Sök:

Sökresultat:

692 Uppsatser om Synsätt - Sida 2 av 47

Utvecklingssamtalets betydelse för samverkan i förskolan : Ur ett förÀldrar ? och förskollÀrarperspektiv

Syftet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ hur förÀldrar och förskollÀrare ser pÄ utvecklingssamtalen i förskolan. Vad förvÀntar sig förÀldrar och förskollÀrare av utvecklingssamtal och sker det en samverkan? Metoden som anvÀndes var kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med fem förskollÀrare och fem förÀldrar frÄn samma kommun men frÄn olika orter.I resultatet syns det att bÄde förÀldrar och förskollÀrare tycker att utvecklingssamtalen Àr viktiga men att syftet eller förvÀntningar pÄ samtalet skiljer dem Ät. FörskollÀrarna vill utgÄ frÄn verksamheten dÀr barnet Àr en del av den. FörÀldrarnas förvÀntningar pÄ utvecklingssamtalet Àr istÀllet att prata om barnets trygghet och sociala relationer.

MÀktiga mÀn och osynliga kvinnor -

Vi kodade 1318 artiklar frÄn fyra tidningar: Aftenposten och Dagens NÀringsliv i Norge och de svenska tidningarna Dagens Nyheter och Dagens Industri. Studien var kvantitativ och undersökte vem som syns i ekonomijournalistiken..

LĂ€romedelsanalys matematik A

Bakgrund: Rapporter frÄn Skolverket, Nationellt Centrum för Matematikutbildning och Utbildnings-departementet visar att dagens matematikundervisning dominerande Àr traditionell, att eleverna har svÄrt för problemlösning och att eleverna i hög grad hÀnvisas till lÀromedlet. Studier visar ocksÄ att inslag av undersökande pedagogik (problembaserat lÀrande, laborativ matematik) pÄverkar elevernas attityd och resultat positivt. Sedan lpf94 finns ocksÄ krav i styrdokumenten som syftar till undersökande pedagogik. Mot bakgrund av detta formuleras den hÀr studiens syfte sÄ hÀr:Syfte: Att se om inslagen av undersökande pedagogik i lÀromedlen för gymnasiets kurs Matematik A (eller motsvarande) har förÀndrat sig under perioden 1980-2006.Metod: ·Kvalitativ analys av stil och sprÄkbruk.·Andel uppgifter av undersökande karaktÀr·Andel intressevÀckande bilder som syftar till helhetssyn eller sammanhang.Resultat: Det syns tydligt ökade inslag av undersökande pedagogik sedan 80-talets lÀromedel Gamma Grön. Brytpunkten för denna utveckling var sannolikt början av 90-talet dÄ gymnasiet reformerades.

Pornografisk bild? : en studie av pornografiska drag i reklamfotografier

Om pornografiska drag av tre reklamfotografier. De tre bilderna analyseras bland annat med hjÀlp av verk av Jane Burton, Zoe Leonard och Pierre Molinier. Det hÀvdas att samhÀllet har blivit alltmer sexualiserat och att det syns i de reklambilder som publiceras..

RÀttssÀkerhet vid tredjemansrevision

Uppsatsen handlar om vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden frÄn förr tills idag. Syftet och den övergripande huvudfrÄgan var att undersöka vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden för att kunna jÀmföra vad mÀnniskor trodde förr med vad de tror idag. Den historiska bakgrunden behandlar vad mÀnniskor trodde hÀnde efter döden förr och vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden idag. Tiden som behandlas strÀcker sig frÄn uppkomsten av den Àldsta kristendomen fram till 2000-talet.  För att kunna fÄ fram ett resultat anvÀndes tvÄ metoder, textanalys och intervjuer. Intervjuerna genomfördes med tre olika Äldersgrupper som bestod av barn och ungdomar, medelÄlders mÀnniskor och Àldre mÀnniskor.

Chefens resa genom ett alkoholÀrende. : En studie om chefers upplevelser och erfarenheter av att hantera anstÀllda med alkoholproblematik.

I Sverige ses alkohol som socialt accepterat under sÄvÀl vardag som högtid, bÄde jul och konferensresa skÄlas in med öl och brÀnnvin. Dock gÄr det inte att frÄngÄ det faktum att över 300 000 av landets invÄnare lider av ett alkoholberoende, vilket gör det till en av vÄra största folkhÀlsosjukdomar. En sjukdom som ofta inte syns, men förekommer framförallt pÄ vÄra arbetsplatser. PÄ arbetsplatsen ligger yttersta ansvaret hos cheferna; deras förmÄga att upptÀcka och agera nÀr tecknen vÀl syns hos individen. Dessa tecken Àr inte alltid enkla att se vilket framgick i denna studie.

Rödgrön dagspress : En studie om Dagens ETC:s nyhetsvÀrdering, ett alternativ i ett borgerligt medielandskap

I januari 2014 startade Dagens ETC som en ny dagstidning med rödgrön profil.                 Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur en rödgrön journalistik ser ut och hur den skiljer sig frÄn en borgerlig tidning. I uppsatsen undersöks om och i sÄ fall hur Dagens ETC skiljer sig frÄn Dagens Nyheter i nyhetsvÀrdering, perspektiv och gestaltning. Uppsatsen bestÄr av tre undersökningar. Genom en kvantitativ innehÄllsanalys av nyhetsartiklar frÄn Dagens ETC och Dagens Nyheter undersöks om och hur nyhetsvÀrderingen i Dagens ETC skiljer sig frÄn nyhetsvÀrderingen i Dagens Nyheter.

Valen syns : - formge med vÀrderingar

GÄr det att i arkitekturen se Äsikter och vÀrderingar? Med utgÄngspunkt i politiska stÄndpunkter har jag givit mig pÄ valstugan och dess utformning.Valstugorna Àr idag ofta snarlika varandra oavsett vilket parti som anvÀnder dem. Att kunna se olika partiers vÀrderingar och stÄndpunkter Àven i formgivningen av den plats dÀr de möter vÀljarna, Àr nÄgot som gynnar bÄde vÀljarna och partierna sjÀlva..

Etik i praktik: syns vÀrdegrunden i klassrummet?

VÄrt examensarbetet handlar om huruvida verksamheten stÀmmer överens med lÀroplanen i en Ärskurs 1-2:a nÀr det gÀller etiska vÀrdegrundsfrÄgor. Vi har gjort kvalitativa undersökningar i form av intervjuer och observationer. Det intervjuerna och observationerna visade Àr att det vÀrdegrundsarbete som skedde i klassrummet kunde kopplas till lÀroplanen, genom ett medvetet arbetssÀtt av lÀraren.

OmvÀnd mervÀrdesskatt inom bygg- och anlÀggningsbranschen : GrÀnsdragningsproblem pÄ grund av gÀllande rÀtt

Uppsatsen handlar om vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden frÄn förr tills idag. Syftet och den övergripande huvudfrÄgan var att undersöka vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden för att kunna jÀmföra vad mÀnniskor trodde förr med vad de tror idag. Den historiska bakgrunden behandlar vad mÀnniskor trodde hÀnde efter döden förr och vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden idag. Tiden som behandlas strÀcker sig frÄn uppkomsten av den Àldsta kristendomen fram till 2000-talet.  För att kunna fÄ fram ett resultat anvÀndes tvÄ metoder, textanalys och intervjuer. Intervjuerna genomfördes med tre olika Äldersgrupper som bestod av barn och ungdomar, medelÄlders mÀnniskor och Àldre mÀnniskor.

Kommer man till himlen nÀr man dör? : En studie om vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden

Uppsatsen handlar om vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden frÄn förr tills idag. Syftet och den övergripande huvudfrÄgan var att undersöka vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden för att kunna jÀmföra vad mÀnniskor trodde förr med vad de tror idag. Den historiska bakgrunden behandlar vad mÀnniskor trodde hÀnde efter döden förr och vad mÀnniskor tror hÀnder efter döden idag. Tiden som behandlas strÀcker sig frÄn uppkomsten av den Àldsta kristendomen fram till 2000-talet.  För att kunna fÄ fram ett resultat anvÀndes tvÄ metoder, textanalys och intervjuer. Intervjuerna genomfördes med tre olika Äldersgrupper som bestod av barn och ungdomar, medelÄlders mÀnniskor och Àldre mÀnniskor.

LuftvÀrnet ett organisatoriskt dilemma : En jÀmförelse mellan svensk och norsk utveckling

LuftvÀrnets organisationstillhörighet Àr en historiskt Äterkommande frÄga dÀr olika lösningar genom tiderna gÄr att finna i Sverige sÄvÀl som internationellt. Den hÀr uppsatsen avser att jÀmföra Sveriges och Norges olika val av tillhörighet för det markbaserade luftvÀrnet. Syftet Àr att bidra till förklaringen varför vi har olika organisatoriska lösningar och analysera huruvida det finns nÄgra incitament för att se över dagens organisation. Undersökningen har genomförts genom att studera Sveriges och Norges luftvÀrnsutveckling, med stöd av organisationsteori, för att finna bakomliggande faktorer för val av organisation.JÀmförelsen pÄvisar flera skillnader i lÀndernas luftvÀrnsutveckling som kan ge förklaringskraft till organisationsvalet. Den mest utmÀrkande skillnaden avser prioriteringen av skyddsvÀrda objekt.

Det Àr en grej i livet liksom, att ha en kompis

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att fÄ en förstÄelse för och beskriva hur barn resonerar kring vÀnskap. FrÄgestÀllningarna var: Vilken förstÄelse har barn i Äldrarna 3-5 Är respektive 10-11 Är för begreppet vÀnskap? Hur resonerar barn i Äldern 3-5 Är respektive 10-11 Är kring vÀnskap? Vilka centrala begrepp anvÀnds för att beskriva vÀnner? Vilka könsmÀssiga skillnader och likheter syns i förstÄelsen av vÀnskap? Vilka ÄldersmÀssiga skillnader och likheter syns i förstÄelsen av vÀnskap? Examensarbetet Àr baserat pÄ kvalitativa intervjuer med barn i Äldrarna 3-5 Är och 10-11 Är pÄ en förskola/skola. Vi har ocksÄ anvÀnt oss av relevant litteratur och doktorsavhandlingar inom forskningsomrÄdet kopplat till vÄr undersökning. FrÀmst har vi anvÀnt oss av Corsaros teori om kamratkultur. Resultatet av studien visar att barn i Äldrarna 3-5 Är respektive 10-11 Är har en förstÄelse för begreppet vÀnskap.

Sekt eller samfund? : en studie av pingströrelsens organisatoriska utveckling

Jag har gjort en undersökning om huruvida pingströrelsen kan ses som en sekt eller ett samfund. SamfundsfrÄgan har alltid varit en kÀnslig frÄga inom pingströrelsen. Utvecklingen idag har ÀndÄ bidragit till att rörelsen 2001 registrerade ett samfund. Uppslutningen Àr dock mycket skral frÄn församlingarnas sida och frÄgan Àr om rörelsen kan gÄ enade in i en samfundsbildning. Jag har deltagit i pingströrelsens Ärliga pastorskonferens dÄ det fÀrska bildandet av föreningen ?Pingst fria församlingar i samverkan? behandlades.

Diskutera genus! : En analys av diskurser gÀllande genus pÄ lÀrar-utbildningen för idrott och hÀlsa.

Ämnet idrott och hĂ€lsa brottas med en genusproblematik som drabbar bĂ„de flickor och pojkar. Det finns tydliga skillnader i hur flickor och pojkar bemöts och förvĂ€ntas vara i idrott och hĂ€lsa undervisningen. En problematik som syns hela vĂ€gen till lĂ€rarutbild-ningen. Denna studie syftar till att undersöka de diskurser som ligger till grund för lĂ€-rarutbildarnas instĂ€llningar till- och förstĂ„else av begreppet genus. Samt till att undersö-ka hur dessa diskurser gestaltar sig i den pedagogiska verksamheten och i mötet med studenterna.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->