Sök:

Sökresultat:

6434 Uppsatser om Svar pć Job - Sida 2 av 429

En undersökning kring barns förestÀllningar om hur det blir natt

Syftet med denna kvalitativa undersökning var att ta reda pĂ„ hur barn förklarar att det blir natt. En intervjustudie gjordes med 21 skolbarn i Ă„r tre. Barnens svar kategoriserades enligt tvĂ„ olika svarsmodeller, tidigare utarbetade av Baxter och Brewer. Analysen av resultaten visade att barnens svar kunde tolkas olika beroende pĂ„ vilken modell som anvĂ€ndes. Även undersökningsmetoden visade sig vara avgörande för de svar vi fick.

Hur stÄr det till med motivationen? : Vad motiverar eleverna pÄ Transportteknisk inriktning pÄ Fordonsprogrammet?

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vad som fÄr eleverna att söka sig till Fordonsprogrammets inriktning Transportteknik. Studien undersöker Àven hur utbildningen motsvarat elevernas förvÀntningar samt hur eleverna ser pÄ sin motivation att slutföra studierna. Som metod har jag valt att göra en enkÀtundersökning bland elever i Ärskurs tvÄ och tre pÄ Transportteknik pÄ en gymnasieskola. Jag har lagt stor vikt vid att informanterna ska förbli anonyma. EnkÀten hade till största delen öppna svar för att jag ville minska risken att styra elevernas svar och för att fÄ reda hur eleverna ser pÄ sina studier ur deras perspektiv.

Myndighetens ungdomsperspektiv i aktuella ungdomsfrÄgor: utbildning, arbete och medinflytande

VÄrt syfte med studien var att belysa vilka möjligheter och förutsÀttningar myndigheter ger ungdomar till att stanna i sin hemkommun. Med studien ville vi fÄ en kunskap om myndigheterna uppfattning av ungdomar. Valet av myndigheter baserades pÄ hur deras beslut pÄverkar ungdomars framtid i val av utbildning, arbete och inflytande. Myndigheterna intervjuades med en grundmall, som var i en ostrukturerad form och med öppna frÄgor, per telefon eller under planerade möten. MÄlet med intervjuformen var att fÄ informella svar.

Barn som har Downs syndrom och deras skolgÄng : förÀldrarnas möjlighet att vÀlja skolform och hur de ser pÄ sina barns skolgÄng

SammanfattningSamarbetet med förÀldrar Àr en viktig faktor för att barnens förskoletid och skolgÄng ska bli sÄ bra som möjligt. UtifrÄn detta Àr syftet med vÄrt examensarbete att fÄ en inblick i hur förÀldrar till barn som har Downs syndrom ser pÄ sina barns skolgÄng. VÄr frÄgestÀllning lyder: Vilken möjlighet att vÀlja skolform för sina barn upplever de förÀldrar som svarat pÄ enkÀten att de har? Hur ser de förÀldrar som svarat pÄ enkÀten pÄ sina barns skolplacering? Om de förÀldrar som svarat pÄ enkÀten hade möjlighet att vÀlja, vad avgjorde deras val? Har barnens födelseÄr nÄgon pÄverkan för hur förÀldrarna har svarat?För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor valde vi att anvÀnda oss av en enkÀt. EnkÀten lÀmnades ut till 32 stycken familjer och av dessa var det fem förÀldrar som svarade.Bland de fem svar vi fick var det tre barn som var integrerade elever i grundskolan och tvÄ som gÄtt inom trÀningsskolan.

En jÀmförande studie mellan försvarsmaktens verksamhetsledningssystem och balanced scorecard : frÄn projekt Rv till tillÀmpning av H SVAR

Under 1990-talet ökade Regeringens krav pÄ redovisning frÄn myndigheterna. För att mot-svara dessa krav startades inom Försvarsmakten Projekt Resultatredovisning, Projekt Rv, som hade till uppgift att utarbeta en ny modell för verksamhetsledning. Projekt Rv resulterade i Handbok för styrning, vÀrdering, analys och redovisning av Försvarsmaktens verksamhet, H SVAR.Samtidigt som Projekt Rv genomfördes presenterades en modell för verksamhetsledning i USA som benÀmndes Balanced Scorecard. Den byggde pÄ principen att uppföljning och styr-ning skulle ske mot organisationens vision. MÄtt för att följa upp detta skulle balanseras inom fyra omrÄden: finansiellt-, kund-, process- och lÀrandefokus.

Individuellt anpassad undervisning: - realitet eller utopi?

Syftet med min studie var att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger upplever att lÀroplanens mÄl om undervisning utifrÄn varje elevs förutsÀttningar och behov infrias inom ramen för deras undervisning. Genom sex kvalitativa intervjuer med klasslÀrare, speciallÀrare och lÀrare i förberedelseklass verksamma i grundskolans tidigare Är, Ärskurs 1-6, har jag sökt mina svar. Jag har kommit fram till att informanternas svar grundar sig i pedagogernas individuella sÀtt att se pÄ förutsÀttningar och behov samt pÄ den grupp de bedriver undervisning i. NÄgot enhetligt svar finns inte, den hÀr studiens informanter individualiserar utifrÄn olika premisser samt pÄ olika sÀtt. Faktorer sÄ som tid, rum och personal spelar stor roll för vilka möjligheter till individualisering som informanterna tycker sig ha.

Gymnasievalet och de bakomliggande faktorerna

Dagens ungdomar stÀlls inför mÄnga val som kommer att ha inverkan pÄ deras liv. Gymnasievalet Àr bara ett av alla dessa val, men ocksÄ ett bland de största. FrÄn skolors och myndigheters sida gör vi ingen skillnad pÄ de sökande. Det förutsÀtts att alla hanterar valet pÄ samma förnuftiga sÀtt. Psykologin visar dock att det finns stora skillnader pÄ individers sÀtt att hantera val beroende pÄ hur vÄr mognad ser ut. Syftet med mitt arbete var att försöka finna de faktorer som ligger bakom elevernas val av gymnasieprogram.

Diskursiva mönster om internetanvÀndande i skolan

Uppsatsen Àr en intervjustudie som genom att analysera respondenternas svar med hjÀlp av diskursanalys som teori och metod svarar pÄ frÄgestÀllningarna "Hur ser diskurserna ut om internet bland lÀrare i samhÀllsorienterade Àmnen pÄ gymnasieskolan? Vilken Àr dominerande och varför? Vad kan antas att detta leder till för undervisningen?"I resultatdelen visas att diskurserna om internet ser olika ut beroende pÄ vilka diskursiva konstruktioner av eleven och lÀraren som anvÀnds. NÄgot entydigt svar pÄ vilken diskurs som Àr dominerande ges inte, det handlar snarare om olika aspekter av internetanvÀndande och vilka konsekvenser för undervisningen de diskurser som hittats kan tÀnkas fÄ. .

Om elevers sjÀlvbild i en tredjeklass

Abstract Holmström, Clara och NÀckrup, Malin (2012). Om elevers sjÀlvbild i en tredjeklass. Malmö Högskola: LÀrande och samhÀlle. VÄrt examensarbete handlar om barns sjÀlvbild ur ett genusperspektiv. Studiens syfte Àr att undersöka hur elever i en tredjeklass ser pÄ sig sjÀlva, och hur de tror att vÀnner och familj uppfattar dem. Vi har försökt se om och hur genus avspeglar sig i barnens svar. Genom vÄr empiri som bestÄr av teckningar med framtidsvisioner ritade av elever samt intervjuer med ett antal elever, har vi försökt fÄ svar pÄ följande frÄgestÀllningar: Vad gÄr att utlÀsa av teckningar frÄn elever i en tredjeklass om hur de tÀnker kring sig sjÀlva i framtiden? Vad kan vi utlÀsa om ett antal elevers sjÀlvbild genom deras intervjusvar? Vilka eventuella genusskillnader avspeglas i barnens teckningar och intervjusvar? I kapitlet Bakgrund och tidigare forskning har vi skrivit om vad som kÀnnetecknar barn i nio-elvaÄrsÄldern, om olika sjÀlvbegrepp och om genusbegreppet.

Genus i fysikundervisning

FysiklÀrares genusmedvetenhet sÄsom den uttrycks i förhÄllande till ett tÀnkt undervisningstillfÀlle Àr i fokus i detta arbete. Detta undersöks genom en studie dÀr fyra fysiklÀrare som Àr verksamma pÄ gymnasieskolor i Malmö fÄr i uppgift att diskutera en falluppgift baserad pÄ en verklig klassrumshÀndelse, lÀsa om en genusteori och Äter diskutera samma falluppgift. PÄ de svar som lÀrarna lÀmnar in gjordes en fenomenografisk analys för att konstruera tolkningsmönster bÄde individuella och gemensamma. Studien visar att fysiklÀrarnas tolkning av genus pÄverkar lÀrarnas svar pÄ falluppgiften, och hantering av genusteorier. Vidare visar studien att val av metod för att undersöka och pÄverka fysiklÀrarnas genusmedvetenhet har stor betydelse för forskningens resultat.

T-cellsinfiltrat och cytokinprofil vid atopisk dermatit hos hund

Atopisk dermatit hos hund (CAD) Àr en kliande hudsjukdom med komplex patogenes som involverar felreglering av immunförsvaret, allergisk sensibilisering, defekter i hudbarriÀren, mikrobiell kolonisation samt olika miljöfaktorer. Dock Àr den inbördes relationen mellan dessa faktorer inte klargjord. En ökad förstÄelse för sjukdomens patogenes, bland annat den immunologiska bakgrunden inklusive vilken T-cells- och cytokinprofil som kÀnnetecknar sjukdomen, skulle kunna öka drabbade hundars livskvalitet genom förbÀttrade behandlingsmetoder. Studier har undersökt cellinfiltrat och visat att bÄde CD4+ och CD8+ T-celler förekommer i ökade mÀngder i huden hos AD-hundar, och sÄledes att det finns Th-celler samt CTLs och/eller suppressoriska T-celler i denna hud. Dessa studier hittade ocksÄ förhöjda CD4/CD8-kvoter, vilket visar pÄ en ökad lymfocytreaktivitet.

Är sjĂ€lvförtoende högre hos algoritmanvĂ€ndare? : en studie i berĂ€kningsstrategier hos första Ă„rets gymnasieelever

Syftet med undersökningen Àr att ge ett bidrag till debatten kring algoritmens betydelse i skolundervisningen.FrÄgan som undersökning vilar pÄ Àr om elever har ett bÀttre sjÀlvförtroende Ät sina berÀkningar om de anvÀnder sig av algoritmer i de fyra grundrÀknesÀtten? I undersökning jÀmförs svenska elever mot ÄlÀndska elever.Metoden som har legat till grund för att ge ett svar pÄ frÄgan Àr först och frÀmst en enkÀtstudie och dÀrefter förekommer Àven intervjuer som syftar till att bredda vyn runt frÄgan.Det framgÄr utifrÄn undersökningen att algoritmanvÀndare har ett högre sjÀlvförtroende för sina berÀkningar samt presterar fler rÀtta svar Àn elever som anvÀnder den alternativa berÀkningsmetoden. Det framgÄr utifrÄn intervjuer att de elever vilket Àr lÀrda inom algoritmanvÀndning har svÄrt för att motivera varför deras svar blir rÀtt, utan att hÀnvisa till algoritmernas anvÀndningsregler. Med dessa elever förekommer ocksÄ reflektionen kring deras svars rimlighet mer sÀllan..

Djupekologi och grundekologi : Finns det nÄgon skillnad?

Uppsatsen tar upp Arne Naess djupekologi. Den undersöker djupekologins struktur och vilka krav som stÀlls pÄ en teori för att den skall vara en djupekologi. Uppsatsen tar Àven upp skillnader mellan djupekologi och grundekologi pÄ en praktisk nivÄ. Uppsatsen behandlar Warwick Fox kritik rörande djupet i djupekologin och Arne Naess svar pÄ den kritiken. Författaren till uppsatsen finner att Fox kritik inte Àr helt trÀffande och att Naess svar pÄ kritiken Àr för svag..

Informationskrigföring : en realitet för svenska företag 1998

Detta arbete handlar om informationskrigföring och hur det pÄverkar företag. Det Àr ett stort och komplext omrÄde, men det Àr högaktuellt och Försvarsdepartementet har en arbetsgrupp AgIW (1997) som ska försöka behandla Àmnet som helhet och hur det pÄverkar Sverige. Jag har valt att fokusera mig pÄ företag och min problemformulering lyder:1. Finns det svenska företag som har utsatts för informationskrigföring?2.

Tre Kvantitativa Metoder : Metodeffekt vid kvantitativa datainsamlingsmetoder i IT-supportrelaterade frÄgor

Syftet meduppsatsen var att undersöka huruvida valet av datainsamlingsmetod, i synnerhetwebbenkÀter, pappersenkÀter och telefonintervjuer, pÄverkar svaren vilkarespondenterna ger i kvantitativa IT-supportrelaterade undersökningar. Eftersomi princip alla verksamheter idag styrs av utvÀrderingars resultat Àr detviktigt att resultaten Àr sanningsenliga. DÀrför gjordes denna undersökning föratt se huruvida datainsamlingsmetoderna pÄverkar utvÀrderingars resultat iIT-supportsammanhang och i IT-sammanhang i stort. För att besvara syftet har enkvantitativ undersökning uppdelad pÄ de tre datainsamlingsmetoderna gjorts hosVÀxjö kommuns IT-supports kunder. 180 potentiella respondenter vilka nyligenvarit i kontakt med IT-supporten valdes ut och tilldelades varsindatainsamlingsmetod.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->