervisningen. Studien tar upp stavning ur olika perspektiv, frÄn det teoretiska till det praktiska samt hur elever uppfattar stavning.


1 NĂ€sta sida ->