Sök:

Sökresultat:

16392 Uppsatser om Svenska retorikhandböcker - Sida 58 av 1093

En undersökning av hur nÄgra elever och deras lÀrare uppfattar förhÄllandet mellan kunskap och bedömning

Det hÀr Àr en jÀmförande studie av tvÄ skolsystem, International Baccalaurate (IB) och den svenska gymnasieskolan. Studien fokuserar pÄ bedömningen av elevers kunskaper i historia. Uppsatsen undersöker hur elever och lÀrare uppfattar förhÄllandet mellan kunskap och bedömning. IB har en mer absolut kunskapssyn dÀr det gÄr att göra bedömningar utifrÄn strikta och konkreta betygskriterier medan det svenska betygssystemet har mer öppna kursplaner och betygskriterier som krÀver tolkningar. Elevers och lÀrares syn pÄ kunskap Àr lika inom de bÄda systemen.

Barns sprÄkutveckling i en mÄngkulturell förskola

Anledningen till vÄrt forskningsarbete var att finna kunskap hur pedagoger arbetar med barns svenska sprÄkutveckling i en mÄngkulturell förskola. Förskolan ska lÀgga grunden för ett livslÄngt lÀrande, dÀr sprÄket Àr en viktig del.Metoderna vi anvÀnde oss av i vÄr undersökning var förutom litteratursökning, enkÀter med skriftliga intervjufrÄgor samt observationer. I vÄr studie framkom vikten av dialog, samtalstid och modersmÄlsstöd för barn med annat modersmÄl Àn svenska. Om detta var bÄde pedagoger och författare samstÀmda i sin övertygelse.Har barnen en bra grund att stÄ pÄ, tar de till sig kunskap pÄ ett bÀttre sÀtt och kan lÀttare fÄ kamrater. Ger vi barnen en sprÄkligt rik miljö dÀr de tillÄts vara delaktiga i samtalet samt att vi lyssnar pÄ dem, dÄ sker oftast en god sprÄkutveckling i det svenska sprÄket.

Svenska och Norska sjukgymnasters erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med diagnosen ADHD i kombination med motoriska svÄrigheter: en intervjustudie

I Sverige och Norge har 3-5 % av alla barn diagnosen ADHD. Diagnosen innebÀr i huvudsak svÄrigheter med hyperaktivitet, impulsivitet och uppmÀrksamhet. Barnen kan Àven ha motoriska svÄrigheter, dÄ en sjukgymnastisk utredning kan göras. Syftet med studien Àr att belysa svenska och norska sjukgymnasters erfarenheter och upplevelser av bedömning och behandling av barn med ADHD med motoriska svÄrigheter. Metoden som har anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer av svenska och norska sjukgymnaster.

Genrer ? vilka och vilket stöd? En analys av nationella prov och lÀromedel i svenska för gymnasieskolan

Mot bakgrund av att kursplanerna i svenskÀmnet ger utrymme för tolkning, dÄ det inte uttryckligt stÄr vilken specifik genrerepertoar svensklÀraren ska hjÀlpa sina elever att tillÀgna sig, har syftet i detta arbete dels varit att undersöka vilken skriftlig genrerepertoar som lyfts fram i gymnasieskolan i det nationella provet samt i lÀromedlen, dels att undersöka vilken typ av stöd som eleverna fÄr för sitt genreskrivande. Arbetet har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar:-Vilken genrerepertoar lyfts fram av uppgifterna i de nationella proven i Svenska B och de valda lÀromedlen för Svenska A och B?-Vilket stöd ger underlaget inför och uppgiftsbeskrivningar i det nationella provet och lÀromedlen, nÀr det gÀller Äterkommande genrer i de nationella proven?Den metod som har anvÀnts för att besvara frÄgestÀllningarna Àr bÄde kvantitativ och kvalitativ. Det undersökta materialet har bestÄtt av 20 nationella prov i svenska B, ett kopieringsunderlag inför provet samt fem lÀromedel för svenska A och B. Arbetet Àr indelat i tvÄ delstudier, en för proven och en för lÀromedlen.

Svenska modeföretags expansion pÄ den danska och tyska marknaden

Sammanfattning Uppsatsens titel: Svenska modeföretags expansion pÄ den danska och tyska marknaden Seminariedatum: 16 januari 2009Kurs: FEKK01, Examensarbete KandidatnivÄ, Företagsekonomi, 15 hp Författare: Maria Fri, Elisabeth Heide, Julia Rosenberg Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson Nyckelord: Svenska modeföretag, expansionsstrategi, butiksetablering, danska marknaden, tyska marknaden. Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka och skapa en förstÄelse för medelstora svenska modeföretags tillvÀgagÄngssÀtt vid etableringen av egna butiker pÄ den danska och tyska marknaden. Metod: Studien Àr utformad som en multipel fallstudie, med en abduktiv ansats som följer ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt. Uppsatsen Àr uppbyggd kring semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner frÄn de valda fallföretagen. Teoretiskt ramverk: Uppsalaskolans internationaliseringsteori ligger till grund för studiens teoretiska ramverk och kompletteras av nÀtverkssynsÀttet och Hofstedes teori om kulturella skillnader.

Mekskytte i fredens tjÀnst : Svenskt mekskyttekompani i multidimensionell fredsbevarande operation

Mellan 2004 och 2006 deltog ett svenskt mekskyttekompani som en del i FN-insatsen i Liberia, UNMIL. Uppsatsen syftar till att utreda hur det svenska kompaniet bidrog till uppfyllandet av den strategiska mÄlbilden inom UNMIL 2004-2006 med hÀnsyn tagen till svenska direktiv, ordrar och incitament till att bidra till insatsen, samt att dra lÀrdomar utifrÄn detta. En fallstudie har anvÀnts för att studera verksamhet och erfarenheter frÄn insatsen som sedan analyseras utifrÄn de olika mÄl och framgÄngsfaktorer som lÄg till grund för insatsen. Fallstudien baseras i huvudsak pÄ slutrapporter frÄn de svenska kontingenterna som verkade i UNMIL. Resultatet visar att det svenska kompaniet bidrog positivt till uppfyllnaden av UNMIL:s strategiska mÄlbild och Regeringens incitament för deltagande men att brister fanns inom Försvarsmaktens direktiv, frÀmst avseende interoperabilitet.

Internationella skillnader i ledarskapet? : En studie av svenska snabbmatsrestaurangers överlevnad pÄ en marknad  som prÀglas av stordriftsfördelar

Internationella företag med stordriftsfördelar har klarat sig bÀst under lÄgkonjunktur och andra ekonomiskt svÄra situationer. Globaliseringen har lett till en homogen marknad och en ökad standardisering, kvalitet och kÀnslor spelar i och med det en allt större roll. Vissa svenska företag har kunnat överleva och till och med haft möjlighet att expandera pÄ den hÄrda internationellt konkurrensutsatta marknaden..

Synliggörandet av kursplanen i svenska : hur kursplanen tillÀmpas i undervisningen

Detta arbetets syfte var att ta reda pÄ hur grundskolans kursplan i Àmnet svenska synliggörs och tillÀmpas i undervisningen. För att undersöka detta gjordes en analys av kursplanen i svenska i grundskolan, enkÀtundersökning, intervjuer och observationer genomfördes. EnkÀtundersökningen hade tio informanter, tvÄ lÀrare intervjuades och observationerna gjordes pÄ tvÄ lektioner.         I resultatet framkom att lÀrarna som deltog i enkÀtundersökningen ansÄg att kursplanen i svenska i grundskolan var nÄgot positivt. De nackdelar som kom fram var att kursplanen ansÄgs som ?luddig? och att den borde konkretiseras nÄgot.

NyanlÀnda elevers skolframgÄng : En kvalitativ studie om sprÄkutveckling i naturorienterande Àmnen

Syftet med denna studie Ă€r att, med fokus pĂ„ nyanlĂ€nda elever, undersöka hur undervisningen inaturorienterande Ă€mnen i Ă„rskurs 6 bedrivs i ett klassrum. Studien belyser detta utifrĂ„n följandefrĂ„gestĂ€llningar: arbetar lĂ€rare för att integrera svenska i naturorienterande Ă€mnen för nyanlĂ€ndaelever? Vilket undervisningsmaterial anvĂ€nder Ă€mneslĂ€rare, svenska som andrasprĂ„kslĂ€rare ochmodersmĂ„lslĂ€rare för nyanlĂ€nda elever i naturorienterande Ă€mnen? Är materialet anpassat förnyanlĂ€nda elever? Hur ser samarbetet ut mellan lĂ€rare som kommer i kontakt med nyanlĂ€nda elever? Hur Ă€r lĂ€rares syn pĂ„ undervisning och undervisningsmaterial för nyanlĂ€nda elever? Är lĂ€raremedvetna om sprĂ„kets roll i Ă€mnesundervisningen? För att svara pĂ„ frĂ„gestĂ€llningarna anvĂ€ndes treolika metoder baserat pĂ„ klassrumsobservation, analys av undervisningsmaterial som anvĂ€nds underobservationen samt intervju med tre av de lĂ€rare (Ă€mneslĂ€rare, svenska som andrasprĂ„kslĂ€rare ochmodersmĂ„lslĂ€rare) som arbetar med samma nyanlĂ€nda elever i Ă„rskurs 6. Resultatet och analysen avundersökningen visar att fokus pĂ„ svenska som andrasprĂ„k i den naturvetenskapliga kontexten Ă€r liten. Vidare tyder resultaten pĂ„ att det material som anvĂ€nds i undervisningen Ă€r Ă„ldersadekvat men att detinte Ă€r anpassad till den nivĂ„ de nyanlĂ€nda eleverna befinner sig pĂ„.

Engelska och svenska i högre utbildning : Studenters perspektiv pÄ sprÄkanvÀndning

I denna uppsats undersöks förhÄllandet mellan engelska och svenska inom högre utbildning i Sverige. Syftet Àr att undersöka hur mycket undervisning och kurslitteratur som Àr pÄ engelska, samt att undersöka studenternas upplevelser av engelska i undervisningen. TvÄ enkÀter delades ut till studenter pÄ Högskolan i Skövde. EnkÀt 1 innehöll korta frÄgor om hur mycket kurslitteratur och undervisning som var pÄ engelska, och delades ut till 50 studenter inom flera olika ÀmnesomrÄden. EnkÀt 2 innehöll samma frÄgor som EnkÀt 1, kombinerat med ett antal öppna frÄgor.

Vikten av en finansiell strategi under en finansiell kris : - En kvantitativ studie av svenska publika aktiebolag

Studien utfördes mot bakgrund av hur den globala finanskrisen, som startade i USA under 2007, pÄverkade svenska företag. Syftet med studien var att undersöka om svenska företag kan pÄverka hur de klarar en finansiell kris genom att arbeta med komponenter i den finansiella strategin. En kvantitativ undersökning genomfördes pÄ 59 svenska publika aktiebolag dÀr samband testades mellan riskrelaterade variabler ur den finansiella strategin och variabler som mÀter hur företag klarat sig under krisÄret 2008. I undersökningen testades soliditet, likviditet, kassalikviditet, andel finansiella tillgÄngar och andel lager, som delar ur den finansiella strategin. Studien visar att kapitalstrukturhantering, kapitalbudgetering (i form av andel finansiella tillgÄngar) och rörelsekapitalhantering Àr alla delar ur den finansiella strategin som visats betydande.

SprÄkutvecklande miljöer. En studie av undervisning i grundskolans tidigare Är

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur pedagoger i grundskolan arbetar för att skapa olika lÀrandemiljöer med fokus pÄ sprÄkutveckling. Vi Àr Àven intresserade av att fÄ veta vilka faktorer som pÄverkar pedagogerna i deras undervisning. I vÄr undersökning har vi intervjuat och observerat sex pedagoger pÄ tvÄ olika skolor, Sydskolan och Nordskolan angÄende deras undervisning. Skolorna Àr olika varandra pÄ sÄ sÀtt att den ena har en majoritet av elever som har svenska som modersmÄl och den andra har en majoritet av elever som har svenska som andrasprÄk. De slutsatser vi kommit fram till Àr att samtliga pedagoger som deltagit i undersökningen arbetar enligt sin övertygelse om vad som Àr den bÀsta lÀrandemiljön för sina elever. Vi har sett spÄr av flerstÀmmiga klassrum, tematiskt arbete, det vidgade textbegreppet, erfarenhetspedagogisk samt atomistisk och holistisk kunskapssyn..

Vad krÀvs av lÀrare i svenskundervisningen för elever med annat modersmÄl? : en studie av lÀrares arbetssÀtt, kunskaper och egenskaper

Syftet med vÄr studie var att undersöka huruvida lÀrare i Är 1?3 anser sig ha kunskaper i att undervisa i Àmnet svenska för elever med annat modersmÄl. Vi ville ta reda pÄ om de ansÄg sig ha fungerande arbetssÀtt samt om de upplevde att de saknade exempelvis kunskaper, material och tid. Vi ville Àven ta reda pÄ om man som lÀrare kan dra fördel av nÄgra personliga egenskaper i arbetet med elever med annat modersmÄl. För att nÄ vÄrt syfte anvÀnde vi oss av intervjuer med sex informanter.

Ska du eller jag? : En studie om samarbete mellan specialpedagog och förskollÀrare

Uppsatsen behandlar hur lÀrare i svenska som andrasprÄk arbetar med att bygga upp ordförrÄdet hos andrasprÄkselever. Undersökningen har genomförts i integrerad klass (svenska/svenska som andrasprÄk) och segregerad klass (svenska som andrasprÄk). Detta urval har anvÀnts för att kunna hitta likheter och skillnader i arbetssÀtten. Följande frÄgor besvaras och diskuteras: PÄ vilket/vilka sÀtt arbetar lÀrare med att bygga upp elevernas ordförrÄd i integrerad respektive segregerad klass? Vilket fokus ligger pÄ ordförrÄdet? Vilka för- och nackdelar kan de bÄda undervisningsformerna innebÀra gÀllande arbetet med ordförrÄdet?Tidigare forskning berör svenska som andrasprÄksÀmnets historia, attityder, andrasprÄksinlÀrning, vikten av ett rikt ordförrÄd, interaktionens roll samt integrerad och segregerad klass.

Varför tappade skolan tron? : En analys av religionsÀmnets förÀndring relaterat till sekulariseringen i Sverige

Syftet med uppsatsen har varit att försöka se ett samband mellan religionsÀmnets förÀndring och den sekulariseringsprocess som det svenska samhÀllet genomgÄtt de senaste femtio Ären. Genom en litteraturstudie har jag tagit reda pÄ och förklarat de förÀndringar Àmnet genomgÄtt med hjÀlp av bl.a. Àldre kursplaner. För att förklara sekulariseringens förÀndring har jag anvÀnt mig av svenska forskare, och tillika forskning gjord pÄ det svenska samhÀllet. Sekularisering fÄr ses som en religiös förÀndring bort frÄn en enhetsstat, och över lag Àr det kristendomens förlorade mark som i arbetet benÀmns som sekularisering.Avslutningsvis kommer förÀndringen inom Àmnet religionskunskap stÀllas mot den sekularisering som skett för att försöka se samband, en diskussion om Àmnets vara eller icke-vara i skolan avslutar arbetet..

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->