Sökresultat:
16392 Uppsatser om Svenska retorikhandböcker - Sida 36 av 1093
ATT LĂRA UT SVENSKA TILL BARN MED ANNAT MODERSMĂ L : En kvalitativ studie om hur pedagoger lĂ€r tvĂ„ och flersprĂ„kiga barn svenska
Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger inom förskolans verksamhet arbetar med inlÀrning av det svenska sprÄket hos barn med annat modersmÄl Àn svenska. Med inlÀrning menar vi att barn aktivt och medvetet tillÀgnar sig nÄgot nytt som de inte har kunskap om sedan tidigare. Studien genomförs med fokus pÄ agerande i samlingar samt intervjuer av pedagoger. VÄr teoretiska förankring utgÄr frÄn det sociokulturella perspektivet eftersom vi har undersökt olika samspel och ageranden samt pedagogers medvetenhet vid sprÄkinlÀrning. I resultatet har vi kunnat se att tydlig kommunikation, konkritisering av sprÄket och repetition som undervisnings form har stor betydelse för inlÀrning av det svenska sprÄket.
Att kÀnna sig svensk : En studie i svenskhet ur vuxna invandrares perspektiv
Faktorer och egenskaper som begreppet svensk innefattar kan vara att vara fo?dd i Sverige, att vara svensk medborgare, att bo och arbeta i Sverige, att kunna tala, la?sa och skriva svenska, att vara kristen och att ta del av svenska den kulturen och av svenska traditioner samt att ha ett svenskt utseende. Syftet med studien a?r ta reda pa? vilka faktorer och egenskaper som anses viktiga fo?r att begreppet svensk ska kunna bli en del av identiteten hos den underso?kta gruppen och om den underso?kta gruppen anser att det a?r viktigt att ka?nna sig svensk. Studien a?r genomfo?rd vid en kommunal vuxenutbildning (Komvux) da?r en enka?tunderso?kning utfo?rdes bland elever i a?mnet svenska som andraspra?k.
STC -ett amerikanskt undervisningsmaterial i NO&Tk i jÀmförelse med den svenska grundskolans kursplaner.
Detta examensarbete Àr en utvÀrdering av ett amerikanskt undervisningsmaterial inom naturvetenskap och teknik som hÀmtats till Sverige för att utprovas i svenska skolan. Projektet som förkortas STC, vilket stÄr för"Science and Technology for Children", drivs i Kungliga Vetenskapsakademin och Ingenjörsvetenskapsakademins regi.. Materialet bestÄr av 24 teman som Àr avsedda att anvÀndas i Är 1-6. Hittills har sex teman översatts till svenska och detta undervisningsmaterial utprovas i nÄgra av Linköpings kommuns skolor sedan hösten 1997.NÀr jag fick höra talas om att ett undervisningsmaterial hÀmtas till Sverige frÄn ett annat land, som har sina egna nationella styrdokument, vÀcktes mitt intresse för att jÀmföra hur materialets innehÄll stÀmmer överens med de svenska styrdokumenten. Huvudsyftet med detta arbete Àr att undersöka i hur stor utstrÀckning de mÄl som anges i de svenska kursplanerna för biologi, fysik, teknik och kemi i grundskolan, kan uppfyllas genom att anvÀnda detta amerikanska lÀromedel.
Hedgefonder ? Kategorisering & ranking av svenskregistrerade hedgefonder
Syfte: Uppsatsens syfte Àr att ge kunskap om hedgefonders egenskaper och stategier utifrÄn ett investerarperspektiv. Genom att studera den svenska hedgefondmarknaden ska vi dela in alla svenskregistrerade hedgefonder i kategorier. Vi skall slutligen göra en rankinglista utifrÄn den avkastning som genereras i termer av fondernas historiska vÀrdeutveckling och risknivÄ. Metod: Eftersom kunskapen om hedgefonder Àr lÄg kommer vi att belysa olika karaktÀrsdrag. De frÄgestÀllningar som tas upp i problemdiskussionen besvaras helt eller delvis i kapitel 3 och 4.
Att ha alla bestick i lÄdan : En studie om hur lÀrare arbetar för att bygga upp elevers ordförrÄd
Genom forskning vet vi att den sprÄkliga medvetenheten har en stor betydelse för lÀs- ochskrivutveckling hos barn och elever samt att ett rikt ordförrÄd Àr en förutsÀttning för framtidaskolframgÄngar. Ett vidgat ordförrÄd Àr sÀrskilt viktigt för elever med ett annat modersmÄl Ànsvenska, som pÄ grund av olika skÀl inte har hunnit utveckla det svenska sprÄket. Uppsatsenshuvudsakliga syfte var att undersöka hur tvÄ lÀrare i tvÄ olika grundskolor i Ärskurs 3 arbetademed den semantiska medvetenheten, att bygga ett innehÄllsrikt ordförrÄd hos elever som harsvenska som modersmÄl samt hos elever som har svenska som andrasprÄk och om arbetssÀttetskilde sig Ät nÀr det gÀllde dessa elever. LÀrarna observerades under ett antal lektioner ochintervjuades efterÄt med hjÀlp av en halvstrukturerad intervjuguide. Genom observationeriakttogs hur lÀrare arbetade för att stimulera barnens sprÄkliga medvetenhet och med att byggaderas ordförrÄd medan det genom intervjuer togs del av lÀrarnas tankar kring Àmnet.Resultatet visade att lÀrarna i studien var medvetna om vikten av ett innehÄllsrikt ordförrÄdoch arbetade medvetet med att utöka barnens sprÄkliga medvetenhet inklusive ordförrÄd.
Alla araber Àter bara potatis : En studie om undervisningen i förberedelseklasser ur ett pedagogperspektiv
En kvalitativ studie som ur pedagogperspektiv belyser hur invandrarbarn via det viktiga modersmÄlet introduceras in i det svenska skolsystemet och det svenska sprÄket. Detta sker via förskolepedagogik och förtydligas genom kulturaspekter dÀr barnen sjÀlkritiskt medvetandegörs om fördomar, attityder och jargonger.Syftet har varit att belysa frÄgestÀllningarna ur ett pedagogperspektiv..
Att arbeta utomlands : En studie om svenska lÀrare som arbetar utomlands
Denna studie handlar om svenska lÀrare som pÄ ett eller annat sÀtt tagit sig utomlands och som arbetar pÄ svenska skolor utomlands. Valet av Àmne utgÄr ifrÄn dels ett intresse för Àmnet och nyfikenhet till motiven att flytta, dels ett egenintresse för arbete pÄ svenska skolor utomlands dÀr det Àr intressant att veta hur lÀrare gick tillvÀga. För att fÄ svar pÄ dessa forskningsfrÄgor anvÀndes det fenomenografiska perspektivet med utgÄngspunkt i kvalitativa intervjuer. Fyra gymnasielÀrare kom att intervjuas och materialet har sedan transkriberades och analyserats utifrÄn det fenomenografiska perspektivet. Med utgÄngspunkt i den resulterande empirin skapades sÄledes kategorier utifrÄn de uppfattade fenomen och motiv som lÄg bakom flytten frÄn Sverige.
Budplikt : En studie av minoritetsaktieÀgarnas stÀllning i budpliktssituationer
Uppsatsen utvÀrderar om utlÀndskt Àgande har förÀndrat sammansÀttningen av den svenska VD:ns lön. För att utvÀrdera detta genomför vi en kvantitativ undersökning av företag pÄ Stockholmsbörsens A-lista. Data bestÄr av VD-löner, uppdelat pÄ fast och rörlig lön, samt utlÀndskt Àgande. Undersökningen ska visa om det finns samband mellan utlÀndskt Àgande och förÀndringen i VD-lönen under tidsperioden 1999-2004. I undersökningen finner vi tendenser till att utlÀndskt Àgande pÄverkat sammansÀttningen av den svenska VD-lönen.
BrÄk och proportion - En jÀmförelsestudie mellan svenska och japanska lÀroböcker
I detta arbete granskas och jÀmförs svenska och japanska lÀroböcker genom hela grundskolan med avseende pÄ brÄk- och proportionsbegrepp. Syftet Àr att skapa insikter om vilka skillnader det finns mellan lÀroböckerna som Àr viktiga för elevers möjligheter att bÀttre förstÄ dessa begrepp, och att ge förslag till förbÀttrad begreppsbildning i matematikundervisningen. Det finns skillnader mellan svenska och japanska lÀroböcker angÄende pÄ vilka sÀtt ett objekt presenteras och behandlas. I svenska lÀroböcker sker begreppsbildning i början av ett kapitel som en sammanfattning, och genom att eleverna sjÀlva löser uppgifterna. I Japan framförs ett objekt med ett problem, och diskussioner om lösningar visas invÀvda med begreppsdefinitioner.
Svensk real vÀxelkurs och fundamenta : en kointegrationsanalys
I denna studie anvÀnds Johansens metod för kointegrationsanalys för att skatta ett lÄngsiktigtjÀmviktssamband för den svenska reala vÀxelkursen under perioden 1980-2004. Resultatet bliratt den reala vÀxelkursen pÄ lÄng sikt kan vÀntas appreciera till följd av försÀmrad handelsbalansoch höjt oljepris, medan en real depreciering blir följden av en ökning i den utlÀndskaproduktiviteten. Dessa resultat ger belÀgg för Balassa-Samuelssoneffekten, liksom förtransfereringseffekten. Undersökningen visar Àven att den svenska respektive utlÀndskarealrÀntan, liksom nivÄn av svenska Net Foreign Assets, inte uppvisar nÄgon lÄngsiktigpÄverkan..
Kan lÀrare och fritidspedagoger samverka? - en studie om samarbete i Àmnet svenska
Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur fritidspedagoger och lÀrare ser pÄ varandras kompetens att undervisa i Àmnet svenska, samt hur detta pÄverkar arbetsfördelningen. Uppsatsen ger en förklaring till vad fritidspedagogyrket och lÀraryrket innebÀr. I vÄr litteraturstudie tar vi upp begreppen kompetens och samverkan och klargör vad de betyder, samt vad tidigare forskning har att sÀga om hur fritidspedagoger och lÀrare uppfattar varandras kompetens. I vÄr kvalitativa undersökning har vi tagit hjÀlp av tio stycken pedagoger, fem fritidspedagoger och fem lÀrare som vi intervjuat. Svaren pÄ intervjufrÄgorna har vi sedan bearbetat och analyserat.
Svenska MÀssan : en reflektion över Johan Helmich Romans liv och hur det svenska sprÄket kommer till uttryck i Svenska MÀssan
 An analysis in the work of Martin Kellermans comic ?Rocky? of the interaction between the male and female characters and of how each of their gender are portrayed. We are going to find out if it is probable for young adults to be affected by any eventual gender-stereotypes that we can find in ?Rocky? or if ?Rocky? consolidates a stereotypical image of men and women that young adults might have developed through different media. We conduct this analys by first reading through random seleceted ?Rocky? books and present some of the comic strips where men and women interact with each other or discuss the opposite sex..
Svenska Spels sociala ansvarstagande : Ett spel för galleriet?
Socialt ansvar Àr en faktor som har en betydande roll i dagens företagsklimat. Svenska Spel Àr ett företag som mÄste ta ett stort socialt ansvar, dels pÄ grund av sina produkter och dels sin Àgarstruktur. Deras produkter lockar med spÀnnig och möjligheter till rikedom men produkterna har ocksÄ en negativ baksida. Spelande kan leda till ett beroende dÀr individen sjÀlv och andra mÀnniskor i dess nÀrhet pÄverkas och far illa. I och med utvecklandet av snabba spel och dess enkla tillgÀnglighet över Internet har kraven pÄ spelbolagens sociala ansvar stÀrkts.
En bro, tvÄ vÀrldar?
Syftet med vÄr undersökning har varit att se hur grannlandet och dess historia skildras i danska och svenska lÀroböcker. Vi undersöker Àven hur bilden av SkÄne gestaltas i svenska och danska lÀroböcker i historia frÄn sekelskiftet 1900 till idag. Vi tittar Àven nÀrmare pÄ hur lÀroböckerna förhÄller sig till gÀllande lÀroplaner.
Vi har i vÄr undersökning kommit fram till att den Àldsta svenska och den nyaste danska lÀroboken formulerar ett starkare sÀrskiljande mellan de svenska och danska folken. I flera av böckerna förmedlar man dock en gemenskapskÀnsla, men talar inte om ett nordiskt folk, utan tvÄ skilda folk. De Àldre danska lÀroböckerna har en neutral hÄllning till Sveriges historia.
Diversifiering och fenomenet Home Bias
Denna uppsats studerar huruvida internationell diversifiering medför nÄgra vinster gentemot att följa en inhemsk strategi. Genom analys av dels sverigefonder och dels globalfonder slÄs det fast att sÄ Àr fallet. En internationell strategi medför en lÀgre risk Àn en sverigekoncentrerad. Uppsatsen undersöker ocksÄ fenomenet Home Bias, d.v.s. den snedvridning som innebÀr att en allt för stor andel av kapitalet placeras i hemlandet.