Sök:

Sökresultat:

792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 18 av 53

Energieffektivisering av sjo?farten : En studie om att implementera obligatoriska riktlinjer

Vi lever i en vÀrld av klimatförÀndringar dÀr det stÀndigt söks efter lösningar för att minska utslÀppen av vÀxthusgaser. IMO har infört SEEMP:en med mÄlet att reducera utslÀppen frÄn vÀrldshandelsflottan och dÀrmed öka dess energieffektivitet. Med denna bakgrund har syftet varit att undersöka hur svenska tankrederier implementerat och tillÀmpat SEEMP:en samt kartlÀgga Äsikter kring den. En kvalitativ metod har anvÀnts för att pÄ djupet undersöka rederiernas tillvÀgagÄngssÀtt. Undersökningen omfattar fyra semistrukturerade intervjuer med totalt sex personer ifrÄn tvÄ rederier dÀr bÄde ombord- och landanstÀllda finns representerade.

Intellektuellt kapital : En kvalitativ undersökning av hur det intellektuella kapitalet förvaltas, samt utvecklas av företag i olika branscher

Syftet med denna uppsats Àr att öka insikten i hur företag i olika branscher arbetar med, och utvecklar sitt intellektuella kapital, samt Àven visa pÄ de eventuella skillnader och likheter som finns mellan de olika företagen. Avslutningsvis har vi Àven för avsikt att utarbeta ett antal riktlinjer som företag kan ta del av i utvecklingen av sitt intellektuella kapital.Vi har under denna uppsatsskrivning utgÄtt frÄn en kvalitativ forskningsprocess med grund i det hermeneutiska synsÀttet. Teori & empiri har kombinerats i likhet med en abduktiv forskningsansats. Det teoretiska kapitlet Àr grundat pÄ sekundÀrdata i form av teori, och uppsatsens empiriska del Àr baserad pÄ intervjuer med sex olika företag.Samtliga av de studerade företagen jobbar med att ta tillvara och utveckla sitt intellektuella kapital. Arbetet Àr likartat, oavsett vilken bransch de verkar i.

Entreprenöriell marknadsföring - Hur marknadsförs smÄföretag startade av entreprenörer

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och precisera innebörden av entreprenöriell marknadsföring sett ur smÄföretags perspektiv samt huruvida marknadsföringsmetoderna karaktÀriseras av entre-prenören eller av den bransch som denne Àr verksam i. Metod: För att uppnÄ vÄrt syfte valde vi att genomföra en kvalitativ studie. Studien bestod av fem djupintervjuer med entreprenörer i Karls-krona. Vid intervjutillfÀllet lade vi Àven fram ett case för att fÄ en djupare insikt i hur entreprenörerna skulle agera i en given situa-tion. Detta för att de verkar i olika branscher. Vi utgick i stor ut-strÀckning frÄn Carson och Gilmores modell av smÄföretags entre-prenöriella marknadsföring.

Kompetensutveckling inom matematik för pedagoger : Vilken betydelse kan den fÄ för yngre barns intresse och lÀrande av matematik

Syftet med undersökningen Àr att kartlÀgga vilken kompetens en grupp pedagoger har inom matematikomrÄdet och vilken kompetensutveckling de frÄgar efter, samt att se hur matematikutveckling kan fÄ betydelse för de yngre barnens intresse och lÀrande av matematik.Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med sammanlagt 10 pedagoger i förskola, förskoleklass och skolÄr 1.I undersökningen framkommer att de pedagoger som fÄtt kompetensutveckling efterfrÄgar mer, men ocksÄ att de inte fÄr tillrÀckligt med tid till att förmedla kunskapen till sina kollegor. Pedagogerna visar stor medvetenhet om sitt uppdrag frÄn lÀroplanerna och vikten av att lÀgga en matematisk grund hos barnen. Resultatet visar pÄ en ökad medvetenhet och kunskap hos dem som fÄtt kompetensutveckling inom matematik i de flesta kategorier vi presenterar. VÄr tolkning Àr att detta kan vara en effekt av den kompetensutveckling, det sÄ kallade matematikpilotprojektet och matematiknÀtverk, som en del pedagoger genomgÄtt i X kommun. Det mÀrks dÀremot inte nÄgon tydlig skillnad nÀr det gÀller att ta tillvara pÄ matematiken i vardagen.

Urban Building i kvarteret Domherren

Projektet startade som en reflektion av kontexten. Kvarteret Domherren Àr en vÀrdig plats som bör hantera ett program som uppskattar den, och som tar tillvara pÄ platsens alla kvaliteter. Kvarterets plats i sin omgivning bjuder in till ett dynamiskt rörelsemönster pÄ gatuplan, och med det uppstÄr bra förutsÀttningar för offentliga platser med sociala interaktioner. Genom att integrera olika generationer i byggnaden, och lÄta dem dela pÄ ett spektra av olika funktioner, frÄn fundamentala till frivillliga, vÀcks tanken att vi Àr mer lika Àn vad vi förut trott. Eller kanske lika olika som vi kan vara med vÄra jÀmngamla.

Faktorer som pÄverkar anhörigas beslut för eller emot organdonation : en litteraturstudie

Sverige har sedan 1988 faststÀllt döden genom hjÀrnrelaterade dödskriterier, vilket gör det möjligt att ta tillvara organ för transplantation. Den enskilda individen har sjÀlvbestÀmmanderÀtt nÀr det gÀller att donera sina organ och kan under sin levnadstid registrera sitt stÀllningstagande. MÄnga etiska konflikter rÄder runt donationsfrÄgan - vad Àr rÀtt och vad Àr fel? Vilket beslut skall man som anhörig fatta nÀr man ovÀntat hamnat i en traumatisk situation dÀr en nÀrstÄende avlidit och visar sig kunna vara en potentiell donator? Studiens syfte var att kartlÀgga faktorer som pÄverkar anhörigas beslut för eller emot organdonation, vid nÀrstÄendes död. Metoden som har anvÀnts Àr litteraturstudie, dÀr tio vetenskapliga artiklar ingÄr.

LÀra för att anvÀnda - En forskningsöversikt om hur nya medier kan anvÀndas vid Äterkoppling av utvÀrderingsresultat

Föreliggande uppsats Àr en forskningsöversikt dÀr litteratur frÄn omrÄdena för utvÀrdering, lÀrandeforskning och kommunikation ligger till grund för att problematisera Äterkoppling av utvÀrderingsresultat. Den i sÀrklass vanligaste formen för Äterkoppling av utvÀrderingsresultat Àr genom en skriven rapport, mÄnga gÄnger kompletterat med en muntlig presentation. Ett av syftena med denna uppsats Àr dÀrför att vÀnda bort blicken frÄn denna instrumentella syn pÄ hur ett anvÀndande kommer till stÄnd och i stÀllet lyfta fram innovativa Äterkopplingsformer. Uppsatsen har ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande, vilket innebÀr att lÀrande och kunskap uppstÄr i relationer. Centralt för det sociokulturella perspektivet Àr att ta till vara pÄ det informella lÀrandet som sker inom organisationen.

Åter : ett möbelprojekt genom Ă„terbruk

Återvinningsstationer, containrar och grovsoprum kan vara riktiga guldgruvor för den som vĂ„gar dyka ner. En otymplig container pĂ„ andra sidan gatan kan fĂ„ mitt hjĂ€rta att börja bulta. Att hĂ€va sig upp och kika ner; spĂ€nningen! TillfredstĂ€llelsen nĂ€r man hittar en gammal teakbyrĂ„ eller ett köksbeslag. RĂ€ddar det frĂ„n sitt öde i avfallskvarnar och vĂ€rmeverk.NĂ€r förlorar en möbel sitt vĂ€rde?De bortkastade möblerna bĂ€r pĂ„ historier, minnen, spĂ„r och ledtrĂ„dar.

"Matematik kommer vi att ha i skolan" : Pedagogernas och barnens syn pÄ matematik

Matematik ingÄr i förskolans strÀvansmÄl, och Àr ett av mÄnga strÀvansmÄl i förskolan. Detta innebÀr att pedagoger skall strÀva efter dem och hitta tillfÀllen att lyfta fram dem med barnen. Vi har valt att undersöka hur pedagoger jobbar med matematik, hur de presenterar matematik för barnen för att underlÀtta barnens vidareutveckling och hur medvetna de Àr om strÀvans mÄl i just matematik för förskolan. Vi har Àven valt att undersöka barnens tankar kring matematik och dess anvÀndning i framtiden. I förskolans vardag kan man alltid finna sÀtt att lÀra ut matematik, men tyvÀrr hittar fÄ pedagoger tid att sÀtta sig in i det och förstÄ barns tÀnkande och kunskaper. Mycket annat skall göras och uppmÀrksammas vilket leder till att matematiken för de flesta pedagoger ligger i skymundan.

Om religionskunskapsÀmnets roll i vÀrdegrundsarbetet

I denna uppsats behandlas elevers syn pÄ Àmnet religionskunskap samt hur vÀl förankrade begreppen demokrati, jÀmstÀlldhet, miljö, fred och tolerans Àr hos dessa elever. Metoden för undersökningen var kvalitativ. Intervjuer med tio elever genomfördes. UtifrÄn denna empiri samt litteraturstudier förs sedan en diskussion om religionskunskapsÀmnets roll i ett framgÄngsrikt vÀrdegrundsarbete. Undersökningen visar att elevernas attityd till Àmnet var kluven.

SprÄkutvecklande arbetssÀtt? : En kvalitativ studie av lÀrares uppföljningar av elevsvar i flersprÄkiga klassrum

Syftet med denna kvalitativa studie Àr att undersöka interaktionen mellan lÀrare och elever i flersprÄkiga klassrum. En grundskolelÀrares boksamtal i tvÄ klasser med flersprÄkiga elever observerades och spelades in vid tvÄ tillfÀllen. Materialet har transkriberats och analyseras med fokus pÄ vilka pedagogiska arbetssÀtt lÀraren anvÀnder i sin dialog med eleverna i avseendet att verka sprÄkutvecklande. Mer precist studeras lÀrarens uppföljningar av elevsvar och huruvida dessa uppföljningar kan anses vara sprÄkutvecklande eller inte enligt tidigare forskning. Det studeras ocksÄ i vilken utstrÀckning lÀraren tar tillvara elevernas tidigare erfarenheter och modersmÄl i diskussionerna.

Delaktighet och inflytande? En frÄga om att fÄ sin vilja igenom eller att bli lyssnad pÄ?

VÄr uppsats, Inflytande och delaktighet ? en frÄga om att fÄ sin vilja igenom eller att bli lyssnad pÄ behandlar barns delaktighet och inflytande i förskolan. Studiens syfte Àr att undersöka hur pedagogerna tolkar begreppen delaktighet och inflytande och i vilka situationer som delaktighet och inflytande ges till barnen. Den tidigare forskningen inom omrÄdet visar olika synsÀtt och perspektiv pÄ lÀrande som rÄder. Genom kvalitativa intervjuer av sex pedagoger och observationer pÄ tvÄ olika förskolor har vi analyserat, tolkat och sammanstÀllt ett resultat. Resultatet visar att barnen blev sedda och lyssnade pÄ men att delaktighet och inflytande ofta handlar om att fÄ bestÀmma aktivitet. För att öka barnens delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet behöver pedagogerna synliggöra det bÀttre, genom att bland annat föra pedagogisk dokumentation samt avsÀtta mer tid för reflektion och utvÀrdering. VÄr slutsats Àr att pedagogerna inser att barnen Àr kompetenta, men att rutiner i den vardagliga verksamheten hindrar pedagogerna frÄn att fullt ut ta tillvara pÄ det kompetenta barnet. Dessutom anser sig pedagogerna behöva mer tid till att föra pedagogiska diskussioner.

Form, funktion, material, fÀrgexperiment : soffa i trÀ med resÄrplymÄ

Återvinningsstationer, containrar och grovsoprum kan vara riktiga guldgruvor för den som vĂ„gar dyka ner. En otymplig container pĂ„ andra sidan gatan kan fĂ„ mitt hjĂ€rta att börja bulta. Att hĂ€va sig upp och kika ner; spĂ€nningen! TillfredstĂ€llelsen nĂ€r man hittar en gammal teakbyrĂ„ eller ett köksbeslag. RĂ€ddar det frĂ„n sitt öde i avfallskvarnar och vĂ€rmeverk.NĂ€r förlorar en möbel sitt vĂ€rde?De bortkastade möblerna bĂ€r pĂ„ historier, minnen, spĂ„r och ledtrĂ„dar.

LÀrande utifrÄn elevers förutsÀttningar En studie om inlÀrningsstilar och hjÀrnbaserat lÀrande

Detta arbete Àr en litteraturstudie som undersöker inlÀrningsstilar och hjÀrnbaserat lÀrande. Undersökningen syftar till att ta reda pÄ hur dessa teorier fungerar och pÄ vilket sÀtt de tar tillvara elevers förutsÀttningar för lÀrande. Jag anser att jag fÄtt alltför lite information om dessa teorier och jag vill dÀrför genom detta arbete utöka min egen kunskap om dem samt sprida teorierna till andra lÀrare och lÀrarstuderande. Det finns flera modeller av inlÀrningsstilar men i detta arbete koncentrerar jag mig frÀmst pÄ the Dunn&Dunn Learning Styles model. InlÀrningsstilar handlar om att belysa de olikheter som finns i sÀttet att ta till sig och bearbeta information.

?Vad gör han dÄ, sockerbagaren?? - en undersökning om hur pedagoger frÀmjar barns muntliga sprÄkutveckling

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur pedagoger frÀmjar barns muntliga sprÄkutveckling. Avsikten Àr ocksÄ att ta reda pÄ hur pedagogerna ser pÄ sin egen roll i barns muntliga sprÄkutveckling. Studiens teoretiska utgÄngspunkter Àr det sociokulturella perspektivet samt Vygotskijs tankar om ?den nÀrmaste utvecklingszonen? dÀr barnen blir utmanade i sin utveckling med hjÀlp av en vuxen. I litteraturdelen tar vi upp barns sprÄkutveckling, pedagogens roll i barns sprÄkutveckling, metoder som frÀmjar barnens sprÄkutveckling samt styrdokumenten.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->