Sök:

Sökresultat:

16439 Uppsatser om Svenska miljörätten - Sida 39 av 1096

SprÄkets betydelse för samverkan mellan skola och hem (The importance of language for interaction between school and home)

Nilsson Marlene & Zanjani Nafiseh (2009). SprÄkets betydelse för samverkan mellan skola och hem (The importance of language for interaction between school and home). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med denna undersökning Àr att belysa betydelsen av förÀldrarnas kunskaper i svenska sprÄket för samverkan med skolan och barnens lÀrande i till exempel matematik. Undersökningsmetoderna Àr bÄde kvantitativa och kvalitativa. Dessa bestÄr av enkÀter till förÀldrar med annat modersmÄl Àn svenska och intervjuer med tvÄ lÀrare och tio SFI ? pedagoger.

VĂ„ga vara Jens

Uppsatsen stÀller frÄgan om vilket medvetande som formerades i en kampanj för bojkott av de olympiska spelen i Berlin 1936. Bojkottkampanjen behandlas som en praktik, det vill sÀga som ett sammanhang dÀr betydelser skapades genom mÄnga mÀnniskors samverkan. Syftet Àr att visa pÄ en underström inom den svenska arbetarrörelsen vid tiden för formeringen av den svenska samförstÄndsandan, samt att föra ljus mot en svensk antinazism..

VÀrdegrundsarbete i praktiken - hur man arbetar med vÀrdegrundsfrÄgor pÄ tvÄ olika förskolor

Syftet med arbetet har varit att undersöka hur man pÄ tvÄ olika förskolor, dvs. en av svenska kyrkans förskolor och pÄ en kommunal förskola arbetar med vÀrdegrundsfrÄgorna allas lika vÀrde, samarbete, rÀtt och fel, sjÀlvkÀnsla och sjÀlvförtroende. Med hjÀlp av fyra kvalitativa halvstrukturerade intervjuer har detta undersökts. De intervjuade Àr alla förskollÀrare och arbetar pÄ förskolorna jag valt att undersöka. Resultatet visar att man pÄ de undersökta förskolorna arbetar pÄ liknande sÀtt och att vÀrdegrundsfrÄgorna lyfts fram ungefÀr lika mycket.

Sociala medier - En viktig nyhetskÀlla : En kvalitativ studie om svenska journalisters förhÄllningssÀtt till sociala mediers rapportering om revolutionen i Egypten

Den hÀr uppsatsen undersöker de svenska journalisternas förhÄllningssÀtt till sociala mediers rapportering om revolutionen i Egypten. Fokus i denna undersökning ligger i journalisternas kÀllkritik, anvÀndning och beroende av sociala medierna som Twitter, Facebook, blogg med flera i sitt journalistiska arbete. Intervjumetoden tillÀmpades i denna undersökning och intervjuer med tio svenska journalister genomfördes. De medier som inkluderas i undersökningen Àr, Sveriges Radio Ekot, SR International, SVT, TV4, Tidningarnas TellegramsbyrÄ, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet. Samtliga intervjuer presenteras och svaren anvÀndes sedan i analysen.

Att vara eller inte vara i riksdagen : -en uppsats om tvÄ prognosmetoder för svenska riksdagsval

I uppsatsen kommer potentialen att prognostisera utfallet i svenska riksdagsval med logistisk regression och Seemingly Unrelated Regression (SUR) att undersökas. Estimeringarna baseras pÄ svensk valdata frÄn 1973 och framÄt. Modellerna inkluderar makroekonomiska variabler sÄvÀl som indikatorer över de regeringens popularitet samt en tröttnadsvariabel. Resultaten tyder pÄ att varken logistisk regression eller SUR Àr lÀmpliga att anvÀnda för prognostisering av svenska riksdagsval. Logistisk regression krÀver en sÄdan förenkling av det politiska landskapet att nÄgra meningsfulla slutsatser Àr svÄra att dra.

LÀsförstÄelse av kulturförmedlande texter: en jÀmförande studie mellan elever med svenska som modersmÄl och elever med svenska som andrasprÄk

I detta arbete fanns som syfte att undersöka hur lÀsförstÄelse av en text pÄverkas av referensramar. I undersökningen jÀmfördes skriftliga ÄterberÀttelser av lÀsta texter mellan tio elever som lÀser svenska som modersmÄl och tio elever som lÀser svenska som andrasprÄk pÄ grundskolans senare Är. Varje elev fick lÀsa tre texter dÀr tvÄ av de tre texterna hade innehÄll som tog upp om svenskt traditionsfirande. Den tredje texten agerade som kontrolltext. I resultatet framgick det att det fanns bÄde en kvantitativ och en kvalitativ skillnad mellan eleverna med svenska som modersmÄl och eleverna med svenska som andrasprÄk i deras ÄterberÀttelser dÀr de senare tenderade att sakna viktiga ord och hÀndelser förknippade med traditionsfirande i de tvÄ texterna som handlade om detta.

ATT LÄRA UT SVENSKA TILL BARN MED ANNAT MODERSMÅL : En kvalitativ studie om hur pedagoger lĂ€r tvĂ„ och flersprĂ„kiga barn svenska

Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger inom förskolans verksamhet arbetar med inlÀrning av det svenska sprÄket hos barn med annat modersmÄl Àn svenska. Med inlÀrning menar vi att barn aktivt och medvetet tillÀgnar sig nÄgot nytt som de inte har kunskap om sedan tidigare. Studien genomförs med fokus pÄ agerande i samlingar samt intervjuer av pedagoger. VÄr teoretiska förankring utgÄr frÄn det sociokulturella perspektivet eftersom vi har undersökt olika samspel och ageranden samt pedagogers medvetenhet vid sprÄkinlÀrning. I resultatet har vi kunnat se att tydlig kommunikation, konkritisering av sprÄket och repetition som undervisnings form har stor betydelse för inlÀrning av det svenska sprÄket.

Att kÀnna sig svensk : En studie i svenskhet ur vuxna invandrares perspektiv

Faktorer och egenskaper som begreppet svensk innefattar kan vara att vara fo?dd i Sverige, att vara svensk medborgare, att bo och arbeta i Sverige, att kunna tala, la?sa och skriva svenska, att vara kristen och att ta del av svenska den kulturen och av svenska traditioner samt att ha ett svenskt utseende. Syftet med studien a?r ta reda pa? vilka faktorer och egenskaper som anses viktiga fo?r att begreppet svensk ska kunna bli en del av identiteten hos den underso?kta gruppen och om den underso?kta gruppen anser att det a?r viktigt att ka?nna sig svensk. Studien a?r genomfo?rd vid en kommunal vuxenutbildning (Komvux) da?r en enka?tunderso?kning utfo?rdes bland elever i a?mnet svenska som andraspra?k.

STC -ett amerikanskt undervisningsmaterial i NO&Tk i jÀmförelse med den svenska grundskolans kursplaner.

Detta examensarbete Àr en utvÀrdering av ett amerikanskt undervisningsmaterial inom naturvetenskap och teknik som hÀmtats till Sverige för att utprovas i svenska skolan. Projektet som förkortas STC, vilket stÄr för"Science and Technology for Children", drivs i Kungliga Vetenskapsakademin och Ingenjörsvetenskapsakademins regi.. Materialet bestÄr av 24 teman som Àr avsedda att anvÀndas i Är 1-6. Hittills har sex teman översatts till svenska och detta undervisningsmaterial utprovas i nÄgra av Linköpings kommuns skolor sedan hösten 1997.NÀr jag fick höra talas om att ett undervisningsmaterial hÀmtas till Sverige frÄn ett annat land, som har sina egna nationella styrdokument, vÀcktes mitt intresse för att jÀmföra hur materialets innehÄll stÀmmer överens med de svenska styrdokumenten. Huvudsyftet med detta arbete Àr att undersöka i hur stor utstrÀckning de mÄl som anges i de svenska kursplanerna för biologi, fysik, teknik och kemi i grundskolan, kan uppfyllas genom att anvÀnda detta amerikanska lÀromedel.

Hedgefonder ? Kategorisering & ranking av svenskregistrerade hedgefonder

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att ge kunskap om hedgefonders egenskaper och stategier utifrÄn ett investerarperspektiv. Genom att studera den svenska hedgefondmarknaden ska vi dela in alla svenskregistrerade hedgefonder i kategorier. Vi skall slutligen göra en rankinglista utifrÄn den avkastning som genereras i termer av fondernas historiska vÀrdeutveckling och risknivÄ. Metod: Eftersom kunskapen om hedgefonder Àr lÄg kommer vi att belysa olika karaktÀrsdrag. De frÄgestÀllningar som tas upp i problemdiskussionen besvaras helt eller delvis i kapitel 3 och 4.

Att ha alla bestick i lÄdan : En studie om hur lÀrare arbetar för att bygga upp elevers ordförrÄd

Genom forskning vet vi att den sprÄkliga medvetenheten har en stor betydelse för lÀs- ochskrivutveckling hos barn och elever samt att ett rikt ordförrÄd Àr en förutsÀttning för framtidaskolframgÄngar. Ett vidgat ordförrÄd Àr sÀrskilt viktigt för elever med ett annat modersmÄl Ànsvenska, som pÄ grund av olika skÀl inte har hunnit utveckla det svenska sprÄket. Uppsatsenshuvudsakliga syfte var att undersöka hur tvÄ lÀrare i tvÄ olika grundskolor i Ärskurs 3 arbetademed den semantiska medvetenheten, att bygga ett innehÄllsrikt ordförrÄd hos elever som harsvenska som modersmÄl samt hos elever som har svenska som andrasprÄk och om arbetssÀttetskilde sig Ät nÀr det gÀllde dessa elever. LÀrarna observerades under ett antal lektioner ochintervjuades efterÄt med hjÀlp av en halvstrukturerad intervjuguide. Genom observationeriakttogs hur lÀrare arbetade för att stimulera barnens sprÄkliga medvetenhet och med att byggaderas ordförrÄd medan det genom intervjuer togs del av lÀrarnas tankar kring Àmnet.Resultatet visade att lÀrarna i studien var medvetna om vikten av ett innehÄllsrikt ordförrÄdoch arbetade medvetet med att utöka barnens sprÄkliga medvetenhet inklusive ordförrÄd.

Alla araber Àter bara potatis : En studie om undervisningen i förberedelseklasser ur ett pedagogperspektiv

En kvalitativ studie som ur pedagogperspektiv belyser hur invandrarbarn via det viktiga modersmÄlet introduceras in i det svenska skolsystemet och det svenska sprÄket. Detta sker via förskolepedagogik och förtydligas genom kulturaspekter dÀr barnen sjÀlkritiskt medvetandegörs om fördomar, attityder och jargonger.Syftet har varit att belysa frÄgestÀllningarna ur ett pedagogperspektiv..

Att arbeta utomlands : En studie om svenska lÀrare som arbetar utomlands

Denna studie handlar om svenska lÀrare som pÄ ett eller annat sÀtt tagit sig utomlands och som arbetar pÄ svenska skolor utomlands. Valet av Àmne utgÄr ifrÄn dels ett intresse för Àmnet och nyfikenhet till motiven att flytta, dels ett egenintresse för arbete pÄ svenska skolor utomlands dÀr det Àr intressant att veta hur lÀrare gick tillvÀga. För att fÄ svar pÄ dessa forskningsfrÄgor anvÀndes det fenomenografiska perspektivet med utgÄngspunkt i kvalitativa intervjuer. Fyra gymnasielÀrare kom att intervjuas och materialet har sedan transkriberades och analyserats utifrÄn det fenomenografiska perspektivet. Med utgÄngspunkt i den resulterande empirin skapades sÄledes kategorier utifrÄn de uppfattade fenomen och motiv som lÄg bakom flytten frÄn Sverige.

Budplikt : En studie av minoritetsaktieÀgarnas stÀllning i budpliktssituationer

Uppsatsen utvÀrderar om utlÀndskt Àgande har förÀndrat sammansÀttningen av den svenska VD:ns lön. För att utvÀrdera detta genomför vi en kvantitativ undersökning av företag pÄ Stockholmsbörsens A-lista. Data bestÄr av VD-löner, uppdelat pÄ fast och rörlig lön, samt utlÀndskt Àgande. Undersökningen ska visa om det finns samband mellan utlÀndskt Àgande och förÀndringen i VD-lönen under tidsperioden 1999-2004. I undersökningen finner vi tendenser till att utlÀndskt Àgande pÄverkat sammansÀttningen av den svenska VD-lönen.

BrÄk och proportion - En jÀmförelsestudie mellan svenska och japanska lÀroböcker

I detta arbete granskas och jÀmförs svenska och japanska lÀroböcker genom hela grundskolan med avseende pÄ brÄk- och proportionsbegrepp. Syftet Àr att skapa insikter om vilka skillnader det finns mellan lÀroböckerna som Àr viktiga för elevers möjligheter att bÀttre förstÄ dessa begrepp, och att ge förslag till förbÀttrad begreppsbildning i matematikundervisningen. Det finns skillnader mellan svenska och japanska lÀroböcker angÄende pÄ vilka sÀtt ett objekt presenteras och behandlas. I svenska lÀroböcker sker begreppsbildning i början av ett kapitel som en sammanfattning, och genom att eleverna sjÀlva löser uppgifterna. I Japan framförs ett objekt med ett problem, och diskussioner om lösningar visas invÀvda med begreppsdefinitioner.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->