Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 30 av 53
?-funktionenEn kort introduktion
Syftet med denna studie var att synliggöra förskollÀrares tankar om vardagsmatematiken. Studien skulle Àven innefatta hur förskollÀrare tar tillvara pÄ den vardagliga matematiken. VÄr metod i studien gick ut pÄ att intervjua förskollÀrare genom en self report, som tillhör den kvalitativa forskningen. VÄr self report innebar att de tillfrÄgade förskollÀrarna skriftligt fick redogöra sina tankar och erfarenheter utifrÄn frÄgeformulÀret. Med hjÀlp av vÄr self reports öppna frÄgor synliggjordes förskollÀrares djupgÄende tankar om ett visst fenomen, vilket leder in vÄr studie till en fenomenografisk forskningsansats.
Upplevesebaserad planering - en fallstudie pÄ Rönninge torg
Sammanfattning
Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur medborgardeltagandet kan se ut i
planeringsprocessen. Vi undrade hur den hÀr metoden kan pÄverka utformningen
av ett planförslag. Kandidatarbetet belyser teorier om hur man tar tillvara pÄ
brukarnas upplevelser. Samt hur man
kan omvandla resultatet av upplevelser till ett planförslag vid omgestaltningen
av ett omrÄde. Arbetet har resulterat i ett
planförslag över Rönninge torg i Salems kommun.
Samtal med barn : Hur pedagoger ser pÄ de vardagliga och icke-planerade samtalen som metod för att frÀmja barns sprÄkutveckling i förskolan
Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om hur de anvÀnder vardagliga och icke-planerade samtal för att frÀmja barns sprÄkutveckling, samt vilken potential detta arbete kan ha.Undersökningen utgick ifrÄn en kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer som genomfördes med sex aktiva förskolepedagoger. De genomförda intervjuerna transkriberades och bearbetades för att kunna sammanstÀllas till ett tydligt resultat.Resultatet av studien har bland annat visat att pedagogerna Àr vÀl medvetna om att barn utvecklar sitt sprÄk i samspel och har dÀrför tÀnkt till angÄende hur de vill stötta dem i denna utveckling och hur de kan vara en sprÄklig förebild. Pedagogerna skiljer sig i sina beskrivningar av om och hur de anvÀnder sig av de vardagliga och icke-planerade samtalen som en sprÄkutvecklande metod i förskolan.En viktig slutsats som dragits av studien Àr att vissa av pedagogerna Àr vÀl medvetna om vad de önskar att uppnÄ med de vardagliga och icke-planerade samtalen och har tillsammans med sitt arbetslag lyft detta som en medveten metod för sprÄkutveckling, medan andra inte alls lyft det i arbetslaget.Genom denna studie hoppas jag kunna inspirera förskolepedagoger och andra som jobbar med eller pÄ annat sÀtt samtalar med barn att fÄnga upp och ta tillvara pÄ de vardagliga och icke-planerade samtalen. De har stor potential ? glöm inte bort att ta vara pÄ dem..
Utomhuspedagogikens betydelse för barns sprÄkutveckling i förskolan -en fallstudie om pedagogers tankar och barns agerande
Johansson, Nina & MÄrtensson, Anna (2009) Utomhuspedagogikens betydelse för barns sprÄkutveckling Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö Högskola.
VÄrt syfte Àr att undersöka hur tre utomhusförskolor tar tillvara pÄ situationer som utvecklar barns sprÄk. Vi har utgÄtt frÄn tre frÄgestÀllningar som innefattar vilken syn pedagoger har och vilket arbetssÀtt de anvÀnder som redskap för barns sprÄkutveckling. Barns anvÀndning av sprÄket vid oplanerade situationer i utemiljön undersöktes ocksÄ. Vi kontaktade olika utomhusförskolor i SkÄne dÀr tre stycken visade intresse av att delta.
Att skapa en helhet mellan ungdomstidning och dess webbplats
Ett problem som kan uppkomma, nÀr en hemsida för en ungdomstidning utvecklas, Àr att hemsidan förlorar kopplingen till tidningen. Tillslut Àr det bara namnet pÄ webbplatsen som avslöjar att hemsida och tidning hör ihop.
För att försöka ta fram ett svar pÄ hur man kan sammanföra en ungdomstidning med sin hemsida och skapa helhet, kommer detta projekt gÄ pÄ djupet hur detta kan göras med hjÀlp av musik- och ungdomstidningen OKEJ.
Projektet och undersökningarna ledde fram till slutsatsen att det Àr viktigt att ta tillvara pÄ den befintliga kompetens som tidningen redan har, i OKEJ:s fall kunskapen att skriva artiklar som engagerar mÄlgruppen och OKEJ:s kontakter med kÀndisar.
Projektet ledde fram till fyra rÄd, vilka kan anvÀndas som en startpunkt för andra som ska föra en ungdomstidning ut pÄ internet.
? Utnyttja befintlig kompetens, som i OKEJ:s fall Àr att skriva artiklar som engagerar mÄlgruppen och sitt bredda kontaktnÀt med mÀnniskor i musikindustrin.
? IstÀllet för att utveckla t.ex. en videotjÀnst frÄn grunden, utnyttja redan befintliga system och tjÀnster. Ett exempel pÄ detta Àr YouTube, som anvÀndarna redan Àr bekanta med.
? Bygg hemsidan runt tidningens kÀrna.
Attraktiva kryssningsdestinationer - ur ett klusterperspektiv
Kryssningsindustrin Àr en dyna-misk bransch som Àr under stÀndig förÀndring och utveckling. Branschens stora problematik Àr avsaknaden av en fÀrdigproducerad produkt pÄ kryssnings-destinationerna. Alla mÀnniskor, platser, företag och organisationer som kryssnings-resenÀren kommer i kontakt med pÄ destinationen Àr med och pÄverkar resenÀrens helhetsintryck. Detta innebÀr att samverkan mellan olika aktörer Àr nödvÀndigt för att skapa en attraktiv och konkurrenskraftig kryssningsdestination. Samverkan genom kluster handlar om att tillsammans nÄ gemensamt uppsatta mÄl och visioner, samt att ta tillvara pÄ de olika resurser, mÀnniskor och relationer som interagerar pÄ en kryssningsdestination.
Samtal om demokratiuppdraget i praktiken : Elever och lÀrares tankar kring demokratiuppdraget iskolan
Syftet med denna studie Àr att skapa en djupare diskussion om hur elever och lÀrare igrundskolans tidigare Är uppfattar och arbetar med skolans demokratiuppdrag. Elever och lÀraresÄsikter om förutsÀttningar och begrÀnsningar i praktiserandet av demokratiuppdraget ges ocksÄfokus. Studien Àr av kvalitativ art, dÀr intervjuer har gjorts med tre verksamma lÀrare och fyraelever i grundskolans tidigare Är. Intervjuerna grundar sig pÄ en kvalitativ intervju, dÀr personernasom intervjuas ges möjlighet till att formulera egna svar. Intervjuerna har genomförts enskilt, föratt sedan transkriberas och kategoriseras.
MÄngkultur i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser och erfarenheter
Studiens syfte Àr att skapa insyn i hur pedagoger arbetar med att frÀmja mÄngkultur i förskolans verksamheter. Förutom detta syftar studien pÄ att undersöka vilken instÀllning pedagoger har till arbetet med mÄngkulturalism. Det Àr en kvalitativ studie som Àr baserad pÄ fem intervjuer med pedagoger inom förskolans verksamheter, vilka tillsammans med litteratur inom Àmnet utgör grunden för undersökningen. Studien visar pÄ att pedagoger inom förskolan anser att det Àr av stor vikt att frÀmja mÄngkultur i förskolan. De menar att det Àr berikande för barnen, att det positivt pÄverkar deras vÀrdegrund dÄ det lÀr dem att se alla mÀnniskors lika vÀrde.
Pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn som Àr identifierade med sprÄkstörning.
En av skolans viktigaste uppgifter Àr att lÀra alla barn att lÀsa. Syftet med denna studieÀr att belysa och analysera pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn somhar identifierad sprÄkstörning. Vi vill fÄnga vad som uppfattas vara av betydelse för attstimulera dessa elevers lÀsutveckling i Ärskurs 1-3. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarnahar vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod med ostrukturerad intervju. I studien intervjuasfem pedagoger med erfarenhet av att arbeta med elever som har sprÄkstörning.Resultatet visar att respondenternas uppfattning om vad som Àr av betydelse för attkunna stimulera dessa elevers lÀsutveckling Àr relationen till eleven, möta eleven pÄdess nivÄ, flexibilitet i organisationen, mÀngden erfarenhet, extern hjÀlp och samarbetemed förÀldrar.
Flippad matematik : Elevers uppfattningar av det inverterade klassrummet
I det inverterade klassrummet flyttas genomgÄngarna frÄn klassrummet till videofilmer som eleverna ser pÄ hemma. Lektionerna Àgnas till stor del Ät sÄdant som annars hade utgjort hemarbete för eleven. I denna studie analyseras gymnasieelevers uppfattning av denna undervisningsmodell i matematikÀmnet med fokus pÄ videogenomgÄngarna och förÀndringar i hem- och skolarbete.Det framkommer att elevernas uppfattningar av videogenomgÄngarna kan kategoriseras utifrÄn deras grad av aktivitet under videogenomgÄngen samt deras beroende av relationen mellan elev och lÀrare. I en jÀmförelse mellan enkla filmer, digitala animationer och klassrumsgenomgÄngar framhÄlls de enkla filmernas tydlighet och fokus pÄ matematik, samt klassrumsgenomgÄngarnas flyktiga natur. Dessa resultat diskuteras utifrÄn en kognitiv modell för överbelastning av arbetsminnet.Eleverna uppfattar att deras arbetsbelastning Àr lÀgre i det inverterade klassrummet Àn i ett traditionellt klassrum eftersom det finns mer tid för egen rÀkning i klassrummet.
Parkeringsplatsens vara eller inte vara : En studie av parkeringsytor intill tvÄ utvalda centrumnÀra bostadsomrÄden i Eskilstuna
Bilparkeringsplatsen Ă€r nĂ„got som under en vĂ€ldigt lĂ„ng tid har vart en sjĂ€lvklar del av staden likasĂ„ har Ă€gandet av en egen bil har varit en sjĂ€lvklarhet. Detta har gjort att stora delar av stadens yta har tagits i ansprĂ„k av bilparkeringsplatser, vilket har bidragit till att skapa platser i staden som endast nĂ„gra fĂ„ kan utnyttja. Det hĂ€r tillsammans med att allt fler mĂ€nniskor vĂ€ljer att bosĂ€tta sig i staden ökar antalet bilar vilket leder till att konkurrensen av stadens yta ökar allt mer, vilket bidrar till att stadens yta mĂ„ste tas tillvara pĂ„ ett mer effektivt sĂ€tt för att klara av den höga efterfrĂ„gan. Detta gör att stadsplaneringen blir Ă€n viktigare. Ăven stadsmiljön pĂ„verkas negativt av att bilantalet ökar, dĂ„ luften försĂ€mras och bullernivĂ„erna och slitaget pĂ„ stadens gator ökar.
Tematiskt arbetsÀtt i förskolan och skolan : en studie om hur pedagoger anser sig anvÀnda ett tematiskt arbetssÀtt
En central tanke i ett tematiskt arbetssÀtt Àr att alla Àmnen integreras till en helhet, dÀr barnen tillÄts att inhÀmta kunskap med alla sina sinnen. I inriktningen SprÄk- och skapande pÄ lÀrarutbildningen vid Högskolan Kristianstad anvÀnds ett tematiskt arbetssÀtt för att inspirera studenterna till att efter studietiden arbeta pÄ detta sÀtt i sin yrkesverksamhet. Syftet var att undersöka hur pedagoger som har lÀst inriktningen SprÄk- och Skapande i lÀrarutbildningen pÄ Högskolan i Kristianstad beskriver arbetet med ett tematiskt arbetssÀtt i sin yrkesverksamhet. Vi ville ocksÄ fÄ fram vad pedagogerna anser att de som pedagoger har för roll och vad de tycker att barnen fÄr för roll i det tematiska arbetssÀttet. Utskrifter frÄn kvalitativa intervjuer med sex yrkesverksamma lÀrare utgjorde utgÄngspunkt för en explorativ bearbetning och analys.
Arbete med naturvetenskap i förskolan : En intervjustudie med pedagoger i förskolan och skolchefer i kommunen
Studiens syfte Àr att ta del av skolchefernas och pedagogernas syn pÄ naturvetenskap i förskolan och hur pedagogerna beskriver att de arbetar med naturvetenskap i verksamheten. De frÄgestÀllningar vi vill ha svar pÄ Àr: Hur ser skolcheferna och pedagogerna pÄ naturvetenskap i förskolan? Vad har pedagogerna för intresse och kunskaper i naturvetenskap, och hur beskriver pedagogerna att det visar det sig i verksamheten? PÄ vilket sÀtt Àr skolcheferna och pedagogerna medvetna om de reviderade strÀvansmÄlen för naturvetenskap i Lpfö-98, rev. 2010?För att söka svar pÄ frÄgestÀllningarna har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger fördelade pÄ fyra förskolor uppdelat i tvÄ kommuner med varsin skolchef.I studien kom det fram att skolcheferna och pedagogerna tyckte det var viktigt med naturvetenskap i förskolan, de vill ta tillvara barnens nyfikenhet och intresse för naturvetenskap.
Trygg omsorg i barngrupp : En intervjustudie kring förskollÀrarnas arbete för att upprÀtthÄlla en trygg omsorg.
Studien grundas pÄ att undersöka vad förskollÀrare anser om begreppet trygg omsorg, vilken betydelse förhÄllningssÀttet och arbetssÀttet har till barngruppen samt vilka frÀmjande metoder de anvÀnder sig utav. Forskningsmetoden som Àr vald till studien Àr kvalitativ metod. Syftet Àr att fÄ fördjupad förstÄelse över hur förskollÀrarna tÀnker kring sitt arbete. För att göra det har intervjuer hÄllits med fokusgrupper och intresset Àr att tillsammans skapa diskussioner kring det valda omrÄdet. Empiriinsamlingen görs pÄ sex förskolor i samma kommun.
Tar vi barnens intresse för natur och teknik pÄ allvar? : En kvalitativ studie om hur nÄgra förskollÀrare resonerar runt möjligheterna att ta tillvara barnens intresse för naturvetenskap och teknik i förskolan
The purpose of this study was to examine and compare what six preschool teachers thought about their opportunities to take advantage of children's interest in natural sciences and technology, across four kindergartens. The following questions were explored in order to achieve the aim of the study: How do the preschool teachers interviewed describe their work with science and technology in the preschool and what these preschool teachers think about the meaning of motivation in the children?s learning of natural sciences and technology in preschool. Â The study used a qualitative approach in the form of semi-structured interviews and interviewed a total of six trained pre-school teachers from four kindergartens with different profiles. The first kindergarten focuses on mathematics, science and technology.