Sök:

Sökresultat:

17489 Uppsatser om SverigeŹbilden - Sida 1 av 1166

Bilden av Sverige - det nya Matlandet

I följande uppsats jÀmförs bilden av "Sverige ? det nya matlandet" mellan Jordbruksverket och VisitSweden och hurvida den överensstÀmmer eller ej. Det empiriska materialet Àr baserat pÄ rapporter, pressmeddelanden och andra webb publikationer. Materialet analyseras sedan enligt en diskursanalys. Vi fann att bilden skiljer sig mellan de tvÄ aktörerna..

Helt, rent och snyggt

Uppsatsen jÀmför bilden av underklassfamiljen i det svenska folkhemmet med bilden av den invandrade förortsfamiljen. Har invandrarna bildat en etnifierad underklass i Sverige och dÀrmed övertagit den undre arbetarklassens roll som de andra i vÀlfÀrdssamhÀllet..

Bilden - ett verktyg i elevers lÀrande

Tyngdpunkten i uppsatsen ligger i att lyfta fram bildsprÄket och vikten av denna i elevers kommunikation. I teoridelen framhÀvs bildens betydelse för elevers kommunikationsutveckling. Undersökningsgruppen bestod av 3 fritidspedagoger, en förskolelÀrare samt en grundskolelÀrare. En kvalitativ forskningsmetod har anvÀnts. Arbetets innehÄll Àr koncentrerat till skolÄr F-2.

Bilden - ett verktyg i elevers lÀrande

Tyngdpunkten i uppsatsen ligger i att lyfta fram bildsprÄket och vikten av denna i elevers kommunikation. I teoridelen framhÀvs bildens betydelse för elevers kommunikationsutveckling. Undersökningsgruppen bestod av 3 fritidspedagoger, en förskolelÀrare samt en grundskolelÀrare. En kvalitativ forskningsmetod har anvÀnts. Arbetets innehÄll Àr koncentrerat till skolÄr F-2.

Europas murar och grÀnslös information : En etnologisk studie av moldoviers migrationsberÀttelser ur ett identitetsperspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur migrationserfarenheter hos moldovier som nu bor i Sverige har pÄverkat deras identitetsskapande. Genom intervjuer med ett levnadsberÀttelseperspektiv undersöks hur bilden av Europa innan migrationen pÄverkat beslutet att flytta, hur bilden av Moldavien har förÀndrats efter migrationen, samt i vilken mÄn det har betydelse för deras identitet. Studien visar att idéer om sprÄk och historia fÄr stor betydelse vid stora samhÀllsomvandlingar och kopplas till den egna identiteten. Informanterna omgavs i Moldavien av migrationsberÀttelser, vilka skapade en migrationslÀngtan. Moldavien pratades om som nÄgot annat och sÀmre Àn ?Europa? och de sjÀlva konstruerades som icke-européer.

Sverigebilden : Marknadsföringen av Sverige i utlandet

VÄrt syfte med föreliggande uppsats Àr att beskriva och förklara hur den svenska staten byggerupp och utvecklar bilden av Sverige mot omvÀrlden. Vi har frÄgat oss hur det kommer sig att Sverige har ett av vÀrldens starkaste varumÀrken nÀr landet inte pÄ nÄgot sÀtt Àr vÀrldens rikasteland, största exportör, största mottagare av utlÀndska investeringar eller frÀmsta turistmÄl.MetodmÀssigt bygger vÄrt arbete pÄ en fallstudie dÀr vi intervjuat representanter för fyra myndigheter som arbetar med marknadsföring av Sverige mot utlandet tillsammans i NÀmnden för Sverigebilden i utlandet; Svenska Institutet, Invest in Sweden Agency, Visit Sweden och ExportrÄdet. Vi har arbetat hermeneutiskt dÀr vi försökt att förstÄ vÄra fallföretag och deras agerande.VÄr slutsats Àr att ekonomiskt sett Àr Sverige inte det mest framgÄngsrika landet men nÀr det kommer till att marknadsföra bilden av Sverige sÄ finns det en stark och planerad strategi sombygger pÄ samverkan mellan de olika aktörerna i NÀmnden för Sverigebilden i utlandet. Det samarbete som vi kartlagt i denna uppsats anser vi till viss del förklarar den starka bilden avSverige. Den största delen av förklaringen, menar vi, Àr emellertid den goda bild som redan finns av Sverige i utlandet och som vÀxt fram under tidens gÄng, tack vare ett antal sÀrskiljandepositiva faktorer som behandlas i uppsatsen.

BildÀmnet idag ? bilden ett verktyg för elevers lÀrande?

I detta arbete tar vi upp bilden och bildÀmnets betydelse idag och hur det kan anvÀndas som ett verktyg för elevers lÀrande. VÄrt syfte med detta arbete var att fÄ fördjupad kunskap om bildens vikt och hur den kan vara ett hjÀlpmedel för övriga Àmnen i skolan. I vÄr problemformulering stÀller vi oss frÄgan hur pedagoger kan anvÀnda bilden som ett verktyg för att utveckla elevens lÀrande i skolan.VÄr metod Àr kvalitativ och vi har intervjuat sju pedagoger med bildintresse och bildutbildning. I litteraturen och undersökningen har vi bland annat funnit att bilden Àr ett sprÄk och att bilden Àr viktig för bÄde elevers utveckling och för att stÀrka deras identitet. Bilden Àr ocksÄ viktig för fantasin genom det kreativa skapandet.I detta arbete har vi kommit fram till att det behövs vidare forskning inom Àmnet och att Àmnets status behöver höjas för att mÄlen i lÀro- och kursplaner ska uppnÄs..


Det finns en osynlig dag mellan onsdag och torsdag

Jag har vÀvt portrÀtt ett tag nu. Jag har tyckt om det sÀllskapliga i det. UmgÀnget med bilden av ett ansikte. Men var det egentligen bilden jag ville umgÄs med? Var det inte personen? Kanske kunde jag anvÀnda bilden för att komma personen nÀra? Jag ville ta det ett sÀllskapligt steg till.

Bilden och bildÀmnet som verktyg för lÀrande - möjligheter till kunskapsutveckling

Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur bilden anvÀnds i skolan som verktyg för lÀrande. Vi vill Àven undersöka vilka möjligheter och begrÀnsningar som finns för bilden och bildÀmnets anvÀndande i undervisningen. För att göra detta har vi anvÀnt oss av relevant litteratur, olika forskningsteorier och för skolan gÀllande styrdokument. I den empiriska delen har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer anvÀnts. Intervjuerna har genomförts med sex lÀrare pÄ fÀltet.

Bilden av vilden och vilden pÄ bilden - analys av bilden av den nordamerikanske indianen i svenska historielÀromedel

I uppsatsen analyseras bilder förestÀllandes nordamerikansk ursprungsbefolkning i ett antal lÀroböcker för historia pÄ högstadiet och gymnasiernas A och B-kurser. Syftet Àr att se om bilderna förmedlar stereotyper och i sÄ fall hur texten hanterar detta. Uppsatsen resultat blir att stereotyper Àr vanligt förekommande och hanteras mycket illa om överhuvudtaget. Uppsatsen slutsats blir att bilderna mest finns med som prydnad till texten..

Bilden av den ryska björnen

Det som vi ville testa var med andra ord: Har finlandisering en effekt pÄ pressen?.

SÀllskapsGobelÀng

Jag har vÀvt portrÀtt ett tag nu. Jag har tyckt om det sÀllskapliga i det. UmgÀnget med bilden av ett ansikte. Men var det egentligen bilden jag ville umgÄs med? Var det inte personen? Kanske kunde jag anvÀnda bilden för att komma personen nÀra? Jag ville ta det ett sÀllskapligt steg till.

FrÄn hotfull och frÀmmande till accepterad? : Bilden av romersk katolska kyrkan i svensk kristen press 1962-1966

Uppsatsens syfte Àr att studera bilden av den romersk katolska kyrkan frÄn det protestantiska perspektivet i Sverige. Historiskt har den protestantiska bilden sedan reformationen betraktat romersk katolska kyrkan antingen som hotfull eller frÀmmande.Uppsatsens primÀrmaterial bestÄr av ett representativt urval av svensk kristen press, med olika Svenskkyrkliga riktningar samt de större frikyrkliga samfunden som avsÀndare. AvgrÀnsningen Àr förlagd till Är 1962-1966, och följer Andra Vatikankonciliets pÄgÄende.Uppsatsens resultat uppvisar flera olika uttryck. Bilden av Andra Vatikankonciliet och romersk katolska kyrkan betraktades relativt positivt i delar av de svenskkyrkliga tidningar, medan uttrycken var generellt negativa i frikyrklig press. Enstaka tendenser vittnar Àven om att historiska uppfattningar av en hotfull romersk katolsk kyrka var fortsatt nÀrvarande under Andra Vatikankonciliets pÄgÄende.

DEN BEARBETADE VERKLIGHETEN : En studie om den bearbetade bilden.

Den bearbetade bilden anva?nds allt oftare, i allt fra?n modereportage till nyhetssammanhang. I takt med att anva?ndningen av denna typ av bilder o?kar ma?ste betraktaren ocksa? la?ra sig att kritiskt analysera bilden fo?r att den inte skall fo?rlora all trova?rdighet.Omra?det som studien behandlar a?r anva?ndningen av bearbetade bilder i nyhetssammanhang, i vilken den underso?kande delen a?r uppdelad i tva? underso?kningar. Den fo?rsta delunderso?kningen forskar i om en betraktare kan skilja pa? en bearbetad bild och ett originalfotografi, medan acceptansen fo?r den bearbetade bilden i ett nyhetssammanhang underso?ks i den andra delunderso?kningen.

1 NĂ€sta sida ->