Sök:

Sökresultat:

55 Uppsatser om Tablet - Sida 2 av 4

Mer än bara en leksak : En kvalitativ studie om surfplattan som ett verktyg för att stödja barns språkutveckling och sociala samspel

The purpose with the examination is to examine a preschool head and three teachers experiences and opinions of whether the Tablet can be used to support childrens linguistic development and social interactions in preschool. To answer the purpose we will use these questions of issue:What is the purpose with Tablets and how are they used in preschool activity?What pros and cons do the teachers see with Tablets?How do the teachers resonate about the use of Tablets to develop childrens language skill and social interactions?What type of social interaction occurs when children use the Tablet?We have used interviews and observations as our methods. We interviewed three teachers and one preschool head in the capital city of Sweden. They all have a positive attitude towards the use of Tablets in preschool.

Pilotstudie av användningen av Tablet PC som mobil enhet inom vården

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Webbdesign och användbarhet för tablets : Designmönster och konventioner för ökad kompabilitet mot tablets.

Undersöknings syfte var att närmare ta reda på hur ett grafiskt gränssnitt för en och samma webbplats lämpligt kan anpassas för att ge en likvärdigt god användarupplevelse oberoende användaren använder sig av en vanlig dator eller en Tablet.För att undersöka problemlösande designmönster prövades en teorisyntes baserad på befästa användbarhetsläror, så som metoder för visibility, affordance, mapping, begränsningar och feedback samt tekniker för grafisk gränssnittsdesign och navigation mot en fallstudie.Fallstudien utgjorde en del av ett större projekt, att ta fram ett koncept för en webbplats avseende ett arkitekturmagasin, att vara kompatibel med såväl en desktop som en Tablet avseende möjligheten att med gott resultat ta del av samma tjänstekoncept oberoende plattform.Fallstudien gjordes i flera steg genom att först skapa ett passande tjänstekoncept avseende webbplatsens syfte, för att sedan i iterationer skapa ett interaktions- och ett grafiskt ramverk. Under produktionen togs framför all två saker i beaktande; inputmöjligheter både för desktop med mus och Tablet med hand eller finger samt konceptuell modeller vad gällande navigation från både Tablet och desktopbruk. Iterationerna avslutades med användartester där fyra personer fick prova de framkomna koncepten.Resultatet och analysen av fallstudien pekar på att det finns riktlinjer vilka en designer kan och eventuellt bör följa för att få ett lyckat resultat.Bland dessa riktlinjer är finkänsligheten gällande input den klara skillnaden mellan en desktop med en mus och en Tablet med pekskärm. Därför bör alla interaktiva objekt alltid utformas och placeras så att de är lätta att aktivera oberoende metod för input.För ökad läsbarhet bör inte för liten text användas och dessutom tillkommer avvägning för navigation där det är viktigt att inte fastna i gamla webbdesignkonventioner med djupa hierarkier, utan i stället sträva mot en informationsarkitektur som möjliggör för enkel översikt och navigering.Analysen visar även på att överdådig grafik bör undvikas för att inte försätta användaren i en situation där den behöver fundera över hur den ska göra något snarare än vad..

Hur bidrar Ipad till samspel i förskolan?

This is qualitative study of, four teacher´s views on the use of iPad in teaching and learning. In addition, I will examine the disadvantages and advantages of iPad use as a teaching tool in preschools.My questions are:What is the practical use of Tablets in preschools today?Are preschool teachers using the Tablet as a teaching tool? If so, how?Is the use of Tablets in preschools contributing to children´s social interaction, as well as between children and teachers` social interaction?The purpose of this study was to find out how the four teachers uses the iPad as a teaching tool in the interaction between children in preschool. I have chosen to use Vygotsky?s and John Dewey´s theories.

Simulering av bildöverföring från en inbyggd plattform till Android tablet

Detta examensarbete utfördes på Syntronics kontor i Linköping. De hade en idé om att göra en porttelefon med hjälp av ett kretskort som de själva utvecklat, Midrange-plattformen. Detta kretskort är till för att vara flexibelt och kunna användas till olika syften.De förutsättningar jag utgick ifrån var att fortsätta på ett annat projekt som hade undersökt möjligheterna till att koppla in en videokamera till Midrange-plattformen. Jag skulle således fortsätta med samma hårdvara som de valt ut och använt.Min uppgift var att utveckla en Android Tablet-app samt ta fram ett protokoll för överföring av bilder/video från Midrange-plattformen till Androidappen.Resultatet blev en Androidapp och ett egendefinierat protokoll för överföring av bilder. Men då problem uppstod med användningen av den kamera som jag fick gjordes istället en simulerad version av Midrange-plattformen med inkopplad kamera..

Responsive web design : En studie i hur designkonceptet påverkar användbarheten hos en webbplats

The main topic of this thesis is to evaluate the impact on the usability of web pages when using responsive web design, a concept for developing web pages whose design adapts to the screen size being used. This is done by creating a responsive prototype based on an existing web site. A number of usability tests are conducted on the two versions of the site in order to compare the time to complete the tests and to observe the behaviour of the test participants. The tests are conducted on desktop as well as on mobile devices with varying screen size.The number of test participants was relatively low, and so the quantitative result is not statistically valid. However, the conclusion is that the most effective combination is to use either of the sites on desktop format.

Kontextmedvetenhet som ett sätt att reducera Information Overload : Designriktlinjer för kontextmedvetna smartphone-applikationer

The main topic of this thesis is to evaluate the impact on the usability of web pages when using responsive web design, a concept for developing web pages whose design adapts to the screen size being used. This is done by creating a responsive prototype based on an existing web site. A number of usability tests are conducted on the two versions of the site in order to compare the time to complete the tests and to observe the behaviour of the test participants. The tests are conducted on desktop as well as on mobile devices with varying screen size.The number of test participants was relatively low, and so the quantitative result is not statistically valid. However, the conclusion is that the most effective combination is to use either of the sites on desktop format.

Implementering av tablets inom drift  och underhåll av vägar : En utvärdering med förbättringsförlag

Implementeringen av Tablets ämnade för inspektioner inom drift och underhåll av vägar har studerats och utvärderats med målet att fördjupa kunskaperna inom drift- och underhållsbranschen och skapa effektivare arbetsmetoder som gynnar alla byggprocessens parter.  Examensarbetet är utfört hos Peab på deras anläggningskontor i Sundsvall och implementeringen har ägt rum på deras driftområde Sundsvall som består av cirka 122 mil statlig väg där Trafikverket är beställare. Genom litteraturstudier, tester av Tableten och deltagande observationer så har Tabletens användbarhet och utvecklingspotential analyserats och slutsatser har dragits för att ge Peab feedback på deras innovation med ett antal förbättringsförslag. Utvärderingen blev ej fullständig då Peab inte hann införa Tabletsen inom vägdriften innan de 10 veckorna för examensarbetet var avslutade. Att använda Tabletsen inom vägdriften kommer att effektivisera inspektionerna med dels digital dokumenthantering och det viktiga införande av GPS positionering  i de fordon som utför inspektionerna. Detta kommer bli mycket smidigare än den tidigare arbetsmetodiken där i stort sett alla processer innefattande mycket onödigt pappersarbete. Peab rekommenderas fortsätta att se utvecklingsmöjligheter med Tabletsen inom andra områden av vägdriften samt fullfölja utvecklingen av Tableten för att få en användbar produkt. .

Framtagning av ritplattestyrd penselsimulation för GIMP

The project was intended to produce a brush simulation plugin to the image processing program GIMP which would use a 6DOF drawing Tablet for user input.Too ambitious goals coupled with compability issues between the resources used resulted in that no meaningful software was produced. Experience was however obtained, and this paper is intended to give an overview of relevant concepts for- and the process ofcreating a brush simulation..

Den patientnära datorarbetsplatsen : Tablet PC för klinisk dokumentation vid postoperativ vård - en kvalitativ studie för OP/IVA kliniken på Uddevalla sjukhus

The ability to tackle NP-hard problems has been greatly extended by the introduction of Metaheuristics (see Blum & Roli (2003)) for a summary of most Metaheuristics, general problem-independent optimisation algorithms extending the hill-climbing local search approach to escape local minima. One of these algorithms is Iterated Local Search (ILS) (Lourenco et al., 2002; Stützle, 1999a, p. 25ff), a recent easy to implement but powerful algorithm with results comparable or superior to other state-of-the-art methods for many combinatorial optimisation problems, among them the Traveling Salesman (TSP) and Quadratic Assignment Problem (QAP). ILS iteratively samples local minima by modifying the current local minimum and restartinga local search porcedure on this modified solution. This thesis will show how ILS can be implemented for MSA.

Att erbjuda nyheter på surfplattor i framtiden : En marknadsanalys av nyhetstidningars digitala närvaro i surfplattor

Denna studie av den digitala marknaden för svensk dagspress är ett examensarbete utfört åt kvällstidningen Expressen. Undersökningen syftar till att utreda den strukturella marknadssituationen för svensk dagspress och dess förutsättningar rörande framtida närvaro i surfplattan. Via intervjuer med branschexperter söks tolkningar om läsartrender och behov i surfplattan, paketeringsstrategi och behovet av personifierade nyhetsflöden. Undersökningen och dess tolkningar understöds av en inledande litteraturstudie vilken behandlar den svenska dagstidningsmarknaden, dess digitala transformation och tekniska förutsättningar gällande surfplattan och rapporterade konsumenttrender.Studien visar bl.a. att den svenska dagstidningsmarknaden är utsatt för en hög intern konkurrens vilket ställer höga omställningskrav på bolagen i en digital era.

Från myt till Ptolemaios: Geografin under antiken

This paper deals with the development of scientific geography during Antiquity from its mythical background before the seventh century BC to Claudius Ptolemy during the second century AD. The main focus is on questions concerning the shape of the earth, its place in the universe, size and mapping of the earth. Already before 400 BC, the idea of the earth as a globe was firmly estabished. During classical time, Aristotle used empirical and rational arguments to prove that the earth was a sphere and that it was situated motionless in the center of the universe. In the third century BC, the first reasonably correct measurements of the circumference of the earth was carried out by Eratosthenes.

Utveckling och validering av en LC-MS/MS metod för kvantifiering av clopidogrel och dess metabolit i plasma

Clopidogrel is an antiplatelet substance that prevents blood coagulation in the arteries. It is an inactive pro drug that becomes activated after first-pass metabolism by the liver. The active metabolite of clopidogrel is 2-oxoclopidogrel, which is unstable therefore pharmacokinetic data is obtained by measuring the inactive metabolite clopidogrel acid in plasma. Clopidogrel is taken orally in Tablet form. The aim of this project was to develop a LC-MS/MS method for quantification of clopidogrel and its metabolite in plasma. The method has been developed by optimizing the sample preparation.

Touching reality: Exploring how to immerse the user in a virtual reality using a touch device

This paper explores the field of virtual reality and how immersion and presences can be increased when it comes to navigation and interaction with Virtual Environments. The availability of VR technology has sparked a trend, especially in game development. Old ways of designing for interactive environments have to be revised. This is done by exploring the massive body of work done on VR, exploring its underlying concepts, using tested design techniques and ways of evaluating interaction for VR. A design suggestion in the form of utilizing a Tablet device as the main input device is derived.

Smart-TV hybridapplikation : En undersökning i hur hybridapplikationer kan skapas mellan Smart-TV och surfplattor, samt användbarheten för dessa typer av applikationer

De senaste åren har marknaden för surfplattor växt massivt samtidigt som Smart-TV?s har kommit fram som en ny produktkategori. Detta arbete är en undersökningen i hur surfplattor tillsammans med Smart-TV kan användas för att skapa en bättre upplevelse för användaren. För detta utvecklades en applikation på en LG Smart TV som sammankopplades med en surfplatta för att visa information om ett pokerspel. Sedan utfördes en undersökning med intervjuer där hybridapplikationen jämfördes gentemot att bara spela på surfplattan.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->